- Olen ihmetellyt tuota museo rekkariin viemistä kun sillä ei saa ajaa koko kesää ja vakuutus ei ole vanhassa mp:ssä kovin kallis.
- Mikä siinä on ideana?
Eipä näillä nykyisillä vakuutusten hinnoilla ja ajokausien pituuksilla siinä mitään järkeä olekkaan. Tietysti, jos harrastaa vanhoja pyöriä ja niitä löytyy useampi niin silloinhan tuo on ihan kätevä systeemi. Ajopäivät saa päättää vapaasti.
Monelle se on tuo halpa vakuutus ainoa seikka. Itselleni taasen se että näen ensin vaivaa laittaa pyörä omasta mielestäni viimeisen päälle ja sitten museokatsastaa. Samalla kun on ns. viimosen päälle niin ei raaski ajaa ihan joka kelillä ja joka päivä. En toisaalta näe mitään varsinaista pakotetta miksi pitäisi olla museopyörä, se ehkä antaa sille vaan sellaisen pienen loppusilauksen.
Se että onko museointi tällä hetkellä oikeilla jäljillä ja sen toteutus laajasti katsottuna asianmukainen onkin sitten eri juttu.
Mulla syy museointiin on sijoituksen arvonsäilyvyys/nousu ja edullinen omistaminen. Ja saa vielä ajellakin niillä. Niin ja se harrastaminen kun laittaa pyörän kuntoon.
Ei viitti seitsemää pyörää pitää, jos kaikista hävii x euroa kesässä.
Eikös museoinnin perimmäinen tarkoitus kuitenkin ole säilyttää kulttuuria jälkipolville. Tullut jo kaksi pyörää hankittua ihan sillä syyllä, että olisi sääli, jos joutuvat jonkun teinipojan raiskaamaksi kun ovat jo tähän asti säilyneet alkuperäisinä.
Eikä rassaa katsastukset tai ajoneuvoverot/päästömaksut jos ja kun sellaiset keksivät moottoripyörillekin.
Yhden pyörän omistajalle ei nykyisillä vakuutusmaksuilla tosiaankaan ole parin vuoden tähtäimellä taloudellisesti kannattavaa museoida pyörää. Entä kymmenen vuoden omistuksen kuluttua?
Samaa mieltä Penan kanssa tuosta museoinnin vaatimustasosta tällä hetkellä, vaikka kaksi aihiota onkin työn alla.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
mulla on k-1 tuutti mallia -70 joka piti alunperin museokatsastaa mutta mielihän matkalla on muuttunut kun pyörää on laitettu .meillä on porukassa useita museopyöriä joihin on yhdessä ja erikseen hommattu osia ja samolla osilla mun oma pyöränikin tehdään lukuunottamatta sitä että pyörästäni ei aivan alkuperäistä tehdä vaan 70 -luvun henkinen ohjaustankoineen ja giuliani satuloineen. tulee myös pikkuvilkut ja pyöreä jarruvalo vähän ylimääräistä kromia onko sitten raiskausta voi olla mutta korkeintaan epäsiveätä käytöstä. Tuutin tulevat vakuutus maksut ovat 500 -780 € luokkaa vuosi kun haarukoin muutamaa tunnetuinta . nyt on seisonnassa IF-ssä mutta kunsaadaan ajoon niin eiköhän vaihdu ja vien busan ja autot mukana. Yllä olevassa vastauksessa kerrottiin syyksi arvon nousun ja säilymisen mutta mielestäni arvo määräytyy ainoastaan kun sitä realisoidaan ja se on hinta jonka ostaja suostuu maksamaan . kunto ja mitä pyörään on tehty ja laitettu määrää hinnan ei mielestäni museo status. Museorekisteriinhän saa alkuperäiskuntoisen pyörän joka on päältäpäin kaunis mutta missähän kunnossa on kumi ym. osat jotka on alkuperäisiä . Toki museopyrällä on kysyntää enemmän varsinkin vanhemmissa pyöräilijöissä jotka hakevat mallin mukaisa eivätkä vaan halpaa aihiota josta saa paperit . TÄMMÖISTÄ näin pääsiäisen kuluksi
http://kartelli.suntuubi.com/
nappe
Oma pyöräni on kiikun kaakun että saako museorekisteriin vai ei iän puolesta. Jos saa, vakuutukset on kai jotain 30€/vuosi, kun ne nykyään on 500€/vuosi (tosin tässä on osakasko mukana). Että onhan se ero aika suuri. Lisäksi museorekisteröidyistä pyöristä voi pyytää heti reippaasti enemmän hintaa jos myöhemmin päättää myydä. Ja kun ajopäivät on ns. muusta elämästä (ja toisesta pyörästä jahka sen saa kuntoon) johtuen muutenkin lähellä sitä 30pv/vuosi niin kyllä museorekisteröinti on aika houkutteleva vaihtoehto.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Mutta onhan museopyörillä kaiketi myös rajoituksiakin . ajo-aika/vuosi taitaa olla 30 pv . mitään ei saa muuttaa .
