Huh huh...kyl oli vaikiaa, mut nyt se pelittää
Kyselin aikasemmin onko ko. laite katulaillinen ja kuulemma on. Rakentelin siis itse ylöspäin vaihtavan shifterin kaikenmaailman jämistä ja kohta meen asentamaan vekottimen paikoilleen.
Aikasemmin on tosin tullut hankittua PC USB ja Quickshifter mut nyt on sitte omatekemä "voimayksikkö" joka tästedes saa hoitaa vasemman jalkaterän koukistajalihaksen virkaa... no peukaloa kyllä joutuu käyttämään mut sehän on vaan professionaalia......heh!
Vaati siis yhden akkuporakoneen moottorin planeettavaihteistoineen ja v****ti kaikkea pikkusälää+kolme päivää duunia ja kokeilua ja kokeilua ja kokeilua.... jne.
Piti alunperin pärjätä riittävän vahvalla solenoidilla, mutta eipä löytynyt sopivaa. Vaatii kuitenkin aika paljon voimaa liikutella vaihdepoljinta vaijerin välityksellä (kun ei haluu mitään ylimäärästä tilpehööriä näkösälle). Nyt on voimaa liikaakin. 12 voltin moottori alennusvaihteella vääntää ainakin multa ranteet solmuun. Onneks noissa on momentti, niin voi vähän hillitä liikoja tehoja.
Jos jotain kiinnostaa vempeleen toteutus, niin yritän joku päivä laittaa vaikka kuvia valmiista tekeleestä. Kaupalliset vastaavat maksaa nimittäin maltaita. Toi tuli maksamaan muutaman kympin ja teeseitse heputhan ei työlle laske hintaa *
Palaillaan astialle![]()
Pistä fotoja ja infoa, että miten skulaa !
Kiinnostaa itseäkin.. tosin pitäis duunata sellanen, että pääsee kokonaan vaihdekiksistä eroon.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Varsin mielenkiintoista
Foto olis tosiaankin kiva ylläri...
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Vaihdepolkimesta menee vaijeri takasatulan alle ja sinne tulee tää mun tekele. Nyppii sitte nappia painamalla isompaa vaihdetta kehiin. Quickshifterillä onnistuu muutenkin vaikka täyden kaasun vaihdot ilman kytkintä, mut nyt ei tartte koipea kun pienemmälle vaihtaessa.
En tähän hätään saa kuvaa nettiin, mut jos kiinnostaa,niin voin laittaa kuvan kännykkään... laita viestiä niin saat kuvaviestin takasin. 0400558332
No, harmi... Odotellaan jos saisit tänne kamerakuvia. Sen verran kokemusta noista kännykkäkuvatuksista, että antaapi olla![]()
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Millasta solenoidia / systeemiä noissa jammun FJR käytetään?
Löytäis jostain sopivan soleidin millä onnistuu ylös/alas vaihdot.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Jos mahdollista niin laita hieman lisäinfoo systeemin toteutuksesta. Itselläni tällähetkellä sähkönitojasta poistettu solenoidi jonka toivon saavan sopivan voiman aikaiseksi.
Miten tuo Dynojetin Quickshifter toimii? Se siis katkaisee vain sytytyksen siksi aikaa kun itse jalalla vaihdat vaihteen ilman kytkintä?
Ajattelin vain että jos tekisin virittelyni niin että kun painan nappia->sytytys katkeaa->solenoidi vetää noin puoli sekunttia vaihdepoljinta->sytytys takaisin. Tuon sytytyksen ja solenoidin vedon ajattelin hoitaa mikroprosessorilla ja parilla releellä. Prossussa kun saa helposti säätää katko ja vetoajat millisekunnilleen vaikka vielä riippuvaiseksi kierrosluvusta. Itsellä löytyy kyllä PC mutta ei mitään shiftereitä...
Linja-auton kuljettaja
Kovin vuolaasti saan näemmä taas veistettyä asiaa joka threadiin, mutta:
Laita kuva MMS-viestinä omaan sähköpostiosoitteeseesi ja sieltä tallennat tietokoneelle. Sitten vaan liität viestiin tai jos kuva on liian iso, lisäät sen tuonne orgin Albumiin ja liität sitä kautta tänne kaikkien nähtäville.(Patriikki @ Maalis. 12 2007,12:55) kirjoitti
![]()
"Paskaks vaan jos se paskaks menee"
CBR600RR '07 -raaseri
Shiftereissä katkoaika on luokkaa 50 ms, ei puoli sekuntia.(MInk @ Maalis. 26 2007,00:50) kirjoitti
Hitaus on malttia!
ANY10.
Kaipaisin vieläkin tarkempaa tietoa...(Mika 14R @ Maalis. 26 2007,08:01) kirjoitti
Katkaistaanko sytytystä vai ruiskua?
katkaistaanko sytytys/ruisku hieman ennen kuin vaihdetta vedetään isommalle vai samaan aikaan?
Linja-auton kuljettaja
Se on vähän makuasia. Toisessa pyörässäni katkoo ruiskua, turbopyörässä sytkää koska lisäsuuttimien kanssa ruiskun katkominen olisi ollut hankalaa.
Eiköhän se katkaisu pidä tapahtua samaan aikaan kun solenoidi vetää. Ideanahan on saada vaihde vaihtumaan sillä hetkellä kun rattaiden veto vaihtaa suuntaa eli on kuormittamattomassa tilassa. Moottorijarrukin estää vaihteiden vaihdon.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Miten shifterit vaihtaa alaspäin? Sytytyksen katkaisu ei moottorijarrutuksessa paljon auta... Vai onko noi vaan ylöspäin vaihtavia?
Itselle riittäisi tuo ylöspäin vaihto, niinkuin ne yleensä toimivat.(MadMan @ Maalis. 26 2007,19:22) kirjoitti
Olen kyllä netissä nähnyt videon jossa dynossa vaihdetaan myös alaspäin, vaatii ehkä hieman välikaasua siinä pienemmälle vaihtaessa...
löytyi tuo videokin
Linja-auton kuljettaja
Käännetty vaihekaavio.(MInk @ Maalis. 26 2007,17:28) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ei kuulosta pidemmänpäälle vaihteistolle terveelliseltä tuon videon alaspäin vaihto..
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
Aika ikävää ääntä kyllä pitää alas vaihtaessa. Miksi moista edes tarvitseekaan? Eikös se ylöspäin mennessä ole kiire ;)
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Ei tossa kyllä mun mielestä oo mitään käännettyy...(willik @ Maalis. 26 2007,23:00) kirjoitti
![]()
Linja-auton kuljettaja
Saapi sen laatikon rikki muutenkin... Toisaalta onko saatu hyöty sen veroinen esim. radalla että tuollaisen ison mokkulan siihen laittaa kiinni... Eihän ne oikeassa kilpaluokassakaan käytä siftereitä... sytkän katkon ymmärrän vielä, mutta että nappivaihteet... Eikös samantien automaattilaatikko tai variaattori...(MInk @ Maalis. 26 2007,17:28) kirjoitti
Ei kiitos...(JP_445 @ Maalis. 27 2007,14:44) kirjoitti
![]()
Linja-auton kuljettaja
Oon kuullu ainakin, että löysissä luistokytkimissä onnistuu alaspäin vaihtaminenkin ilman kytkintä...
Niinpä. Alaspäinvaihto onnistuu jos moottorijarrua ei juurikaan ole. Vrt. esim 2T-koneet.
- JAM Racing Team -