Missähän kohtaa ne oikein ovat...Äkkiä katsellen en niitä löytänyt *
Pyörä on -87, siis sitä ekaa vuosikertaa.
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Luulisin että ovat kaasareiden kurkuissa alapuolella, noin 1cm taaksepäin siitä mihin kannesta tuleva kuminen imukaula loppuu. Ruuvi ei näy sivulle päin (Ruuvin kanta osoittaa alaspäin), mutta kaasuttimen rungossa oleva pyöreä uloke näkyy. Kuvaa ei ollut nyt saatavilla, mutta useissa kaasareissa ne ovat kyseisessä paikassa.
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
Seosruuvit sojottavat sivuille, sisäänpäin. Lue lisää
Löytyivät, kun ensin pesin kaasaripaketin ulkopuolelta puhtaaksi...Oli melkoisessa mömmössä.
Ovat kurkuissa alimmaisina, ja sisäänpäin.
En vielä päässyt kokeilemaan, miten noita oikein pääsee säätämään paikallaan. Vai pitääkö vain laittaa kaikki samaan arvoon, 2,5-3 kierrosta aukiko oikea arvo..?![]()
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Muistaakseni lähtöarvo on 2,5 kierrosta. Tämähän on siis vain arvo, josta lähdetään liikkeelle. Jokaisen kaasuttimen säätöruuvin asento haetaan sitten erikseen.(harrifor @ Maalis. 28 2007,08:42) kirjoitti
Vielä pari kysymystä...
Miten tyhjäkäynnin säätö käytännössä parhaiten tapahtuu..???
Jos lähtöarvoksi otetaan tuo 2,5 kierrosta auki, niin miten totean, että säätö on nyt oikein. Miten käynti muuttuu, jos säätääkin vain yhtä kaasaria, tai mistä voin tietää, että esim. 3-kaasaria pitää avata vähän lisää.
Tavoitteena on siis saada pyörä käymään hyvin ja tasaisesti, mitään kummempia teho- jne. tavoitteita ei ole esim. penkityksen suhteen. Nyt esiintyy pientä nykimistä 4000-5000 rpm. alueella. Pyörässä on 4-1 pakoputkisto.
Niin, ja kasauksen jälkeen synkataan kaasarit "vesiletkulla". Näkyykö seosruuvin asennon muutos synkassa..???
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
Jos siihen seosruuviin pääsee hyvin käsiksi niin sitä voi pyöritellä rennosti, eli ruuvia kiinni niin paljon että kyseinen sylinteri tipahtaa pelistä pois kokonaan, sitten ruuvia aukomalla näkee parhaiten vaikutuksen käyntiin, seos kyseisessä pytyssä on aika lailla kohdallaan kun tyhjäkäyntikierroksen on korkeimmillaan, yleensä ensin ruuvaamalla saavutetusta kohdasta voi vielä pyörittää neljännes-puoli kierrosta kiinni käynnin huonontumatta.(harrifor @ Maalis. 28 2007,11:10) kirjoitti
Ja tyhjäkäyntiseokset ei vaikuta synkronointiin jos synkronointi tehdään riittävillä kierroksilla, eli reilusti vain kierroksia koneeseen synkronoinnissa, tyhjäkäyntialipaineet vaihtelee paljonkin sen mukaan miten seos vaihtelee sylinterien välillä.
Ja tyhjäkäyntiruuvit vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin ja aivan kevyimpään pintakaasuun, tyhjäkäyntisuuttimet pintakaasuun jonnekin 2-3 tuhanteen kierrokseen ja tuolla 4-5 tonnin paikkeilla ollaan jo pääsuutinpiirin neuloilla säädettävällä alueella eli nostamalla neuloja pykälällä pienet nykimiset hävinnee ellei sitten nykimisen syynä ole ilmavuoto tms. muu vika.
Niin ja neulojen nosto vaikuttaa kulutukseen paljon, litran satkulle per lovi karkeasti heitettynä eli jos tuo 4-5 tuhannen kierroksen nykiminen esiintyy vain aivan pintakaasulla ja vähän enemmän kaasua aukaisemalla pelaa niin suurentamalla tyhjäkäyntisuuttimia(pilot jet) pari pykälää ongelma poistunee ja vaikutus normaaliajon kulutukseen ei ole juuri mitään. Neuloja nostetaan yleensä turhan herkästi koska silloin ei tartte ostaa uusia osia ja ikävän usein suuttimien vaihto on mahdotonta irroittamatta kaasareita.
Joskus kauan sitten olen lukenut seossäätöön ohjeen, jota voinee ainakin suuntaa antavasti käyttää kaikkiin mopoihin. Siinä ohjeessa neuvottiin näin:
Kierrä kaikki seosruuvit perussäätöön (esim. se 2.5 kierrosta auki) ja säädä tyhjäkäynti ohjearvoon.
Aloita ykkössylinterin kaasuttimesta. Kierrä seosruuvia puoli kierrosta auki. Jos tyhjäkäynti nousee enemmän kuin 50rpm, säädä tyhjäkäynti ja kierrä toiset puoli kierrosta seoksia auki. Jos tyhjäkäynti nousee yli 50rpm, säädä jne .... Jos tyhjäkäynti nousee vähemmän kuin 50rpm, kierrä puoli kierrosta kiinni, säädä tyhjäkäynti ja siirry kakkossylinterin kaasuttimen kimppuun ja toista proseduuri.
Ennen tuota säätöä on kaasuttimien synkronointi oltava kohdallaan ja hyvä se on tarkistaa säädön jälkeenkin. Synkaan säätötoimenpiteistä kyllä oikeastaan vaikuttaa vain venttiilien säätö.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Kaasarit on nyt purettu, puhdistettu ja kasattu. Sisällä oli jonkinlaista vaaleaa tahnamaista ainetta, joka liukeni hyvin pois kaasareiden puhdistukseen tarkoitetulla sprayllä. Mistä lie generoitunut.??
Tyhjäkäyntiruuvit asetin 2,5 kierrosta auki.
Vähän jännitti startata ekan kerran kasauksen jälkeen, mutta moottori käynnistyi hienosti ryyppy päällä jo toisella yrittämällä, ja kävi lämmettyään tosi tasaisesti, joten en koskenut enää tyhjäkäyntiruuveihin.
3-kaasarin asetus synkassa oli ihan poskellaan, ei mainannut vesiletku (korkeus yli 2 m) riittää. Synkkaus oli helppo homma, kunhan ensin äkkäsi, mihinpäin säätöruuveja piti kääntää. Lopputulokseksi hain tasaiset (erot vain 1-2 cm) alipaineet 2000 rpm:llä.
Tyhjäkäynnillä erot ovat vähän isommat.
Tyhjäkäynti on nyt tasainen ja moottori vastaa kaasuun ihan eri herkkyydellä kuin ennen synkkaamista. Ihan säpsäytti, miten herkästi kierrokset nousivat. Ja parasta on, että nykiminen on poissa *
Tästälähtien tsekkaan tuon synkan parikertaa ajokaudella, oli sillä senvarran positiivine vaikutus tuohon vanhaankin koneeseen.
Kiitos vaan kaikille vihjeitä antaneille.
Toivottavasti ei tuo takatalvi pilaa hyvin alkanutta ajokautta...!!!
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen