Näin nyt kun näitä onnettomuus ja kortin menetysraportteja alkaapi kuulumaan eri suunnilta, niin rupesin miettimään olisiko asialle tehtävissä jotain.
En usko, että liikennevalvonta noita kokonaan poistaisi tiukemmista nopeusrajotuksista puhumattakaan.
Kyllä se vaan niin on, että jos polvien välissä on riittävästi tehoa niin sitä on joskus kokeiltava.
Rupesin miettimään, että olisiko yksi keino vaikuttaa kadulla kaahailuun ja kokeilemiseen se että järjestetään riittävästi mahdollisuuksia päästä kokeilemaan kovaa ajamista?
Motorg ja monet muut jo järjestävätkin ratapäiviä joka osaltaan auttaa tilannetta. Mutta entäpä jos asia vietäisiin lakisääteiseksi?
Eli vaikka siten että jokaisen motoristin tulisi suorittaa vaikka 2h edestä rata-ajoa vuosittain. Rata-ajo olisi esimerkiksi liikenneturvan ja vakuutusyhtiöiden sponssaamaa toimintaa jolloin sitä ei voisi kokea jälleen yhtenä lisäkuluna. Uskoisin että tuolla tavalla kaikki säästäisivät. Kadulla koheltaminen vähenisi kun porukka saisi radalla leikkiä ja sitäkautta myös vakuutuksista maksettavat korvaukset pienenisivät ja vakuutusyhtiöt säästäisivät rahaa...
Tai entäpä jos aloitettaisiin sellainen kampanja jossa jokainen radalla käynyt saisi siitä merkin jonka voisi liimata pyörään näkyvälle paikalle. Vähän samaan tapaan kuin joku vuosi sitten jokaisella piti olla sellainen rannenauha. Tuntui ettei ollut mitään kun ei tuota nauhaa ollut ranteessa.
Tänä vuonna kesä tuli sen verran etuajassa että vielä ei ole tainnut kukaan järjestää ratapäiviä?
Jos innokkaimmille kokeilijoille olisi jo ollut tarjolla mahdollisuus kokeilla radalla onko kaikki tehot vielä talvisäilön jälkeen tallella niin olisikohan noita ikäviä uutisia vähemmän?
Rupesi vaan näin työn lomassa mietityttämään aihe.
Tähän aikaan yöstä on pakko laittaa kunnon provo. Lasketaan nopeusrajoituksia joka paikassa vaikka 25% eikö sillä taas vähän saataisi tilastoja kauniimmiksiTai laimennetaan kaikki pyörät 25 kW eikös silläkin jotain saisi taas vähennettyä.
Mutta en kyllä lämpeä millekään pakollisille rata-ajopäiville. Auto koulussa jo on riittävästi pakkoa ja ei radalla ajo mitään vaikuta liikennekäyttäytymiseen. Itseasiassa rata-ajon jälkeen voi olla fiilikset niin huipussa, että painetaan menemään kahta kovemmin yleisillä teillä. Itse olen hyväksynyt harrastuksen vaarat ja elinluovutuskortti on lompakossa sitä varten.
Lapsia omaavaat voivat sitten ottaa henkivakuutuksen ja nauhoittaa videolle muistoja itsestään myöhemmin katsottavaksi taikka lopettaa ja alkaa kutomaan villasukkia bunkkerissa.
Eikä kirjoittamani tarkoita sitä, että menen tuppi nurin kokoajan (hyvinkin maltillinen kuski vaikka mielipiteet voivat muuta osoittaa) mutta kyllä välillä on kiva vähän avatakin sitä kaasua. Jos jotain sattuu niin toivon vaan, että henki lähtee enkä jää kitumaan rammaksi tai jotain vastaavaa paskaa.![]()
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Rata-ajo on hyvästä, muttei ratkaise ongelmaa, sillä se on vaan ajotekniikkaa.
Ei näitä juttuja voi välttää mitenkään muuten kuin muuttamalla sekä moottoripyöräilijöiden että autoilijoiden asenteita ja ajotapoja.
premier
emeritus
Helsinki - Hämeenlinnaväylälle miniminopeudeksi 200km/h, niin saisivat kaikki käydä purkamassa vauhtinälkänsä turvallisesti siellä. Mummoilijat voisivat käyttää vanhaa tietä. Alle 200km/h ajavilta voisi ottaa kortin pois vähintään vuodeksi.
Dixi et animam levavi
Tämä kuvaus varmaan sopii suureen osaan motoristeista. Välillä on kiva kokeilla. Mun pointti on se, että iso osa noista pahoista onnettomuuksista johtuu juuri siita tarpeesta kokeilla. Entä jos jollain tavalla luodaan riittävästi mahdollisuuksia käydä kokeilemassa sitä pyörää radalla niin ei tarvitsisi kokeilla liikenteen seassa.(suurii @ Huhti. 02 2007,01:58) kirjoitti
kielletään kaikki...
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tässä asiassa ei varmaan kieltäminen auta oikeasti yhtään mitään.(Fabe @ Huhti. 02 2007,08:38) kirjoitti
Asenteita muokkaamalla saadaan vauhdit taajamista isommille teille, mutta sekään ei poista näitä jotka kerran kesässä päättää kokeilla kuinka kovaa pyörä kulkee.
Mutta jos asenteiden muokkaamisen lisäksi olisi oikeasti kunnollisia mahdollisuuksia kokeilla "turvallisesti" niin se voisi pikkuisen auttaa.
Aiköhän nuo lavangon stuntti yms... radat ole osaltaan saaneet sen aikaiseksi että porukalla on laillinen paikka leikkiä. Ei tarvii mennä kauppakeskusten parkkiksille pyörittelemään donitseja ja opettelemaan.
Vielä kun saisivat rr-radan tuonne niin saataisiin tähän lähelle hyvä paikka jossa porukka pääsisi kokeilemaan pyöriänsä.
no auttaahan se jos moottoripyörät on pannassa, autot ja kaikki muut kulkupelit... jos on kusta päässä niin ei siinä auta kun niskalaukaus jos sekään...
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Tuskin tuolle juuri mitään on tehtävissä - aina kun ihmiset liikkuu, on mahdollisuus että kolahtaa, eikä tuo ota kantaa siihen millä apuvälineellä tuo liikkuminen tapahtuu
Mutta ajonäytön pakollisuus... Tiedä vaikka EU:n myötä kohta ajokorttikin annetaan vain 5v kerrallaan ja jokaisen kirjaimen siihen joudut hankkimaan uuden inssin tms. ajonäytteen kautta. Tietty pyörien ja mopojenkin vuosikatsastukset...![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jokainen voi omalta kohdaltaa minimoida riskit tarkkailemalla omaa ajotapaansa. Siita se kai lähtee. Lisäksi pitää oppia tunnistamaan mahdolliset vaaratilanteet. Toisilta tuo käy luonnostaan ja toisilta puuttuu siihen kaikki edellykset. Ja muut on siltä väliltä.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Normaaliharkinnan omaavalla kaverilla yleensä harkintakyky lakkaa toimimasta, kun vetää kypärän päähän.
Johtopäätös:
Kaikki johtuu siis kypärästä
Ratkaisu:
Kielletään kypärien käyttö moottoripyöräilyssä.
![]()
Elämässä täytyy olla muutakin kuin se, että saa kaiken.
Se on ainakin totta että mopo on karannut kädestä.Poliisi ei valvonnallaa enää saa liikennettä kuriin.Ajokorttiuudistuksen piti aikoinaan tehdä suomalaisista parhaita ajokortinomistajia,se on nähtävissä nykyliikenteessä.Toivottavasti koulut aloittavat liikennevalistustyön ekaluokasta lähtien,josko saataisiin tulevaisuudessa liikennekulttuuri kohdalleen.Vanhemmatkin voisivat edes yrittää näyttää lapsilleen hyvää esimerkkiä,muutakin kuin kävelemällä perheen leveydeltä kapealla tiellä eli koira pientareella,isä ja lihava muija kaksirinnan tienreunassa ja lastenvaunut keskellä tietä.
Eipä taida suomalaisesta ikinä tulla suoraan sanottuna mitään liikenteellisesti.Täytyy vain yrittää selvitä hengissä jotenkin.
"Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
----------------------------------------------------------------------------------
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
Ja joka yö ajelis sellaset lumiaurat siellä rännissä ja aurais raadot ja romut pois. Ja lisäksi niitä ei edes tilastoitaisi.(ek@ @ Huhti. 02 2007,03:50) kirjoitti
Tää oliskin varmaan ihan toimiva juttu. Parissa viikossa loppuisi kaaharit suomen teiltä.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
jospa pitäis ajattaa kavereita piikillä pari kesää (vielä tehorajoitetuilla) mikäli nopeusrajoitukset tahdo millään riittää
pyöräily on parhaillaan kun vainja sit
![]()
-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa tai edes järkevää, eihän se olis enää kivaa.
Kaippa se olis jokaisen kiinnittettävä huomiota siihen omaan tarkkaavaisuuteen.Tuntuu,että turhan paljon tulee näitä "kolmion takaa" tragedioita.
Mites ois kakspäällä??
Hmm... Monisyinen ongelma tässä on kyseessä, johon ei liene yhtä viisasten kiveä. Mielestäni ensimmäinen asia, joka on hyväksyttävä on se, ettei kaikista kuolonuhreista päästä eroon. Niin kauan kuin ihmiset ovat inhimillisiä, virheitä tapahtuu ja joskus ne johtavat kuolemaan, vammautumiseen tai loukkaantumiseen.
Toinen iso asia on moottoripyöräilijöiden asenteet. MP:hän yleensä hankitaan harrastevälineeksi, jolla päästään tuulettumaan. Jotain asenteista kertoo se, että ensipyörän hankkkijoille toitotetaan mahdollisimman ison pyörän hankkimisesta, ettei se jää "pieneksi" heti alkumetreillä... Teho-paino-suhde on näissä pieneissäkin tuntuvasti parempi, kuin ~150hp autoissa...
Yksi mikä varmaan myös auttaisi tehokkaasti liikenneturvallisuuteen, olisi kaskon omavastuiden tuntuva nosto. Nostettaisiin omavastuu vaikka sinne jonnekin 1500€ tuntumaan, ja samaan aikaan rangaistaisiin enemmän omasta törttöilyistä bonusten menettämisillä. Eiköhän tällöin alettaisi hieman enemmän funtsimaan missä sitä kaasua avattaisiin, tai ainakin sen jälkeen kun on ekan kerran katteet pistetty säpäleiksi.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Onnettomuustilastot saa parhaiten pienennettyä tietenkin tilastoinnilla. Jokainen tietää, että vale-emävale-tilasto-menetelmällä on saatu asioita hävitettyä aivan kokonaan tai saatu asiat kasvamaan megalomaanisiin mittasuhteisiin aina sen mukaan, mikä on ollut tilastonpitäjän kulloinenkin tavoite. Jätetään esim. joka toinen tieliikenteen vainaja tilastoimatta vainajaksi ja voilá, tilastot paranivat heti puolella.
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
tulihan se viisaus taas sieltä...(Bomber @ Huhti. 03 2007,10:22) kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
jos pyörä kulkee 170km/h:ssa ykkösellä ja suomen korkein rajoitus on 120, niin yhtälön toisellepuolelle ei jää kuin ruumiita ja menetettyjä kortteja. ja hauskoja kilometrejä....
jos suomeen tuotaisiin henkilöautoja joka menee jarrutettaessa etukautta ympäri, ja kaasu vääntäessä takakautta ympäri, niin saisiko sitä myyntiin? Tuskin. pyörän saa, ja aloittelijakin saa sen ostaa. lisäksi jos tässä autossa ei olisi suojaavaa korirakennetta ollenkaan, ei turvavöitä, ei abseja, ei luistonestoja, ei bageja.
lisäksi siinä olisi vain kaksi rengasta. ja moottori joka pääsee tehoalueelle vasta kun moottoritienopeusrajoitus on ylitetty.
lisäksi vehje ei kääntyisi sinne minne ratista kääntää. vaan pitäisi ohjata vastaohjauksella.
jos näillä rupeaisi sitten kokemattomat ajamaan, niin uhreja tulisi varmasti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Samaa on tullut pohdittua, kun tämä ajokausi alkoi ihan ennen aikojaan ja jälki on ollut tähän mennessä todella pahaaTosin yksi hengenmenetys oli sairaskohtauksen aiheuttama, mutta tietysti sekin on aivan liikaa.
Suomessa huippuverotuksen ja kaikenlaisen harrastamisen hirvittävän rahastuksen vuoksi rahallinen porkkana on se, joka vaikuttaa. Jos esimerkiksi motoristin "puhtoinen" ajohistoria ilman ylinopeussakkoja tai muita rangaistuksia vaikuttaisi alentavasti vakuutusmaksuihin, ajoneuvoveroihin (meillä motoristeilla kun on niitä autojakin) tai vaikkapa bensiinin hintaan, sillä olisi merkitystä tien päällä kahvan kääntämiselle.
Kovaa ajamiselle ja sen kokemiselle pitäisi ilman muuta olla mahdollisuus suljetulla alueella. Ekana tulee mieleen lentokentät... Ei sen tarvitse välttämättä olla radan kiertämistä, vaan 4 km pitkä suora, jossa sen tupin voisi vääntää muutaman kerran kesässä nurin ihan kunnolla ja kokea sen tuulenpaineen, metelin ja adrenaliinin, jonka vuoksi se on pakko tehdä.
Ratapäivistä pitäisi myös saada tuntuvaa alennusta vakuutusmaksuissa, silloin se motivoisi yhä useampia osallistumaan niihin. Aivan varmasti ratapäivillä on merkitystä oman ajotaidon eri osa-alueiden kehittymiselle ja sitä kauttahan ajovirheiden tai pyörän hallinnan menettämisen riskit pienenee.
Sitten siihen liikenteessä liikkumiseen vaikuttaa eniten oman päänupin sisältö. Sillä ei ole merkitystä, millaisella laitteella tai monellako renkaalla on liikkeellä. Omat asenteet ja hermojen pitäminen on aivan samanlaista, liikkuipa moottoripyörällä tai autolla. Peltien ympäröimänä on sitten hieman enemmän turvassa kuin pelkkien ajokamppeiden sisällä.
Tilastoja ei koskaan saada nollille, koska emme ole liikenteessä yksin. Vaikka kaikki em. riskit olisi minimoitu, ajotaito olisi hanskassa jne. jne, niin aina vastaan voi tulla jollakin kulkuvälineella se yksi törppö, joka aiheuttaa kamalan tilastomerkinnän. Myöskään sairaskohtauksilta tai mekaanisilta vioilta ei voi välttyä. Mitä enemmän meitä on lukumääräisesti liikkeellä, sitä enemmän tietysti on mahdollisuuksia kaikille tapahtumille.
Nuo pähkäilyt tuli nyt kaikessa työkiireessä heti mieleen.
PPK
eikä tarvita tohon liikkumiseen kun jalat alle... samalla tavalla niitä hermoja tarvitsee jalkaisinkin liikkeellä ollessa...(ppk @ Huhti. 03 2007,11:27) kirjoitti
nimim. yhden kännissä olleen tummahipiäisen riidan haastamista perjantaina kampissa matkalla baarista toiseen kuunnelleena... en provosoitunut ja kumpikin jatkoi matkaansa omassa porukassaan, jälkeenpäin tuli kyllä mieleen, että olisi sitä pitänyt vähän kouluttaa... *![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Minullekin tuli mieleen tilastoinnin muokkaaminen. Vain vähän "sivistyneemmin",(Bomber @ Huhti. 03 2007,10:22) kirjoitti
Karsitaan pois turhat riskinottajat; kypärättä, kännissä, jne. Sitten myös sairaskohtaukset ja itsemurhat pois.
Niin päästään näkemään moottoripyöräilyn todellinen vaarallisuus! Varmaan alle 10/kesä - nollaan ei päästä, jos ajaminen sallitaan jatkossakin.
En voi olla palaamatta siihen, että henkirikoksiakaan ei kirjata metsästysonnettomuuksiin, vaikka ne tehtäisiin metsästysaseilla! Miksi siis moottoripyöräonnettomuudet tilastoidaan valheellisesti? No, jotta voidaan luoda uusia rajoitteita...
...parhaiten tilastot paranisi,kun laitettaisiin moottoripyörille pakollinen vuosikatsastus ja käyttövero.....![]()
....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
Huomattavasti vähemmän uhreja tulisi jos se olisikin kiinni siitä mitä polvien välissä ja kypärän sisällä on. Monesti taitaa vaan olla niin, että se sokea kotilokuskilakkipää on syynä siihen onnettomuuteen. Ei auta vaikka pyöräilijä siinä tilanteessa olisikin ollut oikeassa.
Ja pyörään ei tule mitään typeriä tarroja![]()
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Valistusta,valistusta,valistusta.ja kotilokuskeillekin oma"mp org foorumi" siis tilannehan on nyt se että jokainen joka täällä org:issa vaikkei muuta kun lukee näitä juttuja ja kuvia/videoita,niin oppii hurjasti päivittämään liikennekäyttäytymistään....hyvä se...
Kotilokuskit ei tälläiseen päivitykseen osallistu,tuolla tietoiskumainos turvallisuus osiossa ollaan vaatimassa mainosta moottoripyöräilijöiden turvallisuuden parantamiseksi esitettäväksi tv;ssä,ja siellä on kyllä kotilokuskinkin herättävä sellainen,jossa auto ajaa mp:n eteen risteyksessä ja kolahtaa,,,,sävähdyttäis varmaan muutkin tiellä liikkujat huomioimaan paremmin myös mp:t.
Nythän kotilokuskit ajaa vain taas talven jäljiltä niin kuin meitä ei ois olemassakaan.
Katsokaa.....se.....mainos pitäis saada mahdollisimman pian pyörimään kun tää ajokausi alkaa jälleen ja meitä on joka vuosi enempi harrastuksemme parissa....![]()
KEPPI-G
Toimii. Tuolla kotilokuskipuolellakin jonkinverran keskustelua aiheesta... Puolesta sekä vastaan...(huusjy-1 @ Huhti. 07 2007,00:48) kirjoitti
http://www.seatclubfinland.com/fooru...ic.php?t=12058
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Joo no hyvä se. mutta niissä kotilofoorumeissa ei ne kaikki kukkahatut ole koskaan niitä lukemassa,tv;ssä sen valistuksen honais suunnilleen kaikki.(paitsi ne lahkot jotka ei suo tv katselua)
Mutta suuri osa sais valistusta sitä kautta,varmaan auttas asiaa....
KEPPI-G
Koulukirjasta tuli esiin seuraava kohta 2,5–5-vuotiaan lapsen kehityksestä:
”Se oli muiden syy
Tutkimuksissa on havaittu, että kun poikalapsi satuttaa itsensä fyysisissä leikeissä, hän syyttää siitä muita – eikä missään tapauksessa myönnä, että hän aiheutti vahingon omalla toiminnallaan. Tytöt taas käyttäytyvät päinvastoin ja myöntävät oman vikansa; he ymmärtävät, että ovat aiheuttaneet itse itselleen haittaa.
Tämän vuoksi pojat eivät lakkaa leikkimästä vauhdikkaita leikkejä, vaikka satuttaisivat itsensä. Siksi heille täytyy selittää monta kertaa ja useammin kuin tytöille, miten vaarallista liian raju toiminta on, muuten he vain jatkavat touhujaan edelleen.”
Kirjasta Virkku vekara, Richard C. Woolfson, WSOY 2001
ja nyt
edit: typo
Ei siihen muuta lääkettä ole kuin toivoa että korvien väliset tyhjiöt eivät yleistyisi ihmisillä. Sillä 90% onnettomuuksista se vika on toisen osapuolen ajatusmaailmassa.
Puhumattakaan siitä että suurin osa mp-onnettomuuksista syntyy yhtälöstä kokematon, kännissä, kovaa. Ja näihinkin asioihin vaikuttaa suoraan se solukimpale siellä pääkopassa.![]()
youtube.com/user/mototuomas
Helpoiten absoluuttisia mp-onnettomuusmääriä saadaan alaspäin järjestämällä Suomeen kunnon lama. Ihmisillä ei ole varaa ajella prätkillä, prätkien ja motoristien määrä tippuu murto-osaan ja tilastot kaunistuvat.
Vai kannattaiskohan sittenkin verrata onnettomuusmääriä mp-kantaan suhteutettuna? On se ihme juttu, kun edelleenkään ei ymmärretä, että onnettomuusmäärät kasvaa väkisin mp-kannan kasvaessa.
Helvetin hyvin täällä menee verrattaessa mihin tahansa muuhun maahan. Ja mitattaessa millä tahansa tilastolla. MP onnettomuustilastot ovat ihan vertailukelpoisia jopa auto-onnettomuustilastojen kanssa!
Tuossa kuvaajia:
http://www.smoto.fi/uutiset/liikenne...aajia-2006.htm
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***