Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
  1. #1
    Tuli hommattua tuollanen laite ja asnnus oli se helpoin homma. Nyt kaivattas ohjeita mittarin kalibrointiin?

    Mukana tuli englannin kieliset ohjeet ja kuulemma ei suomen kielellä saa. Potikoita ei oo montaa ja nappejakin vaan yks, silti säätö tuntuu hankalalta.

    Jos on oma kohtaisia kokemuksia mittarin kalibroinnista niin laittakaahan ohjeita.
    Zetorilla päästiin...
  2. #2
    Kuten mukana tulleissa ohjeissa lukee käytä on-line laskinta: http://www.speedohealer.com/eng/adjust.htm

    Itse otin selvää heitosta ajamalla GPS:n kanssa. Sen jälkeen laskimesta valitaan "precise" ja kirjoitetaan nopeudet ruutuihin



    F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
  3. #3
    Jos ihan kauheen tiukalle ottaa tuolla on-line hilppeelläkin, niin mulla on olemassa (tökerösti) suomennettu versio siitä.
    <p>-- Backman</p>
  4. #4
    Suomennetun ohjeen sai ainakin Stormilta ostettaessa,siis ainakin viime vuonna.
  5. #5
    Tässä nopeasti ulkomuistista ohje:

    Laita kaikki kytkimet on asentoon.
    Virrat päälle mopoon
    Paina nappia
    Ledi vilkkuu

    Siirrä kaikki muut kytkimet paitsi se minkä haluat ohjelmoida off asentoon.

    Paina nappia niin monta kertaa kun haluat ko. arvoa muuttaa. Ledi vilkkuu. Jätä kytkin on asentoon. Siirrä uusi kytkin on asentoon ja edellinen kytkin vasta nyt off asentoon. Toista tämä vaihe niin monta kertaa kuin ohjelmoit eri kytkimiä.

    Lopuksi siirrä kaikki kytkimet off asentoon ja laite on ohjelmoitu.

    Tärkeintä on siis se että aina joku kytkin on on asennossa ennen kuin seuraava siirretään off asentoon. jos ohjelmoinnin välissä kaikki kytkimet menevät off asentoon niin silloin ohjelmointitila loppuu.

    Suurin numero on 1/10km/h, seuraava 1km/h, sitten 10km/h ja viimeisin 100km/h. Jokainen painallus vastaa yhtä numeroa. Siis esim kolme painallusta toiseksi suurimmalla kytkimellä tarkoittaa 3km/h muutosta.

    Itselläni 107km/h mittarinopeus vastaa todellista GPS:llä mitattua nopeutta 100km/h. Tällöin toiseksi suurin kytkin on asennossa yhteensä 7 painallusta eli +7km/h toi korjauksen.
    Miksi ... aina jää varaa parantaa...

    http://www.facebook.com/pages/ecuedi...33860313347043
  6. #6
    Ahaa, tommosiakin kapistuksia löytyy. Omassa mopottimessani 100 todellisessa nopeudessa mittari näyttää n. 113 km/h. Häiritsee pirusti kun pitää laskea mittarivirhe + "sallittu ylinopeus", jotta tietää mitä mittarin tulee näyttää maksimissaan

