Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
    Haaveilen vaihtavani nykyisen FJR1300-pyöräni uuteen ja otin vertailevan tarjouksen K1200GT:sta. Voisitteko valaista ja kertoa mahdollisia kokemuspohjaisia kommentteja BMW:sta. FJR on palvellut moitteitta vuodesta 2002.
    Laiska, mutta päättäväinen.
    Mitään todella merkittävää isoa eroa noilla laitteilla ei liene, molemmat hyviä ja tarkoituksen mukaisia vahvoja matkapelejä.

Isoin ero lienee ulkonäössä, toinen on kuin varustettu ladonovilla, toinen ei.
    ei ole fjr:stä kokemusta, itse ostin loppukesästä gt:n, varsinkin jousitussäätö esa, penkin lämmittimet + vakionopeussäädin vakuuttivat minut, mitä kerkesin kurvailla
    k1200gt
    Viime keväänä vaihdoin -04 FJR:n GT Bemariin.

BMW:n etuja mielestäni ovat parempi kate, tilasin omani korkealla pleksillä (=paremmin suojaava, 186 cm), laadukkaammat hanikat, penkki on parempi (FJR:n ostin Corbinin penkin joka on huippuhyvä), paremmat säätövarat (ohjaustanko, istuinkorkeus), paremmat varusteet (istuin- ja kahvalämmitys, ajotietokone, vakionopeus=pakkomyyntinä 2006 mallissa.
    BMW on korkeampi ja suurempi kaikilta mitoiltaan, painopistekin on korkeammalla, sopii pitkälle kuskille hyvin, ajoasento ja polvikulma loivempi kuin FJR:ssä, johon etsiskelinkin jo jalkatappien madallussarjaa mutten nuukana miehenä hannonut ostaa (vaihdoinpa sitten pyörää=edullista ja järkevää).

FJR:n etuina mielestäni viisivaihteisuus. En tiedä kuka idiootti keksii laittaa isokoneiseen vääntävään mopottimeen kuusi vaihdetta jotka on välitetty siten että kutosen välitys on suunnilleen sama kuin viisivaihteisen vitonen. Tästä seuraa se että vaihteiden välit ovat lyhyet ja vaihteita joutuu vekslaamaan suotta. Eikä tällöin pääse nauttimaan ison moottorin mahtavasta väännöstä joka veisi vaikka kolmevaihteisenakin näitä vekottimia. FJR vaihteet toimivat kuin ajatus, BMW pamauttaa ykkösen päälle ja välillä muitakin vaihteita. Pervolla tavalla tuntuu kuin päästelisi kisavehkeellä jossa vaihtee jysähtävät päälle ja kuskilla napottaa...

BMW:n vaihteetkin toki toimivat, vaativat aavistuksen enemmän voimaa ja paukkuu, mutta välivapaita ei tule ja muutenkin toiminta on hyvä. FJR:n välitykset ovat hyvät, kiihdyttäessä vääntömomentin parhaimmalla alueella pyörä imaisee eteenpäin ja munaskuissa tuntuu ah niin hyvältä... BMW:n kuusivaihteisella välityksellä tätä fiilistä ei pääse valitettavasti syntymään. Siksi Jammu saattaa tuntua ajossa vahvemmalta vaikka paperilla BMW on voimakkaampi.

Imagosta voi olla montaa mieltä, varmaankin asiaan vaikuttaa sekin minkänäköinen ja ikäinen pärstä aamuisin peilissä möllöttää...

Jammun hintapolitiikka on ärsyttävä, syksyisin FJR on säännöllisesti polkumyynnissä, Kesko ei usko tuotteeseensa tai yrittää lumpata loppuvaraston ja samalla polkee täydellä hinnalla ostaneiden asiakkaidensa pyörien arvon kaivon pohjalle. Minua se ainakin vi...ti!

