1000 k6:sella pääsi vimekesänä n. 170 km, koko tankilisella !en sitt tiedä ett oliko tolla saksa maalla ja autobaanalla jotain tekemistä moiseen kulutukseen ??
![]()
Suzuki SV650S ja viime kesän tilastojen mukaan keskikulutus oli 4,3l/100km yleisessä maantieajossa eli ei kovin paljoa kaupunkipäristelyä. Vaihteluväli oli vajaasta neljästä hieman yli viiteen litraan satasella. Yleensä kävin lisäämässä löpöä noin 270-300 km paikkehilla.
Suzuki SV650s -04
Joo.kuluttaa,nätisti kun ajelee viepi soppaa n.6-6.5 l/jos moottoritienopeuksia niin 7:n pintaan rupee meneen.
Mopona suitsa GSX1100-G VM.-92.
Aina oon ihmetellyt mopojen kulutusta verrattuna kotiloon/hyöty paino/ilmanvastus......suhteutettuna pitäisi mennä kolmen litran pintaan mopolla /niin ois kohallaan...(v70 d5 volvo/automaatti=kulutus 4.6-5.8 L/...webasto+ilmastointi,sis.5henk....)
KEPPI-G
Mulla menee reilu 6 litraa, mutta matka on vain eestaas n. 25 kilsaa päivässä ja suurin osa motaria.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Kerran testanneena kuinka pitkään uskaltaa ajaa niin 447 km ja tankissa oli vielä noin 2 litraa jäljellä. Oikein nätillä ajolla saattaa päästä jopa 4.2l/100km
Niin pyöränä DL-650 V-Strom -04
Kun analogiset lähetykset loppuvat...
... siirrymmekkö oralogisiin???
Aina oon ihmetellyt mopojen kulutusta verrattuna kotiloon/hyöty paino/ilmanvastus......suhteutettuna pitäisi mennä kolmen litran pintaan mopolla /niin ois kohallaan...(Keppigee @ Huhti. 11 2007,08:59) kirjoitti
(v70 d5 volvo/automaatti=kulutus 4.6-5.8 L/...webasto+ilmastointi,sis.....)
Jostain se kurittaa kun nuo litratehot on tuommosia, laskeppa volvos litrateho ja vertaa pyörääs... Yleensä mitä kireämpi moottori niin hyötysuhde laskee, pikkupoikkeuksia on tietysti jollain keinoilla esim. turbot ja nykyaikaisempi tekniikka. Mutta noin se pääpiirteittäin menee, kierrosluvut myös kasvaa hieman kun revitään noita heppoja irti ja se ei auta asiaa.
Mikäköhän tossa nyt on niin ihmeellistä, teho = kaukaa haetusti moottorin kyky polttaa bensaa ja jos asiaa miettii ihan perusideana niin moottorin koko x kierrokset = kulutus. autot on isompimoottorisia ja käyttää 2000-3000 kierrosaluetta yleensä, pyörät on pienempiä mutta kierrokset on jokusen verran ylempänä, kyllä matikka aika tarkkaan mun mielestä täsmää. Mikä saa itse asiassa autot kuluttaa enemmän on paino, kun liikkeellelähtö rokottaa bensaa aika paljon. Jos pyöriin muutettais välitykset että kierrokset ois tilavuudesta riippumatta samat kuin autoissa niin eiköhän päästäis kevyesti alle sen 3 litran.
Ja kyllä tiedän että teho ei tule noin yksinkertaisesti moottorista mutta ideaa tässä yritin hakea![]()
Näinkai se maalaisjärellä aateltuna on ehkä.(Mezza @ Huhti. 11 2007,16:13) kirjoitti
Ei mullakaan auto kyllä ota 7th jenkaa satasen vauhis niinku mopo![]()
Jops, kyllä määkin sen matikan ymmärrän ,mikä sen eron aiheuttaa...(Mezza @ Huhti. 11 2007,16:13) kirjoitti
Monelle vaan riittäs pienemmät tehot mopossa,tarkoitan ettei tarttis kulkee ja kiihtyäkkään niin hurjasti kun ei laillisesti kumminkaan saa 120piä lujempaa mennä.
Jokaisella saa olla sellanen mopo kun itse haluaa,mulle vaan riittäs mp jolla mentäs taloudellisesti normaalin liikenteen mukaan ja ois pikku ruokanen vaikka sitten diesel,mutta niissäkin kehitys /tehot/kulutus/väännöt.huipussaan....