    Ja Stormilta siis löytynee. Muualta? Hinta?
  7. #7
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 03 2007,21:13) kirjoitti
    Hinta?
    Stormilla:SH Control Unit, merkkikohtanen johtosarja päälle näyttäis olevan 25 eemeliä.
  8. #8
    Lainaa (vahvajussi @ Huhti. 03 2007,21:22) kirjoitti
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 03 2007,21:13) kirjoitti
    Hinta?
    Stormilla:SH Control Unit, merkkikohtanen johtosarja päälle näyttäis olevan 25 eemeliä.
    Ai juu, kiitoksia. Ja eikun ostoksille
  9. #9
    Mulla on toi kans asennettuna Pannarissa ja ihmettelin säätöä aikani mutta kyllä se lopulta oli ihan helppo.
    Kimurantin asiasta teki se, että nopeusmittari ja trippi heittää eri lailla, ainakin Pannarissa:
    - nopeus n. +7
    - trippi n. +2-3
    ==> jos laittaa nopeuden kohdalleen, trippi näyttää lliian vähän
    ==> jos laittaa tripin kohdalleen, nopeus on edelleen +3-4
    Päädyin itse säätämään tripin kohdalleen. Toinen jännä juttu on se, että on vuosikausia ajanut aika paljon ylinopeutta takaraivossa miettien että "mittarikin" valehtelee. Nyt sitten ei valehtelelisikaan ==> tulee ajettua oikeasti ylinopeutta paljon enemmän. Porukassa joku kerran sanoi, että yleensä ajelen sellaista 150 ja toinen koiranleuka sanoi että minullakin on ollut sellainen pyörä joskus * (jossa siis mittari näyttää noin paljon väärin).
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  10. #10
    Mun xx:llä saa ajella motarilla 150 lasissa ja ylinopeutta on todellisuudessa vain n.10 km/h. Nopee mopotti mittarin mukaan
  11. #11
    Kiitoksia neuvoista! Nyt alkaa selkeytyä tuo ohjelmointikin, tuli aina heitettyä edellinen kytkin off asentoon ennen seuraavaa. Joten eihän tuo ohjelmointikaan onnistunut. Pitääpä huomenna paneutua paremmin tuohon säätöön.

    Viime kesänä tuli välityksiä vaihdettua joten mittari näyttää aikalailla liikaa, eipä tullu viime kesänä ylinopeussakkojakaan, vaikka mittarissa oli 100km/h rajoituksella 140km/h.
    Zetorilla päästiin...
  12. #12
    Tulipa itellekkin hommattua tuollainen kapistus samalla kun uusin välityksiä.. Vielä kun saisi joku päivä aikaseksi asentaa sen paikoilleen
    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  13. #13
    Oli helppo juttu asentaa ja säätää, meni varmaan reilu 10 min aikaa.. Aloin vaan nyt jälkeenpäin miettimään että pääseeköhän renkaan kehä kasvamaan nopeassa kiihdytyksessä? Säädin mittarin dynossa. 200km/h vauhdissa ei ole nyt mittarivirhettä juuri ollenkaan.. Sit testasin huippunopeutta kaasupohjassa kiihdyttäen rullan päällä, penkki näytti huippunopeudeksi 273 ja huippunopeus muisti mittarissa näytti 282km/h.
    Hidas ollakseen nopea.

    Suzuki GSX-R 1000 K6
  14. #14
    Lainaa (petrik @ Huhti. 03 2007,21:01) kirjoitti
    Tässä nopeasti ulkomuistista ohje:

    Laita kaikki kytkimet on asentoon.
    Virrat päälle mopoon
    Paina nappia
    Ledi vilkkuu

    Siirrä kaikki muut kytkimet paitsi se minkä haluat ohjelmoida off asentoon.

    Paina nappia niin monta kertaa kun haluat ko. arvoa muuttaa. Ledi vilkkuu. Jätä kytkin on asentoon. Siirrä uusi kytkin on asentoon ja edellinen kytkin vasta nyt off asentoon. Toista tämä vaihe niin monta kertaa kuin ohjelmoit eri kytkimiä.

    Lopuksi siirrä kaikki kytkimet off asentoon ja laite on ohjelmoitu.

    Tärkeintä on siis se että aina joku kytkin on on asennossa ennen kuin seuraava siirretään off asentoon. jos ohjelmoinnin välissä kaikki kytkimet menevät off asentoon niin silloin ohjelmointitila loppuu.

    Suurin numero on 1/10km/h, seuraava 1km/h, sitten 10km/h ja viimeisin 100km/h. *Jokainen painallus vastaa yhtä numeroa. Siis esim kolme painallusta toiseksi suurimmalla kytkimellä tarkoittaa 3km/h muutosta.

