Millaisia kokemuksia löytyy renkaiden valmistusvirheistä ja takuuvaihtoihin oikeuttaneista puutteista?
Itselläni on eturenkaassa pystyheittoa - aiheuttaa etupään "nypytystä". Rengas ei ole siis aivan pyöreä. (Uusi rengas kyseessä.) Kuinkahan paljon tuollaista heittoa saa valmistajien kriteerien mukaan olla?
<p>Suzuki DL650 V-Strom -10</p>
Tuohan selviää helpoimmin kun marssit tai soitat kauppaan josta rengas ostettu. Sieltä varmimmin löytyy tietoa asiasta.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Näähän on liike- ja valmistajakohtaisia juttuja. Mutta kyllähän takuut Suomesta ostetuissa on voimassa ihan käytännössäkin.(JoukoWho @ Maalis. 26 2007,20:00) kirjoitti
Olen kuullut tapauksesta, jossa etusessa oli jotain vibraongelmaa tietyssä nopeudessa. Liike ei halunnut ottaa kantaa, joten viallinen rengas lähetettiin valmistajalle ja asiakas otti uuden ja maksoi sen. Kun valmistaja oli todennut viallisen vialliseksi, asiakas sai siitä sitten fyrkat takaisin.
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
toi on aika yleinen takuu käytäntö joka puolella maailmaa...(Koris @ Maalis. 27 2007,19:41) kirjoitti
suomessa tosin saa uuden suoraan tilalle jos havaitaan näkyvää vikaa tms mut useimmat ulkomaiset firmat palauttaa kamat tai rahan vasta ku ne on ite todennu vian..
KooTeeÄm
Mun mielestä rengas ei oo paikoillaan![]()
![]()
Savage 650
Kawasaki VN 800
Suzuki GSX 1400
Suzuki Bandit 1250
Kawasaki GTR 1400 FJR 1300
Miten se "ei ole paikoillaan"?(rapi @ Maalis. 27 2007,20:55) kirjoitti
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Huolimattomasti vanteelle asetettu, jostain kohtaa vannetta ei aivan pohjassa, yhden millin heitto riittää.(Koris @ Maalis. 27 2007,21:03) kirjoitti
Do you have premonitions of déjà vu?
Ihan mielenkiinnosta.. mikähän rengas mahtaa olla kysymyksessä...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
No jos sä mun kirjoittamasta esimerkistä kysyt, niin ehkä oli Diablo...(samu69 @ Maalis. 27 2007,21:33) kirjoitti
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
No vaikka niin... ittellä tua Uusi Misukan Pilot Road ravisteli ekat 1000Km sitten joko mopo hajos tai rengas rauhottu.... mutta meni kun sukkasillaan..(Koris @ Maalis. 27 2007,21:40) kirjoitti
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Niin kyseessähän on siis ensiasennusrengas Pirelli Scorpion Sync. Ja huomasin tuon nypytyksen heti uudekseltaan, mutta diagnoosi tehtiin tonnin huollon yhteydessä. Tutkittiin kyllä tarkkaan asentajan kanssa, elikkä tasapainotus kunnossa ja rengas istuu hyvin vanteella. Käytännössä tuossa renkaassa on siis sellainen laakea monttu keskilinjalla - noin 15 cm pitkä ja syvimmillään n. 1,5 mm.
Liikkeestä olen jo kysynyt aiheesta, ja sieltä kautta otettu maahantuojan mielipidettä kehiin. Vähän nihkeältä vaikuttaa suhtautuminen.
Toki rengas menee vaihtoon joka tapauksessa.
Ongelmahan on nyt varmaan siinä, että vaikka maahantuoja tai valmistaja periaatteessa kustantaisivat uuden renkaan viallisen tilalle, niin minun on hyvin vaikea todistaa, että rengas oli todella viallinen jo ostettaessa. Elikkä vaikka lähettäisin viallisen renkaan tutkittavaksi, niin tilanne ei siitä parane. Mutta katsotaan. Viimeistä naulaa ei ole lyöty vielä.
Oliko noista maksimiheitoista mitään virallista totuutta olemassa? Faijalla oli uudessa autossa yhdessä renkaassa pystyheittoa (pari eri rengaspajaa sitä yritti vanteelle ja painoilleen) sen verran että se ravisti aika pahasti. Myyjäliike oli onnistunut kaivamaan jonkun mukamas virallisen speksin jonka mukaan se viallinen rengas meni raamiin. Kai tommonen läpes on olemassa sitten mp-renkaistakin(?) Olishan se reilua että olis selkeet pelisäännöt kaikilla selvillä.(JoukoWho @ Maalis. 27 2007,23:48) kirjoitti
Maahantuoja sitten vääntämisen jälkeen suostui vaihtamaan uuden renkaan rengastöiden hinnalla tms muutaman euron panostuksella.
