Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Eli rekkarikilven valo taas kerran posahti. Muut lamput alkuperäiset (kolme vuotta vanhat), eli jännite lienee ok.

    Onko myytävänä jotain erityisen pitkäikäisiä lamppuja?

    Ajovaloihin muistelen nähneeni jotain "long life" -lamppuja, tai sitten muistan jälleen kerran väärin. Hinnalla ei ole suurta väliä, tuo vaihtohomma ei ole mukavaa.
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  2. #2
  3. #3
    Taitaa kärsiä tärinästä, tohtorissa takavalot ei tahdo kestää. veikkaisin, että ainoa kestävä ratkaisu on hommata sinne ledipolttimo. Niitä olen ainakin itse ajatellut.
  4. #4
    Lainaa (HiTec @ Helmi. 20 2007,13:27) kirjoitti
    Tuossa oli juuri semmoisia kuin havittelinkin...





    Lainaa (MadMan @ Helmi. 20 2007,13:32) kirjoitti
    Taitaa kärsiä tärinästä, tohtorissa takavalot ei tahdo kestää. veikkaisin, että ainoa kestävä ratkaisu on hommata sinne ledipolttimo.
    Jos noi LongerLife-lamput ei kestä tärinää tavallista lamppua enempää, niin sitten täytyy kokeilla ledejä, kiitos vinkistä.


    Tosin kun katsoo muutamia vuosia vanhojen E-Mersujen keskijarruvaloja, niin 70 prosenttisesti niissä jarruvaloissa on puolet ledeistä pimeänä. Kertooko se jotain ledien kestävyydestä vai Mersujen laadusta?
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  5. #5
    Lainaa (HiTec @ Helmi. 20 2007,13:27) kirjoitti
    Tuosta mainiosta linkistä löytyi myös prätkiin tarkoitettuja lamppuja - väittävät tärinänkeston olevan nelinkertainen!

    LINKKI_Philips_ExtraDuty
    Tosin ei löydy rekkarikilven valoa, sen sijaan tuon jarru-/takavalon meinaan ostaa.


    Edit: lisätään kaksipyöräisten aloitussivu (on muuten mallikelpoiset nettisivut):
    LINKKI_Philips_prätkiin_lamput



    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  6. #6
    Lainaa (Koris @ Helmi. 20 2007,13:51) kirjoitti
    Tosin kun katsoo muutamia vuosia vanhojen E-Mersujen keskijarruvaloja, niin 70 prosenttisesti niissä jarruvaloissa on puolet ledeistä pimeänä. Kertooko se jotain ledien kestävyydestä vai Mersujen laadusta?
    Johtunee enemmänkin kyseisen osan heikosta laadusta ja omistajien väliinpitämättömyydestä, koska kyllä ne saa takuuseen vaihdettua.

    Kun muutama vuosi sitten kävin ensimmäisen vaihdattamassa, niin varaosatiskin kaveri vähän epäili, että onkohan noita varastossa.

    Löytyi muistaakseni 47 kappaletta, että eiköhän se kulutusosa ole
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  7. #7
    Lainaa (MadMan @ Helmi. 20 2007,13:32) kirjoitti
    Taitaa kärsiä tärinästä, tohtorissa takavalot ei tahdo kestää. veikkaisin, että ainoa kestävä ratkaisu on hommata sinne ledipolttimo. Niitä olen ainakin itse ajatellut.
    Oma mopo, GSX600F-88 kärsi pahasti juuri tuostakin ongelmasta.

    Takalamppu ja vilkkupolttimot eivät kestäneet kuin hetken.

    Vilkut vaihdoin viime kesänä.
    Ja kyllä kestää.
    Kesti jopa asfaltilla konttaamisenkin.
    Loppusyksystä ajelin 2000-3000km sitten vaihtamatta vilkkua vaikka oikean puolen etuvilkun kuoret jäi jorpakkoon. Vähän aikaa siinä oli päällä minigrippussi jeesusteipillä kiinni. Kunnes sekin putosi.

    Mutta ledit vain vilkuttaa!

