Moi,
Kävimpä eilen moikkaamassa kultaani ja hengetön oli. Olen yrittänyt käydä n kerran kuukaudessa hiukan käyttämässä (n15min) pyörää ja ajattelin tällä selviävän talven yli. Mutta noh, edellisestä kerrasta taisi vierähtää vähän yli kuukausi ja nyt kello yms ovat vieneet akun.
Mulla on 2005 vuoden FZ6s jonka ohjekirjassa sanotaan tyyliin, että jos akun kanssa tulee ongelmia, niin vie se huoltoon (olen käsittänyt että tuossa on joku hiukan uudentyylinen akku tms).
Eli onko tuota mahdollista ladata vai onko korjaamokeikka edessä? Helpottaisi elämää, jos voisi sen itse ladata.
Onko muilla kokemuksia?
Jux
Akuista en paljoakaan ymmärrä, mutta ihan tavallinen ns. suljettu akku siinä on.
Yamaha taitaa pyytää siitä hulppeat 420 euroa, muistelisin. Eli vastaava tarvikeakku voi käydä mielessä...
Kokeile ladata sitä. Ongelma on sen sijainti, epäilisin siihen käsiksi pääsemiseen vaadittavan:
- vähän koristelistoja irti
- bensatankkia pitää ehkä vähän tyhjentää
- bensatankki pitää tukea "ilmaan"
- ilmansuodatin koteloineen irti
- ja sitten siellä jo se akkukin on...
Nää ei siis oo mitkään oikeat ohjeet, ihan vain suuntaa-antavat. Korjaamokäsikirjasta asia selviää.
Mä en muuten usko siihen, että kello on sitä purkanut. Joko sulla on jäänyt parkit päälle (kun kääntää avainta "liikaa", niin parkit jää päälle) tai sitten sulla on tappokytkin päällä. Inahtiko se yhtään?![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Moi,
>Inahtiko se yhtään?
Juu, kyllä se yritti ja ekalla kerralla oli varmaan tosilähellä, ettei olisi lähtenyt. Mutta seuraavat kerrat oli huonompia ja se rupesi restarttaamaan itseään (taulun valot vilkkui ja se aina 'boottasi' itsensä ('käy' nopeusmittarin läpi yms).
Löysin ohjekirjasta (SS versio tosin):
"To charge a sealed-type (MF) battery, a special (constant-volt-age) battery charger is required."
Jux.
Voihan p*ska sanon minä. Jos se olis ollut parkit, niin ei taatusti olis inahtanut yhtään. Ja tappokytkin se ei ollut. Ton akun pitäis kestää pidempään kuin kaksi vuotta. Eli huonoimmillaan siinä on joku vika, joka vain hetkeksi korjaantuu akun vaihdolla. Toivottavasti lataamalla lähtee pörisemään.
Mä oon itse starttaillut 6 viikon välein, noin 10 minuuttia kerrallaan, ja ainakin toistaiseksi on lähtenyt kuin palmun alta.
Onhan toi lämpimässä tallissa?
Tohon akkulaturiin mä en uskalla sanoa mitään. Kokeile hakua tai kysy "MP-talli"-palstalta.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
biltemasta mp-laturi hintaan 7,90,tai auton 4 amppeerisella sellanen 5-10 min,itte latailin noin suljettua akkua ja no broblems..
Niin ittellä sippas akku kun säätelin mittarivaloja ja muita säätöjä käyttämättä konetta.
tzr125--fzs600--fz6--R1--Hayabusa k8
Itse kävin vaan kerran talven aikana katsomassa lähteekö käymään, lähti ihan bueno. Syy miksen ole käynyt useammin on että hiukan epäilen mahtaako se ladata ollenkaan tyhjäkäynnillä ja joka starttaus kuitenkin lohkaisee leijonanosan akun varauksesta. Eikä asutusalueella kehtoo konetta laulattaa 3000-4000 jengoilla varttia.
Olisko jollakin oikeaa tietoa moottoripyörän latausjärjestelmästä?
ps. Kesällä kävi niin että unohdin virrat päälle n. tunniksi eikä sen jälkeen startannu. Akku kuiva. Työntämällä käyntiin, vartti tyhjäkäyntiä ja starttausyritys. Ei starttaa!!Työntämällä käyntiin, vartti ajoa, alamäkeen stop ja starttausyritys. Hyvin starttas.
FZ6S-05
Service Manualissa lukee. Ulkomuistista: lataa 5000 rundilla 315 wattia.(allu72 @ Helmi. 27 2007,14:29) kirjoitti
Tyhjäkäynnillä ei ladanne yhtään.
En voi nyt tarkistaa, kun tajusin, ettei mulla ole Service Manualia enää ollenkaan.
Edit: nyt on. Eli on 14 volttia ja 310 wattia 5000 rundilla.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Jotain tollasta muistelin itsekin
Tuolla on muuten US. User Manual ja Service Manual http://web.pdx.edu/~ldkarst/FZ6/
FZ6S-05
Moi,
>Onhan toi lämpimässä tallissa?
Juu. Mikä tässä kanssa hiukan ihmetyttää, ku olen käsittänyt, että tuon pitäisi aika hyvin kestää... Ajattelin käydä laturin ostamassa ja kokeilla. Kun manuaalissa oli, että sitä kannattaa säilyttää täyteen varattuna.
Toi on tietty miljuuna euroa uusi akku, ku sehän on tossa varmaan ihme muotoinen ja sitä ei saa ku Yamahalta itseltään?
Jux.
Ei nyt ihan niiin toivotonta ole...(juxxxer @ Helmi. 27 2007,16:51) kirjoitti
Stormin luettelo 2007 sivulla 189 on Vartan akun hinnaksi mainittu 157,20 ja tarvikeakun hinnaksi 53,00 euroa.
Mutta toi akun tyhjeneminen kannattaa selvittää, ei sen kyllä ihan noin pitäisi mennä. Paljonkos sillä akulla on ajettu ja minkätyyppistä ajoa?
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Moi,
>Mutta toi akun tyhjeneminen kannattaa selvittää, ei sen kyllä ihan noin pitäisi mennä. Paljonkos sillä akulla on ajettu ja minkätyyppistä ajoa?
Se on tullut uuden pyörän mukana viime keväänä. Kilometrejä noin 18000 ja ajotyyppinä on tollanen retki kautta sopivan mutkatien eteen tullessa kevyttä kaahoitusta.
Ja tähän saakka se on kyllä pelannut kuin unelma. Viimeksi ajoin itsenäisyyspäivänä, sen jälkeen ehkä pari kertaa käynyt tossa paikoillaan tosiaan käyttämässä sitä, mutta hmm... en tiiä kyllä kuinka paljon se on sitten akkua ladannut, suurin osa ajasta on ollut tyhjäkäyntiä ja välillä antanu vähän kierroksia.
Jux.
Mun piti kahden talven jälkeen hankkia uusi akku vanhempaan Fazeriin. Siinäkin oli tuollaanen suljettu akku. Käyttely, uskoisin, ei auta akkua yhtään. Mopo vain rallatti keväällä iloisesti starttirelettä, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Akku oli tyyris, toistasataa euroa pitkälti. Tämän jälkeen hainkin Ctekin automaattilaturin, jonka avulla nykyinen akku onkin kestänyt jo vuodesta 2003 saakka...akku on siis laturissa koko talven.
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Tuollainen automaattilaturi olis ihan ehdoton...(marza @ Helmi. 28 2007,09:05) kirjoitti
... mutta FZ6-malleissa käsitykseni mukaan akun lataaminen vaatii sen irroituksen rungosta - ja se taas on iso homma...
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Mulla on toi ctekin laturi joka on tarkoitettu juuri tollasille akuille ei lataa liikaa mksoi motonetissä jossain 50€ korvilla on ihan ehdoton.
Ps. lopeta toi fillarin käynnisteleminen siitä ei ole muuta kuin haittaa
Huoltoliikkeessä sanoivat, että ei missään nimessä pidä käynnistellä laitetta talven aikana, saattaa viottaa esim. tulpat, mulla itellä on käynyt niin.![]()
![]()
Savage 650
Kawasaki VN 800
Suzuki GSX 1400
Suzuki Bandit 1250
Kawasaki GTR 1400 FJR 1300
Hommasin kans just viikko sit tollasen FZ6-S:n ja täs on nyt sit pähkäilty talvisäilytyksen kans...
Myyjä sano että ei tarvi muuta ku akku irti talveksi ja hyvin menöö. Käsikirjaa ei ollu myyjällä viälä antaa mukaha niin eipä meinannu tua akku löytyäjoten kiitokset vaan allu72 tuosta osotteesta, eiköhän se nyt löyry
Onko muuten jotain muuta mitä pitäs talven ajaksi tehä ja mitä sit keväällä ennen ajoa
Säilytyspaikka on sellanen kylmä varasto.
Tuolla on MP-tallin puolella jotain ohjeita:(Antinpoika @ Helmi. 28 2007,11:37) kirjoitti
LINKKI_MP_talli_ohjeita_talvisäilytykseen
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Omassa Jammussa on ollut syksystä asti Ctekin automaattilaturi kiinni. Näyttää silloin tällöin latailevan akkua, eli akku purkaantuu omaa tahtia. Luultavasti käynnistyksenesto syö pikkuisen virtaa.
R1300Gs, Te300i, 748r, 990 Adv ,Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, HDSgs, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
No toi ei voi pitää paikkaansa,eihän sitä sitten uskalla kesälläkään käynnistää/käyttää jos hajoo.(rapi @ Helmi. 28 2007,11:10) kirjoitti
Eri juttu tietysti,jos on kylmässä varastossa ja vähän väliä käynnistellään -20 asteen pakkasesta ja onhan alku kesästä aamulla vielä 0 tuntumassa lämpötila kun starttaa työmatkalle.
Tuntuu kyllä välistä että näitä pyöriä pidetään liian varovasti,säilytys,öljynvaihdot jne. jne.Entäs autot,tuntuu kestävän mitä vaan,ajetaan 300 000km seisoo kesät talvet pihalla 20 vuotta,lisätään jotain paskaa öljyä sen verran että tikun pää taas vähän kastuu..
Omaankin pyörään edellinen omistaja vaihtanut jo 4 öljyt vaikkei ajettu vasta kun 5000km,eikä mitään halpaa kuraa vaan r4..
Update
Hankin biltemasta CTEK:n (n 50e) laturin ja ainakin lataus oli yönaikana menny ongelmitta... Pitää lähipäivinä käydä kokeileen, että lähteekö käyntiin.
Jux.
Mä jäin funtsimaan tätä sun akkuhommaa, ja ei tossa prätkässäsi välttämättä mitään vikaa ole. Itsenäisyyspäivästä on käytännön kolme kuukautta aikaa, ja jos sä olet lähes pelkästään tyhjäkäynnillä sitä käyttänyt, niin ei se akku ole välttämättä yhtään lataantunut.(juxxxer @ Helmi. 27 2007,21:12) kirjoitti
Toivotaan, että se kiikasti vaan tuosta!
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Mites muuten jos *akkua lataa niin ettei irrota pyörästä,tarvitseeko pyörän piuhoista irroittaa pelkästään miinus johto vai molemmat,ennen kun alkaa latailla?
3 talven kokemuksella en koskis koko akkuun. Oon antanu olla kiinni enkä ole starttaillu keskellä talvea...hyvin on pelannu. Jos ei pelaa, niin akku on ollut jo "kapasiteetiltaan alentunut", ja on hyvä että se tulee ilmi kevätkäynnistyksen yhteydessä eikä jossain korvessa tien päällä.
...Life`s a series of goodbyes...
-Yamaha FZ6-
Hyvä idea toi sulakepesän kautta lataus. Periaatteessa tarvitsisi kai poistaa kaikki sulakkeet jos haluaa olla varma ettei "arvokas" latausvirta hupene johonkin muuhun kuin akun lataukseen. Mutta eipä autoa ladatessakaan niitä akunkaapeleita jaksa irrotella. Jos siellä joku kello/mankka sitä virtaa on syömässä niin voi voi. Muistelisin että fz6:en sulakerasiakin on piilotettu sivukatteen alle.
Olen miettinyt akun kengiltä erillisiä piuhoja jotka toisin johonkin liittimeen. Liittimen olisin sijoittanut esim. penkin alle tai tupakansytytinliittimen mittarin kylkeen. Ja laturi sitten siihen kiinni jos tarvii. *
Toisaalta, jos akku on ehjä, niin koska sitä tarvitsee ladata ulkoisella laturilla? Ainoastaan kerran ajokauden alussa ja silloinkaan ei ole pakko jos työntää käyntiin. *![]()
FZ6S-05
Ittellä on mp laturi mikä lataa 0,5 A.Elikkäs meinaatte ettei pyörän piuhoja tartte irrrottaa akusta ollenkaan,mitenkähän kauan noin pieni tehoisella laturilla uskaltaa ladata ettei pilaa akkua.(ya-ma-ha @ Maalis. 01 2007,18:36) kirjoitti
Ei ole hyvä akun kestoiän kannalta pitää akkua vajaassa latingissa.(allu72 @ Maalis. 01 2007,19:20) kirjoitti
LINKKI_Lyhyehkö_Akku_FAQ_englanniksi
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Ajonesto ainakin tappaa akun, jos pyörä seisoo kauan käyttämättä. MP laturi kiinni vaan, vaikka koko talveksi. Siis sellainen, joka automaattisesti lataa / purkaa, niin pysyy akku terveenä.![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Nimenomaan näin.(Seeber @ Maalis. 01 2007,20:43) kirjoitti
![]()
R1300Gs, Te300i, 748r, 990 Adv ,Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, HDSgs, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
Tuosta tuli mieleeni: Italolla on myynnissä CTEK800-MP-laturi hintaan 55 euroa. Näköjään mitään ei tartte irroitella ja voi jättää talveksi päälle.(ya-ma-ha @ Maalis. 01 2007,22:04) kirjoitti
LINKKI_Italon_nettisivut
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Tähän päivitys, että miten kävi.
Tosiaan ostin laturin ja latasin akkua kahteen kertaan (tänään vielä n3h ennen ekaa yritystä - laturi alkoi aluksi lataamaan mutta aika äkkiä näytti täyttä) . Ja lähti iloisesti ongelmitta käyntiin. Joten ei tuossa nähtävästi sen kummempaa. Pitää vielä hiukan tarkkailla, että tuntuuko tuo akku huonommalta tms kun se kävi kertaalleen melkein tyhjänä.
Kiitoksia vielä kaikille apua antaneille!
Jux.
Mä en oo käyttäny mitään laturia ja kyllä se lähti hienosti käymään.. ja taas mennään![]()
Fz6-n -04