BMW on nykyaikainen moottoripyörä huippuominaisuuksilla, FJR on todella hyvä ja miellyttävä vaihtoehto, ei kaikilta ominaisuuksiltaan BMW:n veroinen, mutta omat etunsa Jammussakin on. Itse en kadu vaihtoani, jos rahanmenoa ei lasketa.

Levoton sielu kun olen vaihdoin BMW:n uuteen Banditiin(6 vaihdetta !), en tiedä mitä siitä tulee, mutta voihan sen taas vaihtaa jos Onnia rupeaa "ahistaan". Kuvan moottoripalvelussa on 7000 km ajettu 5/2006 mallin K1200 GT jos vähän ajettu pyörä kiinnostaa. Suosittelen.
    Ilkka
    "Bandiitti"
    Lainaa (Ilkka GT @ Maalis. 09 2007,21:32) kirjoitti
    Jammun hintapolitiikka on ärsyttävä, syksyisin FJR on säännöllisesti polkumyynnissä, Kesko ei usko tuotteeseensa tai yrittää lumpata loppuvaraston ja samalla polkee täydellä hinnalla ostaneiden asiakkaidensa pyörien arvon kaivon pohjalle. Minua se ainakin vi...ti!
    Tuo riippuu kyllä mitä on tekemässä. Itse kun hommasin FJR:n syksyllä, niin olin kyllä ihan tyytyväinen Jammun hintapolitiikkaan...
    Veikko H käsittääkseni haaveilee hankkivansa mopottimensa nyt keväällä, eikä tällähaavaa taida FJR polkuhinnat "olla voimassa", mutta odotapas syksyä... Toisaalta jos ostat lumppuhintaisen pyörän syksyllä, varastoit kevääseen hups sehän onkin jo vuoden vanha, mikähän sen arvo mahtaakaan olla verrattuna siihen että olisit pantannut himojasi kevääseen ja ostanut "vuotta uudemman pyörän". Hintojen säännöllinen polkeminen vie uskottavuuden kauppiaan hinnoittelulta ja sitäkautta koko merkin arvonsäilyttämiseltä. Mutta kaipa ne Keskolla tietävät mitä tekevät...heh heh. Tässäkohtaa BMW:n politiikka on älykkämpi, syksyllä lupaavat muutaman satasen varuste-edun, joka ei vaikuta merkin yleiseen hintamielikuvaan, kuumana käyvän ostajan ostopäätökseen kylläkin.

Halpaahan tämä mopoilu ei ole, ostat pyöräsi milloin hyvänsä.
    Ilkka
    "Bandiitti"
    Itse samaa pohdin aikanaan ja päädyin sitten GT:hen, kun bemu oli ennestäänkin tallissa ja täytyy kyllä myöntää, että asiallinen kaupankäynti vaikutti ostopäätökseeni ja täten merkin pysymiseen samana. Jonkin verran hinnakkaampi se oli ja on kuin FJR, mutta vastaavasti varustelista on leveämpi. Kalliita ovat molemmat ja hinta tippuu kyllä kaupasta ulos työnnettäessä molemmissa.

Minusta molemmat melko samanlaisia, mutta GT:stä pilkisti parempi laadun tunne, siis fiilis ei fakta. Sitä faktaa kun ei oikein voi todistaa. Katsotaan nyt, kun kilometrejä taittuu lisää. Toisista FJR on menevämmän näköinen, mutta minusta taasen GT:n muoviosat tuntuvat jämäkämmän oloisilta ja varusteet paremmin integroiduilta. Ehkä myös sähköiset varusteet, kuten ESA ja Xenon laittoi pienen pääni pyörälle *. *Jos haluat nuo tai integroidun kruisen, niin se on sitten GT, muuten joudut tarvikeosastolle. Itseä hieman hävettää, kun pyörässä on nappeja ja varusteita kuin joulukuusessa. Mihinköhän niitä kaikkia oikeastaan tarvitsee ?

