Pitäisi saada RF:ään uudet kierteet öljypropulle. Nyt siis kysyisin että kannattaako edes yrittää tehdä / teettää uusia kierteitä öljypohjaan sen ollessa pärrässä paikallaan?
Kierteiden tekeminen on tietysti helpompaa jos pohja on pöydällä mutta sen irrottaminen näyttää olevan sen verran iso homma että en sitä ihan huvikseni viittisi lähteä tekemään.
Olisikos mitään järkeä kallistaa pyörää kyljelleen niin että öljypohjan saa näkyviin kunnolla, vai pitäisikö rakentaa joku tellinki että pääsisi kunnolla pyörän alle?
Kaikki vinkit ovat nyt terevetulleita..
Suzuki RF 900R
Varmaan helpommalla pääset kun, irrotat sen pohjan suosiolla.
On hiukka helpompaa alkaa laittaan helicoilia paikalleen, ja lisäksi saa mahdolliset jäysteet pois pyörimästä sieltä.
Tietysti jos kone pitää halkasta niin silloin kannattaa kehitellä jonkinlainen telinezydeemi.
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Niin tossa RF:ssä vaan pitää irrottaa syyläri että saa putket irti koneesta, ja putket sen takia että ne kulkee öljypohjan alla![]()
Niin ja tarkoitus oli että ei laittais helicoilia vaan porais isomman reiän ja kääntäis siihen kierteet. Propun ympärillä on kuiteskin vahvuutta sen verran uskaltaa kokeilla..
Suzuki RF 900R
Mä tein aikoinaan vanhaan zetakawaani uudet öljypropun jengat ihan vaan lattialla maaten, pyörä keskiständillä. Vähän näytti poraa ja sit numeroo isompaa kierretappia ja hyvä tuli. Tai ei se ainakaan vuotanu. Liekö ollut sit hulluutta vai nuoruuden intoa.![]()
Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
Kawasaki Kx 125 -85
http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
Lattialla maaten oli ensin idea mutta kun just mahtuu pelkkä terä sinne alle, saati sitten pora siihen perään.. Ja näppivoimat ei riitä riitä kääntämään sitä terää![]()
Suzuki RF 900R
Onnistuuhan ne paikallaan ollessakin varmasti tehdä nuo kierteet. Enemmän mua kuitenkin huolettais ne mahdolliset metalli siivut mitkä voipi jäähä sinne koneen sisälle...
Ainakin helicoil onnistuu totettaa ihan öljypohja paikallaan. Omasta Suzukista korkkasi kierteet ja kyselin apua täällä ja alan ammattilaisilta, mm. Jokisen Hanskilta. On kuulemma ihan turha homma ottaa öljypohjaa irti moisen takia, jäysteiden riski on olematon ja jos jotain jää niin ne jää suodattimeen.
Lainasin työkalut, laitoin helicoilin paikoilleen ja hyvin on toiminut.
Edit: Lattialla maaten onnistuu tuo helicoil. Ja helicoilin voisi jopa väittää olevan parempi kuin ylikokoinen kierteytys alumiiniin; onhan ne kierteet helicoilissa huomattavasti kovemmat kuin alumiinissa.
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Onkos helicoil sarjassa jokin poranterä jolla suurennetaan reikula sopivaksi? Nuo tuppaa olemaan kaikki terät tosissaan niin pitkiä että pitäisi saada pyörää nostettua aika korkealle että mahtuu mitään tekemään. Jos siinä sarjassa on lyhyt terä niin voisi olla aika varteenotettava vaihtoehto..
Eikös toi kierteen tekeminen alumiiniin oo jokatapauksessa aika haastava homma ?
Suzuki RF 900R
Tarvit oikeen kokosen poran ja helicoil kierretapin (joka ei ole norm. halkaisija/nousu/kierteen syvyys eroaa) Oikean kierre-elementin ja asennustyökalun. Kannatta sitte porata ja kierteittää se suoraan että tiiviste pitää. Sitten kierretään elementti (älä paina, elem hyppää kierteen yli,pois ja uusiks) paikalleen ja katkaistaan asennuskara lyömällä joka todennäköisesti lentää koneen sisään. Josta se sitten ongitaan pois. Se elem. on terästä ja parempi/kestävämpi kuin kierre alumiinissa tms. Funtsippa valmiiksi sen elementin pituus. Se kun on ihan muuta kuin se mikä oli sun kädessäs. Osta vaik muutama.
