Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Pystyykö auton akusta ottamaan pyörään virtaa? Jos, niin mitä seikkoja tulee huomioida?
  2. #2
    Pystyy.

    Älä pidä autoa käynnissä toimenpiteen aikana, äläkä pidä kaapeleja liian kauaa kytkettynä pyörään kun peli on tulilla.
  3. #3
    Kyllä pystyy, ja iloisesti lähtee käyntiin
  4. #4
    Männäviikolla herättelin työpaikalta löytyneellä auton akkua hieman isommalla vehkeellä 50cc moposkootterin tulille, hyvin onnistui.

    Jaaritellaan nyt vähäsen, kun kerran ruvettiin:

    Moni luulee että kun auton akun kylkeen on leimattu vaikka 40Ah ja mopon akkuun 10Ah, niin se startti / muut mopon sähköt saisivat nelinkertaisesti sähkövirtaa siitä isommasta akusta - ei pidä paikkaansa. Kun akkujen jännite on sama (12V) niin pelit ottaa saman verran virtaa, vaikka akun kapasiteetti olis mitä. vrt moottorin bensankulutus ei muutu vaikka bensatankin vaihtaisi isompaan ,)

    Vaaran paikka tuossa on lähinnä se, että jos mopon akku on tyhjä(hkö) eli sen jännite on laskenut, ja siihen rinnalle pistetään täyteen ladattu suuri akku (esim auton akku), niin siitä täydestä isosta akusta syöksähtää virtaa sinne pieneen tyhjään akkuun ja silloin voipi vaikka molemmat akut kosahtaa jos kehnosti käy... Omalla vastuullaan kukin tekee moisia virityksiä.
  5. #5
    Olennaisinta on olla tarkkana, ettei plussaan ja miinukseen koskevat kaapelipihdit pääse koskettamaan toisiaan. Ja kiinni kannattaa laittaa silla sukkelasti napsauttaen, ettei iske turhaan kipinöitä.

    Varovaisesti ja huolellisesti ni kyllä se onnistuu. Mp-akun lataaminen auton akulla on kuin itsetyydytys. Moni ei myönnä, mutta kaikki sitä kuitenkin tekee vaikkei vehkeet varsinaisesti siihen olekaan suunniteltu...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  6. #6
    No totta pirussa voi. Ainoa huomioon otettava asia on se, että auton laturi ja jykevä akku painaa sinne mopon tyhjään akkuun tavaraa melkoisella kyydillä.

    Liian kauaa en siis tyhjemmässä akussa pitäisi auton akkua / laturia kiinni.

    [Hetken mietinnän jälkeen] Toisaalta omassa mopossa on täysin auton laturia vastaava, 840W/60A laturi ja kyllähän tuokin painaa sinne (19Ah) akkuun roinaa, jotta roikaa, kun vajaampi akku on, joten tuskin tuokaan mikään ongelma oikeasti on....
    <p>2002-2014</p>
  7. #7
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 30 2007,19:33) kirjoitti
    No totta pirussa voi. Ainoa huomioon otettava asia on se, että auton laturi ja jykevä akku painaa sinne mopon tyhjään akkuun tavaraa melkoisella kyydillä.
    Ruben tuossa jo sanoi ettei kannata pistää autoa käyntiin.


    3-4 kertaa olen jo joutunut omalleni kaapeleita näyttämään.
    Ei vain jaksa kylmällä ilmalla startata.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  8. #8
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 30 2007,19:33) kirjoitti
    840W/60A laturi ja kyllähän tuokin painaa sinne (19Ah) akkuun roinaa, jotta roikaa, kun vajaampi akku on, joten tuskin tuokaan mikään ongelma oikeasti on....
    auton akku antaa oikoseen mennessään ampeereja vielä "vähän" enemmän, kuin isokaan laturi, eli jos se vastaanottava akku on tosiaan tyhjä niin voi ilmetä satojen ampeerien virta. sillä saa jo semmosia kipinöitä että tulee ihan kunnon palovammoja jos heikosti käy. eli pelataas varovasti niitten värkkien kans
  9. #9
    Olen itse joutunut käynnistämään auton moottoripyörän akulla..ei ollut muuta vaihtoehtoa. Hyvin seki toimi...antoi mopon vaan olla tyhjäkäynnillä ja auto kerrasta tulille.
    ...Life`s a series of goodbyes...
    -Yamaha FZ6-
  10. #10
    Ihan samalla tavalla toimii kun autosta - autoon apuvirran antaminen.
    Ei se mitään salatiedettä ole. plussa plussaan ja miinus miinukseen... Siitä se lähtee.
    dazuissi.kuvat.fi
    GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
  11. #11
    Lainaa (-DaZuissi- @ Huhti. 02 2007,09:55) kirjoitti
    plussa plussaan ja miinus miinukseen... Siitä se lähtee.
    Siis noinhan sitä autojenkaan välistä apukäynnistystä ei yhdessäkään ohjeessa käsketä antamaan. Plussa laitetaan plussaan, mutta miinus laitetaan apua antavan akusta apua tarvitsevan runkoon. Ja vieläpä mahdollisimman kauas akusta, ettei mahdollinen kipinöinti pahimmissa tapauksessa posauta koko akkua. Ja irroitus päinvastaisessa järjestyksessä.

    Ei ole salatiedettä joo, mutta ei kannata leikkiä akkujen kanssa. Ei ole mukava tunne, kun kaveri huutaa vieressä tuskissaan akkuhapon poltettua ihon.
  12. #12
    Joku joskus väitti, että auton akulla pystyis sahaamaan mopon startin rikki suuremman kapasiteetin ansiosta.Väitti ettei mopon startti kestäis yhtäjaksoista pyöritystö niin kauaa.

    Voi ollakin näin, mutta ei kai sitä starttia kukaan pyöritä montaa minuuttia putkeen jos mopotin ei lähde käyntiin?
    Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
  13. #13
    älä sano, meitä löytyy joka lähtöön ,)
  14.  
  15. #14
    Lainaa (jhayrin1 @ Huhti. 03 2007,03:41) kirjoitti
    Joku joskus väitti, että auton akulla pystyis sahaamaan mopon startin rikki suuremman kapasiteetin ansiosta.Väitti ettei mopon startti kestäis yhtäjaksoista pyöritystö niin kauaa.

    Voi ollakin näin, mutta ei kai sitä starttia kukaan pyöritä montaa minuuttia putkeen jos mopotin ei lähde käyntiin?
    Toi pitää paikkansa. Yhtä lailla auton startin voi startata pilalle (useimmiten tosin akku hyytyy ensin). Käyttöohjekirjoissakin saattaa lukea, että "voi pyörittää vaan 45s, minkä jälkeen annettava jäähtyä" jne. Joku vanhimman ZZR 1100:n omistaja voisi tarkistaa, muistaakseni siellä oli ainakin maininta.

    MP:n startti on kevytrakenteinen, siksi se kestää yleensä ottaen huonommin jatkuvaa käyttöä kuin auton, vaikka kuormitus (ja niin ollen teho) on usein pienempi kuin autoissa (Triumph Rocketin startti olisi kiva nähdä...).

    Mutta kuitenkaan en ole koskaan itse nähnyt moista tapausta. Yleensä sitä lopettaa sahaamisen ihan automaattisesti, jos ei kone ala lupailemaan.
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths