Kaveri tuossa ihmetteli miten oikeaoppisesti suoritetaan TDM:n öljynvaihto itse? Ja kait siinä jonkunmoinen suodatinkin on vai onko ja jos on niin missä?
Tyhjennysproppu löytyy moottorin vasemmalta puolelta, muistaakseni iso ristipääruuvikanta hieman vinossa kulmassa, ei ihan niin alhaalla ku kuvittelisi tyhjennyspropun olevan. Öljynsuodatin taas löytyy moottorin oikealta puolelta, alhaalta kun katselee niin vaakasuorassa oleva pieni kansi, jonka avaamalla tippuu suodatin pois ja uutta tilalle.
Uutta öljyä mieluummin hieman vajaa kuin suositeltu määrä ensin, ja hetken aikaa käyttää konetta ennen ku katsoo tikkua, lisää sitten tarvittaessa. Kylmänä jos tikkua tutkailee, tulee helposti laitettua liiaksi.
edit; Tämä siis koskien 3VD-mallia eli ekan sukupolven TDM:ää, mutta eiköhän uudemmissakin samanlaiset systeemit ole.
Jaa, täytyypä tarkistaa manuaalista vielä kun tallille kerkeän, en minä ainakaan ole kikkaillut. Sieltä suodattimen kolostahan tulee myös aika määrä sitä vanhaa öljyä.
Ei tule kaikki öljyt pois niinkuin ei moottoripyörissä yleensäkään johtuen siitä että vaihteisto ja moottori on samoissa öljyissä ja sinne jää "santsikoloja". Tässä valmistajan ilmoittamat tilavuudet samalle moottorille TRX:ssä:
Öljynvaihto 3,5 l
Öljynvaihto suodattimella 3,6 l
Kokonaismäärä 4,2 l (siis silloin kun laitetaan öljyt avattuun, tyhjään koneeseen)
Siis öljyä jää normaalivaihdon yhteydessä koneeseen noin 0,6 - 0,7 litraa vaikka avaisit molemmat tulpat ja suodattimen.
Tämän vuoksi on tärkeää että öljyt vaihdetaan säännnöllisesti eikä kikkailla eri öljyillä jatkuvasti!