Olen alkanut syksyn lähestyessä miettimään lämpökahvojen ostamista ja asentamista. Onko moinen operaatio vaikea? En oikein pakkausta tutkiessa saanut selville miten se tehdään.
Entä kuinka hyvin pyörän laturista riittää teho kaikenmaailman sähkölaitteille? Luulisi nimittäin, että jos akkuun liittää lämpökahvat ja vaikka sähköllä lämpiävät liivit, ei akun lataukseen enää paljoa riitä?
No juu, olen aloittelija, mutta pakko kysyä ku ei tiedä![]()
Minä asentelin itselle Oxfordin lämpökahvat viime talvena.
Ei ollut paha rasti todellakaan.
Suurimman urakan teetti kaasukahvan tuppi, kun ei meinannut millään sopia paikalleen. Sopiva hylsy ja kuminuija sitten auttoivat. Taisin joutua hieman vuolemaankin sitä kaasukahvaa, kun siinä oli muistaakseni sellaiset pienet "ulokkeet", joiden yli Oxfordin tuppi ei olisi millään mennyt.
Ohjeen mukainen virta-asennus on äärimmäisen yksinkertainen. Liittimet säätimeen, virta ja maa suoraan akulle mukana tulevilla johdoilla ja ja niissä valmiiksi olevilla akunkenkäliittimillä.
Itse tosin tein hetken päästä virralle katkoreleen, jolle otin ohjausvirran takavalolta. Nyt eivät lämppärit voi jäädä päälle. Tosin Oxfordin tapauksessa tuokin seikka on nyanssi, koska niissä on sen verran älykäs säädin, että katkaisee virranoton jos akun varaustila laskee liikaa.
Akun varaustilan riittävyyteen ei ainakaan minulla ole ollut mitään vaikutusta, eli latausvirta on riittänyt. Ja pyörä on vanha GSX600F-88. (tosin akku meni heti keväälä uusiksi, mutta olisi mennyt muutenkin). Kuten jo ed.kohdassa mainitsin, on Oxfordilla ominaisuus, että katkaisee itsestään virranoton, jos akun varaustila laskee liikaa, joten ei pitäisi olla huolta.
Itse ajelin maaliskuulta lähtien. Kelit oli sen verran koleita, että lämppäreitä tuli pidettyä päällä melkein aina. Kertamatkoista pisimmät taisivat olla noin 700km ja lämppärit koko ajan päällä. Ei ongelmia.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Mä laitoin keväällä originaalikahvojen alle sellaset lämmityselementit. Ei ollut edes kalliit vaikka AllWrongista ostin. Paketissa oli kohtuuhyvät asennusohjeet mukana joten tällänenkin tumpelo kuin minäkin sai homman tehtyä.
Ja toimiikin aivan loistavasti. Oltiin justiinsa Jäämerellä reissussa ja kun välillä satoi, oli nastaa kun näpeille sai lämpöä vaikka hanskat olivat läpimärät.
Suosittelen LÄMPIMÄSTI JA ihmettelen miksi en aiemmin ole moisia laittanut.
![]()
![]()