Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
    Koitin haeskella, mutta eipä osunut silmiin tästä aiheesta keskustelua. Avataanpa sitten.

Nyt kun Ceebra (CBR1000F -91) on tullut sen verran jo tutuksi, että voi ajella... krhm.. reipasta matkavauhtia, niin huomasin, että peilit tekevät jossakin kohtaa hartioihin aivan sairaan pyörteen. Tosin takalaukkukin oli paikoillaan, joten en osaa sanoa, vaikuttaako se asiaan, samoin kuin jos kyytiläinen olisi ollut mukana. Pyörteet ja aerodynamiikka ovat niin ihmeellisiä juttuja, että pitäis olla oma tuulitunneli!

Asiaan: onko muilla kokemuksia moisesta pyörteestä? Tarkoitan siis sellaista puhuria, että tuntui kuin takista irtoaisi saumat olkapäistä ja ihmeellisiä vinkunoita ja räpätyksiä alkaa kuulua. Jos käden laittoi peilin päälle, pyörre muuttui ja räpätys hävisi. Katteen taaksekaan ei viitsi kyykkäillä, mielestäni pyörää pitää pystyä ajamaan normaalissa ajoasennossa joka tilanteessa.

Normaalinopeuksilla ei toki tuollaisia tunnu tai kuulu.

PPK

EDIT. Lauseiden epäjohdonmukaisuuksia muokattu ja pyritty poistamaan

No jopas jotakin, voiskohan ne kaikki pyörteet tosiaankin tulla peileistä!!! olen itse keskenäni tuuminut pyörteiden johtuvan edessä olevasta tuuliklasista ja/tai sen muodosta,mene ja tiedä .
    Hölömö mutta Innokas
    En mä ole huomannu vaikka on samanlainen pyöräki. Laukku tekee kyllä pyörästä levottoman mut seki vaatii vauhtia liki 200km/h.
    Lainaa (ppk @ Maalis. 27 2007,18:41) kirjoitti
    Normaalinopeuksilla ei toki tuollaisia tunnu tai kuulu.
    Pöllöä lainailla itseään, mutta aattelin vielä tarkentaa normaalinopeuksilla tarkoittavani kesämoottoritienopeus + se jonkin verran "sallittu" mutta oikeasti kielletty 20 km/h siihen päälle...

PPK
    Lainaa (xxhondaxx @ Maalis. 27 2007,19:34) kirjoitti
    olen itse keskenäni tuuminut pyörteiden johtuvan edessä olevasta tuuliklasista ja/tai sen muodosta
    Sekin on tietysti mahdollista, mutta silloin räpätyksen pitäisi poistua jos lasin ilmavirtaa vähän ohjailee. Mun mielestä sillä ei ollut niin paljon merkitystä kuin peilin ilmavirran ohjailulla. Peilin ja katteen välissähän on melkoinen matka ja peilin varsi kumeineen on melko paksu. Pitäisi olla se oma tuulitunneli...

PPK
    Eiköhän tuo mahda tulla jostain muusta, esim takalaukusta, tankkilaukusta, matkustajasta tai sen puutteesta. Eri yhdistelmistä edellämainituista.

Omassani olen havainnut, että takalaukku-matkustaja yhdistelmä saa uuden kypäräni "vipattamaan" , jos matkustaja istuu "lysyssä", eli matalana. Siis ihan norminopeuksissa. Komento oikaista selkää takana avitti asiaan. Kun tuohon tälläsi mukaan tankkilaukun, ei ongelmaa esiinny. Pleksi on vakio.

Pleksin takanahan on ikäänkuin tyhjiö joka aiheuttaa kaikenlaista. Ainakin jos on tarvikepleksi, jossa ei ole "korvausilman" reikää.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
    Eipä ole ainakaan mulla tullut tuollaisia ilmiöitä omassa pyörässä (1000f -92) vielä vastaan ja matkanopeus siinä satasen seutuvilla.
    Pyörässä on touringpleksi paikallansa, takalaukkua ei kylläkään löydy.

Testaahan ilman takalaukkua, jotenki tuntuis että joko siinä tai pleksissä syy?
    honda tonni f
    Lainaa (faksu @ Maalis. 28 2007,14:45) kirjoitti
    Eipä ole ainakaan mulla tullut tuollaisia ilmiöitä omassa pyörässä (1000f -92) vielä vastaan ja matkanopeus siinä satasen seutuvilla.
    Äh... Sanotaan nyt sitten ihan suomeksi, että en toki tarkoittanutkaan enää mitään laillisia nopeuksia. Ilmiö ja kokemus oli niin yllättävä ja mielenkiintoinen tietyssä liiallisessa nopeudessa (suoralla kuivalla tiellä ilman liittymiä, autoja, ihmisiä, koiria tai hirviä), että aloin kyselemään vastaavia kokemuksia. Tietenkään ylinopeuksia tai liikenteen vaarantamista ei saa harrastaa, mutta teoreettisestihan voi pohdiskella...