Olettaen että on rehellinen ja laskee ajopäivät . Mutta jos on monta museopyörää niin silloin pystyy yhden normaalivakuutuksen maksulla
ajelemaan useita pyöriä eikä tuu päivät täyteen .
nappe
Museopyörää ei saa muuttaa, mutta jos osat lahoaa, niin kyllä osia saa vaihtaa. Osien vain pitää vastata alkuperäisiä ulkoasultaan. Muutenkin ulkokuoren ei tarvitse olla virheetön kunhan se on siisti. Alkuperäisosissa sallitaan enemmän patinaa kuin uusituissa. Lähtökohtana suositellaankin mieluummin vanhaa kulunutta, mutta ehjää kuin kiinanmuovista valmistettuja tarvikeosia..
Pyörän kunto sanelee paljolti hintaa, mutta jo pelkkä museointimahdollisuus tuntuu tuovan laitteeseen hintavarausta. Välillä jopa naurettavia pyyntöjä näkee pyöristä, joihin pitää upottaa tonni poikineen, että vastaisi edes pakoputkistoltaan alkuperäistä. Samoja raatoja myydään esim. USA:ssä parilla satasella kun suomipoika vannoo, että kyllä tästä kaksi tonnia pitää saada..![]()
Tänä vuonna -81:sen voi vielä museoida, mutta ensi vuodesta tarvitaan yli 30v. vanha, eli putoaa -77 valmistettuihin takaisin. Voi hyvinkin vaikuttaa hitusen tuon ikäisten ei-museopyörien hintoihin kun "odotusarvo" siirtyy 5 vuodella eteenpäin.. Nyt ne on selkeästi hinnoiteltu ylös.
Huomattavasti vanhemmissa pyörissä ei statuksella ehkä ole niin suurta merkitystä paitsi eräänlaisena todisteena laitteen alkuperäisyydestä. (tosin 10v. sitten museoitu ei välttämättä enää vastaa sitä hetkeä, kun uusintanäyttöpakkoa ei ole)
Itse olen pysytellyt melko tuoreissa, jotta niillä viittii vielä vähän ajellakin. Onhan tuossa tosin yksi kaksitahtinenkin.. Sen museointi saattaa jäädä lähivuosille kiireiden takia.
Totta sekin, että hienosti ja hyvällä maulla rakenneltu vanha pyörä voi olla arvokkaampikin kuin alkuperäinen riippuen mallista. Sama problematiikka museoinnin ja rakentelun välillä on laajalti esillä myös esim. jenkkiautojen parissa. Moni mieluummin tekee laitteen viimeisen päälle omaan makuun ja parantelee tekniikkaa, kuin rajoittuu alkuperäisyyteen. Itsellehän sitä pyörää tehdään, eikö?
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Näinhän se yleensä on, mutta aika moni kuitenkin mielii "itselle tehtyä" pyörää museorekisteriin, vaikka se ei ulkonäöllisesti sellaista vastaa.(svahnm @ Huhti. 11 2007,10:25) kirjoitti
Mitä noihin käyttöaikoihin tulee, niin ainakin minun on vaikea uskoa, että joku ajaa esim. viimeisen päälle entisöidyllä pyörällä enemmän kuin sen 30 päivää kesässä.
Useimmilla on kuitenkin joku ns. "arkipyörä", millä hoidetaan ne enimmät ajelut ja se museovehje otetaan käyttöön vaan paremmilla keleillä.
Kyllä se käytössä kuluu nimittäin museopyöräkin ja osat on kalliita ja vaikeasti saatavissa useimpiin vehkeisiin.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
[QUOTE= (Ekku @ Huhti. 11 2007,12:36)]Näin nimenomaan. Itselläni kun on kaksi museopeliä niin ajopäiviä tulee yhteensä 60 kaudessa ja hyvin se tuntuu riittävän. Huononkelin ajot ja työmatkat tehdään sitten käyttöpyörällä ja museovehkeillä käydään niille sopivissa tapahtumissa ja aurinkoisena kesäiltana naatiskelemassa.svahnm,Huhti. 11 2007,10:25 kirjoitti