    Itselläni 107km/h mittarinopeus vastaa todellista GPS:llä mitattua nopeutta 100km/h. Tällöin toiseksi suurin kytkin on asennossa yhteensä 7 painallusta eli +7km/h toi korjauksen.
    Sen verta meni vikaan että siinä säädetään prosentuaalista muutosta eikä kilometrejä.

    http://www.speedohealer.com/eng/adjust.htm
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  15. #15
    Lainaa (jarim @ Huhti. 05 2007,14:54) kirjoitti
    Sen verta meni vikaan että siinä säädetään prosentuaalista muutosta eikä kilometrejä. *

    http://www.speedohealer.com/eng/adjust.htm
    No mä arvasin että jotain menee pieleen kun ulkomuistista kirjoittaa ;-) kiitos korjauksesta.
    Miksi ... aina jää varaa parantaa...

    http://www.facebook.com/pages/ecuedi...33860313347043
  16. #16
    Hitto.
    Mahtaakohan tästä tulla mitään.
    Onkohan turun seudulla ketään avuliasta kaveria joka olis Speedo Healerin säätänyt?
    Kaffet tarjoan sille ketä käden nostaa.
  17. #17
    Lainaa (MagnaMan @ Huhti. 03 2007,21:56) kirjoitti
    Mun xx:llä saa ajella motarilla 150 lasissa ja ylinopeutta on todellisuudessa vain n.10 km/h. Nopee mopotti mittarin mukaan
    Katselin jo itselleni Saksasta tuollaista tilausta mutta XX:n virhe ei ole kuin se 110km @100 joten en taida tarvita.
  18. #18
    Kaffet tarjoa itselleni (vaik en itse kahvia juokkaan), sekä erittäin pätevälle siskon miehelle.
    Healeri calibroitu ja elämä hymyilee.
  19. #19
    Tästä aihetta hitusen lainaten.
    Näitä SpeedoHealereja kun porukalla tuntuu olevan, nin olisiko ideaa kerätä niitä säätöarvoja yhteen paikkaan. Ei siten tarvitsisi jokaisen erikseen hiota niitä säätöjä, josko joku olisi sen jo tehnyt.

    Listaan voisi laittaa:
    -Mopon malli ja ikä
    -Rengaskoko
    -Ratastus

    Ja henk koht. kiinnostaisi josko joku olisi 04 10-ärrään laittanut ko. laitetta.
    Eturatas on 16 piikkinen ja rengas on kokoa 180/55

    Josko vaikka jollain olis kertoa suoraan arvot, joilla saa em. pelin kohdilleen.
  20. #20
    Lainaa (Gikseristi @ Huhti. 03 2008,21:54) kirjoitti
    Tästä aihetta hitusen lainaten.
    Näitä SpeedoHealereja kun porukalla tuntuu olevan, nin olisiko ideaa kerätä niitä säätöarvoja yhteen paikkaan. Ei siten tarvitsisi jokaisen erikseen hiota niitä säätöjä, josko joku olisi sen jo tehnyt.

    Listaan voisi laittaa:
    -Mopon malli ja ikä
    -Rengaskoko
    -Ratastus

    Ja henk koht. kiinnostaisi josko joku olisi 04 10-ärrään laittanut ko. laitetta.
    Eturatas on 16 piikkinen ja rengas on kokoa 180/55

    Josko vaikka jollain olis kertoa suoraan arvot, joilla saa em. pelin kohdilleen.
    Mul on just toi ratastus ja rengastus, mutta en nyt muista oliko asetus 10% pois, kun mittarivirhe on jo muutenkin n. 5% ja ratastus tekee muistaakseni jotain 6% luokkaa..

    En nyt jaksa kaivaa manuaalia, mutta se viimeinen "digitti" on muistaakseni muutettu, että sai sen n. 10% pois.. tai sitten muistan väärin..