PPK
    No varmasti rupeaa ottamaan tuuli huiviin kun nopeus alkaa lähentelemään 150km/h; se on kuitenkin moottoripyörä, junou...

Piti oikein kokeilla tänään ja kyllä tuo laukku tekee sen että pyörä ei mene edes suoraan. hakee tietä ja on tosi nulju ajaa. Ja se ilmiö tulee tosiaan vasta reippaalla eli 220km/h matkavauhdilla. En oikein pystyny kokeilee peilien virtausta kun vähä pienemmällä vauhdilla mutta taitaa siinä pikkusen olla perää, pyörre pleksin ja peilin välistä on todella kova. Mulla se menee olkapään yli ku olen sen verran lyhyt mutta pitemmällä se voi ottaa olkapäihin aika pahasti.
    Lainaa (Stobias @ Maalis. 28 2007,18:20) kirjoitti
    No varmasti rupeaa ottamaan tuuli huiviin kun nopeus alkaa lähentelemään 150km/h; se on kuitenkin moottoripyörä, junou...
    Jeps. Edellinen pyörä oli naku viissatku Suzuki, joten kyllä tuulenpaineet on tuttuja Tottahan se on, että jos nopeudet alkaa olla 160-180 km/h, saati sitten yli, niin alkaahan se tuuli lepattaa ihan eri malliin kuin vaikkapa 120-150 vauhdissa. Tai sitten pitää kyykkäillä katteen taakse piiloon. Ero on joka tapauksessa huomattava.

Sitten kuteet alkaa myös tulla ratkaisevaksi tekijäksi, eli jos on yhtään väljää tai jotakin lepattavaa, kuten mulla takin molemmissa hihoissa heijastinvalmistajan ja takin kalvovalmistajan merkit, niin onhan se ihan mahdotonta pärinää takin hihassa. Piru vie, nythän mulla leikkasi, että nehän ne varmaan aiheuttikin koko efektin! Merkki toimii kuin lentokoneen siipi ja alkaa kiskoa takkia ylöspäin. Pitäis vissiin leikata pois kokonaan. Toisaalta, ei tuo oikeasti ole mikään ongelma, kun pitäytyy normaaleissa, about rajoitusten määrittämissä nopeuksissa.

PPK
    sulla on huono takki, osta nahkatakki
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa (jaket @ Maalis. 29 2007,20:54) kirjoitti
    Jesss!!! Tulihan se sieltä Meni yllättävän kauan.

En osta.

PPK
    Oikesti, jos takki on hieman liian iso. Yli 2-sadan nopeuksissa kyllä taitaa tuulla ainakin vähän ja se saattaa riepottaa sitä ylisuurta takkia...
    Lainaa (ppk @ Maalis. 29 2007,21:43) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Maalis. 29 2007,20:54) kirjoitti
    Jesss!!! Tulihan se sieltä Meni yllättävän kauan.

En osta.

PPK
    tuo on kyllä aivan totta,pistin itsekkin hanttiin muutaman vuoden
    kunnes itse testasin asian,lainaa vaikka jonkun kaverin takkia
    ja testaa jollet sitä usko,tulet yllättymään.
    Kyllä on tiedossa kuteiden vaikutus ja se, että jos haluaa ajaa isoa kovaa, niin saippuan kanssa päälle vedettävä yksiosainen nahkapuku on ainoa oikea vaate. Koska ei ole tarkoitus ajaa tuolla tavalla älyttömästi, niin pitäydyn edelleen ajokauden aikana monikäyttöisemmissä ja huoltovapaimmassa hikitex-kuteissa, jotka on erittäin sopivat, myös takki.

Tuon lappujen rapsimisen pois hihoista saatan tosin joskus vielä kokeilla, ihan mielenkiinnosta. Pitää sitten raportoida.

PPK
    ota ne peilit irti ja käy kokeilemassa ja kas kummaan ei muuttunut mihkään
    Lainaa (ebola @ Maalis. 30 2007,21:56) kirjoitti
    ota ne peilit irti
    No olipas ratkiriemukasta. Empäs olis osannut lohkaista noin hienoa juttua

Tosi paljon liittyy varsinaiseen asiaan. Tähän ketjuun ei varmaan kannata vastata, jos ei oikeasti ole asiaa.

PPK
  19.  
    Lainaa kirjoitti
    Tosi paljon liittyy varsinaiseen asiaan. Tähän ketjuun ei varmaan kannata vastata, jos ei oikeasti ole asiaa.
    Kyllä tuo mun mielestä oli asiaa. Kirjoittaja käsittääkseni epäili etteivät pyörteet tulisikaan yksinomaan peileistä. Itse en tosin pitäisi tuota ongelmana, kun automaattisesti kyyristyn katteen taakse vauhdikkaammissa ohituksissa, muutenhan kypärän hihnakin rupeaa kuristamaan minua

Honda CBR 600F