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
bilteman sytytystulpanreiän korjaussarja sopii myös tähän tarkoitukseen.
linkki
Ja haku-toiminnollahan toteat sen, että et ole öljypohjasi kanssa yksin.
Helicoil-keskustelut
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Muistaakseni asennuskaran saa ihan pihdeillä poistettua, joten ei tarttee tuota ongintaa.(huiku @ Huhti. 07 2007,23:58) kirjoitti
Epäonnistumisen vaara on melko suuri, kun taitamaton opettaa kokematonta tekemään tarpeetonta...
Sinänsä OT, mutta erinomainen paikka jälleen kerran muistuttaa, että
* hankkikaa nyt ihmeessä se momenttiavain *
Nää loputtomat "kierre korkkas"-ketjut kertoo vain ja ainoastaan ihmisten loputtomasta uskosta omaan kykyynsä arvioida kiristysmomentteja (tai kyvyttömyydestä edes ymmärtää moisten olemassaoloa). Turhinta rahanmenoa ja vaivannäköä mitä olla saattaa. Mieli tekisi sanoa, että jos halu edes yrittää tehdä asioita kunnolla puuttuu, niin paras jättää hommat huollolle - osaa ne tehdä asiat huonosti sielläkin...
Over and out...
<p>2002-2014</p>
Kyllä ne kierteet leikkaantuu joskus muutenkin kiinni.Epäilemättä pääasiallisin syy on ylikiristys,pienikin. Itse käytän ns. hopeeta pultin kierteeseen jos joudun moisia aukomaan. Eikä alumiiniin tms. kannata kiertää paskasta pulttia, se kun tuhoaa pikkuhiljaa kierteet. *![]()
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
Pohjareiän konekierretappi, mikä nostaa lastut ylöspäin, niin ei oo kun ½-tunnin homma. Lastu ei saa katketa, vaan pitää tulla pitkänä ylös asti.
käytä. Esim Rocolin kuparitahnaa kiinnileikkautumisen välttämiseksi jatkossa.
Niin ja kiristysmomentti, jos ei momenttivartta, niin , aina mahdollisimman pieni avain tulee isolla vedettyä tollaset ruuvin aivan liian tiukkaan.![]()
Kaikki adrealiiniä tuottava aiheuttaa riippuvuutta!
Kiitoksia paljon neuvoista. Saan tänään apuvoimia että saadaan pyörä parempaan asentoon operaatiota varten. Nää on nää pyhät aina mukavia hetkiä puuhastella kun varaosia / tarvikkeita ei saa mistäänja aikaa silloin olisi.
Nyt ihan omaksi puolustukseksi sanottakoon että propun kierteitä ei montaa ollut paikallaan ja sormivoimilla kiersin viimeiset irti. Siis ilman vartta hylsyllä. Ja en ole mikään Riku Kiri joka voisi pelkällä hylsyllä vaikka saadakkin kierteet korkkaamaan...
Jokatapauksessa, illalla ehkä viisaampia että millainen uraka tästä sitten loppuenlopuksi syntyy![]()
Suzuki RF 900R
Tehtävä suoritettu
Pantiin pyörä kumolleen autotallin lattialle ja siinä sitten poraamaan ja kiertämään. Silppu tuli nätisti ulospäin, mutta huuhottiin kuitenkin parilla litralla öljyä. Porattiin siis vain isompi reikä ja siihen kierteet. Aika näyttää tuleeko mitään ongelmia. Nyt kuitenkin pitää öljyt hienosti sisässä.
Suzuki RF 900R
Joo. Hyviä kommentteja. Toki nuo joskus korkkaa itsekseenkin, mutta uskallan väittää, jotta ainakin öljypohjan proppu (joka on yksi useimmin pyörässä kajottavista) tyypillisesti korkkaa ylikiristykseen.(huiku @ Huhti. 08 2007,12:03) kirjoitti
<p>2002-2014</p>