    Käsittämätöntä minulle teknisesti ummikolle.
    Siinä on piirilevy paljaana, sillä on ajettu vesisateessa, suolasumussa jne eikä vain lakkaa vilkkumasta!

    No ensi kesänä pitää ostaa vielä takalampun polttimon tilalle sellainen ledipolttimo.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  8. #8
    Lainaa (sarkka @ Helmi. 20 2007,17:28) kirjoitti
    No ensi kesänä pitää ostaa vielä takalampun polttimon tilalle sellainen ledipolttimo.
    Laiska kysyy: mistä niitä voi ostaa? Mieluiten Helsingistä...
    Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
    - - - - - - - - - - -
    "Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
    - - - - - - - - - - -
    Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
  9. #9
    Lainaa (Koris @ Helmi. 20 2007,17:31) kirjoitti
    Lainaa (sarkka @ Helmi. 20 2007,17:28) kirjoitti
    No ensi kesänä pitää ostaa vielä takalampun polttimon tilalle sellainen ledipolttimo.
    Laiska kysyy: mistä niitä voi ostaa? Mieluiten Helsingistä...
    Stormin kuvastossa oli ainakin viime kesänä. Tilasin postimyynnistä mutta en kyllä koskaan saanut. En myöskään selitystä.

    Piti aivan omasta tarpeesta saman tien katsoa. Stormin 07 kuvastosta. Sivulta 144 löytyy.

    tuote EMG-48-67745 näkyisi olevan
    LED kirkas 12V 21/5W, eli juuri se mitä minä tarvitsen.

    löytyy näköjään myös punaisella ledillä.

    täytyypä lähettää taas tilaus...

    edit: tuossa on muuten linkkikin sinne:
    Stormilta ledipolttimo

    No, jätinpä sittenkin vieläkin tilaamatta, kun 11e polttimolle olisi tullut toimitus- ja laskutuskuluja 10e. 21e polttimosta ylittää minun kipukynnyksen vielä.



    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  10. #10
    Noita ledi polttimoita löytyy aika hyvällä valikoimalla Täältä
  11. #11
    Mä lueskelin led juttuja täältä ja pisti silmään maininta jokaisen led polttimon kohdalla, että punaisen linssin kanssa pitää käyttää punaista polttimoa. Selityksenä tämä (siis suora lainaus ym. sivulta):

    Which Color LEDs should I use ?
    For best results the LED color should be the same as the lens color. As an example: a red lens will filter out all but the red portion of the light so if the light is all red, none or very little light will be blocked by the lens. The light from a White LED contains very little light in the red portion of the visible spectrum so most of the light would be filtered out by a red lens.

    Onkohan homma käytännössä todellakin noin tai siis onko ero niin suuri, että sillä todellakin on merkitystä??
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  12. #12
    En usko kyllä, että siinä on eroa! Onhan siellä punasen kuoren takana yleensä valkonen tavallinen poltin..Eli ei se ledi siitä mitenkää sitä muuta!

    Mun mielipide..
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  13. #13
    Voi hyvinkin olla perää tuossa että pitäis punasta lediä pitää punasen linssin kera. Nimittäin mittaristossa kokeilin tuollasta valkosta lediä punaseksi merkkivaloksi niin eipä sitä valoa juurikaan näkyny. Sinisellä ledillä ei senkään vertaa. Kaikista kirkkain oli normi polttimo.
  14. #14
    Kun siirrytään LED:ien maailmaan, niin on olemassa ledejä ja LEDEJÄ. Siis jotain muutaman mcd (millicandela) himmeitä tuikkuja ja sitten on todellisia yli 100cd (100cd = 100.000mcd) spotteja

    Jossain Mersussa esim. nuo jarruvaloledit napsuu siksi kun ne on selvästi ylimitoitetut virraltaan. Tuosskain kun yhtä tutkiskelin kun oli pahasti pimennyt, niin olivat sitten laittaneet menemään 100mA sellaisista ledeistä läpi jotka kestää max. 40mA. Ei mikään ihme että poksuu

