Tervehdys kaikille!
Saisko tällaiseen aiheeseen mielipiteen.
Tarkoituksena on hommata kimppapyörä pikkuveljen kanssa.
Ite olen 33- ja pikkuveli 26 vee.
Itellä on muutama pyörä ollut ja piikin jälkeen opettelin "oikealla pyörällä" ajamisen tonnisella Ceparilla. Mun mielestä piikistä Cepariin hyppääminen ei hirveen ihmeelliseltä tuntunut. Tietenkin se että kaksipyöräsillä oli tullu ajaltua 12 vuotiaasta saakka varmaan helpotti asiaa.
No varsinainen kysymys on:
Kuinka vastuutonta mielestänne on ostaa tehokas pärrä ja "pistää" pikkuveli harjoittelemaan sillä?
Ihan kyykkyä en ajatellut, vaikka ite mieli tekisikin.
Pyörä mikä kiinnostaisi itseä olis Yamahan Thunderrace. Muutaman kerran ajanut ja kovasti tykästynyt. Paukkua tarpeeks, mutta vois kuvitella ajavansa vähän pidempääkin matkaa.
Pikkuveli tietenkin ihan intona kyseisestä mallista, vaikka ei ikinä pyörällä ole ajanutkaan.
Mielessä on käynyt myös VFR, mutta kokemuksesta tiedän että ton tehot rupee tuntumaan vaatimattomilta todella nopeasti. Aloittelijalle toi sopisi toki paljon paremmin...
Rehellistä mielipidettä kehiin.
ei kai se 26wee pikkuveli nyt ihan niin kesäpoika enää ole, ettei itse osaisi omista tekemisistään vastata - ei se isompikaan mopo itsekseen metsään karkaa, ihan normaalijärjellä varustettu kuski osannee sillä kaasukahvalla säädellä tehot ja vauhdin omiin taitoihinsa ja tarpeisiinsa sopivaksi.
Ainakin eka vastaus miellytti...
Toi on hyvä sitten teipata jääkaapinoveen heti kuolinilmoitusen viereen...LOL!
Ihan samat argumentit oli kyllä ite veljelläkin...
Sen vaan näkee ite ihan nöösipoikan, vaikka ihan äijä jo onkin.
Kuumottaa toi Yammu kyl niin perhanasti...
no, jos ajaa ihan reikäpäänä, niin pääsee sinne metsään vähempikuutioisellakin mopolla![]()
Otan kuitenkin kantaa vaikkei ehkä pitäisi. Normaalilla järjellä ja sillä mitä ratkaisuja tekee mutkapätkällä vaikkapa hieman nopeampien perässä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Vauhdin hurma ja normaalijärki kävelevät käsikädessä kovin huonosti. Itse en tunne montaakaan prätkäkuskia jolla ei lähellä oli tilanteita olisi syntynyt, vaikka pidän heitä ihan täysjärkisinä. Yleensä tehokkaammalla pyörällä niitä tilanteita vaan syntyy hieman enemmän, varsinkin kun ei ajokkiaan hallitse täysin. Ja juu kyllä sillä tonnisellakin voi aloittaa, moni on aloittanut, mutta varmemmin se kuitenkin käy hieman tehottomammalla.(kurja @ Tammi. 31 2007,14:05) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Jooh, kyllä sitä mopollakin tappaa ittensä jos reikä on päässä.(kurja @ Tammi. 31 2007,14:16) kirjoitti
Ei se ace niin tykki ole ettei sitä vois antaa ton ikäselle käsiin. Sen pelin kulkuhan on ihan siitä kiinni miten sitä kahvaa kääntää...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Näin minäkin asian todellisuudessa näen, kunhan haen täältä varmuutta näkökulmalleni.
Pikkuveli kysyi ite, että eikös tommonen tehokas peli omaa myös paremmat ajo-ominaisuudet ja jarrut, joten samoissa nopeuksissa mopompaa vehettä periaatessa jopa turvallisempi. No joo...
Itse ostin ensimmäiseksi pyöräksi tuon allekirjoituksessa olevan vempaimen, vaikka viimeksi olin mopolla ajellut 10 vuotta sitten. Kunnon kapistus alle vaan, ettei rupea niin sanotusti nii pal kauhjast vituttamaha![]()
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Juu, muistuu hyvin mieleen kun olin just ostanut kusiais zzr:n reilu pari kymppisenä. Pari kautta ajamatta välissä. Lähdettiin ajalemaan kahden frendin kanssa, jotka molemmat ajaneet piikki-iästä saakka tosi paljon ja radalla käyneet kans paljon.(rammus @ Tammi. 31 2007,14:19) kirjoitti
20km mutkatietä ja perässä *piti pysyä.
Kun pysähdyttiin niin frendi tokas että hyvinhän äijä ajaa, vaikkei puikoissa pariin vuoteen ole ollutkaan.
Ei voinut edes röökiä sytyttää. Olli pakko pitää kädet taskuissa, kun sen adrenaliinipiikin jälkeen löi maitohapot lihaksiin sillai, että koko jätkä tärisi.
Olihan se elämys...
Joo, asenteesta se on kiinni säilyykö hengissä.
Annoin kaverin kokeilla 1100 gixxeriäni viime kesänä ja tämä ei ole koskaan ajanut millään moottoripyörillä aikaisemmin. Hengissä se säilyi. Ei noi painavat "touring" pyörät (joksi vanha gsxr:kin nykyään luetaan) edes nosta keulaa turhan helposti. Kaasua voi suoralla kääntää tottumatonkin.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
thunder´rässi on kyllä ihan hyvä peli, tehoa on paljon, mutta sen anto on melko rauhallista, kun se on kaasaripeli, niin hanan voi ns avata ja lähtö on suht kohtuullista.
tuskin se tace sen vaarallisempi on kuin moni 600cc.
pitää vaan ottaa huomioon, että se 600cc kin on kokemattomalle vaarallinen, itse asiassa kaikki kaksipyöräiset ovat, vie pirusti aikaa oppia jarrutukset ja ohjausniksit hyvin ja yleinen ennakointi. hyökkäävällä ja helposti ärsyyntyvällä luonteella tai ylimielisellä kilpailumentaliteetilla on henki höllässä.
ja ilmankin näitäkin luonteenpiirteitä on se autoa turvattomampi reilusti.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Järki päässä kun menee niin eiköhän tuo ole aika sama kuinka tehokkaan pyörän ostaa. Minäkin loikkasin suoraan vakio Suzuki PV50:stä 1000RR:n sarviin ja hyvin tuo on tiellä pysynyt. Onhan se isommalla pyörällä mukavampi taittaa matkaa kuin pienellä.
Tossa on useampikin kantti miltä katsoa asiaa. Teho ja suorituskyky yleensä on yksi, toinen on pyörän paino ja muut mitat. Kokemattomalle pitäisi antaa mielummin kevyehkö pyörä, jossa jalat yltää hyvin maahan, jolloin ne pakolliset stumppaukset ja muut pikkumokat eivät veisi suoraan pötkölleen ja teettäisi kalliita korjaamoreissuja.
Kaverin tavasta ajaa autoa voinee päätellä jotain mahdollisuuksista selvitä pyörällä. Jos autolla ajaminen on sähläävää ja kaikenlaisiin ihme tilanteisiin joutumista, ei ennuste pyörän sarvissa selviämiselle ole kovin hyvä. Jos ajaminen on mietityn ja hallitun oloista autolla, on ennuste pyörällä selviämiseen melko hyvä.
1000
Mulla ekat ajokokemukset oli kuussatasella Zetorilla, joka on ihan kelpo kompromissi tehokkaan mutta aloittelijalle helpon pyörän osalta. Luokittelisin itseni rauhalliseksi kuskiksi, mutta esim. ohitustilanteissa tehoja tulee tietysti käytettyä. Tonnisiin tai suurempiin pyöriin verrattuna ohituskiihtyvyyttä on ZZR:ssä vähemmän, eli ohituksen päättyessä nopeutta on esim. 140 isompien pyörien 180:n sijaan (tietty hiljempaakin tulee ohiteltua..). Sikäli "liian" iso pyörä voi viedä rauhallisenkin kuskin tilanteisiin, joissa asioita tapahtuu turhan nopeasti ja pienetkin virheet kostautuvat helposti. Lisäksi isolla pyörällä on yleensä vähän enemmän painoa, mikä saattaa vaikeuttaa käsittelyä paikallaan ja hitaasti ajellessa.
"What we sell is the ability for a 43-year-old accountant to dress in black leather, ride through
small towns and have people be afraid of him." — Harley-Davidson executive
Taidat itse tuntea veljesi kaikista parhaiten! Jos se on sellainen, että heti kun selkänsä kääntää niin joka laitteesta on "hanat kaakossa" niin silloin ehkä kannattaa opetella vähän pienemmällä. Mutta jos "järkeä" on riittävästi mukana, (eikä joka paikassa ole sellainen näyttämisen halu mukana, että kyllähän mä osaan, vaikka oikeasti ei osaakaan) niin mikäs sitä silloin estää ostamasta valmiiksi sitä vähän isompaakin, olettaen tietysti, että jalat ylttää maahan.
Ei ne isot tehot tapa, vaan se jos niitä käyttää väärin!!!
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Nuo samat asiat tulivat mieleen... Ison pyörän massa tuo sen käsittelyyn elementin, joka on kokemattoman opeteltava. Hiljaisessa vauhdissa tuo paino tuntuu ja yleensä myös mutkatiellä pitää käyttää reilumpaa hanskaa kantatessa kuin kevyellä pyörällä. Itse aloitin CB750K:lla ( 250 kg ) ja nykyinen Sevenfifty painaa n. 200 kg tuntuen silti melkoiselta järkäleeltä painopisteen ollessa "vanhaan malliin" melko korkealla. Tyttären CB500:lla on kuitenkin helpompi ajaa juuri hallinnan keveyden takia, myös radalla ( tietenkin se tehonpuute vaivaa(Hannula @ Tammi. 31 2007,15:33) kirjoitti
). Siksi tuo Jammun kuussatku lienee hyvä kompromissi hallinnan helppoutta ja riittävää suorituskykyä ( koskee myös muita vastaavan luokan laitteita ). Kuskin asenne ratkaisee paljon, aina ei nuo 25+ nuoret miehet hallitse/hillitse itseään riittävästi ja kilpailuvietti elää voimakkaana...
![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
No ite loikkasin suoraan autokoulusta 1100:n cebarin selkään ja vuotta myöhemmin 2006 busan kahvoihin. Ei se mopo itestään lähe käsistä. Kuskilla kusta päässä jos se mopo on lähteny. Aika helvetisti saa meinaan avata tehopyörälläki kaasua liikaa että se täysin käsistä lähtee. Varsinkin jos ei avaa pyörä kallellaan kaasua.
Kaikilla ei vaan se järki riitä tajuamaan sitä, että kyl sillä tehokkaallakin vehkeellä VOI ja PITÄISKI ajaa hiljaa jos ei oo sinut sen kans.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Itse hyppäsin suoraan moposta muutaman vuoden tauon jälkeen tonniseen. Kerran on kaaduttu niin, että kevyempi pyörä olis pysynyt todennäkösesti pystyssä (kävelyvauhdissa uukkaria tehdessä). Bonarimenetysten jälkeen kävi mielessä josko ois alottanu pienemmällä, mutta turha sitä on miettiä. Tuli hankittua just se pyörä minkä halusin, joten ei oo tarvinnu katua.
Toki harjoittelupyörän hankkimalla pääsee nauttimaan siitä vaihtamisen ilosta, mutta siinä menettää aina jonkin verran rahaa. IMO parempi siis hankkia suoraan juuri se pyörä joka saa veren virtaamaan, jos vaan pää hallitsee kaasukättä eikä toisin päin![]()
premier
emeritus
itse kyllä suosisin jotakin hidaskulkuista ja kovaäänistä.. Ja senkin nopeuden rajoittasin kuuteenkymppiin. Se on vain yksi kerta kun tämä kokematon kaveri muutaman viikon kokemuksella uskaltaa vääntää hanat nurin motarilla ja suhahtaa suoraan rekan perseeseen kun ei enää perse riitä kääntämään raskasta pyörää eikä vastaohjaus ole hanskassa.
Mutta tietysti jos veljesi on spartalaisen itsekurin omaava kaveri jolla ei pimene päässä se järki, niin sitten..
Suomi on kukkahattujen terrorisoima maa, jossa muille ei jää kuin kasa kylttejä, joissa lukee "ei saa!"
Rakentavaa palautetta, eli konstruoivaa feetbackiä voit antaa: *Iisalmen OP 506806-43594
Kyl varmaan aivan aloittelu sujuu OK isommallakin... tietää että oltava tarkkana kun tämmönen tykki alla ... ja vaikka tehoja onkin niin ei se tarkoita etteikö pienemmillä kiekoilla voisi olla helposti hallittavissa ... MUTTA jonkun hetken päästä tulee se "no nythän tän jo osaa" -fiilis ... sit aukastaan kaasua kerralla reippaammin ... seuraukset voi olla ikävät.
Tahtoo vain sanoa, että sitä malttia tarvitaan paitsi aivan alussa, niin myös siinä vaiheessa kun vauhtia ruetaan nostamaan.
Edit: Vielä sen verran, että kyllä sillä pienemmälläkin ehtii, ei se ole mikään häpeä ajella vaikka 500:lla. Ja jos ajatellaan että harrastus kestää esim. 30 vuotta , niin tuskin alkuvuosina läpikäydyt pari pienempää mallia niin kovasti haittaa, rahallisestikaan.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Itellä oli kevarin jälkeen 6 vuotta ilman mopoo. Sitte ostin ison zetorin, nyt jo toinen zetori menossa. Mutta kyllä tommonen iso mopoki pysyy hanskassa, ku vaan malttaa sen kaasun kanssa![]()
Marko
Kawasaki ZZR 1400 & Yamaha YZ400F
Nothing is so simple that it cannot be misunderstood!
Tulipa tässä mieleen, että kyllä sitä hyvin voi ison/tehokkaan ottaa ekaksi pyöräksi. Oppiihan siinäkin ajamaan...jos vaan malttaa. Toki saattaa tulla vaan turhan suuri kiusaus kokeilla pyörän kykyjä, vaikka ajotaito ei olisikaan riittävä!
Viisainta ehkä olisi harjoitella kusiaisella, kyllä silläkin revitellä pystyy.
Viisas pääsee vähemmällä!
Ensimmäiseksi kulkuvälineeksi hommasin 1000F ceebran. Aikaisempi ajokokemus 20 vuotta polkupyörällä. Kaverit anto elinaikaa kaksi viikkoa. No nyt kuitenkin viisi onnettomuus vapaata kesää takana.
Eikös se vanha viidakon sananlaskukin kerro, ja jollain täällä taitaa olla allekirjoituksenakin teksti "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää".
Noiden kuutioiden myötä pyörään tulee painoa lisää ja itsellä suurin opettelun asia olikin, että yritti pitää sitä vehettä pystyssä. Paikoillaan. Kyllä sitten kun sen vauhtiin sai, niin oli eteneminen helppoa.
Ja sitten kun sitä tehoa on paljon, niin ei tarttee lähtee noitten kusiaiskuskien kanssa kilpailee, kun tietää että tehossa ja vauhdissa niillä ei ole saumoja.![]()
![]()
Maailman paras ja lyhyin satu:
Olipa kerran poika, joka kysyi tytöltä "Menetkö kanssani naimisiin".
Tyttö vastasi: "En"
Ja näin poika eli elämänsä onnellisesti loppuun asti. Hän kävi usein kalassa ja metsällä. Hänellä oli aina uusinta mallia olevat elektroniikkalaitteet, nopeimmat autot, moottoripyörät ja veneet. Ja hän joi kaljaa kavereiden kanssa ainakun halusi. Sen pituinen se.
Ajokokemusta omaamattomat ison mopottimen hankkineet ja itsensä sillä tappaneet eivät ole täällä kertomassa ettei olis kannattanut hommata heti isoa...
höhööö. mun mopot on menny 1000->750->550->125 oon vielä hengissä. varmaan koska vaihdoin piikkiseen.(MagnaMan @ Tammi. 31 2007,22:43) kirjoitti
Ai saatana oli mulla piikki ennen tota tonnista.
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Eipä taida löytyä yhteistä pyörää.Vähäisellä kokemuksellani suosittelisin teille eri pyöriä.
Veljellesi kevyt pieni tehoinen,siitä jää ikävät fiilikset jos hän teloo itsensä ajotaitoihin sopimattomalla pyörällä
Alte et late
Tää on ihan siitä pikkubroidis ajotaidoista kiinni. Koheltaako hän autolla liikenteessä, osaako ennakoivan ajotyylin, onko näyttämisentarve ikä mennyt jo ohi, yms, yms? Yleispätevää vastausta ei ole. Harjotteluun riittänee kuitenkin pienempikin pyörä.(Tomppa55 @ Tammi. 31 2007,13:57) kirjoitti
Itse annoin viimekesänä 25v pikkubroidille mun duunimatka moposkooterini viikoksi lainaan. No hänelläkään ei ole 15v kesän jälkeen mitään kokemusta 2-pyöräisistä ... Niinhän se sitten sitten veti turvat sillä.
Arvaappa lainaisinko prätkääni broidille...
//CBF600SA -11
Samaa mieltä olen tuossa asiassa, että kyllä se pyörävalinta melkein pikkubroidin luonteen perusteella kannattaa tehdä. Jos on kyseessä rauhallinen kaveri, niin kyllä varmasti vähän isommankin mopon kanssa pärjää.
Ens kesänä olisi tarkoitus itsekin tarttua "ison" pyörän puikkoihin, muutama vuosi on ehtinyt vierähtää siitä kun viimeksi piikillä päästelin. Sen verran on tervettä pelkoa perseen alla, että tuskin tulee liikenteessä tyhmäiltyä ja pyörän käsittely tuleekin todennäköisesti tuottamaan enempi ongelmia, koska kokemusta on vähänlaisesti.
Kaatoja sattuu kuitenkin kaikille.. kuinka pahoja sellaisia, riippuu usein kuskin korvien välistä.
Yamaha XJ6 -09 | That's one freedom you'll never take from me.
Itse aloitin Rykkösellä. Eikä se sen kummempaa oleYhtään kertaa ei tullut mitään paniikki tilanteita. Kyllä sitä sen verran jokainen ens kertalainen tai vähän kokemusta omaava osaa pyörän tehoreservejä kunniottaa. Jos vain on kokemusta muuten kaksipyöräisellä ajosta.
04-2006 Yamaha YZF R1 vm-00
06-07 Suzuki GSX-R 1000 limited edition vm-04
08- Honda CR 250 vm-04
13- Ei pyörää