Tulipas aloiteltua ajokausi tossa tunti sitten, ai että oli taas fiilis päällä.![]()
Ajelin Tussulanväylää pohjoiseen ja huomasin siinä maisemia katsellessa, että kaasukäden puolen peiliä tuli vissiin tönittyä rengaspaineita tarkistellessa. Edessä menee bussi ja takana ei ole lähellä ketään, joten joutaahan tuon säätää kohdilleen. Juuri kun rupesin vääntämään peiliä, kuului aivan tolkuton pamaus. Oli nimittäin käsi takaisin tangolla aika helvetin äkkiä...Mitäs mitäs... sitten oltiinkin jo lähes läpinäkymättömässä pölypilvessä ja saman tien alkoi tulla renkaan palasia vastaan. Dösän oikean puolen takarengashan siinä poksahti mun edessä. Pelivaraa tuli sopivasti lisää siitä, kun kaasu oli justiin ollut hetken kiinni. Edellinen kunnollisempi ajelu oli viime syksyn torstaimiitti, missä Andyn kone poksahti mun edessä ja ihan samalla tavalla oltiin vähän aikaa savupilvessä ihmettelemässä. Perin kummallista touhua tämä tämmöinen kyllä...
Ansiokasta turvavälisaarnaa on nähty täälläkin väsymiseen asti, mutta tulipa vaan taas se tilanne eteen kun jotain hyvin epätodennäköistä tapahtuu ja pelivarat on vähän siinä ja siinä. Riitti kumminkin.
Edit: Paikka oli siis Tuusulanväylällä heti Kehä-I:n jälkeen, missä on 4 kaistaa pohjoiseen ja jossa kaksi liikennevirtaa limittyy ennen kuin kaistoja on taas 2. Siinä on aina semmoinen ahtaan puoleinen säätö meneillään ja tämä episodi tapahtui justiin siinä.
1000
Onneksi et ollut ihan kiinni.
Olen monasti miettinyt että koska sattuu kohdalle tuo raskaankaluston renkaan poksahdus. Varsinkin fillarilla ajellessa huomaa tuolla tienposkessa todella paljon renkaan paloja ja pintoja. Välillä kuulee kun takaa tulee sellainen fläp fläp ääni raskaammaan jylinän mukana, silloin kyllä tulee tunne että osuuko kohdalle tuo poksahdus. Onneksi vielä ei ole osunut. Saattaa olla vetelät housuissa vähintään.
No huh huh..
Niinhän ne sanoo, ettei kahta ilman kolmatta, joten..![]()
![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Joo, vähän oli meikäläisenkin reaktiot koetuksella kevään ekalla ajolenkillä. Tuuli oli jokseenkin kova ja siinä rauhaksiin ajellessa sitten tipahtikin hitonmoinen oksa puusta suoraan eteen. Viereinen kaista oli tyhjä ja ennätin väistää ihan hyvin, ei siinä mitään. Mutta kyllä sitä kaikenlaista vastusta tuolla teillä saattaa kohdata![]()
Työpaikalla meni ikkuna rikki, kun bussin rengas räjähti kadulla. Ikkunassa oli himmennyskalvo, joka piti sirpaleet kasassa, mutta tuli semmoinen parikymmentä senttiä syvä monttu ikkunaan.
Dixi et animam levavi
Muutenkin nyt syytä varoo autoilijoita ja niitten renkaita. Tuntuu varmaan kivasti kupolissa, kun nasta tulee visiiristä läpi.![]()
Kawasaki ZX-10R 2008.
Nyt kun tuon sanoit, niin mun pyörä oli talvisäilytyksessä eräässä firmassa, joka tekee mm. tuulilasikorjauksia. Äijä kertoi, että talvella niitä tuulilaseja saa korjailla täyspäiväisesti, kun edelläajavasta autosta lentää nasta tuulilasiin ja siitä lasi rikki. Tokko nasta visiiristä läpi tulee, mutta jos tulee suoraan öögaan, niin voipi tehdä kipiää.
1000
Nastojen lisäksi hiekoitus aineena käytetty sepeli on petollista, kun on niin pahuksen terävää...
Mutta pää asia on että mies ja mopo on kunnossa.![]()
![]()
Miehen voi saada pois Lapista, Mutta Lappia ei saa pois miehestä.-LORDI-
Läskillä on aina lämmin.
