Eli otsikon mukainen kysymys. Olen aloitteleva motoristi ja ostin ensimmäisen pyöräni, joka on vuoden 1995 Honda CBR 600 F3. Ja nyt kävin sitten ajamassa sillä ensimmäistä kertaa ja vikaa tuntu olevan. Elikkä Ajaessa ei tunnu mitää outoa täristystä eikä välystä missään, mutta jarruttaessa etujarrulla etypyörä täristää "pysty" suunnassa. Tärinä ei tunnu ku painaa jarrua höllästi mutta jos vähäkin kovempaa jarruttaa ni Tärinä on aika voimakasta. Itselläni tuli ensimmäisenä mieleen että Pyörän laakeri olisi paskana. Vai mistä tuollainen voisi johtua? Ja onko etupyörän laakerit vaikea vaihtaa itse?
Tuossa muutama kommentti ensi hätään, haulla lisää...
Täristys
Täristykseen toki voi olla syynä tuo laakeri, mutta sen luulisi huomaavan klapissa jos koitat heilutella sitä paikallaan, tosin en ole varma. Sitten toinen syy voi olla se että jarrulevyt ovat kierot. Se miten tuon voi todeta, en osaa sanoa, tuskin nimittäin silmällä näkee?? Ehkä tuollaisella mittakellolla...
Toisaalta yksi vika voisi olla vielä ohjauslaakeri, sillä se pakkaa välillä aiheuttamaan ihmeellisiä oireita. Siinä pitäisi huomata tuntea klappia kun työntää pyörää ja jarruttaessa tavallaan keula hieman niiaa, tai miten tuon nyt sitten selittäisi
Toivottavasti tästä olisi vähän apua, uskon että ideoita tulee lisää tähän kyselyyn...
-C9B5R4-
Mietelause:
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
Mulla oli samanlainen vika vähän tuoreemmassa CBR:ssä. Muuten mopo oli vakaa ja kyyti sileätä, mutta jarrutuksessa täristi.(Mihe84 @ Maalis. 11 2007,21:42) kirjoitti
Ensin otin jarrusatulat irti ja putsasin, koputtelin ja herkistelin myös levyjen niittejä ilman tulosta... tärinä väheni vaan ei hävinnyt kokonaan. Vika kuitenkin poistui vasta vaihtamalla toinen kieroksi osoittatunut jarrulevy.
Liekö huonosti liikkunut sylinteri aiheuttanut sen, että jarrupala on hangannut levyyn pitkän aikaa lämpöä aiheuttaen -> levy kieroksi... en tiedä?
Alkuperäiset levyt ovat sitten sikamaisen kalliita, mutta muistaakseni motofocuksen kautta tilasin saman orggis-osan huomattavasti halvemmalla.
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Kiero jarrulevy? Kaverin pyörä täristi jarruttaessa ja syyksi osoittautui, että toinen jarrulevyistä oli kiero.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Apu löytyy useimmiten kun pyörittelee levyn kiinnitys niitit CRC:n kanssa,jonkin tuurnan avulla.Niitit on luultavasti jumissa ja levy epäkeskona.Levy kannattaa puhdistaa CRC;stä ettei tule OHO ylläriä.Operaation jälkeen pari kovaa jarrutusta keskittää levyt.
Kiitoksia, hyvistä neuvoista. Selvittelin itsekkin tuota ja soittelin MP-huolto liikkeisiin ja niissä sanottii aika lailla samaa. Että Ohjauslaakeri kannattaa tarkistaa ja kiristää kunnolla (todennäkösin syy) ja toiseks sanoivat että jarrulevyt voi olla kierot. No nämä tarkistetaan heti kun keritään. Elikkä viikonloppuna. Ilmoittelen asiasta korjaantuko se noilla toimenpiteillä vai ei.
Käytä CRC:n sijasta jotain puhdistusspraytä joka ei sisällä öljyä. Öljy jää niittien ja levyjen väliin keräten ajan myötä taas kunnon paskat sinne. Ite oon ekaks pyöritelly niitit kuivana jolloin suurimmat hiekat tulee silminnähtävänä pölynä ulos, tämän jälkeen kunnon Quickleen / Bräckleen- suihku joka niitin väliin.
Tämä ei tietenkään ole kiveen kirjoitettua tietoa että juuri näin pitää tehdä, on vain tullut nuo öljytkin sinne joskus heitettyä huonolla menestyksellä..
Sitä laakeria ei saa vetää sitten tiukkaan. Ite tein niin että laitoin pyörän roikkumaan eturengas ilmaan ja sievästi kiristin eka sen tappiin jolloin ei tanko liikkunut enää keveästi. Siitä sitten löysäilin sopivasti niin että on kevyt liikuttaa mutta ei ole välystä. Tuntee kun ottaa etupumpuista kiinni ja heiluttaa eteen ja taakse jos on välystä.
Aiemmassa pyörässä oli kulunut laakeri niin alkoi tulla selvät pykälät kääntäessä kun laittoi sen sopivaan tiukkuuteen, joten oli pakko jättää vähän löysälle vaihtoon asti.
Kannattaa muuten tarkistaa rengaskin jos on kuvio semmonen että kuluu aalloille täristää helposti just jarruttaessa. Ainakin sportech m-1 oli herkasti aaltoutuvalla kuviolla varustettu.
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
Jarrujen puhdistukseen tarkoitettua "brake cleaneria" eli jarrujen puhdistajaa.
Suzuki gsx750f -00 *--> Suzuki gsx1300r -07 --> KTM 530 exc -08 —> KTM 250 exc-f -10 —> KTM 300 exc -10 —> Husqvarna TE 250 -14 —> Husqvarna TE 250 TPI -18 —> Kawasaki ZZR 1400 -11 —> Suzuki intruder M1500 -11
Muistaakseni täristystä voi aiheuttaa myös se jos jarrupalojen läpi menevät liukutapit ovat kuluneet niin että niissä on klappia. Tosin en tiedä onko CBR:ssä tuollaiset, omassa vähän vanhemmassa Hondassa ainakin on.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
No niin, aikaisemmin jo pääsin pyörän kimppuun ku iski sopivasti ittensä kipeeksi ja sairaslomalleOhjauslaakeri kiristetty ja ei tulosta jarrutusongelmaan, vaikka tuo olikin hieman päässyt löystymään. No sitten koitin pyöritellä niitä niittejä mutta tuloksetta, tuntuu ku niitit olis hitsaantunu kii. Millä ylipäätänsä oikein pyörittelette niitä?? No tuli laitettua crc:tä niihin, saavatpa vaikuttaa yön yli jos vaikka auttaisivat. Jos aamulla sit pyöris. Tietty sit käyn hakemassa viel brake cleaneria ja puhdistan levyt kunnolla
Mutta pahoin veikkaan että jompikumpi jarrulevyistä kiero. Nimittäin hiljaisessa vauhdissa kaasun kanssa jarruttaessa tuntuu tietyssä kohtaa ottavan aina enemmän kiinni. *No homma jatkuu huomenna ku pääsee taas testailee *![]()
Ei kukaan sattuis tietää paikkaa missä vois käydä mittauttamassa jarrulevyjen suoruus edullisesti, ku mittakelloa ei tunnu kellään kavereista olemaan enkä tuota viitsisi ostaa ku tuntuu maksavan lähelle 80 euroo. Kiitokset taas hyvistä neuvoista.
Laitat pultin siitä niitin läpi, prikat molemmille puolille ja mutteriki ois kätevä. Sitte vaan sopivan kireelle silleen, että niitti lähtee pyörimään pultin mukana.(Mihe84 @ Maalis. 14 2007,22:30) kirjoitti
Kiitokset vastauksista. Niititki pyöri hyvin kyseisellä systeemillä lukuun ottamatta 2 niittiä. Mutta nekin herkistyivät. Mutta ongelma eipä korjaantunut kyseisellä toimenpiteellä, elikkäs tod näkösesti levy kiero. No asia selviää huomenna ku vien pyörän huoltoon tsekattavaks. Saavat samalla katsoa onko pyörä muuten kunnossa.
No niin pyörä kävi sitten huollossa ja vikaki löyty *Etu vanne kiero, ei siinä sitten mitään *
Ihmettelivät vaa että ei tunnu ajossa muuten
Ja olihan siel sit jarrujen männätki vähä jumissa siitä johtuen et palat aika finaalis. Että näin tänään *
No kaipa se tästä vielä elämäki alkaa hymyilee. Oli muuten aika hyvää palvelua Tuusmotorissa. Soitin sinne eilen ja kysyin huolto stekkaust ja sain sen sit tälle päivälle. Ja katto viel etupään ilman kustannuksia. Tulihan sit ostettua jarrupalat ja kypärän pleksiin höyry suoja *
Siitä kyllä iso Plussa TuusmotolleNo jarru palat vaihan sit huomen ite ja availen vähä niit jarrui jos vaikka alkais pelaa.
Sellanen kysymys viel et kuinka vaarallista vääntyneellä vanteella ajaminen voi olla jos ei tunnu ajossa ollenkaa ??
Ja sit jos jollain olis myydä sopu hintaan etuvanne CBR 600 F3 vuosimalli 95:een niin siitä sitten privaa mulle kiitos * *
Mutta nyt tullu pärrättyy jo yks tankillinen vähä reilu 200 km *![]()
Kannattaa sitten puhdistella siinä palojen vaihdon yhteydessä niitä satuloiden mäntiäkin. Kuluneilla paloilla männät tulee paljon ulos sylintereistä ja keräävät pinttyneen likakerroksen. Uusilla paloilla männät painuu syvemmälle sylintereihin ja jos männät ovat paskaiset, ne jumittavat tiivisteisiin ja alkavat vuotaa.(Mihe84 @ Maalis. 16 2007,20:25) kirjoitti
Eli pumppaile kahvasta varovasti mäntiä sen verran ulos, että saat ne puhdistettua ja työnnä sen jälkeen takaisin sisään, että saat uudet palat mahtumaan.
Miten vanne voi olla kiero? osunut johonkin? Toivottavasti ovat oikeassa mutta itse kyllä epäilisin hiukan jos ei tunnu muutenkaan ajaessa...
Siis joo vanne on todennäköisesti osunut johonkin monttuun tai korokkeeseen sillä seurauksella että se on aavistuksen verran eli hyvin vähän levinnyt yhdestä kohtaa noin 1-2 cm alueelta eli mennyt suoraksi. En o ihan varma noista mittasuhteista mutta ku ne siel huollos pyys kattoo ku eturengas oli ilmas ni kyl sen huomas ku sitä siin vapaana pyöritteli. Mutta haittaneeko tuo ku se on tavallaan kohtisuoraan vääntynyt. Eli ei ole saanut osumaa sivusta.
Mulla oli kans vääntyny etuvanne cebaris.
Huomasin sen kyllä vain yli 120km/h vauheissa ku alkaa koko pyörä täristä. Ei pahasti mut huomattavasti. Hommasin täs talvella ehjän vanteen ja nyt pitäis kattoo ku pääsee ajaan et oliko apua.
Uskon kyllä et on sillä vanhas vanteessa on sellanen 5 sentin pitunen ja 0,5 sentin syvyinen painauma josta vanne on levinny , joka on kans tullu luultavasti jostain kovasta töyssystä.
pelkkä jarrusylinterin jumiutuminen riittää tuohon täristykseenolis aika oireen mukaista. Jos vanne kiero niin taatusti vatkaisi kovemmassa vauhdissa.
