Kuten jo edellisessä topicissa mainostin, ostin varastetun pyörän, joka pitää nyt tietty katsastaa uusiksi kun vakuutusyhtiö on sen poistanu kilvistä. Siinä on tehoputki kiinni, onks se ongelma?
R6 -05
Tiesiks, että varastetun omaisuuden ostaminen on rikos?
heheh... no oli ihan pakko... sori![]()
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
Kyl se katsastussetä kertoo jos se on ongelma, vahvaakin vahvempi mutu ja sitäkin vahvempi aavistus on, notta vähempää ei vois kattastussetää kiinnostaa...![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Joo, ei pöllittyjä kannata ostaa, voi tulla konttorilla vaikeuksia..
Nojoo, katoppa löytyykö siitä putkesta jostain e tai ce - hyväksyntäleimaa. Jos ei löydy, ni luultavasti tulee konttuurilla sanomista.
Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
Kawasaki Kx 125 -85
http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
Itse tuonut/tuotattanut Saksasta monta pyörää ja ikinä ei ole katsastussetä putkia kattellu. Yhden kerran on pyörää käyttäny ja ajo jopa pikku kiemuran konttorin pihassa. ( oli tietty Kesä ....)
Eli ei paljoo putket vissiin kiinnosta. Tietty helpottaa varmasti oloo, jos putkessa on toi E -merkintä!
Ei pitäs tuottaa ongelmaa, jos nyt ei oikeen paha setä (tai sit noussu väärällä jalalla) ja jos putki on valmistajalta, eikä ite tehty suora ränni...joka mökää niin p***leesti!?
Viisas pääsee vähemmällä!
Ainakin tuontipyöräni katsastuksessa viime kesänä katsastusmies
sanoi (oli vielä mun naapuri) että,moottoripyörän katsastustilanteessa pitää vastata vastaavuustodistuksen tietoja
eli jos on tehoputki eipä mee läpi, on se putki sitten hyväksytty tai ei..... että semmosta
Tiedä sitten miten on tuossa tapauksessa, kun en ole vielä kuullut miten erikoisen kohtelun varastettu pyörä katsastuksessa saapi![]()
![]()
Yamaha YZF 750 R -93
Honda CB 750 -82
Suzuki Intruder 1400 *-02
Yamaha R1 -04
Honda VFR 750 - 96
Suzuki GSX-R 750 -90
Eipähän vaan pidä paikkaansa!(MJM68 @ Helmi. 27 2007,15:32) kirjoitti
Just viime kesänä tuotin Honda VFR 800 -pyörän, jossa oli ja on edelleen Scorpionin tehoputki, eikä todellakaan ollu minkäänlaista ongelmaa.
Ja vastaavuustodistuksessa ilmoitetaan vaan näiden pyörien Saksan melutasot, ja suomessa tsekkaavat että alittaa paikalliset säädökset. Ei ne ala pyörien malutasoja mittaileen
Todistus ei siis ole mikään "personoitu" pyöräkohtanen paperi, vaan todistus siitä että pyörän alkuperämaan arvot täyttää tietyt Suomi -standardit. Todistuksen saa tilattua vaikka maahantuojalta, jos ei tuu pyörän mukana!
Mulle on jäänyt sellanen kutina että, katsastusmiestä ei kiinnosta mikään muu kuin rungon numero, varsinkin jos on kyse "normaalista" jaappanialaisesta pyörästä.
Honda CBR1100XX
Kyllä ne hiukan muutakin kattelee. Tai painottuu tonne paperipuolelle. Eli sen yhdenmukaisuustodistuksen ne kyllä tiiraa tarkkaan läpi.(CebariTonni @ Helmi. 27 2007,18:45) kirjoitti
Tuo oma VFR:ni "jäi kiinni" siitä, kun ei todistuksessa ollu mainintaa kyytiläisen käsikahvojen yhdenmukaisuudesta kertovasta säädöksestä!
Sillon piti kans kyllä itteekki jo kysyä, että oletko ihan tosissa? Ei ollu koko kahvoja kiinni pyörässä, kun siinä paikalla on Gvin takalaukun raudat kiinni! Eli näin tarkkaan katsovat pyörää!!
Että paperit luetaan, muttei itte pyörä kiinnosta. Jotakin mittoja ottavat ( leveys, akseliväi) ja sit sen rungon ja moottorin numerot!
Riippuu käyttöönottopäivästä millaisia selvityksiä pyörästä vaaditaan. Mitä uudempi, sen enemmän täytyy eri kohteista olla paperia. Jos pyörä on EU-tyyppihyväksytty ei siihen voi tehdä oikeastaan mitään muutoksia ilman valmistajan lupaa. Käytännössä esim vaihdettavan pakoputken mukana pitäisi tulla todistus jossa kerrotaan että se sopii juuri kyseiseen malliin. Käytännössä ei tarvikevalmistajia kiinnosta mitään hyväksyntöjä hommailla eikä kellekään niitä jakaa. Katsastusmiehetkin tietää sen eivätkä viitsi asiaan puuttua kun ymmärtävät ettei asiakas mistään mitään hyväksyntöjä saa. Onneksi AKE:n tarkastajat eivät ole moottoripyöristä kovin kiinnostuneita eikä varsinkaan Helsingin ulkopuolella tarvitse olla huolissaan mitä pyörään on ruuvailtu.
Tää kyllä riippu ihan katsastusmiehestä ja pyörästä. Kyllä kai ne yleensä vähän kattelee ja ehkä käyntiinkin haluu laittaa. Jos kyseessä on nuhainen rivinelonen, niin kai se ihan sama vaikka olis ihan suorat rännit kiinni, ei haittaa ketään. Mut annas olla jos on suorat putket jossain tvinissä, niin johan tulee sanomista.(hannu p @ Helmi. 27 2007,18:37) kirjoitti
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
Neljä pyörää olen ite katsastuttanut ja yhden on haluunu laittaa katsastusmies käyntii eli ei ihan kauheen usein. Mut tietty riippuu katsastusmiehestä ja siitä millanen päivä on ollu, onko nukkunu hyvin, syöny hyvin, onko emäntä ollu suosiollinen etc etc.(jasyvara @ Helmi. 28 2007,14:28) kirjoitti
Ja kyllä se rivinelkkuki vaa ärisee mukavasti kun sopiva kone on, jopa maukkaammin ku monet twinit. No, makuasia ja onneks toi VFR onki sitä paitsi V-4 koneella
Ja onhan se ihan omaa tyhmyyttä jos koittaa mennä sinne jollain Racing -putkilla, joista tule sellanen mökä että itteeki hirvittää. Voi tietysti kokeilla.
Ne e-hyväksytyt varusteet, jotka vastaavat Suomen laissa määritettyjä sääntöjä ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista, ovat täysin hyväksyttäviä katsastuksessa.(MJM68 @ Helmi. 27 2007,15:32) kirjoitti
Lisäksi äänenvaimentimien kohdalla on syytä olla tarkkana siitä, että jos orkkis putkessa on katalysaattori, niin tällöin tehoputkessakin tulee olla katalysaattori. Perusominaisuudet täytyy säilyttää ennallaan.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code