TouringTurbo
Vaarallisia ovat myös linnut. Kerran napsahti varpunen polveen ja jalassa oli tietenkin farmarit. Meinasi väkisin tulla kyynel silmäkulmaan. Niin alkoi se linnun kohtalo surettamaan.
Viime viikon torstaina töistä tullessa lahden moottoritiellä hetkeä ennen kehä kolmosta,edellä ajavasta citikan bx.stä putos takapuskuri.
Onnex olin kotilolla liikkellä.
Mielessä pyörähti välittömästi että jos joku olis ollut pyörällä kärkkymässä ohituspaikkaa niin olis sattunut.
**1100XX**
Epäonnistumisen vaara on suurin kun osaamaton neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
aikas paksut ikkunalasit teillä siellä.(ek@ @ Maalis. 29 2007,13:15) kirjoitti
Ennenkin sanonut, mutta kerran Turun motarilla edellä ajaneesta Fiat Unosta putos äänenvaimentaja...pompahti sitten kivasti ilmaan ja *viuh" kypärän vierestä jonnekin...hetken oli mun Bandit hiljaisempi kuin joku muu tielläliikkuja![]()
joo, mullakin ehti jo ekalla työmatkalla napsahtaa joku kivi tai nasta 10r:n runkoon.. Ei tosta nyt vielä pyörä rungon vaihtoon mene(& K. @ Maalis. 29 2007,13:16) kirjoitti
, mutta aika ikäviä jälkiä jää.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Männä viikolla tuli nasta visiiriin, kerkes vaan nähdä et sieltä lentää jotain ja sit kopsahti, kumma kyllä ei jääny edes jälkeä mutta kyllä säikäytti.(svahnm @ Maalis. 29 2007,15:53) kirjoitti
Nuo sinkoilevat esineet voivat todellakin olla hengenvaarallisia.
Pari vuotta sitten VT7lla, Sipoonlahden Nesteen kohdalla, oli kuorma-autosta lentänyt noin 40 senttiä pitkä, noin 1.5 senttiä paksu ja noin 5-10 senttiä leveä rautapalanen. Tämä rautaosa osui takanatulevaan pakettiautoon, leikkasi a-pilarin poikki, ja murskasi tuulilasin ja kuljettajanpuoleisen sivulasin ohimennessä. Siinä olisi luultavasti pakun kuskiltakin lähtenyt pää jos olisi ollut kohdalla...
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Nasta visiirissä haittaa keskittymistä ihan h*tosti. Silmät tuijottaa sitä sen sijaan, että katselisi horisonttiin. Kiva ajella silmät kierossa.(& K. @ Maalis. 29 2007,13:16) kirjoitti
Aika törkeän lujaa saa nasta tulla vastaan, että läpi tulisi. Pää kyllä heilahtaa komiasti ja visiiri on tietysti pilalla. Pamaus ja suraus kuului. Itsellä vauhtia n. 120 km/h. Saattoi kyllä olla kivikin, en saanut koppia. Kurat pysyi nippanappa suolessa.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Palataan räjähtäviin/kuoriutuviin raskaan kaluston renkaisiin.
Noissa koneissahan käytetään yleisesti pinnoitettuja renkaita ihan jo hintapoliittisista syistä. Niitä irronneita pintoja sitten näkee tuolla teiden varsilla paljon.
Sellaista ei olisi kiva saada vasten naamaa vauhdissa. Tuppaa painamaan jokusen kilon.
Siksi rekasta tmv. aina ohi heti kun pääsee.
Ei taida olla viittäkään vuotta, kun motoristi kuoli vastaavassa tilanteessa jossain Hyvinkäällä (mutua) tai ties missä. Edellä ajaneesta pakettiautosta rengas kuori. Perässä tullut motoristi sai riekaleista osuman ja ajautui siksi vastakkaiselle kaistalle. Törmäsi nokakkain maasturiin. Ja tietenkin sytytettiin![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Totta. Pyörää hain tänä keväänä talvisäilöstä ja kotiinpäin tullessa eteen kääntyi kuormuri, täyden multa/sorakuorman kanssa.(iama @ Huhti. 05 2007,19:29) kirjoitti
Oli todella mielenkiintoista katsella kun muutama miltei pään kokoinen kivi lensi kuormurin lavalta ja poukkasi n. 5 metriä ennen pyörää metsään.
