Mitä nuo laturin käämit (staattori) kestää yleensä? Itsellä on gs 450 e vm -83 ja suurin murhe on tuo käämitys. Kun ostin pyörän 2005, niin mittarissa oli 78000 ja 2002 oli laitettu uudet virtalaitteet, mutta jo syksyllä -05 "paloi karrelle" käämit :vihainen:Löysin netistä ohjeita laturin käämitykselle, ja niiden rohkaisemana ajattelin käämiä itse tuon staattorin. Toimihan se 50 km ,eli epoksit suli ja taas otti ns. runkoon. Viimeisin käämitys tuotti tulosta, kun käytin eristämiseen käämilakkaa ja epoksihartsia ja näytti siltä että homma onnistui, kun olin päässyt 3000 km, mutta sitten :vihainen:sama juttu, käämit paskana
Olen seurannut noita keskusteluja, ja olen huomannut, että varsinkin gs eri mallit ainakin ovat alttiita laturin rikkoutumiselle. Mistähän tämä johtuu? Jotkut pyörät kestää isältä pojalle, eikä laturiongelmista ole mitään harmia, mutta miksi juuri esim. suzuki gs? väärä mitoitusko vai mikä? Onko ainoa vaihtoehto pistää 300 euroa staattoriin ja regulaattoriin, joiden kestävyys on tuurista kiinni?
varsinainen ikuisuusaihe tuo 80-luvun suzukien lataus...
staattori voi kestää pitkäänkin muttei nekään ikuisia ole. jos ajelee vähillä öljyillä, jäähdytys voi olle huono (=suzukin filosofian mukaan kuuma öljykylpy jäähdyttää staattoria).
kun staattori lopulta pettää, vaihtoehtoina ovat itse käämiminen, ammattilaisella käämittäminen tai uuden staattorin osto. kokemukset ovat saman suuntaisia, itse tehty saattaa kestää jopa kuukausia, sähköpajalla korjattu pidempäänkin, mutta kaikista paras vaihtoehto on ostaa uusi. ei suzukin omaa, vaan mikä tahansa uudempi tarvikeosa. electrex on hyvä. ja rutkasti halvempi kuin suzukin vehje...
varsinainen murheenkryyni on kuitenkin jännitteensäätäjä/tasasuuntaaja. siihen on yksi kunnon lääke: vaihtaminen tarvikeosaan. samat sanat kuin staattorin kohdallakin: electrex tai muu.
edit: kysyit, miksi juuri suzuki? hyvä kysymys. todennäköisesti pyrkimys hankkia sähköosat halvimmalta mahdolliselta alihankkijalta... ja erikoinen tapa ratkaista 3-vaihelaturin kolmannen vaiheen käyttö ajovalojen kanssa
Kiitos tiedoista Tähän pyörään on uusittu nuo osat, mutta en tiedä minkä valmistajan ne ovat. Lätaussäädin on todennäköisesti kunnossa, koska akku ei kiehu, mutta toisaalta jos se ei kunnolla jäähdytä "ylimääräistä" virtaa, niin eihän sekään toimi. Tosi tyhmä systeemi, jotta ylimääräinen virta puretaan lämmöksi regulaattorissa. Ei varmaan olisi ollut kovin vaikea rakentaa samantapaista järjestelmää kuin vaihtovirtalaturissa, eli ladataan tai ei Pitää tilata uudet osat, kun kelitkin paranevat näköjään