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Joo, nyt tarkemmin ku huomioinut asiaa ni kyl alkaa kans vähä täristä tossa yli 130km/h vauhdeissa. No vanne lähtee oiottavaksi varmaanki tossa ens viikollaJoo ja toi jarrusylinteri pitää kans aika kutinsa otin sit jarrut auki ja pumppailin ja puristelin niit mäntii edes sun takas ja sit vaihdoin viel uuet jarrupalat ni parani aikas paljo, pienis jarrutuksis ei vatkaa enää ollenkaa mut sit ku painaa kahvast kunnol ni sit alkaa se kiva tärinä
Tosin luulen et siihen vaikuttaa aika paljolti se että oikean puolen jarrusylinteri ei toiminut oikein kunnolla alempi mäntä ei liiku vasta sitten ku ylempi painuu jotain vasten. Eli männät ei liiku tasasesti, ja näin ainakin kuvittelisin että niitten pitää liikkua samaan tahtiin. Korjatkaa jos olen väärässä. Ja vinkkiä saa laittaa millä ne sais kulkee tasosesti *
vai onko niille enää mitään tehtävissä
muutaku ku ottaa rennosti vaa *
![]()
Jarrumäntien pitäs liikkua tasatahtia, nyt toinen niistä jumii. Otat vielä jarrusatulat irti, heläytät ne atomeiks,puhdistat kunnolla ja vaihdat uudet tiivisteet sinne satuloihin niin pitäs ruveta toimimaan.
Superbike #7
Niinhän siinä käy. En minä ihan huvikseni kehottanut niitä mäntiä puhdistamaan, ennenkuin ne painaa takas sisään.(Mihe84 @ Maalis. 19 2007,17:35) kirjoitti
Niinhän siinä käy. En minä ihan huvikseni kehottanut niitä mäntiä puhdistamaan, ennenkuin ne painaa takas sisään.[/QUOTE](Stobias @ Maalis. 19 2007,18:18) kirjoitti
Siis joo, Sillonku otin vanhan jarrupalat pois ni katsoin männät ovatko paskaset, Pientä paskaa oli ja senki otin sit tyyliin että jarrunestettä liinaan ja sillä hinkkasin puhtaaksi. Siis nämä toimenpiteet ennenkuin puristin männät takasi sisään. Ja silti tämä alempi mäntä ei liiku ennenkuin esim. pidät ylempää mäntää paikoilla vaikka kahdella sormella ni sit lähtee alempi mäntä liikkumaan. Mutta heti ku päästä sormet irti ni alempi mäntä lopettaa liikkumisen ja ylempi jatkaa ja sit taas ku ylempää pitää paikoillaan ni alempi liikkuu. Että näin ihan kuin siitä alemmasta puuttuisi paineet. *Mutta onko tua sit taas mahdollista että siellä pitäisi olla painetta *
Mites noi oike toimii teknisesti, Jos joku vois valaista ihan kohta kohdalta. Ja pistää vaikka räjäytys kuvat viel ni sit mie olisin onnellinen taas
![]()
No siis teoriassahan molempien mäntien takana vaikuttaa sama paine, jos kammioihin menevät kanavat ovat samanlaiset (yhtä suuri painehäviö molemmissa kanavissa). Kun mäntien pinta-alakin on sama, niin ensimmäisenä lähtee liikkeelle se mäntä, jolla on pienempi kitkavoima. Kun ensimmäinen mäntä pysähtyy esteeseen, nousee järjestelmässä paine ja toinen mäntä lähtee liikkeelle. Ei tuo välttämättä mitenkään haitallista ole, jos molemmat männät kuitenkin liikkuvat suht herkästi (sormivoimin). Käytännössä voimat levyä vasten ovat kuitenkin sen verran suuria, ettei pieni ero mäntien kitkassa paljon vaikuta ja molemmat siis puristavat levyä lähes yhtä suurella voimalla.
Sensijaan kannattaa tarkistaa, että jarrusatula pääsee liikkumaan aksiaalisuunnassa liukutappien varassa, jotta myös männättömän puolen palat puristuvat levyä vasten.