    Tulen tosin vaihtamaan välityksiä, joten pitää sitten taas perehtyä.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  21. #21
    Vähän aiheeseen liittyen...
    Kyselin pari vuotta sitten Hampurissa Louisin megastoressa tuota speedohealeria tyypeiltä siellä varaosatiskin takana.
    Eivät olleet ikinä kuulleetkaan laitteesta. Minun piti rautalangasta vääntää, huonolla lontoolla, että mitä tämä SH tekee ja miksi. Pyörittelivät päätään ja eihän siellä niitä myynnissä ollut. Saksan sakkokäytäntö taitaa olla kuitenkin niin järkevä, että ei tarvi syynätä silmä kovana mittareita saatikka murehtia mittarivirheestä!!
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  22. #22
    Speedohealerin ja johtosarjojen suomenkieliset ohjeet PDF-muodossa löytyvät Stormin sivuilta etusivun linkistä Tietopankki.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  23. #23
    Itse en ainakaan ostais pyörää jossa Speedohealer kiinni. Sillä on jonkun verran helppo vääristää matkamittarin lukemaa, esim. laittamalla säädöt siten, että nopeusmittari näyttää suhteessa 1/10. 1km/h mittarissa on 10km/h todellista. 10 km/h mittarissa on 100 km/h todellista.

    Pari kesää kun tuolla tavalla pitelee säätöjä, säilyy pyörän jälleenmyyntiarvo melko kivasti kun ajelee sen 15 000km todellista kesässä. Matkamittari näyttääkin sitten sen 3000 km kahdelta kesältä.

    Tarkkana siellä.

    p.s joo,joo tiedän. Huolto-ohjelma menee sekaisin ja huoltokirjastahan sen näkee. No, kaikki kun ei huoltoliikkeitä käytä ja huoltokirjaa täytä. Varsinkaan hiukankin vanhemmissa peleissä joissa takuut jo loppuneet.
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  24. #24
    Lainaa (Marshal @ Huhti. 09 2008,17:34) kirjoitti
    Itse en ainakaan ostais pyörää jossa Speedohealer kiinni. Sillä on jonkun verran helppo vääristää matkamittarin lukemaa, esim. laittamalla säädöt siten, että nopeusmittari näyttää suhteessa 1/10. 1km/h mittarissa on 10km/h todellista. 10 km/h mittarissa on 100 km/h todellista.

    Pari kesää kun tuolla tavalla pitelee säätöjä, säilyy pyörän jälleenmyyntiarvo melko kivasti kun ajelee sen 15 000km todellista kesässä. Matkamittari näyttääkin sitten sen 3000 km kahdelta kesältä. *

    Tarkkana siellä.

    p.s joo,joo tiedän. Huolto-ohjelma menee sekaisin ja huoltokirjastahan sen näkee. No, kaikki kun ei huoltoliikkeitä käytä ja huoltokirjaa täytä. Varsinkaan hiukankin vanhemmissa peleissä joissa takuut jo loppuneet.
    Käytetyssä on aina omat riskinsä kilometreistä joka tapauksessa. Ebay on myös pullollaan alle 10tkm ajettuja mittaristojakin parilla kolmella sadalla eurolla.. Myy sitten omansa eteenpäin..

    Itse en viitti tiheillä ratastuksilla laskeskella kadulla mitä vauhtia nyt mennään..

    Lisäksi kukaan täysjärkinen ei usko ilman luotettavaa selitystä pari kolme vuotta vahasta pyörästä, jos mittarissa on reilusti alle 10tkm. Tai onhan niitä vähän ajettuja tuoreitakin, mutta ne on vanhoja ratapyöriä.

    Kolmas pointti vielä, että nykyiset speedohealerit (muutama vuosi jo) voi siirtää pyörästä toiseen johtosarjan uusimalla. Näin ollen harva jättää laitetta pyörään, jolloin et voi edes tietää liittimiä tutkimatta, onko sellainen ollut pyörässä kinni.