Jotensakin tuntuu että mp;ssä kehitys/kulutuksen suhteen parannettavissa/pienennettävissä tehojen siitä kovin paljon kärsimättä,jos tietty huippunopeudesta ehkä sitten pois....![]()
![]()
elikkä normaalilla käyttöalueella ajettaessa taloudellinen toimiva mopotin riittäis....
tällaselle pappamopottajalle(kun vauhti ei enää se pääasia)
![]()
KEPPI-G
7-12l/100km.. Tälle keväälle ollut keskimäärin 8.3l/100km muistaakseni.
Edit: siis todellinen, laskettu kulutus.
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Heh.... vaimon viissatku ~3,2 - 4 L / 100km.... maantieajossa rajoitusten mukaan... aika vähän verrattuna omaan hondaan samalla reissulla, keskikulutus >9 L/100km... pikkasen oli säädöt pielessä
Keppigee, nyt ollaan taas vähän sivuraiteilla, kyllä minunkin K2ssa vois kutosvaihde olla paljon isompi että tiputtais tasaisen ajon kulutusta, mutta syy miksei moottoripyöriä suunnitella taloudellisiksi on varmaankin se, miksi ihmiset niitä ostaa =) Suurin osa ihmisistä kumminkin ostaa moottoripyörän auton lisäksi ajelun iloksi. Pelkkä ajelu ilon vuoksi ja bensatalous on kaksi asiaa jotka ei kyllä samaan lauseeseen sovi. Kyllähän 80cc skootteri riittää suomessa ajamiseen, mutta niinkuin sanoit kukin ostaa sen mistä tykkää, ja vaikken mä käytä mun pyörän kaikkia hepoja koko aikaa on se kiva tietää että ne on siellä varalla![]()
Niinhän mää sanoinki ,oikeessa oot mutta aatella saa,ja huomasin itekki kun vaihteita vaan lisää niin kulkeehan se vaikka kuin ,sorry jos olin epäeskeettinen.<====mitähän toikin oikeesti tarkottaa,eniwei. pääasia että kaikilla on valinnanvapaus....miten nii taas,oon ko mää pois raiteilta....
ei suinkaan vaikka pappa oonkin.....
eedittiä: tottakai sitä ns,reserviäkin pitää moposta löytyä esim,turvallisiin/tehokkaisiin ohitus tilanteisiinkin....ki.....
KEPPI-G
Eiku toi keskustelu meni sivuraiteille alkuperäisestä viestistä, ja ilmeisesti vielä pikkasen off-topic![]()
N. 6l tuntus vievän satasella en o kyl viä tarkkaan laskenu mut noin suurinpiirtein. Pyöränä bussi.
Edellinen pyörä 1100w -94 kulutti matkalla n.6,2-6,5 ja sekalaisessa pyörityksessä ja revityksessä 7-7,5L/100km, nämä ei oo mitään köröttelykulutuksia!!!
Jos kulutukset on yli 8L/100km ei oo vanhagiksu i/ö ihan säädöissään
Nykyisestä ei vielä kunnon tietoa, mutta kertynee kesällä todelliset lukemat tuonne Tankkaus.comiin
Jos mielenkiintoa riittää seurata kulutuksia tarkasti käykää rekistöröitymässä tänne : Tankkauslaskuri
+100m/s club finland / 376,61km/h
Kulutukseen vaikuttaa paljolti millä kuormituksella hyötysuhde on paras moottorille.
Muistelen jonkun instanssin selvittäneen mm. TDI-moottorien hyötysuhdetta. Paras hyötysuhde saavutettiin 70-100% kuormituksella. Jos kuormitus laskee alle sen 70% ominaiskulutus kasvaa suhteellisesti. Alle 30% kuormituksella kulutus kasvaa jyrkästi.
Bensiini moottoreissa hyvän ominaiskulutuksen alue on vielä suppeampi. Näihin vielä mainittava, että kierrosluku tietysti vaikuttaa asiaan, eli yllä mainitut pätee matalilla ja parhaan vääntömomentin alueella, mutta yläkierroksilla kulutus kasvaa.
Tämä selittää osittain pyörien korkeaa kulutusta. "Tyhjäkäynnillä" ajaessa hyötysuhde on todella huono, jolloin kulutuskin on korkea suhteellisesti. Ja onhan sen varmaan kaikki huomannut, että kun tehokkaalla pyörällä ajaa, ei ole paljoakaan merkitystä ajaako hiljaa pappatyylillä vai reippailla kiihdytyksillä nopeusrajoitusten puitteissa. Vasta huudattaminen ja kovat nopeudet (ilmanvastus) alkaa näkyä kulutuksessa.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
GeeäSäXäR tonninen K5, tänään näytti kulutus olevan 9,8 litraa satasella.
Suzuki GSX-R 1000 K5 - Back in black - 03052005
Paljos imasee, itestä tuntuu että tää vie aivan simoerkkinä bensaa. Ekat 400km kevyttä sisäänajoa pääosin maantietä kuutosella ja bensaa meni ~30 litraa. Vanha -82 GSX 750 vei samantyyppisessä ajossa aika tarkkaan 5 litraa sataselle.(Pekka Keränen @ Huhti. 10 2007,23:23) kirjoitti
Olen aikaisemmin käynyt keskustelupätkää tällä osastolla, jossa kuvailin vaiheita oman vanhan GSX600F-88:n kaasareiden vaihdossa.
Kuten tuon keskustelun lopussa totean, kulutus putosi noin 7-8l/100km lukemasta noin 5l/100km lukemaan. Sinänsä kulutksella ei ole mitään merkitystä, mutta toimintasäteen piteneminen on enemmän kuin tervetullut.
Nähtäväksi edelleen jää, polttaako koneen pilalle kesähelteillä, jos käy sittenkin vieläkin liian laihalla. Nyt olen kuitenkin jo ennättänyt pari tuhatta kilometria kevättalven keleissä ajella, pisin päiväreissu noin 600km eikä ole ainakaan vielä ollut havaintoja ylikuumentumisongelmistakaan. (tosin kelitkään nyt ei aina niin kauhean lämpimiä ole olleet)
Minun äFfän kulutksen muuttumisesta topic
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
ja mä ku luulin et toi mun rg 125 kuluttais paljo.. 8 litraa 150 kilsaa kierrokset koko aja abaut punasil.. normi ajol menee johonki 4-6 L sadal kilsal..
Juuri laskin kulutuksen ja näytti 6,7l/100km vievän. Sekalaista ajoa.
Suzuki GSX-R750 -99
Kovin tarkkaan en oo laskenut mut 5 litran tuntumassa pyörii keskikulutus![]()
Olet sitten arvatenkin vetänyt sinkki kireellä koko ajan kun meitsin kilo-K6 vie normaaliajossa - 20-30 km/h yli rajoituksen - n. 6-6,3 l/100 km. Satunnaiset ja lyhytaikaiset lähettämiset 2-alkuisella nopeudella eivät ole lisänneet kulutusta juurikaan käytännössä.(Nina @ Huhti. 12 2007,21:36) kirjoitti
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Olen luultavasti "kuormittanut konetta liian vähän ajamalla ruuhkissa", ajanut sillä kuin "kusiaisella", naapurin kakarat käyneet imemässä menoveden pv:n käyttöön tai viritys on tuottanut tulosta. Uusintalaskenta seuraavalla tankkauksella.(Bomber @ Huhti. 13 2007,22:59) kirjoitti
Edit: Uusintalaskenta: tämän päivän nätissä ajossa kulutti 6,3 litraa satasella.
Suzuki GSX-R 1000 K5 - Back in black - 03052005
Jep ei ollut ihan säädöissään eikä ihan vieläkään.Mut parempaan suuntaan menossa eli kulutus tätä nykyä tyylillä revittely kaupunki kurvailua 8,5l/100km(Titaani @ Huhti. 12 2007,08:18) kirjoitti
425,7 km ja 22,04 l = 5,17 l / 100 km .ORG sunnuntaiajelu 15.4...
Et tu, Brute
- Ducati Multistrada 1200 S Touring - 2012
6,5 - 7,5 l/100km on mulla kulutus.
Tai jos ihan jotain kahdeksaa kymppiä köröttelee, niin voi jäädä jopa 6:n alle.
Selvästi huomasi kuussatasen GSXF:n kanssa Norjassa matkaillessa että enempi tuo 937cc vaan vie vaikka vauhdit molemmilla samat..
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Eli hiljaa siis mentiin..(Villevalle @ Huhti. 18 2007,15:35) kirjoitti
![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96