Kuinka paljon se vääristää matkamittaria ja trippiä eli piikkiä pienempi eturatas (mullon z=16 ja vakiossa z=17).
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Eiköhän se sun nopeusmittari jotain 10-15% liikaa noilla väleillä näytä. Tarkkaa lukua paha sanoa kun pitäisi tietää myös takarattaan koko, mittarivirhe vakioväleillä ja miten kulunut takarengas sulla on alla.
Normaalistihan vakioväleillä nopeusmittari näyttää jotain 5%+ luokkaa liikaa ja matkamittari sitten on hiukka lähempänä totuutta. Siis uusissa sähköisesti pelaavissa mittareissa.
Osta Speedohealer niin ei tarvii miettiä päässälaskuja tien päällä.
Eihän tää mee yhtään offtopiciin, eihän... Ööö... siis, mitenkäs se etu/takarattaan piikkiluvun sallittu jakokaavion malli taas menikään? Meinaan pariton-parillinen -laskukaava. Kun itsellä tuo välityssuhteen muutosmietintä edessä yhdessä mopottimessa.
-hh-
http://www.speedohealer.com/eng/adjust.htm
tosta vaan laskuria auki.
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Mittarivirheen laskemiseen tarvii tosiaan muutakin tietoa, mutta muutos vanhaan 17 piikkiseen selviää ihan jakolaskulla. Suunnilleen 6% eroa vanhaan nähden. Ja eikun Speedohealeri-kauppaan...
Noi sallitut hampaiden lukumäärät on jääny mulle vähän hämärän peittoon. Yhden teorian mukaan pitäisi olla pariton määrä hampaita. Ja joku on taas väittänyt, että edessä pitäisi olla pariton ja takana parillinen, tai päinvastoin. Mutta onhan rattaiden välillä ketjut. Eli mun mielestä lenkkien lukumäärä suhteessa hammaslukuun vaikuttaa, osuuko sama lenkki joka kierroksella aina samaan hampaaseen.
![]()
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
K3 gixerin kanssa vakiorattaan virhe oli 8 % mittarissa. Piikkiä pienemmällä virhettä oli laskennan mukaan 13,6 %. Speedohealer korjasi asian.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Sama vaiva(Pianonvirittäjä @ Maalis. 04 2007,19:17) kirjoitti
...ilmankos tuli jo oppikoulusta kenkää
... no, kai joku asiantunteva luonnontieteillijä vielä vastaa tähän merkittävään propleemiimme...
-hh-
Mun ymmärryksen mukaan pariton-parillinen tulee siitä, että yritetään maksimoida pienin yhteinen tekijä. Jos eturatas on 17 ja takanen 42, pienin yhteinen tekijä on 714 ja jos etunen on 16 ja takanen 42, pyj on 168. Tämä tarkoittaa, että alkuperäisissä rattaissa tarvitaan 714 ketjuväliä, ennenkuin sama väli osuu samaan ratasväliin molemmissa rattaissa. Jos pienennät etusta yhdellä , niin tarvitaan enää 168 ketjuväliä. Käytännössä orkkisrattailla kuluu noin neljä kertaa tasaisemmin (714/168). Sama kumpi on parillinen ja pariton, kunhan tuo pienin yhteinen nimittäjä on suurin mahdollinen, eli hammaslukujen tulo. Parilliset ovat väkisinkin 2lla jaollisia, eli ne ovat aina vähintään neljä kertaa huonompia.
Ja se kannattaa huomioida ettei takarattaan hampaiden lkm ole tasajaollinen eturattaan kanssa, esimerkiksi vaikkapa 45 hampainen takaratas ja 15 piikkinen etunen![]()
ZH2 2020
Melko paha, tolloin pienin yhteinen tekijä =3. Pahempia ovat enää 17/34 tai 16/32, jolloin tekijä = 2.(Attitude @ Maalis. 04 2007,20:32) kirjoitti
Pitäisköhän sigmalla korjata mittarivirhe? Eikö toi Speedohaaleri maksa aikas paljon?
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Omassa on mittarivirhe suht koht runsas, jotenka korjasin vian sigmalla.
En nähnyt mitään järkeä ostaa kallista palikkaa millä saa VAIN mittari virheen kohdalleen.![]()
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Toisaalta uudemmissa pyörissä joissa huippunopeusmuisti, useampi trippi, kello jne. Sigman featuret jo löytyvät pyörän omista kelloista niin mielummin melkein maksaa speedohealeristä että ei tarvii lisää ripustella roinaa stongaan.(-DaZuissi- @ Maalis. 07 2007,12:02) kirjoitti
Oli vähän ylimääräistä aikaa, joten tein helppokäytöisen Excel-taulukon, jolla voi laskea välityksen muutoksen sekä sen vaikutuksen kierroslukuun ja nopeuteen.
Pienin yhteinen jaettava (p.y.j.) kertoo kuinka tasaisesti valitut rattaat kuluttavat ketjua, isompi luku on parempi. Se ei ota huomioon pienistä eturattaista johtuvaa kulumista. Excelissa p.y.j. vaatii Analysis Tool Pack:in toimiakseen. Yleisimmin tarvittavat arvot löytyy myös taulukoituna (12/34 - 20/54).
Mainio apu on myös taulukko, johon on haettu yleisimpien sporttipyörien vakiorataskoot.
Mikä nyt sitten on paljon?(Ron Jeremy @ Maalis. 05 2007,21:31) kirjoitti
Kuutisenkymppiä ite healeri ja johtosarja noin 25. Johtosarjan voi kikkailla itekin, jos säästää haluaa.
Muistelen lisäks, ettei Sigmat yli 200:n nopeuksia, tai ainakin sekoilee niissä. Tässä voin kyllä olla väärässä, onhan Sigmalta kuitenkin useita eri malleja.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin saahan siinä huippunopeusnapin ton mittarivirhekorjauksen lisäks..(-DaZuissi- @ Maalis. 07 2007,12:02) kirjoitti
![]()
ax-tac ja Anttoo, tosi hyvää tietoo välityksistä...
Pyj:n laskemista tekussa opiskeltiin, mutta eipä ollu näin hyvää ja selkeetä esimerkkiä
Kyllä mun mielestä speedohealer puoltaa paikkaansa. Mukavampi ajella kun pyörän oma mittari näyttää oikein, huippunopeusmuistilla ja ei tule mittariin turhia ajamattomia kilometrejä. On mulla kyllä sigmakin, että voi vaikka keskinopeutta seurata!
Honda VFR 1200 F -13
Honda Goldwing GL 1100 Interstate -81
Hmmm...kiinnostas ihan tietää mihin toi perustuu, siis mitä haittaa siitä mahd.oikesti on?kuluu?ääni vai mikä?(Anttoo @ Maalis. 04 2007,20:58) kirjoitti
04 Buell xb12s
Ketju pyörii aina samoilla hampailla "samassa vaiheessa" ja kuluminen nopeutuu huomattavasti. Olisi tasaisen ketjun ja pyörien kulumisen puolesta hyvä että sekoittuu kaikki hampaat ja rullat vuorotellen. Kuluminen tasaista(Inkku @ Maalis. 08 2007,17:40) kirjoitti
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Mun K1 seiskapätkässä on 16/43 rattaat ja mittari näyttää ihan päinEikös vakio ole 17/42? Onko pienemmästä välityksestä niin paljon iloa, että kannattaa ostaa speedohealer vai onko kannattavampaa hankkia alkuperäiset rattaat kun vaihto on ajankohtaista?
Jos tuo epäilyttää, niin osta ensin vain pelkkä eturatas ja kokeile. Se yksi piikki takana ei juurikaan vaikuta, mutta tuo piikin pienempi eturatas tuntuu aivan varmasti.(Chingon @ Marras. 12 2008,13:23) kirjoitti
Toisaalta se speedohealer on mukava, koska sillä voi säätää mittarin näyttämään täsmälleen oikein.
Onkohan tosta rattaiden/ketjun kulumisesta tehty mitään luotettavaa testiä,meinaan eri ratas variaatioilla.Pikkasen epäilen tota kulumisen nopeutumista..(Ron Jeremy @ Maalis. 08 2007,19:30) kirjoitti
Ketjujen ja rattaiden kulumiseen vaikuttaa eniten niiden hoito ja oikea kireys. Millä rasvataan ja kuinka usein. Lisäksi ketjujen ja rattaiden valmistajien välillä on todella suuria eroja.
Tää rattaiden ja lenkkien suhde toki vaikuttaa, mutta on pienein tekijä ketjun keston kannalta. Jos olis käytössä kaksi hammasratasta jotka pyörittäisi toisiaan, niin silloin tällä piikkiluvulla on suuri merkitys, jos ne osuu usein vastakkain.
Hyvin hoidettuna hyvät ketjut kestää rankkaakin käyttöä yli 30tkm ja lopuksi niiden vaihto on pieni menoerä tässä koko mopotouhussa.
+100m/s club finland / 376,61km/h
Olen kyllä Titaanin kanssa samoilla linjoilla. Etu ja taka rattaat ei ole suorassa yhteydessä toisiinsa kuten hammasrattaistossa. Ketjun lenkkien määrä tekee yhden muuttujan lisää sekottaen hommaa monimutkaisemmaksi.
Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
Itelläni on noin 30 000 miles ajetut ketjut (D.I.D.) ja rasvattu max 300 km välein ja väljyyttä noin 35 mm ja ehdottoman suorassa.
Ei keulittu tai poltettu kumia. Hyvällä hoidolla kestää, tosin pyörä painaa vain 200 kg ja suurin osa ajoista ihan itekseen.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Käsittääkseni rattaiden koolla toisiinsa nähden ei ole mitään merkitystä koska eivät ole tosiinsa suoraan kosketuksissa, vaan rattaan hammasmäärä ei saa olla tasaluvulla jaollinen ketjun lenkkimäärän kanssa, esim 90 lenkinen ketju/ 15 hampainen ratas. Tällöin joka ketjun kierroksella sama lenkki osuisi samaan hampaaseen.
-
Kannattaa todellakin speedohealeri. Itsellä ollut vastaava pyörä kuin sinun vakioväleillä ja 16/42 välityksellä. Muuttuu todella paljon huonompaan tuo seiskapökä vakioväleillä. Ne ovat aivan liian pitkät kyseiseen pyörään, ihan sama mihin ajoon...(Chingon @ Marras. 12 2008,13:23) kirjoitti
Supermoto
Kaipaisin K6 600 Giksuun herkkyyttä kaupunkiajoon. Kuinka huomattava vaikutus käytännössä on -1 etuhammasrattaalla?
KTM 690 Enduro & Yamaha R6R
Nonniin, lopettakaa se rattaiden välityssuhteiden arpominen, Gearing Commader kertoo vastaukset aika moneen juttuseen.(Ron Jeremy @ Maalis. 08 2007,19:30) kirjoitti
Pätevä nettiohjelma, suosittelen tutustumaan.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten