Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Terve,

    mistä voisi johtua, että kaasukahva ei palauta itseä takaisin?
    Kyseessä on kaasari peli, joten voisiko se johtua kaasuvaijerista? Oisko kaasuvaijeri kuiva ja pitäisi rasvata? Vai voiko johtua kaasukahvasta? Vai muusta? Kenties kaasarista?
    Mikä olisi yleisin syy tämmöseen oireeseen? En ole käyttäny tuota kaasarimopoa pitkää aikaa, joten omalla äkkinäisellä johtopäätöksellä voisin epäillä, että siellä on jokin kohta menny ruosteeseen tai kuivunu(rasvasta).

    Ehdotuksia!

    Jos voipi johtua vaijerista nii mitenkä tuommoine vaijerin voitelu tapahtuu? Sinne suojakumin alle on aikalailla vaikea päästä?


  2. #2
    Kyllä, siinä luultavasti vika on...

    Eli kaasukahva jumittunut syystä tai toisesta, likainen/ruostunut/jumittunut kaasuvaijeri.
    Tai sitten kaasuttimessa oleva jousi joka palauttaa kaasun alkuasentoon, mikä sen virallinen nimi nyt olisikaan.

    Vaijerin voi rasvata esim ruiskulla ja neulalla, tai sitten esim ottamalla muovipussin, leikkaat toisen alakulman pois, laitat vaijerin sen reijän läpi niin että yläpää kuitenkin jää lähelle pohjaa. Sitten teippaan sen reijän tiiviiksi vaijerin ympärille, ja laitat öljyä pussiin. Sitten vaan liikuttamaan vaijeria, ja voilá, vaijeri on rasvattu. Tai ostat uudet, puhtaan valmiiksi rasvatun...

    Aloitat vaikka irrottamalla kaasuvaijerin kaasukahvasta, liikkuuko kahva yhtä hyvin molempiin suuntiin. Entäs vaijeri? Tuleeko ulos, ja palautuuko.
    Pikkasen mielikuvitusta mukaan touhuun, niin kyllä se rupeaa toimimaan.



    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  3. #3
    Onko pyörän lähihistoria tuttu? Meikäläise ekan uusivekottimen kolalrikorjauksen jäljiltä nimittän huoltofirma oli vetänyt vaijerin väärästä kohdasta takaisin ja hirtti tietysti saman tien. Vaarallisia virheitä Niin ja ohjauslaakerin momentti oli väärä ja vasen peili tipahti jo kotimatkalla, että semmosta...

    Toki ensin tulee mieleen juuri tuo em. sisävaijerin jumitus. Jos ikivanha vaijeri, syytä tsekata myös, ettei säikeitä ole sisällä poikki.

    -hh-
  4. #4
    Jos ohjaustangon päässä on värinänvaimennin (sellainen parin sentin umpirautainen jatke..) niin se saattaa ahistaa tuon kaasukahvan liikettä jos vaikka on pyörä nojannut seinään tms. tangon varassa. Tarkasta siis ettei kaasukahvan tuppi hinkkaa värinänvaimenninta vasten. Itse vaijeri jumii yleensä kahvan päästä eli rakenteesta riippuen puretaan sen verta että saadaan suihkaus ohutta öljyä väliin.
    KTM
  5. #5
    Suosittelen vaihtamaan sen vaijerin, ei yleensä ole kauhean kova investointi.

    Edelliseen pyörään rasvailin pari kertaa kesässä takertelevaa vaijeria, kunnes säikeet ruostui irti ja jumitti sen kokonaan.

