Jos välirullia pyörittää keskiakselilla, ikään kuin kaulinta, momentin pitäisi pysyä suht pienenä.
akselin ja rullien kokoa muuttamalla voi myös vaikuttaa välitykseen.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Noista moottorisahan öljypumpuista on hankala löytää tietoa netistä. Ainoana ongelmana tässä projektissa tuntuu olevan hyvän pumpun löytäminen (jäykkien biltemasta hankittu pumppu ilmeisesti on jo toimiva, mutta tekisi mieli löytää joku oikeasti hyvä jotta jaksaisi alkaa askartelemaan).
Periaatteesta jo ei innosta maksaa yli 200 euroa jostain pro-oilerista, kun motiivina olisi lähinnä harrastus tällaisen väsäämiseen. 200+ eurosta öljyän jo muutamaan kymmeneen kertaan ketjut käsipelilläkin.
Jos oikeasti olisi kyse pelkästään kätevyydestä, niin pelkkä käsikäyttöinen öljypumppu tyyliin loobman riittäisi jo varsin hyvin.
Ei se mitään pumppua tarvi, sitä varten on painovoima.
Laitoin säiliön satulan alle, siitä letku eturattaalle, ja KTM:n tehonrajoittimen solenoidiventtiili (ei ollut sattumoisin käyttöä), siihen välille.
Virta äänimerkiltä, eli painetaan nykyisin äänetöntä piip-näppäintä muutama sekunti sillointällöin ja ketjut on mukavan öljyiset
http://www.williamson-shop.co.uk/
Tuolta näyttäis saavan melko kohtuuhintaisia pieniä peristalttisia pumppuja. Löytyy esim. 12v dc 3.1ml/min £33.16/kpl ja pk Suomeen £8.50 +17% alv.
Vanha mutta aina ajankohtanen aihe.
Ittellä alko kiehtomaas osco-tyylisen rasvarin askartelu. Lähinnä tuon oscon törkeän hinnan takia. Haluaisin kuitenki suhteellisen jämäkän toteutuksen.
Pumpuksi mietiskelin kelkan primeripumppua tai sitten jotaki hienoa saippua/lotion pumppua.
Mistäs saisin kivan ja toimivan suuttimen, joka olis helppoa asentaa oscon tyyliin ketjusuoraan ketjun yläpuolelle. Tarviikohan tuo jotaki venttiiliä ennen suutinta ja mistä semmosen löytäis?
RC-kamppeista lienee vois löytää letkuja ja muuta sälää![]()
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Itse olen aikojen saatossa laittanut kirjanmerkkeihin nämä, lähinnä juurikin sen toivossa, että jos joskus innostuisi ketjurasvarin väsäämään. Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että itse tekemällä ei säästä, mutta saa juuri sellaisen kuin haluaa.
- http://www.micropumps.co.uk/
- http://www.gotecpumps.com/
Olen kylläkin miettinyt, jos takarattaan sijasta ruutaisi eturattaalle. Näin kaikki saisi kätevästi sivukopan alle piiloon ja pois näkyvistä eikä swingin kautta tarvitisi vetää mitään letkua. En sitten tiedä, mitä haittapuolia tuosta sijoittelusta olisi. Samalla voisi työstää jostain kovemmasta muovilaadusta kopan sisälle sisäkappaleen joka olisi helpompi puhdistaa töhnästä kuin itse koneen kylki.
Suutimen pystyy tekemään myös jarruputkesta. Se on helppo väännellä osoittamaan oikeaan kohtaan. Kärjen kun litistää pihdeillä lattanaksi, saa suihkua leveämmäksi.
Jos on ketjuohjuri niin letkun laitto on helppoa ilman suuttimia, poraa reiän ketjuohjuriin ja pujottaa letkun reikään. Toimii yhtä hyvin kun kaljan juonti pullon suusta, turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä
![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Jarruputki on hyvä. Kaikkein paras paikka on pistää syöttö eturattaan kylkeen, jos niitä kumihärpäleitä ole rattaassa. Leviää tasaisesti kejulle keskipakoisesti, eikä ole kaikenmaailman risuille ja kannoille alttiina. En keksi noiden valmiiden ratkaisujen takarattaalle suunnatuille letkuhelveteille muuta tarkoitusta kuin sen, että niistä saadaan nippusideasennuksella kaikkiin pyöriin sopivia. Tuo kelkan primeri toimii aika hyvin, vaatii vähän voimaa puristaa ja säiliön on oltava eturattaan alapuolella, muuten lappoaa säiliön tyhjäksi. Aiemmin mainittu Kotarin solenoidi ei kestänyt öljyliotusta kuin puoli vuotta.
