Useasti. Tuppaahan se lukkoon menemään tehokkaissa jarrutuksissa
Kerran pari paniikissa, kun auto/kissa/ufo hyökkäsi yllättäen eteeni.
Ihan vielä en ole uskaltanut puristaa kahvasta tarpeeksi, mutta ehkä jonain päivänä harjoitellessa.
Jösses sentään. Ei ikimaailmassa. Minähän en vapaaehtoisesti yritä etustani lukita.
Mitenkäs tuon etusen lukitsemista on ihmisillä tullut harrastettua. Itse olen tässä jarrautustekniikkaa harjoitellessa tullut lukinneeksi etusen useampaan otteeseen, eikä se nyt ensishokin jälkeen niin kovin ihmeellistä ole. Nyttemmin olen jopa alkanut pitää sitä ihan normaalina osana nappiin mennyttä jarrutusta. Kyykkäkuskeilla taitaa tosin takapää nousta ennenkuin etunen alkaa liukastella.
Mitenkäs muu porukka on oman etusensa pitokykyä testaillut?
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Kyllä mä vältän eturenkaan lukittumista niin pitkään kuin mahdollista. Silloin on todennäköisesti jo paniikki.
Takarengas tosin menee herkemmin varsinkin keväällä kun tiet on likasia ja pinta kylmää.
Kylla tuon mopon hanta nousee ylos ennenkun etusen saa lukkoon
Kerran kotilon kiilaamana keskikorokkeeseen joutui paniikkijarruttamaan, sillon saatto menna lukkoon, mutta projekti paattyi ilmalentoon, ei selkeita muistikuvia.
Eturengas on ollut lukossa ja sen seurauksena on myös oltu kyljellään...
Kokeilepas harjoitella niitä etunen lukossa -jarrutuksia mutkassa, voi tulla jotain ahaa-elämyksiä?![]()
Jarrutuksia harjoitellessa etusenkin olen tietoisesti *lukinnut, mutta tositilanteessa vain muutaman kerran. Kaikkien olisi hyvä kokeilla asiaa, jotta tilanteesta olisi jonkinlainen tuntuma.
Jostain syystä en jaksa uskoa, että mikään kunnossa oleva mopotti kippaa yli jos jarruttaa voimakkaasti. Ei kait niin hengenvaarallisia mopottimia voi ollaSiis olettaen, että osataan jarruttaa oikein eli käyttämällä ensin takajarrua perän laskemiseksi ja sen jälkeen etujarrua.
Eipä voinut äanestää kun puuttui vaihtoehto "ei teknisesti mahdollista"Tuo on kuitenkin se totuus ollut aika monen mopon kanssa millä on tullut ajettua.
Aika usein sitä sattuu, viimeeksi eilen. Refleksinomainen reaktio kun näkee poliisiauton näköisen pakun maantiellä. En tainnut edes ajaa ylinopeutta, mutta olin kiihdyttänyt rivakasti edellisestä risteyksestä ja sit näkyi valkoinen paku tien laidassa. Nopea nykäys jarrukahvasta, eikä painonsiirtoa kerinnyt tapahtua, vaan etupyörä lukkiutui ehkä sekunniksi. Sellaista sattuu.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Kerran oli etunen lukossa ja cebari melkein kyljellään kun kiertoliittymässä meinas rellu tulla eteen. Onneks sain laskettua kahvasta irti ennenkin meni kupeelleen.
Kawa myynnissä. http://www.nettimoto.com/495660
On ollut useamman kerran lukossa. Useimmiten nutulleen sen jäljeen. Kolme prätkää on mennyt lunastukseen/korjaukseen tämän takia, ranne on murtunut, solisluu on mennyt poikki. Ja jos olisi himmannut niin pahemmin olisi käynyt *
Vielä kun oppisi jarruttamaan *
T/Pekka
Milläköhän tänään ajelisin
AJS M3 -29
CB750K1 -71
XV1000 -81
SV1000S -05
K1600GT -11
Niin, Massikassahan on ollut ABSit ihan ekasta kappaleesta lähtien...(pete @ Kesä. 05 2005,07:53) kirjoitti
![]()
No mutta kyllähän nuo ABS:tkin käyvät lukossa tiukoissa jarrutuksissa. Logiikka vaan hellää jarrutehoa välittömästi kun etunen menee lukkoon. Sitä vaan ei kuskipoloinen ehdi edes huomata moista tapahtumaa kun mokoma on niin vikkelä(kaasunalle @ Kesä. 05 2005,13:06) kirjoitti
![]()
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Stoppeja harjotellessa menee silloin tälloin. En vain osaa.
Endoja harjotellessa on menny helvetin monta kertaa lukkoon. Tiellä paskaa tai kylmä kumi on ollu useimmin syynä tähän. Ei se kummallista ole kunhan tajuaa pitää renkaan suorassa.
Stuntriding is NOT a crime
Kawasaki Z750
EAK-ajoharjoitteluissa on tullut monasti haettua se lukkiintumisraja, haaveria ei ole onneksi sattunut... Normaaliajossa en ole joutunut kertaakaan seitsemän ajokauden aikana suorittamaan edes täysjarrutusta liikennetilanteen takia eikä tahattomiakaan lukituksia ole kohdalle sattunut.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Ei etusen lukkiintumisessa mitään ihmeellistä ole, jos se vaan tulee tilanteessa jossa on vielä mahollisuus löysätä jarrua ja alottaa uudestaan.
Etusen lukkiintumista voi harjotella esim hiekalla. Aina joskus meen johonkin soraparkkikselle ajelemaan. Harjottelen etusen lukitsemista, ja sitten hidasajoa etunen lukossa. Molemmat onnistuu ihan yhtä hyvin kuin polkupyörällä, mistä idea alunperin lähtikin. Vaatii vaan vähän treeniä.
Ja aina sillon tällön etunen menee stoppieta kokeiltaessa lukkoon, syitä just kylmä rengas/likanen asvaltti.
Kyllä mun mopo ainakin etukautta ympäri menee ilman mitään lukkiintumisia, jos jarrua ei älyä löysätä. Ihan sama mitä tekee takajarrulla.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Kyllähän se etupyörä on joskus ollut lukossa,toistaiseksi ei vielä kyljellen menoa oo seurannu...
Sorateillä on aina etunen lukossa![]()
Niin ja takanen myös![]()
![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Kyllähän se aina kikkaillessa saattaa mennä lukkoon. Eipä oo vielä kertaakaan ollu ns. tilanne päällä sen takia![]()
Pain is just weakness leaving the body
Äänestyksestä puuttuu vaihtoehto "muutaman kerran kun olen unohtanut olevani soratiellä".
Viikko sitten testailin äkkijarrutusta satasen vauhdista... lukossahan se kävi... perse ei kyllä yrittänyt ylös vaikka etuputkia päästetty pari senttiä läpi. Oisko kovat/kylmät renkaat vaikka kohtuullisen ajon jälkeen kokeilinkin.
Huono tie, parempi mieli
Aika: Kevät, ensimmäinen ajoreissu
Tapahtuma: jarrutusharjoitus satasen vauhdissa
Syy: Liian nopea jarrutuksen aloitus, eli kahvan puristus.
Seuraus 1: etujousitus ei ehtinyt painua alas
Seuraus 2: eturengas lukittui
Seuraus 3: eurengas päätti siirtyä yhtäkkiä 5 senttiä sivulle
Seuraus 4: alitajunta käski oikeaoppisesti päästää irti jarrukahvasta
Seuraus 5: Pyörä oikeni
Seuraus 6: sydämentykytystä
Opetus: aloitetaan se jarrutus ensin kevyesti painaen, jotta etujousitus ehtii painua alas. Tämän jälkeen ei eturengas lukkiudu juuri millään, eli loput edellä mainitut seuraukset jäävät tapahtumatta.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Eipä taida olla kuukauttakaan kun oli vedettävä pikku paniikissa sekä taka- että etunakki lukkoon välttääkseni nipin napin törmäyksen Skodan perään.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Kyllähän tuo joskus tiukemmin puristaessa on mennyt. Kerran menikin vähän turhan paljon.
