Ongelma on tällainen:
Olen ajanut uudella Bläkkärillä nyt 11 000km. Tulin just Juuropasta, tuli 5000km mittariin.
Reisien yläpää (jota persiiksi kutsutaan) kipeytyy, pystyn ajamaan vain 100km kerrallaan, sitten pitää pitää jumppatauko. Siis etenkin kun on 2 viikkoa ajanut päivittäin. Viimeinen legi oli Hampurista Tukholman taakse, 1000km päivässä. Otti 15 tuntia. Koska oli vain motaria, hartiat ei olleet kipeet. Mutta pikkuteillä ajoasento käy kipeasti hartioihin, kun päivässä ajaa n. 8 tuntia. Mitä tehdä?
1. Geelipenkki
2. Stongan raiserit.
3. Perän nosto, jotta jalat olis suorempana (olen 190cm)
4. Muuta säätöä?
Kun/jos stongaa nostaa, niin pitäiskö plexi vaihtaa korkeammaksi?
Viime kesänä ajoin melkein samanverran Fasulla, mikään paikka ei tullut kipeäksi. Mutta maantiellä/motarilla naku on vaan muuten ikävä, joten siihen ei ole paluuta.
Saako bläkäristä sopivaa, vai onko paras pistää myyntiin? Vai sopeutuuko noihin joskus?
1. Itse olisin ainakin tuon geelipenkin kannalla(R2-D2 @ Heinä. 24 2006,18:10) kirjoitti
2. Jos raiserit laitat niin silloinhan paine persuuksiin lisääntyy
3. Ei ossoo sannoo
4. Toinen perse?
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Juu, raiserit varmaan lisää painetta peräpäässä, mutta voisi auttaa tuohon toiseen ongelmaan, eli kipeeseen hartiaan.(Z750 @ Heinä. 24 2006,18:15) kirjoitti
Toinen perse on varmaan paras vaihtoehto, menköön pyörä toisen perseen matkaan ellei ole kunnolla. Olen jo katsellut BMW K1200S:ää sillä silmällä, siinähän ajoasento on hieman pystympi kuin Bläkkärissä. Varmaan siinä omat ongelmansa on siinäkin.
Sori, lukihäiriö. Olin lukevinaan että hartioissa ei ongelmaa(R2-D2 @ Heinä. 24 2006,18:23) kirjoitti
Itsellä ainakin kun ajan goreilla niin hartiat kipeytyy mutta kun on nahkapuku(1-osainen) päällä niin se tukee niinkin hyvin ettei ole mitään ongelmaa hartia alueella.
Eli sanotaas sittenkin juu raisereille ja lisäks se geelipenkki.
Sama vika myös minun perseessä, 100km ajoa ja se on pidettävä tauko. Geelipenkki vois olla kiva.
- I love the smell of napalm in the morning.
Kovaa ajoa vaan, tankillinen kerrallaan, parin tankin jälkeen pieni jaloittelutauko ja taas menoksi.![]()
![]()
Sama vika mulla, vaikka FJR:llä pitäisi pystyä parempiin suorituksiin, mutta ei! Pituutta minullakin 190cm. Mistä noita geelipenkkejä saa? Hintaluokka? Onko mitään konstia nostaa satulaa ylemmäs? Vaikka mitä maksaisi?(X-ray @ Heinä. 24 2006,19:00) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Olen ajanut nyt noin 3500 km xx:llä ja sama on ongelma täälä. Lisäksi ottaa jonkin verran kaasukahvan puoleiseen ranteeseen. Sen mitä oon haastatellu muita niin geelipenkki ei tunnu olevan välttämättä ratkaisu....ei taida kun tauot auttaa ja reilu jalkojen ojentelu hallitusti ajaessa...
-oman onnen puuttuessa naapurin epäonnikin riittää-
Juuri niin!Tankillisen pystyy vetään ihan kevyesti,ei puudu hanuri,ainoastaan kaasukäsi vähäsen mutta "lepuuttaja"auttaa mukavasti siinäkin.(Gari @ Heinä. 24 2006,21:44) kirjoitti
![]()
Aina Maximilla
kokeilkaapas valittajat ajaa vanhalla 900 rr:llä matka-ajoa niin tiedätte mitä on jalkojen,niskojen,ranteen ym puutuminenfirebladeen kun ei oikeen saa laukkuja minnekkään ei edes isohkoa tankkilaukkua kun näkökenttäpeittyy173 cm varrella ainakin,ainoa ratkaisu on sulloa kamat selkäreppuun ja sekös vasta selälle on mukavaa, edellis viikonloppuna ajoin n. 20 tuntiin n. 800 km matkaa, aamulla oli töihin mennessä hivenen kankea olo
xx:ä on oikeen mukava matkalehmä minkä aijon hankkia seuraavaksi pyöräksi mikäli en joudu pihalle töistä tässä piakkoin,tuli nimittäin sanottua suorat sanat herra pääjohtajalle siitä mitä ajattelen hänen lyhytnäköisestä ideologiastaan ja hänestä muutenkin
![]()
![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Kyllä tuo kuullostaa aika normaalilta Blackbird:ltä. Itse ajoin yleensä tankin puoliksi eli sellaisen 150 km kerrallaan. Siinäkin peppu jo hieman oireili. Tuollaista pätkää ajamalla ajoin kuitenkin esim. rautaperseet SS1000 ja BB1500. Sinällään vakaa ja hyvä pyörä ajettavaksi, mutta ei kuitenkaan mihinkään kilometrien nielentään tarkoitettu pyörä. Itse vaihdoin juuri tästä syystä Pannariin. Tarvikesatulaa on tarjolla![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
itsellä oli kanssa samaa ongelmaa ton perseen kanssa ja homassin ton geelipenkin ja se auttoi nyt ei ainakan mun perse puudu.![]()
1100 ajelen ja 1000 muistelen
Joo, meillä on kaksi Euroopan-reissua XX:llä takana ja siinä välissä vaihdettu penkki TopSaddleryn tuotteeseen. Kyllä on matkustusmukavuus aivan toista luokkaa, sekä edessä että takana. Alkuperäissatulalla meno muuttui tuskaiseksi alle tunnissa, tällä menee kaksikin tuntia kerralla mukavasti.
Tuli mieleen sellainen halpa ja kokeilemisen arvoinen idea että onko kukaan koittanut geeli pehmusteilla tai vaikka normaali pehmusteilla olevia pyöräilyhousuja ongelman ratkaisemiseksi?
Itse ainakin huomannut eron kun ajaa nahkapuvulla vs. Gore niin kun nahkassa on persuuksissa pehmustetta niin ei puude perse siihen malliin kun gorella.
itellä oli erikoispenkki,sarvia nostettu 15mm ja lärpäke kaasukahvassa.näilläkään muutoksilla en saanut ajoasennosta siedettävää joten vaihdoin eri pyörään.
Bläkästä en tiedä, mutta Panilla ajelee samalla persiillä sen tankillisen (Suomessa noin 500 km) jos ei kahvihammasta kolota siinä välissä...
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Tää on näitä neuvoja joilla ei ole mitään arvoa....(Matkalahna @ Heinä. 25 2006,19:42) kirjoitti
Mutta kiinnostas tietää onko joku Bläkkäri kuski vaihtanut pyöränsä toiseen matkasporttiin joka on ollut parempi? Ja onko kyseessä pitkien vai väärän muotoisten kuskien ongelma?
Tietenkin jos on vaihtanut GoldWingiin, niin asiat on voinu muuttua, mutta se ei kiinnosta nyt. Siis lähinnä linjalta:
ZZR1400, Hajabusa, BMW K1200S, Aprilia Futura.
Entäs kilokyykyt, ongelmat vaan lisääntyy, vai?
Toi on niitä ikuisuuskysymyksiä, jotka aukee jokaiselle aivan henkilökohtaisella kokeilulla. Molempiin suuntiin on mielipiteitä, kaikille vaan ei kaikki pyörät sovi esim. omien mittojen takia. Jotkut on kehuneet Hayabussia mukavammaksi ja rennommaksi ajaa, jotkut taas vastavuoroisesti XX:ää. Toki aavistus on, että kilokyykky matkapyöränä ei ole se ekaks paras vaihtoehto suurimmalle osalle ihmisiä, eihän niitä siihen ole suunniteltukaan.kirjoitti
Melkein se on siis jokaisen ihan itse kokeilemalla todettava, ei kannata kattoa edes lehtien testejä sopivuuden suhteen, eikä varsinkaan kuunnella 10 cm pidempää/lyhyempää kaveriaan.