    Tästä lähtien rasvaan kerran ja sen jälkeen lähtee matalalla kynnyksellä vaihtoon...
  6. #6
    Jos se ei oo vaijerista kiinni, niin se saattaa olla myöskin kiinni seuraavsita:

    Kaasareiden puhdistus/synkkaus
    Kaasarin palautusjousi
    Kaasukahva tökkii
    <br />
  7. #7
    Sen vaijerin voi puhdistaakin, mitäpä sitä vaihtamaan jos vaijeri siellä kuoren sisällä on terve...
    Ohutt öljyä vaan kuoren sisään ja paineilmaa perään...tulee kököt ulos.
    Toinen huoltokohta on kaasarin "luisti", se kun on avoimessa kohdassa ja rapasateessa kesät...loppuu se liike...
    Eli kun väännät kaasukahvaa,katso minkälaista liikettä se luisti tekee jousen avustaman kaasarin kyljessä...puhdistusaineella ja öljyllä notkistat sen liikkeen.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  8. #8
    Tosiaan kannattaa myös simppelisti tarkastaa tankopaino, saattaa kiristää kahvaa! Sillä tavalla tuli ite leikittyä joskus, ei tarvinnut kaasun ylläpidosta huolehtia kun sitten jumppaili pyörän päällä.
  9. #9
    Kivaa kun samat vaihtoehdot toistuvat useamman kerran Tyhmäkin tajuaa. Tianyu, en nyt tarkoita että sinä olisit sitä
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  10. #10
    Tuosta kaasuvaijerin voitelusta sen verran että en ehkä suosittelisi. Voihan se ensiapuna mennä, mutta entäs sitten kun (ei jos) se hirttää vähän ajan kuluttua liikenteessä kunnolla?
    Uutta vaijeria tilalle, tai toki ensin voi tarkistaa että orava ei ole rakentanut pesää vanhan liikerataa häiritsemään...
  11. #11
    Ja ennenkuin sen rasvaa, niin kannattaa tarkastaa kuuluuko tai saako sen rasvata. Toisissa pyörissä on sisältä muovipinnoitettu kaasuvaijeri, jonka voitelu saattaa sulattaa ja lopullisesti pilata vaijerin.
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Kiitoksia oikein paljon kaikista vastauksista!

    Pitää tässä sunnuntaina käydä tutkailemassa vähän tuota jotta sais vian paikallistettua.

    Tuo kaasuvaijeri ei tosiaankaa mikään iso investointi ole, ja ompahan sitten ainakin parempi mieli, ku ei tarvii pelätä että hirttääkö se sitten jossain vaiheessa. Mutta nyt ekana unta palloon ja huomenna tutkiskelemaan.

    ps. Pyörä ei ole kuitenkaan mikään esihistoriallisen vanha, vaan -05 mallia oleva kevari, joka on menossa myyntiin. Pitää nyt fiksailla tuo kaasu, et kehtaa vasta eteen päin laittaa...

    Tosiaankin mopo on toiminut ihan täydellisesti viime kauden alussa, mutta sen jälkeen ku tuli toinen pyörä alle nii jäi vanha tallin nurkkaa. Luulis just että olis jokin liikkuva osa ois menny kuivaks.
  13. #13
    Jos on kaksivaijerinen, l. palautusvaijerillinen, niin vaijerit voivat olla liian tiukalla. Lisää hieman välystä.
    - JAM Racing Team -
  14. #14
    RF:ssä samat oireet aiheutti juuri kaasukahvan jumiminen. Ei johtunut tankopainosta vaan kaasukahvan ja tangon välissä oli yksinkertaisesti kakkaa niin paljon että jarrutti palautusta.
    Suzuki RF 900R
  15. #15
    Hiukkasen OT, mutta kuitenkin: sitä varten kait prätkissä on toi "tappokatkaisin", et jos kaasu hirttää, niin... (saattaa unohtua kiireessä, kun tuo tilanne iskee päälle! *)
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  16.  
  17. #16
    1000F Hondassa mulla oli ainakin kaasuvaijeri tosi tarkka kulkutiestään ja asennostaan tankin alla. Sen takia siellä kaiketi olikin sellainen nippusiteen tapainen klemmari joka piti vaijerit oikealla kohdallaan.
    Honda CBR1100XX