KTM 690SM
Eipä oo etupää vielä puhtaalla asvaltilla lukkoon menny vaikka kovaa on tullu joskus jarruteltua. Hiekalla ja hiekkasella asvaltilla kyllä. Mut enpä tiedä onko se kovin tavoteltavaakaan saada sitä lukkoon.
onhan se muutaman kerran treenaillessa lukkiintunut ja tietty eak-kurssillamutta eipä tuo nyt niin kamalaa ole..
itse kun hädissään äkkiä vaan jaruttaa on perä noussut pystyyn monta kertaa(MagnaMan @ Kesä. 05 2005,08:41) kirjoitti
sitten vaan jarrua pois ja uutta yritystä rauhallisemmin. likasella asfaltilla ja hiekalla sitten on tullut tehtyä noita eturenkaan lukituksia mutta pystyssä on pysytty tosin ei aina tiellä
![]()
Kerran oli lukossa pari sekunttia ja meinasi ottaa ohraleipä tai paremminkin taksin takaluukku...Teiskontietä kun ajetaan tayssin ohi ja lahteen päin niin tiehän kaartuu oikealle ja kallistuukin vielä ennen golffkenttää... Töihin menossa ja vauhti noin 65-70km , edessä taksi ja viereinen kaista autoja täynnä. Lähestyttiin risteystä missä valot ja katsoin että taksi menee kun ei ollut vielä syttynyt keskimmäinen...Ja voi vittu se vetikin lukkojarrutuksen kun näki että vilahti keskimmäinen valo paria metriä ennen risteystä... Vaistomainen etujarru ja sen tietää kantissa kun on niin ei paljon pitoa ole. Jarrun vapautus jostain selkäytimestä ja vastaohjausliike ja millistä taksin takakulman ohi ja risteyksen yli.........Paskaa kilo housussa ja tutinakin lakkasi vasta töissä....
Että silleen...Auto jossa on abs jarrut niin pysähtyy aikas nopeasti mopoon verrattuna..... Lisäsi turvaväliä kyseinen tapaus aika lailla.....
On se lukossa käynyt usein, mutta nutulleen on menty vaan kerran sen vuoksi, ja sillon oli tietyti just se "käyn vaan tuossa mutkan" -tapaus. Ei tietoakaan mistään ajokamppeista... 80 km/h rikkinäisellä asfaltilla polvillaan mopon perässä ei ole kivaa. Polvilumpio on ihan jännän näkönen ilman nahkaa yms...![]()
Jovain sanoi näyli
Onko vielä joku, joka ei ole lukinnut etupyöräänsä jarrutuksissa?
Mars harjoittelemaan, ettei tarvitse liikenteessä keräillä!
Desmo Jugend
Autokoulussa, kun ajamista harjottelin, ni tuli kyllä jarrutettua niin kovin, että etunenki lukittui... *Aika ikävä tunne oli, kun ei mopoa ollenkaan sillon hallinnu, vettä satoi ja oli liukasta...Mutta kun se setä painosti...!
Mutta kyllä se pari kertaa voimakkaammassa jarrutuksessa on lukkiutunu uudestaankin... Ja parempihan se nimenomaan on harjotella, jottei yllätyksenä tule...
Ja ainahan pitää ( suljetulla alueella tietysti) harjotella sitä mopon hallintaa, jotta tietää miten se reagoi! *
Miksi olla vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla
mahdoton...?
V*ttuako mä muiden mielipiteillä, mulla on omat!
Before thinking, do it. Twice.