Toi on niitä ikuisuuskysymyksiä, jotka aukee jokaiselle aivan henkilökohtaisella kokeilulla. Molempiin suuntiin on mielipiteitä, kaikille vaan ei kaikki pyörät sovi esim. omien mittojen takia. Jotkut on kehuneet Hayabussia mukavammaksi ja rennommaksi ajaa, jotkut taas vastavuoroisesti XX:ää. Toki aavistus on, että kilokyykky matkapyöränä ei ole se ekaks paras vaihtoehto suurimmalle osalle ihmisiä, eihän niitä siihen ole suunniteltukaan.(Pahus @ Heinä. 26 2006,11:18) kirjoitti
Melkein se on siis jokaisen ihan itse kokeilemalla todettava, ei kannata kattoa edes lehtien testejä sopivuuden suhteen, eikä varsinkaan kuunnella 10 cm pidempää/lyhyempää kaveriaan.[/QUOTE]
En ole perseiden anatomian asiantuntija, mutta arvaan että erilaisia ovat.
Harmi vaan että tieto siitä että pyörä ei ehkä ihan sovi, tulee jossain 6-10 000km kohdalla. Silloin rupee epäilee, ettei kroppa ehkä sopeudukkaan.
Nymannillahan oli muistaakseni tapa, että pyörän voi vuokrata ensin, ja jos kaupat tulee, vuokraa ei peritä. Vois käydä halvemmaksi kuin että ostaa pyörän lyhyen koeajon jälkeen suuressa innostuksessa.
Mulla on ihan sama homma. Tosin puku on 2-osainen *Dainesen T-Age + Wave selkäpanssari.(Z750 @ Heinä. 24 2006,18:35) kirjoitti
Nahkapuku tukee ruotoa sen verran paremmin kuin goret ettei hartiat väsy. Viileämmillä säillä olen käyttänyt matka-ajossa nahkapuku + goretakki yhdistelmää.
Toinen korjaus ongelmaan vois varmaan olla alaselän vahvistaminen. *![]()
//CBF600SA -11
niinpä se vain on, että tyyli ennen mukavuuttaPersaukset ja kännyt saa paranneltua talven aikana.. Ja hyvinhän tuolla läkkärillä pääsee sen 500 ilman kummempia onkelmia. Ja jos tuntuu, että puuduttaa, niin ajaa vähän kovempaa, ja vaivat unohtuu. Ja jos ajaa vielä kovempaa niin kaikki vaivat katoavat kokonaan
![]()
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Ei nyt liity tuohon xx:ään mutta hipoo samaa aihetta. Keväällä tuli ostettua vanhempi VFR ja en kyllä itse pysty sillä ajamaan kuin 20-30 kilsaa kerralla kun lapaluiden välistä hartiat on aivan tulessa ja hirveä polte.
On tullut käytyä hierojalla, joka totesikin hartialihasten olevan ns. jumissa ja kireänä. Hieronnasta oli apua siihen ettei mitään kipuja tunnu muuten olevan hartiaseudulla, mutta annas olla kun hyppää pyörän selkään, niin parinkymmenen kilsan jälkeen sama polte lapaluiden välissä
Veljen Intruderilla ajaessa ei noita vaivoja ole. Itseä ei kyllä nappaa nuo customit, mielummin jonkinlainen matkasportti.
En tiedä sitten auttaisiko pyörän vaihto yhtään, jos ajoasentoa saisi hieman muutettua...johonkin suuntaan
Paljonko tuo xx:n ajoasento poikkeaa sitten esim. vifferin ajoasennosta?
Yamaha YZF 1000R Thunderace -02
Honda VFR 750 F -91
Yamaha YZ 250 F -95
KTM 250 GS -86
Yamaha IT 250 -84
Suzuki PE 250 -83, PE 175 -82
Kiitos oikeasti! Mulla on vaan kylmätyyppejä XX:stä ja olen päättänyt jättää pyörän sikseen. Saksalainen varustelu kertoo tiettyä kieltä mm, stongan korosta. Ei käyne kaikille "papoille". Miehelle tulee kertoa
Tavallaan toihan koskee vaan todella ajavia. Net, kun kelaa kaudessa alle 20tkm voi ajaa millä vaan.
Kiitos arvokkaasta infosta!
Yamadam
Takapuolen ongelmiin pitkällä matkalla ehdotan Air Hawk-ilmatyynyt http://www.airhawk.co.uk/. Toimii erinomaisen hyvin!
Mulla on hiukan naftinkokoinen Yoko-ajotakki. Pitemmällä matkalla se aiheuttaa paino/painerasituksen käsivarsiin. Kun sopivasti muistan lähtövaiheessa hihoja "viritellä", haitta pieni tai ei ollenkaan. Toinen takki on selvästi tilavampi. Sen kanssa tuota ongelmaa ei ole.(SPL @ Heinä. 26 2006,21:44) kirjoitti
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Harjoittakaa nyt edes sen verran fyysistä liikuntaa, ettette heti kangistu pelkästä jakkaralla istumisesta. Jos on kauheen vaikeeta, niin istukaa autossa tai olkkarin sohvalla.