Saapiko tuon lappoefektin jotenki taklattua? Joku venttiili? Mietin säiliöksi jarrunestesäiliötä toiselle puolelle ko takajarrun jarrunestesäiliö, sillä sielä olis kiva kiinnityspistekki uudelle "jarrunestesäiliölle".
Tutoron rasvaimessa tuo "lappoefekti" on jonkinlaisen tärinäventtiilin takana. Eli ajaessa tärisee niin valuu ja parkissa ei valu.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Aihe on sangen monimuotoinen, jotenka lienee että laajin mahdollinen kattava määrä vastauksia ketjuöljyjen monimuotoisesta maailmasta löytynee internetin hakukoneen laajasta löydännästä? Linkki.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mulle tuli mieleen että voisikohan jonkun 2-tahti koneen tuorevoitelupumppua hyödyntää tässä tarkituksessa? Pyörän raatoja löytyy melkein joka nurkalta... Pumppua voisi pyörittää esim tällaisella moottorilla.
Loobmanni sai uuden suuttimen kun tuosen oma ei ikinä antannu ko hetken sitä öljyä tasasesti .
Aina se on kallellaan ja öljyt tippuu minne lie .
No näkkeepähän onko tuo oma tekele yhtään parempi . Liian pienellä putkella se tuli ko ei tule kuin aateeähvä siittä läpi . No kunhan nyt jollain saa ketjun märäksi edes .
Onko pumppu rintamalla mitään uutta kun ProOiler olisi ainut mikä mulla tulisi kyseeseen mutta ei kiinnostas hintansa puolesta.
Triumph Tiger 800 XRX
Tarpeeksi jäykällä jousella varustettu takaiskuventtiili saattaisi toimia. Varaosaliikkeen ehkä dieselille tarkoitettu venttiili päästi läpi. Sillä tehtynä piti laskea säiliö suuttimen alapuolelle. Hydrauliikkaliikkeessä olisi ollut jäykempiä, mutta en enää hennonut ostaa uutta. Oma viritys toimii apteekin ruiskulla, säiliöllä ja kahdella takaiskuventtiilillä. Ei haitekkia, mutta toimii kohtalaisesti.
On aivan älyttömän hienoa että ihmiset jaksavat harrastuksen vuoksi kehitellä hienoja virityksiä pyöriinsä. Minäkin olen esimerkiksi värkännyt zzr1100 C2:seen Brembon jarrut eteen ja taakse. Kivaa oli mutta työtä ja kuluja kertyi järkyttävästi.
Ketjujen rasvaukseen Pro-Oiler on kuitenkin niin lopullisen hieno ja toimiva ratkaisu ettei yksittäinen harrastelija vastaavaan pysty, aika ja resurssit eivät vain riitä. Kaikkea onnea kuitenkin teille jotka jaksatte panostaa aiheeseen![]()
ZZ-R1100 1991
Venttiilin vois varmaan korvata myös sillä että (primer)pumppu on korkeammalla ko öljysäiliö.
Tai ainaki sillä että laittaa pumpun jälkeen letkuun t-haaran pumppua korkeammalle ja viepi siittä ilmaletkun johonki ylöspäin suojaan. Tuo vois olla minun ratkasu, riittävän yksinkertanen yksinkertaselle miehele![]()
Itse miettiny tuollaisen tulostimen mustepumpun toimivuutta voitelijaan.
http://www.ebay.com/itm/Small-Ink-Pu...item460e0dabc4
Ei vain ole töissä vielä yhtään pumppua tarvinnut vaihtaa, niin ei ole päässyt pumppua kokeilemaan. Yleensä nuo ovat 24V, jotka ovat vähän halvempia, mutta joitakin 12V löytyy.