<p>-- Backman</p>
Mikä pyörä kyseessä? Kiinnostaa ihan muuten vaan.kirjoitti
KTM 950SM -07
Kyllähän takuun täytyy vastata renkaan rungon hajoamisesta ilman mitään todistelujakin, vaikka olisikin käytössä mennyt tollaiseksi. Tai siis todistustaakka on maahantuojalla, että olet käyttänyt tuotetta väärin, ja se on siitä syystä rikkoontunut. Jos ei muuten onnistu, niin kuluttaja-asiamiestä kehiin ja uhkailua oikeustoimilla, niin rupeaa sujumaan. Kyllä ne siellä maahantuojalla tietää, että turpiin tulee, jos oikeuteen asti mennään. Katsovat vaan ensin oman bluffinsa loppuun ja yrittävät säästyä uuden renkaan kustannuksilta.
Pyörä on KTM 950 SM.(juicy @ Maalis. 28 2007,11:58) kirjoitti
Soittelin itse vielä pyörän maahantuojalle, ja sieltä käännyttivät renkaan maahantuojan puoleen. No, Duellilla sitten oltiin tilanteen tasalla. Uudesta renkaasta korvaavat sen mukaan, paljonko on entisessä pintaa jäljellä. Täyttä korvausta ei saa, koska entinen rengas on jo maksanut osan itsestään takaisin. Kuulostaa minusta ihan reilulta.
Mielenkiintoista tosin tässä on se, että Duellin mukaan vastuu kuuluisi KTM:lle eikä heille, mutta ovat silti hoitaneet ennenkin vastaavia tilanteita omasta pussistaan. Ei tokikaan vaikuta enää minun tapaukseeni, mutta ajatuksia herättävää silti.
Miten lie muilla merkeillä suhtautuminen tällaisissa asioissa? Ensiasennusrengas on varmaan ainoa rengasasia, jossa vastuu voisi kuulua pyörän valmistajalle. Vai?
Ensiasennusrenkaan kyseessä ollessa pyörän maahantuoja hoitakoon takuuasiat, eihän se tehdas ole itse valmistanut monia muitakaan komponentteja, mutta joutuu kyllä vastaamaan niitä koskevista ongelmista. Hoidelkoon tehdas itse sitten alihankkijansa kanssa korvauskysymykset, ei asiakkaan tarvitse ottaa selvää kuka rikkoutuneen osan on valmistanut. Pyörä myyjäliikkeeseen, ja takuuseen uusi rengas alle. Näissä asioissa auttaa, kun on alusta alkaen tiukkana, eikä tule yhtään vastaan, koska ei tarvi. Jos rengas on ollut uudesta asti viallinen ja sillä on ajettu tässä tapauksessa 1000km, on mielestäni täysin kohtuullista vaatia uusi rengas ilmaiseksi. Renkaasta ei ole ollut samaa iloa kuin ehjästä olisi ollut, joten kilometrivähennykset näin vähän ajetusta renkaasta on mielestäni täysin tarpeettomia.
Sama pyörä tulossa itsellekin ensiviikon aikana, kunhan Bike Forum saa tullista paperit.kirjoitti
KTM 950SM -07
Jos jätetään tuo nypytys pois laskuista, niin minkäslainen rengas tuo muuten on?(JoukoWho @ Maalis. 27 2007,23:48) kirjoitti
Mistä liikkeestä pyörän ostit?Käsittämätöntä pelleilyä mokoman rinkulan takia,edelleen tuntuu mp-liikkeillä olevan varaa menettää asiakkaitaan,ihan p....stä palvelu vieläkin monissa liikkeissä.
Tarkoitatko perustietoja vai minun kokemuksiani?(Temex @ Maalis. 29 2007,16:15) kirjoitti
http://www.motorcycle-superstore.com/item.as....ision=6
Tuossa nyt yksi linkki perustietoihin. Toivottavasti englanti taipuu.
Itse olen ollut tyytyväinen ko. renkaisiin. Tosin en ole vielä niitä radalla päässyt testaamaan tai muuten ihan ääriolosuhteisiin viemään (mitä nyt hiekkateillä jonkin verran), mutta pito ja käyttäytyminen muuten on ollut hyvällä tasolla. Olen kyllä lukenut, että toimivat oikein hyvin kiihkeämmässäkin ajossa. Ja kumiseos on ilmeisesti sama kuin Diabloissa. Sopivat mielestäni erinomaisesti tuohon pyörään.
Pyörän ostin samasta liikkeestä kuin tuossa ylempänä kirjoitellut juicykin. En alkaisi syyttelemään liikettä tässä asiassa, vaikka hiukan pyyhkeitä heille toki voikin antaa. Parannettavaa olisi kyllä monilla mp-liikkeillä.
Ota varmuuden vuoksi yhteyttä kuluttajan suojaan asiamieheen.
Siltä saat sitten hiukan apua tuohon, mutta tämä takuu aika on aika jolloin valmistajan tulee todistaa/osoittaa että kyseessä EI ole materiaali/valmistus virhe. Takuuajan jälkeen samalla tavalla korvaus velvollisia, mutta osoitus velvollisuus muuttuu sinulle.
Samoin kyseeseen tulee odotettavissa olevaa lyhyempi "elinkaari" sekin riittää korvaukseen. tjsp
Juuri nuo sun kokemukset renkaista kiinnostaa. Markkinamiehethän puhuu mitä sylki suuhun tuo(JoukoWho @ Maalis. 30 2007,00:19) kirjoitti
Kiitti!