rattaiden etäisyys toisistaan vähenee 3.73mm(Birke @ Joulu. 14 2008,16:15) kirjoitti
huiput tippuu 250 km/h -> 233km/h
kierrokset suurimmalla vaihteella 50km/h vaudissa kasvaa 2700rpm -> 2880rpm
eturattaan hammas osuu samaan ketjun lenkkiin joka 5. ketjunkierroksella 8. sijaan, ja takarattaan hammas joka 43. ketjun ierros. Molempien rattaiden ja ketjun asento on sama joka 215. ketjun kierros 344. sijaan.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Paskapuhetta? Mulla on K6 600:ssa -1/+2 520ketjuilla, ja huiput on gps kalibroidulla speedohealulla 255@16000rpm.(MustaSurma @ Joulu. 18 2008,10:52) kirjoitti
Kiekat satkun vauhdissa kutosella on jotain 6400rpm muistaakseni. Vakioväleillä teoreettiset huiput huitelis jossain 290 hujakoilla rajottajaa vasten kurnutettuna. Nyt paukutan rajotinta helposti kutosella.
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
Nyt pisti ihmetyttämään. Siis että ketjun kuluminen lisääntyy huomattavasti jos hampaat ja rullat sekottuu?? Maalaisjärjellä ajatellen, jos samat rullat ja hampaat yhtyy kierrokselta toiselle, kuluminen pitäisi olla vähäisempää. Eikös se että toisiinsa keskenään pariutuneet pinnat yhtyy aiheuta vahaisempää kitkaa/kulumista kuin että eripariset pinnat yhtyy. *(Ron Jeremy @ Maalis. 08 2007,19:30) kirjoitti
edit: ai, tämä oli suzuki tredi. Anteeksi, mutta mulla on Honda
Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
Siis ketju kuluu tasaisesti, jos ketjun lenkki ei osu aina samalle hampaalle.(kataja @ Joulu. 18 2008,19:14) kirjoitti
Jos vasaralla lyö joka kerta peltilevyä samaan kohtaan, on tuloksena suuri lommo. Jos taas lyöt vasaralla joka kerta eri kohtaan on tuloksena paljon pieniä lommoja.
Jos jokin hammas esimerkiksi nirhaa samaa lenkkiä joka kierroksella, on vakavamman kuluman todennäköisyys suurempi kuin jos se nirhaisi tasaisesti joka lenkistä.
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Joo, niin olikin, katoin vaan huomaako kukaan...(maKe| @ Joulu. 18 2008,18:48) kirjoitti
Äskeinen oli siis 13500rpm ja tosiaan, 16000rpm kellossa niin vauhtia olisi 296kmh vakiovälityksillä ja siitä se laskisi tuolla -1 rattaalla 278 kmh/h:ssa...
Ja nämä on sitten niitä teoreettisia...
Oiskos sitten vielä jotain?
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Miten tuo -1/+2 vaikuttaa käytännössä? Kuinka paljon veto paranee kiihdytyksissä? Vakiovälitykset tuntuu ainakin itsellä jotenkin tahmeilta ja saisi vetää paremmin. Ei haittaa vaikka keulaakin nostaisi herkemmin *(maKe| @ Joulu. 18 2008,18:48) kirjoitti
![]()
KTM 690 Enduro & Yamaha R6R
Tilaa tuolta ja kokeile itse. Ei oo mitään pahan hintaisia rattaita ja tulee suht nopeesti.(Birke @ Joulu. 19 2008,16:28) kirjoitti
Kaikki tuntee noi jutut vähän eri tavalla. Mun mielestä oma mopo on ihengetön ja kaveri sanoi että hänestä meinas tulla hengetön sillä samaisella vekottimella...
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Radalla ainakin mahtavat, ei tarvi arpoa joka mutkaan mentäessä tökkääkö pienempää vai isompaa kun pysytään lähestulkoon aina oikeilla kierroksilla. Ohittaminenki onnistuu kadulla kutosella ihan mainiosti, jaksaa vetää ihan eri tavalla.(Birke @ Joulu. 19 2008,16:28) kirjoitti
Kikkailuun noi toi kyllä omaa loihdetta. Keula on ykkösellä ylikeveä näinkin matalan painopisteen omaavalla mopolla joka on suunniteltu alusta pitäen mahdollisimman keulimisrauhalliseksi katiskaksi. Kakkosellakin onnistuu powerit kun mutkasta ulostullessa avaa kunnolla hanan...
Yleiskiihtyvyys muuttuu aika rajusti. Tunne on sama aluksi kuin isompaan pyörään olis vaihtanu, jopa kaverikin rakastu ja hommas omaan -03 636:n samat välit ku meikällä. Vetelee kolmosella powereita kawa nytten. *![]()
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
No jopas on pojilla pirteitä kusiaisia... Mulla varmaan ollu jotenkin viallisia, kun ei yksikään ole koskaan keulinut edes kakkosella kaasusta. Ensi kesäksi laitan kakspiikkisen eturattaan ja keulin tyhjäkäynnillä kutosella.(maKe| @ Joulu. 20 2008,20:46) kirjoitti
![]()
ooo
Nostetaas tätä vanhaa aihetta vähän:
Mistä porukka näitä ketju/ratas paketteja ostelee? Olis hakusessa 16/44 (tai 16/43) setti ketjuineen. Laadukkaat pitäis olla. Onko jotain ulkomaista nettisaittia mikä olis luotettava, suht halpa ja mielellään euroopassa ettei tulis veroja? Mitä iloa on ns. 520 konversiosta? pienentää pyörivää massaa?
GSX-R 1000 K6
Itellä samanlaiset ajatukset välityksen muutoksesta...
Tuolla on lisää keskustelua aiheesta ja kaupasta![]()
Kokemus tuo varmuutta...
Yamaha FJR1300 AE -2014 tallissa
Yamaha FZ-S 8 -2011 ex...
Yamaha YZF-R1 -07 ex...
Yamaha YZF 600R -02 ex...
eka meni oikeestaan väärään osioon niin laitetaan tännekkin vielä...
Alkaa olemaan hetki ostaa uudet kettingit ja rattaat tohon suitsaan ja mieleen tuli (taas) muutama kysymys:
vakio välityshän on 17/42.
Paikallaan nyt 16/42.
Lyheneekö välitys "liikaa" jos laittaa taakse 44 piikkisen ja pitää 16 piikkisen edessä, tuleeko jotain ongelmia hammaslukujen takia (pienin yhteinen tekijä??)
Kestääkö 520 ketju tonnisissa?
Motomummystä ajattelin tilata...
GSX-R 1000 K6
Mulla on omassa seiskapuokissa 16/45 (vakio 17/42). Ei se mikään mahdoton ratastus ole, tosin motarilla kierrokset on 7000 rpm hujakoilla(jaskaxx @ Loka. 05 2009,11:41) kirjoitti
Mulla on myös 43 piikkinen takaratas ja sillä kierrokset on noin 1000 rpm matalammat.
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Honda SP:n vakiovälitykset on GC:n laskurin ja tämän "PYJ"-periaatteen mukaan kyllä valittu aivan päin seiniä:(MustaSurma @ Joulu. 18 2008,10:52) kirjoitti
Same tooth-chain position every X chain rev's
Front 2
Rear 5
Both front+rear 10
Ei sillä, että kukaan tuolla rakkineella vakioväleillä ajelisi, mutta kuitenkin. Erittäin yllättävää on, miten paljon akseliväliä saa ainakin tässä virvelissä lyhennettyä jo pienillä välitysmuutoksilla.
Jos pidät 16 edessä ja taakse laitat 44 niin ketjuun kohdistuva voima pysyy suurinpiirtein samana tai on hiukan pienempi mutta takarenkaalle tuleva voima kasvaa tiehen nähden. Eturattaan pienentäminen taasen kasvattaa ketjuun kohdistuvaa voimaa ja takapallolle tulevaa voimaa.(jaskaxx @ Loka. 05 2009,11:41) kirjoitti
Pelkkä välityssuhde ei kerro kaikkea vaan siihen vaikuttaa myös ketjupyörien halkaisijat.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Kiitos tiedosta. Vielä kun joku kertoisi että onko tämä 16/44 jotenkin "haitallinen" hammassuhde?(Thunderpants @ Loka. 06 2009,14:55) kirjoitti
Entäs se 520 kettinki tonnisessa mopossa, kestääkö?
GSX-R 1000 K6
Rataväki ainakin vaihtaa tonnisissa yleensä 530 tilalle tuon 520. Normiajossa varmaan kestää lähes saman molemmat ketjut. Tuohon ratastukseen on sellainen yksinkertainen sääntö: jaa takasen hammasluku etusen hammasluvulla ja mitä enemmän pilkun jälkeen jää lukuja, sen parempi ratastus on toisiinsa nähden mutta onko sillä kuitenkaan käytännön ketjun kestävyyden kannalta mitään merkitystä, niin uskon, että nykyketjujen materiaalit on kuitenkin paljon paremmat kuin jotain 15 vuotta sitten ettei ratastuksella ole väliä. Kyllä kai ketju kestää, jos sitä huoltaa säännöllisesti.(jaskaxx @ Loka. 06 2009,16:15) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Ratas- ketjut suhteilla ei ole mitään käytännön merkitystä
kulumiseen.
Ihan sama onko parillista vai paritonta.Vuosien saatossa on kokeiltu
kaikenlaisia järjellisiä yhdistelmiä aina pyj:tä myöten ja kulumiseen
vaikuttaa pääasiassa ketjujen voitelu/puhtaus oikea kireys ja missä
ajetaan (hiekka asfaltti) ja sää (vesi).Tietysti liian pieni eturatas on aina
huono juttu.
Nukkukaa rauhassa ja unohtakaa pyj:t.
Options:
Bike: * 01-08 GSXR 1000
Pitch: * 520
Rear Sprocket Color: * Black
Enter Front Tooth Count: * 16
Enter Rear Tooth Count: * 44
Chain: * EK MVXZ Chrome
€162.65 EUR Shipped
Tilattu on, katotaan mitä tullimiehet sanoo.. *
Edit: Motomummystä siis...
GSX-R 1000 K6
Itsellä on tossa kilosessa K5 -1 edessä ja +2 takana. Mittarivirhettä ei ole vielä korjattu mut ens kesäksi olis tarkoitus ostaa toi speedohealer. Suosittelen välitysten vaihdosta jos pyörä tuntuu "tylsältä". Porukka laittaa kalliita komentajia ja kokoputkia et saa muutaman hepan lisää. Jos oikeesti hakee voiman tunnetta pyörään eikä vain huippunopeuksia tai tehoja niin ehdottomasti välitykset vaihtoon.(jaskaxx @ Loka. 05 2009,11:41) kirjoitti
R6R räärääpyörä
Komentajasta eräs penkityspaja totesi suizan kohdalla, että hänen mielestään ei tarvitse, koska oma boksi kyllä saa tarpeeksi kakkua koneelle. Tietenkin, jos haluaa "hieroa"(pa kulutus ym.) niin mikä ettei mutta tehon kannalta turha, poislukien tietenkin turbot.(dreamer @ Loka. 06 2009,23:37) kirjoitti
Healeri on hyvä hankinta eikä asennukseen mene kuin noin 15 min.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Oliko se viaber missä säätivät susukin omalla boksilla ja ei maksanut kuin n.100e. Keskikierroksilla oli tehokäyrä parantunut. Alastarolla vain juttelin tyypille joka oli käynyt säädättään siellä. Pyöränä toimi kilonen K5.(Thunderpants @ Loka. 07 2009,09:54) kirjoitti
R6R räärääpyörä
Pieni tarina vastavirtaan koheltamisesta... Eli laitatin tuossa omaan K4:ään eteen yhtä isomman eli 18 piikkisen.
Noin kuukauden ajamisten perusteella muuttui selkeästi luonne, ykkönen ehkä jopa liian pitkäksi, varsinkin kaupungin ruuhkissa huomaa negatiivisena.
Toisaalta, kun on liikkeelle päässyt niin kulku tietysti täysin vastaavaa kuin ennenkin.
Hauskana lisänä väännöllä cruisailu muuttui entistäkin hiljaisemmaksi, tykkää.
Nopeus melkein tasan mittarin mukainen, GPS:n mukaan ainakin sataseen asti alle 2km/h heittoa.
Testi
Heh, mulla oli viime syksystä tän vuoden heinäkuun loppuun, noin 10000km verran 39 takaratas eli -3. Tykkäsin myös! *kirjoitti
Ennen tätä oli parituhatta kilometriä 52 takaratas...
Nyt mennään taas vakio välityksillä.
Jos lähtis hifistelemään niin 600 laatikon välitykset kun laittais tohon 750 niin olis melkeen täydellinen,mut tää on vain mun mielipide.ja siis kyse K2 vuosikerrasta.
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Nyt olisi uusien rattaiden tilaaminen aiheellista. Miten muilla on välitykset k7 750:ssä?
Vakiohan on 17/45.
Onko suurta eroa 16/45 ja 16/47 suhteen? Onko mitään järkeä ottaa esim. 16/46? Ainakin pyj menee päin persettä, mut ei sillä taida olla niin väliä.
Kiit!
Honda Zoomer
Osaisko joku kertoa asiasta enemmän..? *Lähinnä kiinostaa kuinka paljon tuo taakse +2 vaikuttaa käytännössä. *Aiemmin ketjussa jo kerrottiin, että voima ketjulle on aika sama, mutta takaselle tulee enemmän voimaa. *(JAjos @ Helmi. 20 2010,09:19) kirjoitti
Eli, onko paljon käytännön eroa -1/vakio vs. -1/+2?
Honda Zoomer
Näet kätevästi *www.gearingcommander.com *sivulta *eri välitysten vaikutukset.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Itsellä on 1000cc k2:sessa -1 ja +6 välitykset ja olen niistä tykännyt! Mopo jaksaa lähteä liikennevaloistakin ilman hirmuista luistattamista ja hyvin olen pärjännyt motarillakin sen kanssa! Ainakin powersladit maistuu, kun mutkista availee
Jos tuntuu liian lyhkäsiltä välitykset niin 10e taitaa eturatas maksaa ja sen voi sitten isompaan vaihtaa. Itsellä on kyllä tallissa isompi eturatas ja takarattaita 44,46,ja 48 piikkinen 520 jaolla tietenkin.
Ketjuna toiminut joku reginan 520 ja nyt tulevalle kaudelle tulee 520 jakoinen D.I.D.. Piti vain ostaa kahdet ketjut, kun piti saada yli 140 lenkkiset itselle![]()