    Ymmärrän silti pointtisi.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  25. #25
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 09 2008,17:48) kirjoitti
    Lainaa (Marshal @ Huhti. 09 2008,17:34) kirjoitti
    Itse en ainakaan ostais pyörää jossa Speedohealer kiinni. Sillä on jonkun verran helppo vääristää matkamittarin lukemaa, esim. laittamalla säädöt siten, että nopeusmittari näyttää suhteessa 1/10. 1km/h mittarissa on 10km/h todellista. 10 km/h mittarissa on 100 km/h todellista.

    Pari kesää kun tuolla tavalla pitelee säätöjä, säilyy pyörän jälleenmyyntiarvo melko kivasti kun ajelee sen 15 000km todellista kesässä. Matkamittari näyttääkin sitten sen 3000 km kahdelta kesältä.

    Tarkkana siellä.

    p.s joo,joo tiedän. Huolto-ohjelma menee sekaisin ja huoltokirjastahan sen näkee. No, kaikki kun ei huoltoliikkeitä käytä ja huoltokirjaa täytä. Varsinkaan hiukankin vanhemmissa peleissä joissa takuut jo loppuneet.
    Käytetyssä on aina omat riskinsä kilometreistä joka tapauksessa. Ebay on myös pullollaan alle 10tkm ajettuja mittaristojakin parilla kolmella sadalla eurolla.. Myy sitten omansa eteenpäin..

    Itse en viitti tiheillä ratastuksilla laskeskella kadulla mitä vauhtia nyt mennään..

    Lisäksi kukaan täysjärkinen ei usko ilman luotettavaa selitystä pari kolme vuotta vahasta pyörästä, jos mittarissa on reilusti alle 10tkm. Tai onhan niitä vähän ajettuja tuoreitakin, mutta ne on vanhoja ratapyöriä.

    Kolmas pointti vielä, että nykyiset speedohealerit (muutama vuosi jo) voi siirtää pyörästä toiseen johtosarjan uusimalla. Näin ollen harva jättää laitetta pyörään, jolloin et voi edes tietää liittimiä tutkimatta, onko sellainen ollut pyörässä kinni.

    Ymmärrän silti pointtisi.
    Juu, onhan se noinki. Ajatuksena vaan heitin ilmoille.Ihan vaan siinäkin mielessä, että monelle saattaa kiusaus iskeä esim. Euroopan reissun ajaksi hieman muutella asetuksia.

    Sama juttu toimii myös toiseen suuntaan. Aika moni vaihtelee välityksiä nykyään pyöriinsä, eikä tee muutoksia mittaripuolelle. Heitot saattaa olla melkoisia esim. ihan yleisellä -1/+2 välitysmuutoksella.

    Useamman ajokauden jälkeen mittarissa onkin sitte jo ihan eri lukemat mitä vehkeellä on todellisuudessa ajettu.
    Don´t call me stupid, i´m insane!!
    Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
  26. #26
    Lainaa (Marshal @ Huhti. 09 2008,17:57) kirjoitti
    Juu, onhan se noinki. Ajatuksena vaan heitin ilmoille.Ihan vaan siinäkin mielessä, että monelle saattaa kiusaus iskeä esim. Euroopan reissun ajaksi hieman muutella asetuksia.

    Sama juttu toimii myös toiseen suuntaan. Aika moni vaihtelee välityksiä nykyään pyöriinsä, eikä tee muutoksia mittaripuolelle. Heitot saattaa olla melkoisia esim. ihan yleisellä -1/+2 välitysmuutoksella.

    Useamman ajokauden jälkeen mittarissa onkin sitte jo ihan eri lukemat mitä vehkeellä on todellisuudessa ajettu.
    Joo, itselläkin on laite ajettu oikeasti ehkä tonnin verran vähemmän kuin mittariin kertynyt, koska kalibroin sen vasta viime kesänä jossain 16tkm kohdilla. Toisaalta moottori on jauhanut sen saman matkan eli ainoastaan rungon osat (laakerit jousitus jne.) on päässeet sen helpommalla.