![]()
Mun kommentit Bläkkärin vaihdosta K1200S:ään löytyy jostain täältä kommenttini...
Mutta saahan tuohon vehkeeseen lisävarusteita pilvin pimein kun niin kauan on ollut markkinoilla. Mitä perseen puutumiseen tulee niin siinä voi "vika" löytyä monesta paikasta, esim. jalkakulmasta, liian kireistä housuista, lantion asennosta, siitä penkistä tms. Eli saahan tuota modattua, mutta itse pidän puimuria parempana jo ajo-ominaisuuksien vuoksi.
- Rajatonta Voimaa! -
Hieno neuvo, varsinkin kun ei edes ymmärrä asiasta mitään.(jounio @ Heinä. 28 2006,03:01) kirjoitti
![]()
(R2-D2 @ Heinä. 26 2006,10:08) kirjoitti
En ole pitkä (n. 175), mutta kyllä väärän muotoinen (painoa on liikaa). Kokemuksia on kahdesta Busasta ja kahdesta XX:stä. Ja nyt reilun 14 000 km:n verran zzr1400:sta. Pisimmät päivämatkani Busalla n. 800 km, XX:llä n. 1000 km, n. zetorilla 1640 km.
OMAT kokemukseni matkapyöräilyn (ml. kyydittävä) kuvakulmasta:
Blackbird vs Busa,
moottorit, vaihteisto, jarrut: Busa tärisee enemmän, paljon voimakkaampi, vaihteet toimivat molemmissa hyvin, jarrut molemmissa vain välttävät.
ajoasento, pelit, kate:
Busa on ahdas jopa näin lyhyelle kuskille, Busan peilit surkeat, kate hyvin matala, mutta ei kovia pyörteitä. Honda edellä kaikissa näissä kohdissa.
yleinen matkateon mukavuus:
Blackbird on mukavampi kohtullisilla nopeuksilla sekä yhden että kahden hengen kuormalla, mutta ero ei ole kovin suuri. Moottoritiellä Busa on oikein mukava, jos kuski ei ole kovin pitkä.
Blackbird vs zzr1400,
ero on juuri niin iso kuin 7 vuoden ikäerolla pitää ollakin. Jarrut, runko, keveys, tukevuus ovat uutta sukupolvea. Ajoasento zetorissa on melko paljon tilavampi ja pystympi kuin näissä muissa.
Mutta kaikki on kiinni kuljettajan (ja matkustajan) omista tuntemuksista. Joitain ärsyttää värinät, kädet puutuvat eri asennoissa eri tavoilla, takapuolesta nyt puhumattakaan. Lyhyt koeajo kertoo jotain joistain asioista, jotkut seikat ilmenevät vain suhteellisen äärimmäisissä tilanteissa, mutta silloin niiden merkitys voi olla erittäin suuri.
Minulle näin kävi yllä mainitun 1640 km:n ajopäivän päätteeksi: jossain Ruoveden kohdalla matkalla Tampereen kautta etelään alkoi ihan kunnon sade. Sehän on ihan tavallista, ja päällä oli CoreTexiä varpaista kypärään. Mutta takana oli jo n. 20 tuntia ja 1400 km, ja kello oli 12 yöllä. Matkanteko Zetorilla oli silloinkin ihan mukavaa ja rauhallisen oloista. Luottamus pyörään, renkaisiin, jarruihin kasvoivat koko ajan. Ajovalotkin toimivat oikein mukavasti.
![]()
vuodesta 1971 ....
Toi esitetty ilmatyyny olisi voinut olla kiva, mutta aika arvokas.
Jotkut on saaneet pyörästä sopivan pienin muutoksin, toiset eivät. Nämä taas panee epäilemään ettei se välttämättä onnistu.
Kiitos hyvästä vertailusta.
Kyllä tässä rupee kallistumaan pyörän vaihdon kannalle. Tosin pankkitili on (vielä) toista mieltä.
Vaihtoehdot lienee Kawa1400 tai BMW K1200S, kun tuollaiset pyörät kiinnostaa eniten. Matkasportti ei ole matkapyörä eikä sporttipyörä, mutta jotain sinnepäin kuitenkin.
Tietääkö joku onko isoja Zetoreita jossain koeajettavana?