    Itse vaihdoin mopottimeen kaikki fikkarit (2x jarru + 4x vilkku) LED-mallisiksi käyttäen tämän näköisiä polttimoita pun ja amber


    Tuossa on sekin hyvä puoli että osa ledeistä on sivulle => tulee se heijastinkin hyödynnettyä eikä valo ole vain pyöreä, kirkas runkula Ja noita löytyy esim. täältä 10e/pari hintaan, kotipostiin toimitettuna
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  15. #15
    Miten mahtaa olla, antavatko nuo ledipolttimot kirkkaamman valon kuin tavalliset hehkut? Entä näkyykö tuo ledipolttimon "kuvio" takavalon punaisen muovin läpi?

    Olen ajatellut korvaavani takavalon hehkun juuri tuollaisella ledpolttimolla, mutta jos ei vaikuta valotehoon eikä ulkonäköön, taitaa olla rahan tuhlausta.

    Eteen kyllä laitan Philipsin MotoVisionin, ihan paremman näkyvyyden takia...
    Moto Guzzi Breva V850
    Vespa GTS 250ie
  16. #16
    Lainaa (harald73 @ Helmi. 20 2007,22:15) kirjoitti
    Onkohan homma käytännössä todellakin noin tai siis onko ero niin suuri, että sillä todellakin on merkitystä??
    No kyllä tuo ihan järkeen käypää on. On hyvä muistaa, että perinteinen hehkulamppu koostuu pääsääntöisesti punaisista ja keltaisista värikomponenteista. Siksi se soveltuu hyvin myös jarruvalojen pohjaksi. Sininen ledi taasen ei juurikaan punaista valokomponenttia säteile, joten pelkkää punaista aallonpituutta läpi päästävä lasi ei paljoa sinistä valoa läpi päästä. Valkoisen ledin valo on myös yleensä siniseen päin kallellaan, joka viittaa siihen, että valtaosa valotehosta on spektrin sinisessä päässä. Tämän tiedon kun yhdistää faktaan, että punainen ja sininen valo sijaitsevat spektrin eri päissä, voidaan melko suurella varmuudella olettaa, että sinisen/valkoisen ledin käyttö jarruvaloissa heikentää merkittävästi valotehoa, verrattuna punaisiin ledeihin.
    Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
  17. #17
    Lainaa (Sami@Vespa @ Helmi. 22 2007,13:37) kirjoitti
    Miten mahtaa olla, antavatko nuo ledipolttimot kirkkaamman valon kuin tavalliset hehkut? Entä näkyykö tuo ledipolttimon "kuvio" takavalon punaisen muovin läpi?
    Kirkkaudessa nuo ei häviä hehkulle ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Mutta sen sijaan ne syttyy/sammuu huomattavasti nopeammin => vilkustakin tulee selvästi terävämpi = huomiota herättävämpi = tavallaan myös toimivampi Parkkina tietty tuo valo ei hajoa ihan niin paljoa pitkin sitä takavalon sisuksia kuin hehku tekee => itsellänikin näkyy takavalossa 2x pyöreitä pallukoita entisen yhtenäisen punaisen pinnan sijaan. Mutta noiden pallukoiden ääriviivat ei ole ihan niin terävät kuin täysin ilman noita sivuille heijastavia ledejä noissa "polttimoissa". Niin ja kilven valaistustakin ajatellen nuo sivuledit ovat välttämättömät, vaikkakin tietty tuo kilven valaistus on siis nykyisin fillarissani myös punainen entisen valkoisen sijaan
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  18.  
  19. #18
    Laitanpa tähänkin topikkiin osviittaa omasta LED-poltin projektista, eli kawan parkkilamppu on tehty Lumiledsin teholedillä jota ajetaan n.250 mA virralla. Näitä ei vielä saa (tietääkseni ?) ns.kannallisina versioina ajoneuvoihin. Etuina normaalin 5mm ja pienempiin ledeihin parempi värilämpötila,värintoisto ja valoteho. tehot 1 -> jopa 5w per LED

    Kuvissa on värilämpötilat warm white ja white

    White

    Warm white