    Menee kuitenkin pilkun viilaamiseksi, koska ajotyyli vaikuttaa enemmän pyörän kulumiseen kuin kilometrit. Sitäkään ei tiedä kuinka monta vedätystä kylmänä on pyörä kokenut jne..

    Hyvä silti pitää mielessä ostajalla tämäkin seikka kun kummastelee vähiä kilsoja.
    Vaimon pyörää ostaessa (3v. vanhana) ihmettelin 13tkm ajomäärää, mutta orkkis eturengas palljasti kertoi, että kilsat on oikeat. Voisihan tietysti orkkisrenkaatkin säilöä heti uudesta ja vääntää myyntihetkellä päälle..
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  27. #27
    Morjens

    Asensin speedohealerin v.4. 12R:ään Heitto -10.7%

    Sain sääjettyä mittari 100km/h gps 100km/h ok, kaikki muut nopeudet näyttää päin V....tua, mittari 179 gps 183

    onko muut saanu näyttämään kaikki nopudet oikeen?
    K10 Busa
  28. #28
    Sama homma mulla. En tiedä johtuuko pyörästä vai gps:stä mutta kalibroinin jälkeen 80 kmh osuu kohdalle mutta muut +-2 kmh
    990 adv, VF750F, ZX-12R
  29. #29
    Voi paska. *
    Tekevät vieläkin siis noita "sporttisesti scaalautuvia" mittareita.

    90 luvulla eräs pyörälehti arvosteli Aprilia AF1 piikin jossa taisi olla huiput 192kmh mittarin mukaan (todellista n.160kmh) ja silti virhettä oli vain +5km @100kmh

    Tuota ei sitten kalibroida healerilla tai käy juuri kuten edellä mainittiin. Pitäisi suorittaa koko alueella muutama mittaus ja luoda niillä korjauskäyrä. Jollakin mikrocontrollerilla voisi onnistua helposti tulevien ja lähtevien pulssien korjaus koska itse käyrä pysyy samana.
    Ikävä kyllä itseltäni tuollaisen koodaus jää tekemättä vaikka komponenttipuoli onnistuisikin.



  30.  
  31. #30
    Tuota Speedohealeria ei saa säädettyä oikein koko näyttämän alueelle, jos mittariston näyttämässä on OFF-settia tai, että siinä ei ole linearinen mittarivirhe.

    Speedohealerilla voi korjata ainoastaan kahden suoran (Todellinen nopeus) ja (Indikoitu nopeus) välisen kulmakertoimen. Jos kahdella suoralla on etäisyyttä toisiinsa, sen saa näyttämään vain yhdessä pisteessä oikein. Yleensä tämä on kuitenkin hyvin vähäistä tämä Offset.

    Jos Todellisen nopeuden ja Indikoidun nopeuden välisessä erossa on kansan termein "kaarevuutta", on mittari mahdollista saada näyttämään oikein kahdessa pisteessä. Tämä virhe on havaittavissa omassa pyörässäni merkittävimpänä mittarivirheen tekijänä.

    Itselläni Suzukin V-Stromissa K7-mallia, olen itse säätänyt näyttämän oikeaksi 80 km/h ja 100 km/h näyttämien kohdalla. Se sen, takia, koska mittarivirhe on epälineaarinen ja siinä on kaarevuutta. Kun ajan noin 48 kmh, todellinen nopeus on 50 kmh. Kun ajan 80 kmh tai 100 kmh, on todellinen ja mitattu nopeus sama. Kun ajan mittarinopeutta (indikoitu nopeus) 195 kmh, on todellinen nopeus 185 kmh.

    Olen säätänyt SH:n näyytämään 6,0 % vähemän, jolloin olen saanut asian korjattua em. tavalla.



    -Masa



    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen