Heissulivei. Aurinko porottaa - suorastaan kuumottaa jo
Renkaiden kulumisesta on väännetty täälläkin ziljoona sivua "mutua", mutta nyt olis taas aika.
Aika usein näkee hyvin erilaista mielipidettä etenkin takasen osalta. Tällä kertaa mietinnässä kantikkaaksi kulumisen eri syyt.
Selvää lienee se, että mp lienee normiajossa aika lailla pystysuorassa, eikö vaan? Tällöin on luonnollista, että gummi kuluu toki keskeltä enemmän. Jos taas ajaa pelkkää ässää tuhansia kilometrejä, lienee yhtä selvää renkaan kuluminen reunoilta keskiosaa enemmän? Siis motarimatkajuhta kalvaa pyöreän rinkulan toki keskeltä vaakasuoraksi, vastaavasti runsas mutkailu syöpi samaa ainesta tasaisemmin.
Suditukset voi nyt unohtaa kokonaan.
Koska olen keskimääräistäkin heikommilla insinööriaivoilla varustettu olento, aprikoiduttaa kuitenkin pari asiaa.
Miksi rengas (taka-) kuitenkin tuppaa kulumaan kulmikkaaksi sekalaisessakin ajossa?? Siis 180 asteen alue keskelle, sitten noin +40--40 asteen viisto kulma reunoille ja lopuksi sekalaista kulumaa profiilin reunaan tai pussy stripeen saakka? Siis lopputulos on \_/
Jo kuluneen renkaan kulmikkuusinhottavuutta saa kivasti pois ajamalla reilulla ylipaineella, tämä on aika selvä juttu. Mutta kun tarttis yrittää minimoida koko ilmiötä (taloussyistä).
Moni arvelee, että ylipaine uudessa renkaassa vähentäisi "kulmikoitumista"? Miksi näin? Siis että liian pienet paineet lisäisivät keskikulumista. Mutta eikö kuitenkin nimenomaan suuri paine pakota (pullista) renkaan profiilia pysymään vain tiukemmin pyöreänä, jolloin renkaan kosketuspinta on aina vain yhä enemmän pinnan keskiosissa?? Vastaavasti taas reilu alipaine söisi renkaan kaikkia osia paljon leveämmältä alueelta? Vai vaikuttaako yli/ali/normipaine pelkästään muutoinkin väistämättä tapahtuman "keskitasaistumisen" leveyteen sentteinä?
Vai onko se vaan mp-renkaan ominaisuus: u-muotoinen profiili syö aina itsensä a*ton renkaan näköiseksi suomalaisilla yleisillä teillä ja kaduilla (+-kallistusten ergonomia, pinta ja ajotapa) eikä ilmiölle voi tehdä mitään???
Alle menossa nyt ekan kerran Banduun Macadanien ja M-1:n jälkeen ei-ihan-ilmainen Michelin Pilot Power 2CT, joten hirmuinen huoli kalvaa jo aivan kaameasti![]()
-hh-![]()
Milläs pyörällä ajelet, ja paljonko noilla entisillä kumeilla on kilometrejä päästy? Itse tuli kadulla vaihdettua kumit n. 5000km välein kauniin tasaisesti kuluneina.. reilu 200e/kierros ei niin paha hinta ole että noita sen enempää pitäisi säästellä.
Matka-ajo on tietysti asia erikseen..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Tästä on tosiaan väännetty asiaa useaan kertaan. Itseni on annettu oppia, että liian alhaiset paineet syö rengasta keskeltä. Keskipakovoima pullistaa rengasta ja sen osuessa asfalttiin muodostaa rengaan eteen ikäänkuin pussin joka sitten siinä hieroo renkaasta pintaa urakalla.
Rengas ei siis ole mikään jäykkä rakenne, jossa paineella voisi säätää sen muotoa (enemmän painetta pulleampi, vähemmän painetta matalampi). Varsinkin pienellä paineella rengas tekee mitä ihmellisintä "työtä" joka kierroksella eli aika dynaaminen otus. Sen varmaan ratamiehet tietää paremmin
Tuosta painehommasta on itselläkin matkapyörästä sen verran kokemusta, että jos ei ole pidon suhteen ongelmia, 2-3 kymmennystä ohjearvoja suuremmilla paineilla kulutuskestävyys paranee selvästi. Autopuolelta tutulta rengasliikkeen mieheltä myös kommentti, että ihmiset ajaa pääosin liian alhaisilla paineilla ja kuluttavat renkaitaan ihan turhaan (joka on tietysti rengasliikkeiden etu kun businesta riittää).
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Renkaat maksaa loppupeleissä aika vähän ja on tärkeä turvallisuustekijä. Mun mielestä aika turhaa alkaa optimoimaan renkaan käyttöikää.. kuluu minkä/miten kuluu ja kun aika on niin vaihtoon. Mielummin nautin ajamisesta täusillä ilman mitään ajatuksia että hitto, nyt se rengas taas kuluu kun ajan näin ja tälleen. Kukin tietty tavallaan...
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Bandu 1200.(Earthend @ Helmi. 24 2007,11:24) kirjoitti
Ensimmäkseen sellaista suomalaista pikkuasfalttia malliin 50 m suoraa, 25 m kurvia, 30 m suoraa, 15 metriä jyrkkää kurvia, 80 m suoraa, 30 m loivaa kurvia jne... vauhtia 70-100 kmt. Välillä sellaisia 20 km motarivilahduksia, yhteensä tuollaiset 90 km päivässä ihan vaan duunimatka-ajoa. Maltillisia jarruja ja kiihdytyksiä; keula saattaa pikkuisen nousta joskus harvoin kiiruussa, jarruun nojaamista harvoin, enemmän moottorilla.
Välillä +55 kg takapenkillä, samoilla rengaspaineilla. Paineet yleensä +0,2 eli 2,7 korvilla. Keskialueen kuluma noin neljän keskimmäisen sentin alueella aika tasainen, sitten ne ilkeät "kulmakorvat" ja niiden jälkeen parin sentin loiva kuluma, sitten sopivan pyöreää kulumaa plus puolisen senttiä pussy stripeä. Metz M-1 kesti takana noin 6000, nyt alkaa "korva" jo olla sen verran inha, että pakko vaihtaa. Eturengas aika hyvin kulunut, ei sen paremmin pahempaa lainetta kuin kulmiakaan.
Tuo käytetyn tien geometria vakuttaa varmaankin aika tavalla kulumaan, samoin vauhti suhteessa kallistukseen eli vakiintunut ajotapa, kuten myös pinnoitteen laatu.
Mutta silti vaan ihmetyttää, että mistä se "kulman korva" oikein lopulta tulee. Tuskin suomalaisten teiden kurvit aina ovat juuri samanlaisia??
-hh-
takaisin telkkarin ääreen----> viuh
Mä veikkaisin "Hondamanian" kanssa samaa, että yleensä ajetaan liian pienillä paineilla. Esimerkiksi tekniikan maailmassa on usein rengastestejä, joissa joistakin on jäänyt mieleen että nykyajan renkaat kestävät hyvin ylipainetta, johtuen renkaiden parantuneista "vöistä", jotka tukevat ja antavat renkaalle sen rakenteen. Uskoisin että sama parannus on tapahtunut mpyörien renkaiden suhteen. Eli nykyään voi rauhassa laittaa paineet pyörä kuormattuna arvoihin. Vielä kun huomioi huoltamoiden painemittareiden virheet, niin paineet voi olla melkein mitä sattuu. Yamaha Centerin huollon jälkeen oman pyörän paineet oli muilla huoltamoiden laitteilla reilusti yli 3MBar. Joten sen jälkeen oon antanu olla sen yli 3:n. Tasaisemmin nykyinen on kulunut kuin edellinen.
Mitäs radalle yleensä laitetaan yli 1 yli normaalien paineiden vai?
FZ1-N -06, motoilua 10 500 km ja sekin olis myynnissä, kysy!
FZ6-N -04, motoilua 9050 km
Omassa pyörässä pidän takarenkaan paineena 3,0 kg ja se tuntuu sopivalta huolimatta ohjekirjan neuvomasta 2,5 kg arvosta. Saattaa olla oma juttunsa, että ohje on vuodelta -92 ja renkaat lienevät kehittyneet ( toivottavasti ) noista ajoista. Matka-ajo pilaa helposti renkaat laakista, itse tuhosin kesällä 2005 Bridgestone BT020:n ajamalla ensin Tanskan reissun ( 3000 km ) ja päälle SS1000:n ; rengas oli keskeltä käytännössä loppu. Normaali ajomäärä Sevenfiftyn takanakille on 10-13 tkm.
Radalla olen laskenut paineet niihin ohjearvoihin, takana 2,5/edessä 2,2 kg
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Helpoin ratkaisu on ostaa tuollaiseen banduun vaikka kisakuskien vanhoja kumeja.. pitää hyvin.. kestää kadulla 6000+ eikä maksa mitään mahdottomia.. sivut tosin kuluneet muttei kadulla haittaa ja keskeltä käytännössä uusia. niihin sitten riittävät paineet, eteen jotain 2.7 ja taakse yli 3 niin eivät kulu kulmille
Jep, olen tuota tuumaillut... niitähän näkyy myynnissä vähän joka nurkalla. Ainoa hankaluus, että huolettomaan päivittäiseen mutkaiseen työmatkareittiin tarvii etenkin kylmällä sadekelillä jonkin verran aina taattua luotettavaa kaarrepitoakin.(Eetu @ Helmi. 24 2007,13:42) kirjoitti
-hh-
PS. Mitähän LP:n pojat ja tytöt mahtaisivat muuten sanoa reunakuvion puuttumisesta? Yleensä tuijottavat ratsiassa pelkkää renkaan keskiosan kulutuslamellia.
PPS. Taidan kevätkesän kokeilla +0,5 psi arvoihin. Siksi moni on noiden ylipaineiden kannalla. Täytyy kuitenkin uusien rinkuloiden mutkakäytöstä samalla vähän tarkkailla.
Miten lie muissa mutta Pan Europeanissa on samat paineet sekä tyhjänä ja kuorman kanssa, 2.9 sekä eteen että taakse.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Jos 5000 km välein kumeja vaihtaa ja ajaa 30 tkm kesässä niin kuin polleista usein näkee, niin ei tämä mielestäni mikään ihan vähäpätöinen asia ole, vaihtaa kuudet renkaat kesässä, eh... *
Kotilon kohdalla on itsellä 5 kesää takana ja vielä 5,5 mm pintaa jäljellä (en aja lähellekään sakkorajaan asti ja tiedän kyllä että kumin pehmeys on huonontunut jo 2 vuoden jälkeen), 8 - 10 vuotta on vaihtoväli ja ihan tarpeeksi usein on sekin. Kun vielä ottaa huomioon että mp:n kumit ovat kalliimpia ja ajomäärä paljon pienempi, niin valitettavan kova on kulumistahti niillä. Eilen tilasin prätkään kuminvaihdon, saas nähdä ajaako noilla edes useamman kesän.
Niin ja vielä kun ottaa huomioon että vaihtoipa renkaat itse tai liikkeessä, kesä on kuitenkin kovin lyhyt ja kaikki se aika mikä menee renkaanvaihtoihin se on pois ajamisesta, jos rengaspaineita nostamalla tai renkaan valinnalla saa muutaman tuhat kilometriä kauteen lisää niin kyllä se kannattaa.(Yömaha @ Helmi. 24 2007,17:38) kirjoitti
Saas nähdä onko myyntimiesten puheissa perää kun lupaavat uudelle BT021 renkaalle jopa 5000 km lisää kestoa, ensimmäinen takarengas BT020:lla kesti 19000 km yksinajoa ja toinen 13000 km lähes puolet kaksinajoa.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Ei siellä reunoilla ole uutenakaan mitään kuviota joten ei haittaa.(harmaahukka @ Helmi. 24 2007,14:06) kirjoitti
Ja sitä ettei kisarengas pidä viileällä tahi kostealla ei pidä paikkaansa myöskään. Itse olen ajanut Metzlerin ja Pirellin kisarenkailla kulunneilla ja uusilla, enkä ole pidossa huomannut juurikaan eroa... oikeastaan päin vastoin tuollainen kisakumi voi pitää jopa paremmin kostealla kuin joku matkakumi.
tietenkään sivuilta kalutuilla renkailla ei hirveästi voi sateella kanttailla... se luettakoon huonoksi puoleksi.
Kannattaa kuitenkin kokeilla, varsinkin kevään karheille pinnoille on hyvä syöttää jotain vähemmän arvokasta
Ja mitä renkaan lämpeämiseen tulee, lämpenee kisakumit ihan riittävästi kadulla ajeluunkin, ja jos haluaa vetää pikkasen rivakammin laskee renkaan paineet sinne 2.5bar tuntumaan kadulla... muutoin kannattaa kisakumeissa pitää maantieajossa 3 bar, eivät kulu niin nopiasti.
"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
Mulla oli viime kauden alla nuo kyseiset 2CT gummit, ja niiden kuluminen on tosi tasaista. Noin 9000 kilsaa ajoa, sisältäen pari ratareissua, eikä kumit oo vieläkään kantikkaat. Ja uraakin suht hyvin jäljellä. Ja ajo on semmosta suht rivakkaa ja mutkasta, välillä taas pitkää suoraa..(harmaahukka @ Helmi. 24 2007,10:24) kirjoitti
Ja ne paineet.. kertoisin jos tietäisin
Joten turhan jutun pointti oli se, että tuntuvat kuluvan huomattavan tasaisesti nuo kyseiset gummit
<span style='color:#650D10'>R6Raato </span>
Tattis. Eka käytännön kokemuskommentti, jonka 2CT:stä kuulen. Vähän riskillä otin ensin aatellun Z6:n sijaan. Koitetaan nyt sitten ajaa ne pyöreänsileiksi...(Ärrätär @ Helmi. 24 2007,18:07) kirjoitti
Pakkohan se on kompromissia hakea, jos haluaa vähänkään kurvipitoa vaihteleville keleille. Toki varsinaiset matkakumit kestää tuplasti noihin "puolisportteihin" verrattuna, mutta imho ihan kauheat ainakin Bandun alla. Tai sit vaan en osaa ajaa niillä(kään)
-hh-
Minusta tuo 2,7 kuulostaa varsinkin noilla kuormilla alimitoitetulta, vain hieman painavammassa XJR:ssä suositellaan jo 90kg kuormasta (=pelkkä kuski) lähtien 2,9bar ja olenkin pitänyt tuon ~3.0bar aina gummeissa hyvällä menestyksellä.(harmaahukka @ Helmi. 24 2007,12:17) kirjoitti
Z6:ssahan on keskiosa kovempaa seosta jotta kestää tavallista suoranajoa paremmin mutta kuluuhan sekin vähän kantikkaaksi ennemmin tai myöhemmin...
Power is nothing without mojo!
12R:n manuaalissa suositellaan sekä eteen että taaksi 2,9:n paineita, mutta olen viime aikoina pitänyt edessä 3,0 ja takana 3,2. Näillä paineilla ohjaus tuntuu kevyemmältä ja takarengas kestää pitkään. Alkuperäinen D208 kesti takana 2,9 paineella alle 6000km ja esim nykyinen BT014 on ollut alla jo yli 5 tonnia ja pintaa on varmaan puolet jäljellä. Edellä mainittujen välissä ajelin noin 16000km BT020:lla.
Renkaan kulumiseen vaikuttaa varmasti myös se, että pienillä paineilla rengas kuumenee ajossa enemmän. Korkeampi lämpötila nostaa kitkaa ja se puolestaan lisää kulumista.