10tkm tuli kesällä mittariin ja sopivalta valinnalta tuntui. Xenon teho tuli testattua Norjan pimeissä tunneleissa ja en tiedä kuinka paljon tehokkaampi se on vs. tavallinen, mutta itse otin sen sillä verukkeella, että näkyisin muille tielläliikkujille paremmin. Softapäivityksen jälkeen moottorin käytös parani ja hemmetin kiva sillä oli ajella. Sivulaukut on jämäkät ja tavarateline on tukeva. Kiinnitin Givin laukun taakse, kun sellainen nurkissa jo pyöri. En tiedä painopiste-erosta FJR-GT, mutta näppärästi tuo GT pyörähtää ympäri siellä missä tarvitsi. Ajo-ominaisuudet on kohdallaan tällaiselle tavalliselle teiden taapertajalle ja ESA nappia tuli napsuteltua vähän väliä, ehkä vähän turhaankin. Minkäänlaista vetelyä tai kiermurtelua en täysin kuormattunakaan huomannut. Jarrut on erinomaiset ja pidän itse siitä, että takajarru vaikuttaa vain takapyörään. Uudessahan ei ole toisten vieroksumaa tehostinta, mutta itse olin siihen jo tottunut RS:n aikana eikä siitä sen enempää.

Vaihteisto *on tosiaan 6-vaihteinen, mutta niinhän moottoripyörässä pitääkin olla ja se vähän kolahtelee pienillä vaihteilla. Kytkin on kevyt käyttää ja vaihtaminen myös. Satulaan oma persuus ei ihan sopeutunut kesässä. Satula onkin huhujen mukaan kokenut pienoisen päivityksen -07 vuodelle. Sen minkä itse huomasin, niin GT:n satulasta asettuvat jalkani paremmin maahan. Ehkä se satula on hieman kapeampi sopivasta kohdasta. Pleksin liikerata voisi olla laajempikin. Jäi yläasennossakin vähän alas, oma pituus 182cm, ja aiheutti motarilla pyörteitä kypärään >140km/h nopeuksilla. Toisaalta yläasennossa alaosan kavennukset päästävät tuulta käsivarsille. Minulla on sekä lyhyt että pitempi pleksi ja en tiedä kumpi on oikeasti parempi, ehkä ei kumpikaan . Alimittaisilla on helpompaa. En toisaalta halua paljon korkeampaakaan, kun en tykkää katsoa pleksin läpi. FJR:nkin suunnasta olen kuullut napinaa, joten kyllä se taitaa niin olla, että pleksin on oltava joko mitätön lärpäke tai hirmuinen ladonovi, että se miellyttää *. Pan Europeanissa on minusta onnistunut matkapleksi.

Ulkonäköön olen jo tottunut ja hyvän näköiseksi sitä monet kehuivat. Jos ei muuten, niin kohteliaisuudesta *. Odotan innolla jo kevään ensi kilometrejä.
    Koeajopäivillä kokeilin GT:tä ja huomasin seuraavia eroja vanhaan GT:hen nähden:

1. Peilit kaukana, pienet ja niistä näkyy omat hihat. Vanhassa näkyvyys todella hyvä.
    2. Penkki kova ja moottorin tärinä välittyy jossain määrin takapuoleen puuduttavasti. Myös takamatkustaja tykkäsi vanhan version penkistä enemmän.
    3. Ohjaustanko värisee normaalilla ajokierroksilla ärsyttävästi, kuten japsipyörissäkin usein vaikka on varustettu tankopainoilla. Vanhassa moottori kumeilla kiinni eikä tanko värise.
    4. Ohjaustanko todella hyvä käteen.
    5. Ohjaus tarkka ja herkkä. Ei vaadi voimaa yhtään. Vanha raskas varsinkin hitaissa nopeuksissa.
    6.Moottori reagoi kaasuun todella hyvin. Vanha hitaasti/rauhallisesti.
    7. Jousituksen säätö hyvä ja jousitus toimii hienosti myös jarrutuksissa.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
    Itsellä jäi viime kesänä kun koeajelin noita pelejä samat vaikutelmat kuin Motoristilla. Jotenkin kuitenkin Bemarista jäi parempi laatuvaikutelma. Ärsyttäviäkin piirteitä Bemarissa oli kuten liian herkkä moottorijarrutus hitaassa vauhdissa, tuntui ja varmaan näyttikin aluksi etten ole ikuna ajanut motskarilla. Toinen on sitten noi vilkkujen napit *, ikänsä kun on ajanut japsilla. No tuli kuitenkin sitten tilattua Bemari
    Olin miten oli, mutta näin on!

BMW K1200GT -07
    Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
    Honda CBX 750 -84
    BMW K1 -90
    Kawa GPZ 900 -85 (lämpö murheita)
    Kawa KZ 1300 -79
    Suitsa GSXR 1100 -97
    Gt:tä kuolannut itsekkin tosin kuume laski hieman kun liikkeessä näin..
    Testi jäi vain kylmiin tyyppeihin.
    Jotain pienia juttuja tarttui silmään, niitä kummimin kommentoimatta.
    Suurin häiritsevä tekijä oli penkki. Omituisen kapea ja kova läpyskä joka tuntui viettävän tankkiin päin.ö Mut moni juttuhan tuntuu alux häiritsevän johon aikaamyöten kuiteskin tykästyy.
    Peilit saisivat olla hieman likempänä ja pikasen suuremmat niin tuskin pieleen menisi.
    Sen verta asia jäi vaivaamaan, et pitää hankkiutua koeajolle kunhan lumet sulavat.
    Ps..kesän ekat 2 pärrää pongattu tänään..vt8, Liki kokkolaa!

Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
    Lainaa (Anttoo @ Maalis. 11 2007,23:02) kirjoitti
    Lainaa (Ilkka GT @ Maalis. 09 2007,21:32) kirjoitti
    Tuo riippuu kyllä mitä on tekemässä. Itse kun hommasin FJR:n syksyllä, niin olin kyllä ihan tyytyväinen Jammun hintapolitiikkaan...
    Lähtökohta on, että mopot ovat aina kalliita ja aina "häviää" rahaa! Itse olen aina ostanut moponi sesongin ulkopuolella. Rahaa on silti palanut, mutta mitä siitä. Samoin muut harrastusvehkeet ostan: Kesävehkeet talvella ja talvivehkeet kesällä - halvemmalla saa, mutta kamat eivät ole sitä viimeisintä mallia - enpä niitä kyllä haluakaan. Maksakoot muut enemmän.
    Ostoajankohta ratkaisee mopokaupassa hemmetisti. Arvon laskemista ei kannata haikailla - käyttöleluahan sitä ollaan ostamassa. Tilasin viimeisimmän FJR:ni marraskuun lopulla 2006 ja sain sen kotiini tuotuna vähän ennen joulua. Rekisteriin se laitettiin -07:n puolella. Vanha meni vaihdossa ihan hyvään hintaan (vaikka oli ns.harmaa mopo) pelkän e-mailailun ja puhelimen välityksellä. Uusi pyörä oli jo ostohetkellä ylivuotinen ja hinta 2000e vähemmän kuin uusi malli, jossa ainoa ero oli hanskalämppäri.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (Ilkka GT @ Maalis. 12 2007,18:43) kirjoitti
    Hintojen säännöllinen polkeminen vie uskottavuuden kauppiaan hinnoittelulta ja sitäkautta koko merkin arvonsäilyttämiseltä.
    Totta turiset.

Keskoa minäkin olen ihmetellyt: loppuvuodesta/alkutalvesta hirveää vääntöä jälleenmyyjän kanssa ("voi voi, kun en millään pysty tiputtamaan enempää, ei katteet yksinkertaisesti kestä") ja elokuussa/syyskuussa lehdessä isot mainokset: "Tule ja hae puoleen hintaan, ei tartte neuvotella! Saat vielä kaikki hilavitkuttimet kaupan päälle!"

Niin ja muille sorry, on vähän OT.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
    juupa juu makuasioista ei tietysti kannata kiistellä. Omien kokemusten pohjalta molemmat ovat hienoja pyöriä. FRJ:n suurin ongelma on sen käsittämätön käytös suurissa nopeuksissa. Laukkusatseilla varustettuna sillä ei pysty ajamaan kuin max 180 km/h, siinäkin vauhdissa on hauskuus kaukana. GT taas menee ongelmitta laukkujen kanssa huippunopeuteen saakka... Itse asiassa GT:n ajettavuus paranee vauhdin kasvaessa. Jos pysyy kotomaan kamaralla tällä asialla ei tietysti ole minkäänlaista merkitystä. Saksan reissuilla taas FJR on pelkkää vittuilua kuskille. Mutta kuten sanottu, jos ei ole tarvetta ajaa kovaa pitkää siivua on myös FJR hieno pyörä. GT:n plussana on hyvä varustelu ja erinomainen jälleenmyyntiarvo.
    BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
    Born to be wild! Later captured...
    Ööh, tota noin, kyllä mä ajoin Fjärrällä reilusti päälle 200 autobaanalla kolmen laukun kera... eikä ollut kärsimystä, toki tunnustan, että takalaukun pois ottamisen jälkeen meno oli vakaampaa.
    Juu, tässä on lehtitietojen mukaan ollut aikamoista eroa vuosimallien ja myös renkaiden välillä. Omien kokemusten mukaan voblaus alkaa haitata ajamista jo yllättävän alhaisilla nopeuksilla. Nopeaan matkailuun GT on aivan eriluokan pyörä, menee vikuroimatta huippunopeuteen saakka. Omien kokemusten pohjalta GT on ehdottomasti suuntavakain pyörä mitä markkinoilta löytyy, hyvänä kakkosena on ehkä yllättäin R12RT.

Saa olla erimieltä
    BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
    Born to be wild! Later captured...
    Lainaa (ptm @ Maalis. 28 2007,10:54) kirjoitti
    juupa juu makuasioista ei tietysti kannata kiistellä. Omien kokemusten pohjalta molemmat ovat hienoja pyöriä. FRJ:n suurin ongelma on sen käsittämätön käytös suurissa nopeuksissa. Laukkusatseilla varustettuna sillä ei pysty ajamaan kuin max 180 km/h, siinäkin vauhdissa on hauskuus kaukana. GT taas menee ongelmitta laukkujen kanssa huippunopeuteen saakka... Itse asiassa *GT:n ajettavuus paranee vauhdin kasvaessa. Jos pysyy kotomaan kamaralla tällä asialla ei tietysti ole minkäänlaista merkitystä. Saksan reissuilla taas FJR on pelkkää vittuilua kuskille. Mutta kuten sanottu, jos ei ole tarvetta ajaa kovaa pitkää siivua on myös FJR hieno pyörä. GT:n plussana on hyvä varustelu ja erinomainen jälleenmyyntiarvo.
    Feijarin takapää vähän "vatkaa" kun on 2 laukkua(H&B 50L) noin 160-180km/h kyydissä, mut ku saa sen maagisen 2markkaa lasiin nii johan rauhottuu meno * viime sunnuntaina ajelin ja testasin ku uus mopo on mulle jotenkin tuntu ku 210-230 oli kyytiä niii se menee ku juna ja pleksi alhaalla koko ajan että tulloo sitä tuulta naamaan
    Lainaa (veikko h @ Maalis. 09 2007,13:30) kirjoitti
    Haaveilen vaihtavani nykyisen FJR1300-pyöräni uuteen ja otin vertailevan tarjouksen K1200GT:sta. Voisitteko valaista ja kertoa mahdollisia kokemuspohjaisia kommentteja BMW:sta. FJR on palvellut moitteitta vuodesta 2002.
    Taisi olla toi testi FJR vs baijeri motobikessa, bmw oli parempi...
    F = dp / dt
    Itse kävin viime keväänä -06, koeajamassa tuon K 1200 GT:n ja FJR:n. Olin silloin itsekin kahden vaiheilla ennen koeajoa, mutta koeajo ratkaisi asian hyvinkin nopeasti...valitsin FJR:n.Ohessa omia mietteitäni, miksi näin:

-FJR oli paljon sporttisemman oloinen ja näppärämmän oloinen käsitellä mutkiin ajettaessa,ajoasento sopii minulle kuin nenä naamaan. Matkustuskäytössäkin pyörä tarjoaa minulle riittävästi ominaisuuksia.Tuulensuojaa sai lisää vaihtamalla pleksin...Ja ainakin uusi ´06 malli on vakaa kuin mikä, ajoipa sitten 3 laukun kanssa tai ilman laukkuja lähes kuinka kovaa tahansa.

- Lukenut/kuullut BMW:n peräongelmista ympäri maailmaa

- FJR näyttää paremmalta ilman sivulaukkuja, itse en aja sivulaukut kiinni, paitsi pitkälle matkalle lähtiessäni

- BMW:N CAN-väylä...mahdolliset elektroniikkaongelmat...nykyisissä autoissakin on helvetisti sähkövikoja, en halua samoja ongelmia m-pyörääni.

- Bemarin "mielenkiintoinen" vilkkukatkaisija

- vaihteiston toiminta FJR:ssä paljon sujuvampaa

- Kuvissa Bemari oli huikean hienon näköinen, olin hieman pettynyt, kun näin sen "livenä"

Älkää ymmärtäkö väärin, Bemari on huikean hieno ja hyvä matkapyörä, mutta omaan käyttööni FJR on vaan sopivampi...

Jos olisin 30 vuotta vanhempi, niin ehkä silloin olisin valinnut pyöräkseni tuon BMW:n, silloin tuo sporttisuus ei kohdallani luultavasti olisi vaikuttanut niin paljoa...
    -Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
    Noita peräongelmia on ollut käsittääkseni joskus lähinnä LT:ssä. Näissä ei kyllä mitään "peräongelmia" ole. Aika paljon surffailen ulkolaisilla BMW-foorumeilla eikä ole tullut vastaan. Jos joku perä miljoonasta hajoaa, niin en näe siinä ongelmaa. Ainoa havaitsemani sinänsä ongelma on joissain alkupään erissä ollut ilmansuodatinkotelossa olevan tyhjäkäyntiregulaattorin jumittaminen.
    Dixi et animam levavi
    Olipahan mielenkiintoista lukea koko ketju.
    Osin kahden customin jälkeen tänä vuonna -07 uuden FJR:n, nyt ajettu yli 10000 km. Tänä päivänä kävin Tampereella M.R. Heinolla katsomassa GT:tä. Mietin olisko se ollut parempi? Kuluvan vuoden alussa valitsin FJR:n sen sporttisuuden ja ketteryyden vuoksi, enkä ole pettynyt. Ajan vielä pari vuotta, katotaan sitten millä mennään, josko .....
    Tuossa Humppilassa poliiseja haasteltiin, olivat matkassa FJR:llä. Kestavyydessä ei ole ollut pulmia, 70.000 huoltoon oli menossa. Ajo-ominaisuuksia eniten moittivat, vähän vauhdikkaammassa ajossa kuulemma BMW erottuu selvästi edukseen.
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  24.  
    Tuo yllämainittu ajo-ominaisuus kommentti koskee varmaankin vuosimalleja -01 - -05...Uudemmat -06 ja -07 mallit ovat tukevuudeltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan kovemmassa vauhdissa ihan eri pelejä, kiitos tuon taka-akselin pidennyksen!

-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-