Sen jälkeen mentiinkin heti ohi kun tilaisuus tuli, ja niin teen aina tästä lähin.![]()
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Tänä keväänä on nyt kahdesti osunut nasta tai renkaasta lentänyt kivi ja molemmat moottoritiellä 120km/h vauhdissa.(svahnm @ Maalis. 29 2007,15:53) kirjoitti
Ensin tuli ohittavasta Volvosta jotain vasemman käden etusormeen. Iski kun sähköiskun olisi saanut. Kytkinkäsi hetken totaalisen veks pelistä.
Toisella kerralla pamahti visiiriin. Pieni jälki jäi, mutta Schuberthin visiiri kesti hyvin. Täytyyhän noiden visiirien olla valmistettu & testattu niin, että aikamoista pommitusta.
Joo, kyllähän näitä esimerkkejä piisaa, eräs ystäväni kertoi aikanaan saaneensa auton nokkaansa kokonaisen rekan renkaan vanteineen. Oli kaveri ollut kärkkymässä rekan puskurissa ohituspaikkaa. Renkaan kiinnitys oli tavalla tai toisella pettänyt. Ja täytyy myöntää, aika pahaa jälkeä auton nokkaan tulikin.
Tuo, saati nuo tienpientareilla olevat renkaan pinnat kummittelee kyllä aina takaraivossa kun ajelee rekan persiissä.
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Joskus 16v kakarana ajelin kevarilla visiiri auki n. 90kmh vauhtia ja sain lihavan maija mehiläisen suoraan oikeaan linssiin. Onneksi oli lasit päässä sillä muuten saattais olla aika vinkeä putkinäkö.. Säikäytti kyllä kivasti ja möhnät jouduin rapsuttelemaan kynnellä pois. Joo, tiedän tiedän, visiiri aina kiinni mutta kun kakarana ei päässä pyörineet muut kuin kirkkoveneet..
Myöhemmin sain motarilla noin peukalonpään kokoisen kiven kypärään rekan renkaasta, sekin tuntui. Näin, että nyt tulee kivi vastapalloon ja ehdin vähän siirtämään päätä alaspäin mutta otsaan kopsahti.
ZX-10R '11
Poks, tuli myös viime perjantaina kivi edellä ajavasta kuormurista ja osui mua vasempaan kylkeen niin helvetisti, himassa kun vermeet riisuin niin kas kas mustelmaa pukkas kylkeen. Ja näillä keleillä oli toppausta vielä ihan kunnollisesti päällä!
Kävi kans mielessä et jos osuu visiiriin ni miten käy? Tai vaikka ajovalon umpion kilauttaa kerrasta palasiks ja palaset lentää sit suoraan syliin...
Huh! Nimittäin viime kesänä kehä kolmosella ajelin puoliperävaunun perässä kun se veivikampi millä kärrin etujalat kierretään alas irtosi ja putosi asfaltille.(GriZzLy @ Huhti. 04 2007,14:59) kirjoitti
Ensin katoin että ei mitä hätää, näytti veivi laskeutuvan asfaltille, mutta eikös se perkele ponkaissut ensimmäisestä osumasta asfalttiin sellaiseen lentoon että mennäviuhahti metrin päästä vasemmasta olkapäästä ohi jonnekin huitsun kuuseen.
Vaikka oli etäisyyttäkin rekkaan niin se veivi lähti kuin bumerangi lentoon asfaltista. Ei ehtiny edes pelästyä kuin jälkikäteen *
Mitähän siinäkin taas olis sitten tuumattu kun olis ollu mopokuski kampi otsassa jonottamassa kuolinsyyntutkijalle..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kolmisen vuotta sitten ajoin Kuopion kohdalla kun motarin liittymässä kiihdytyskaistalta tulleesta venetrailerista lens soutuvene keskelle kaistoja poikittain - auton tullessa rampilta näytti heiluvan vene että jätin väliä hieman - sen verran kuitenkin joutus väistelemään että lähempänä ajettaessa olis voinnu tehdä kipeetä :P
Kawasaki ER5->Kawasaki ZZR600->Kawasaki ZX-9R->Suzuki SV1000s(z)->Honda CB1300F->BMW K1200R Sport->BMW K1300S->BMW S1000XR
https://kokkonen.zone
Siinä sitä oliskin ollut kun olisi joku joutunut selittämään 112:een että veneonnettomuus motarin rampilla etelään päin..(flack @ Huhti. 11 2007,18:19) kirjoitti
![]()
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008