Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
  1. #1
    Vaihdoin talvella böödiin Öhlinsin etuvieterit ja jotkut Shellin 10W- keulaöljyt. Nyt kyselen, josko joku olisi tehnyt vastaavan homman jo aikaisemmin. Onko joustot ja painumat olleet kohdallaan vai onko tarvinnut shimmailla?

    Itse en ole vielä mittauksia tehnyt, pitänee odottaa kunnes pääsee johonkin parkkipaikalle kokeilemaan. Painumat saan kyllä tallilla mitattua ennen sitä.
  2.  
  3. #2
    Tallissa voit säätää esijännitykset kohdilleen. 35mm painumat kuskin kanssa edessä ja takana on ihan hyvä lähtökohta. Nollakohta on siis pyörän ollessa ilmassa, eli ei kuormaa ollenkaan. Edessä kannattaa ottaa huomioon myös teleskooppikeulan hystereesi; eli painumaan vaikuttaa paljon myös se kummasta suunnasta tasapainoasemaa lähestytään. Mitatut arvot saattavat erota toisistaan senttikaupaulla, koska keulassa on kitkaa. Tarvitaan siis yksi mittaus molemmista suunnista, eli annetaan keulan rauhallisesti nousta/laskea tasapainoasemaansa ja otetaan tuloksista keskiarvo.

    Shimmaaminen ja öljyn viskositeetti vaikuttaa sitten vaimennuksiin, eli keulan liikkeeseen, ei painumiin. Näiden säätäminen vaatiikin sitten vähän perstuntumaa. Paluuvaimennus on ehkä helpompi säätää, koska sen puute tuntuu epävakautena mutkissa, etenkin pienissä korjauksissa keula pomppii minne sattuu. Sisäänmenovaimennuksen puute edessä tuntuu ainakin jarrutuksissa keulan pohjaamisena. Vaimennuksia ei tulisi kuitenkaan lisätä "varmuuden vuoksi" vaan ainoastaan niin paljon, että pyörä etenee vakaasti mutkissa. Vähempi on parempi.