Tossa juttelin lauantai-iltana pari viikkoa takaperin yhen hepun kanssa joka sanoi että hänellä on pyörässä (750cc gixu) turbo ja se pyörä on muutoskatsastettu onnistuneesti.
Väitti että turbo on sallittu tehonlisäysväline, kunhan teho ei lisäänny turbon takia yli 20%. Muuten joutuu hankkii jotai todisteita sille että runko kestää tehot yms yms yms yms...
Onko tässä jutussa mitään totuuden häivääkään? Mielelläni iteki harkitsisin pienitehoista turboa pyörääni ens vuonna, jos se vaa menee katsastuksesta läpi. Ei iha hirveen laittomal pyöräl viittis kruisata.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Enpä ihan tarkkaan tiedä,olisi ollut oma muistikuva 15% se tehon lisäys.Jotenkin vielä miten lakia tulkitaan,tietyn tulkinnan mukaan oliko vuoden?? jälkeen ja sitä uudempiin ei saisi enää asentaa ollenkaan.
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
No onhan suomessa -05 turbobusakin (laillinen siis).. Vaatii vaan sen ruåttin reissun uudempi ku -91. Ja 20 prossaa saa teho nousta![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Mallisarjan tehokkaimmasta voi teho lisääntyä 20%, mutta silloin pitää jarrut ym. vastata tuota mallia. Autopuolella vaativat tähän esim. maahantuojalta saatavan paperin, josta selviää komponenttien erot.
alle -91 onnistuu pelkällä katalysaattorin lisäämisellä päästöjen osoittamiseen, mutta uudemmissa tulee ne käytönaikaiset päästömittaukset. -> maksaa
Kaveri väänsi vanhaan civiciinsä turbon pari kuukautta sitten. Auto on 1.3 litranen (75hv), joten joutu hommaamaan siihen Doch/Soch 1.6:sen alustan ja jarrut. Eli tukivarret, kallistuksenvakaajat, levyt taakse ym (jarrun pääsylinteri..).. Päälle Veholta lappu, että vastaa mallisarjan tehokkainta (suomessa 1.6doch) noilla osilla. Korihan on sama.
Sen jälkeen katalysaattori putkeen ja tehomittaukseen. 0.5bar ahdoilla sai jäämään alle sen sallittuun 130hv+20%. Eli otteeseen tuo ahtopaine. Isommilla ahdoilla karkasi tehot yli.
Päälle vielä muutoskatsastus.
Pyöristä en tiedä miten tulkitsevat noita mallisarjan tehokkaimpia? Onko 750cc vastattava 1000cc (vanhassa1127cc)?
Ai niin olikohan bomberilla? juttua, että joitain valmiita bolt-on kittejä olisi saanut ilman päästölappujakin kiinni laillisesti. Katsastusasemissakin on eroja.
Näytti nopealla googlettamisella löytyvän TÜV lapulla ja katilla reilulla 8ke setti asennettuna esim. busaan (300hp).![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
OT.(svahnm @ Huhti. 06 2007,10:28) kirjoitti
Se on OHC / DOHC.
Selvyydeksi vielä, OT mutta silti...(nixu @ Huhti. 06 2007,12:04) kirjoitti
OHC (= Over Head Camsaft, kannen yläpuolella sijaitseva(t) nokka-akseli(t))
SOHC (= Single Over Head Camsaft, yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli)
DOHC (= Double Over Head Camsaft, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia)
Mitä sä millään ahtimella teet,ku et oo edes ikinä ajanut ylinopeutta? Vai tuleeko fööni vaan herkkupeppuja varten?![]()
Oho..(nixu @ Huhti. 06 2007,12:04) kirjoitti
meni konsonantit väärinpäin.. kiitos korjauksesta.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Aivan totta! Kerrot että ohituksissakin vauhtisi nousee max 20km/h yli sallitun... Mitä vittua sä turPolla teet?(pc25 @ Huhti. 06 2007,12:14) kirjoitti
Mä voisin kyllä omaani laittaa.![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Tästä (täältäkin foorumilta) olisi hakua käyttämällä löytynyt juttua vaikka millä mitalla.
Tuossa juttua eräästä toisesta projektista, mutta sivuaa asiaa.
päästömittaus-juttua
Busanistit.orgista löytyy aika kattavasti juttua juurikin busan ahtamisesta.
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Niin voisin minäkin..Mutta taitaa olla paree,että vaihtaa isompaan.Pitäis kyllä toisaalta olla semmonen vehje perseen alla,että ku 2 satkusta avaa,niin tuntuu siltä,että vittu saatana tää lähtee hanskasta just nyt!(TPM @ Huhti. 06 2007,18:48) kirjoitti
Eli laita turpopusa!! Lähti hanskasta juurikin 200 vauhdissa, kävi 4 kertaa pystyssä (on-off ilmiö kaasussa) ja paskatkin melkein housussa..(pc25 @ Huhti. 06 2007,19:24) kirjoitti
![]()
![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Mitä sä teet yli 125cc moottoripyörällä ku silläki pääsee jo niin kovaa että kortti lähtee?(TPM @ Huhti. 06 2007,18:48) kirjoitti
Mieti ny vähä mitä jauhat, hyvä mies!
Rata-ajot on keksitty kovaa ajamiseen, ja täydet paineet voi lykkää kehiin esim. kiitoratapäivillä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Taitaa olla kuitenkin parempi,että pysyttelee nois "normivehkeis" 2 kakaraa ja muijakin on ilmottanu,että jos mopolla ittes tapat,niin en sitte vittu tuu hautajaisiin ku oon niin vihainen.Ajatus toki kiihottaa hullua miestä! Hienoja laitteita ovat...(jummijammi @ Huhti. 06 2007,19:31) kirjoitti
![]()
Noh,tuossa mun Hondassahan ei ole kuin 120 hevoosta,mutta tänäänkin niistä oli jokaikinen töissä,kun kävin heittämässä parin tunnin pikiksen ja joissakin paikoissa olis voinut olla jopa hieman enemmän paukkua.Mä en oo niitä ihmisiä jotka pelkää korttinsa puolesta,ehkä näin "aikuisena" enemmänkin tuon henkirievun puolesta.Niin..Kun nyt sanoit,että kiihdyttelyä ja nopeutta meinaat sillä vetää,niin ei siinä mitään ja vittuakos se mulle kuuluu mitä ihmiset mopoillaan tekevät,mutta ihmettelin vaan aluksi,kun olet ilmoittanut tuolla muualla kuinka lainkuuliainen ihminen olet.(PrivateeR @ Huhti. 06 2007,19:36) kirjoitti
Ei tarvii turboa, kun on yksi urpo puikoissa.![]()
Herrasmies ei juokse dösään, eikä suutele savuke suussa...
Komppaan(pc25 @ Huhti. 06 2007,19:51) kirjoitti
![]()
Mitenkähän se turbo jäätyis jos ulkona ois -1 aste
![]()
![]()
Suk dik!
moottoripyörissä ei ole autotyyppisistä 'mallisarjan tehokkain' juttuja.
se vaan on pyörän tehot +20%:saa. sitä ei saa ylittää.
lisäksi etua on olla alle 91:nen pyörä, niin ei tarvitse järjettömän kalliita saastemittauksia.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
+1(pc25 @ Huhti. 06 2007,19:51) kirjoitti
En kyllä olis tänään päässyt kevarilla teinin ajamaa Chrysler Sebringiä karkuun, kun motarille kiihdyteltiin (pojat halusivat nähdä miten pyörä liikkuu)... Mut ku sattu potku olema tarppeks ni ei tarvin jalois pyäri.Oli niin sanotusti tuppi nurin!
![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Menee kyl taas niiiiiin vitusti OFF TOPIC, että jospas vastais joku taas siihe malliin että topiciin liittyis...
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ei tossa busassa oo mun mielestä mitään probleemaa kun on katteet mihin voi piilottaa.(PrivateeR @ Huhti. 06 2007,01:10) kirjoitti
Lailliseks sitä ei kande tehdä.. ei mitään järkeä, ei edes rakentelun kannalta tai minkään.![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Kuinkas usein noita sitte ratsataan?(kwak750 @ Huhti. 06 2007,21:14) kirjoitti
Ja jos niin, ni kilvethä siitä tod.näk. lähtee... ni sit edessä turbojen poistaminen ja uudelelen katsastus?
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ei niitä suoraan ratsata, siis laittomia turboja.. Siihen eteen ales voi vielä tehdä kuidusta katteen, niin ei varmaan edes vahingossa nää. Pitää vaan olla kaikki muu ookoo, että ei sen takia vie kilpiä. Esim. just E-hyväksytty vaimennin ja vilkut. Vituttaa, jos niiden takia joutuu käymään leimalla.(PrivateeR @ Huhti. 06 2007,21:16) kirjoitti
Suurin huolenaihe on vakuutukset, jos mälläät sen. Ne ei välttämättä diggaa tollasista pakoputkivirityksistä, ne suojamuovitkin menee tod. näk. palasiks siinä mällissä, niin ei vaikea huomata
Jos ajat vielä rauhallisesti, prätkä orggis näköinen ja äänet vakio tasoa, niin kaikkonenkaan ei kiinnostu.Eiköhän sillä oo tänäkin vuonna taas pal supermoto ja fighter asiakkaita.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Hohhoijaa..(PrivateeR @ Huhti. 06 2007,21:16) kirjoitti
"Ei uskalla oikein ajella, kun on noita turbo-ratsioita nykyään niin paljon!"![]()
Tulee määräys uudelleen katsastamiseen, otat sen turbon tai turbot irti, vakio putkisto paikalleen ja leimalle.
Mutta lainkuuliaisena kansalaisena sinä tietenkin käyt sen katsastamassa. Tätä ongelmaahan ei silloin synny.
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Kuinka niin ei ole järkeä?(kwak750 @ Huhti. 06 2007,21:14) kirjoitti
![]()
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Hoh hoijaa,alkaa menemään taas aika levottomaksikirjoituklset,olkoonkin että osa saattaa kirjoittaa huumorin kannalta.Itse en ajaisi muutoskatsastamattomalla,vakuutusyhtiöt kun hyvinkin herkästi yrittävät luistaa korvauksista ja luulisin laittoman turbonkin kuuluvan näihin mikä kumoaa korvaus vastuun.
E:En kirjoittanut väärin vaan kone tekee kirjoitusvirheitä.
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
Jeesus levitti kätensä ja Garrett vihelsi viheltämistään.
Mä en kyllä turboa laittaisi, eihän sillä pysty ajamaan enää mutkiin ja missä tuollaisella nyt Suomessa ajaisikaan? 120km/h on maksiminopeus moottoritielläkin.
no ei pysty jos huonosti asentaa. Ottaa maahan kiinni(Needle @ Huhti. 07 2007,16:20) kirjoitti
Männävuosina työkaverilla ol turbobusa ja kyllä sillä mutkaan kuulemma pysty ajamaan.
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Mikäs siinä jos fyrkkaa löytyy, saat jäädä aika saatanan monta kertaa fakkiin, että tulee päästömittauksen hinta(gold @ Huhti. 07 2007,13:19) kirjoitti
Eriasia fightereissa ym. joista jopa kytät saattaa ehkä hiffata pakoputki virityksen, ehkä ei..Tosiaan nopeestihan ton ruuvaa pois ja laittaa vakioputken tilalle leiman ajaksi. Sama kun vaihtaisit tehoputken, ei tarvii edes painekoteloa + hiluja irroittaa..
![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.