Olen samoissa aikeissa, eli tuoda pyörän ajamalla Italiasta. Kyseessä olisi uusi pyörä. Jos tosiaan on noin, että siirtokilpiin ei ole mahdollista saada, niin koko juttuhan kaatuu siihen...(Ekku @ Helmi. 14 2007,22:14) kirjoitti
Uuden pyörän ostohan pitää tehdä tax-free, koska alv (ja autovero) maksetaan Suomeen.
Olen jo neuvotellut tax-free hinnan, ja kaikki olisi sitä vaille, että saan pyörän sellaisiin kilpiin, joilla sen saa ajaa Euroopan halki. Kaupat olisi tarkoitus tehdä vielä tässä kuussa (maalis -07), jotta matkalla ehtisi palelemaan... tai jotain... eli pääsiäisviikolla *lomamatka Italiasta...
Eli APUA! Miten veroton pyörä siirtokilpiin Italiassa?
Aiheeseen sivuten:
Olisin myös halukas tuomaan oman Ducatin italiasta suomeen. Mielellään pohjois-italista.
Minulla on siellä yhteyshenkilöitä, jotka voivat hoitaa pyörän rekkaan, mutta voitteko kertoa eri vaihtoehtoja rahdata pyörä suomeen? Onko rekalla edullisin? Luotettavia liikkeitä jotka tekevät moista?
Moron kaikki !
Kyllä piti antautua Italian byrokratian edessä. Mopo tulee
rekassa kotiin.
Rekkoja löytynee helpostikin, esim. puutaloja ym. viedään Suomesta myös Italiaan, ottavat mielellään paluukuormaan mopojakin. Yleensä osaavat sitoa mopon kiinni vaurioittamatta sitä. Ainakin Ifistä saa ns. kuljetusvakuutuksen mopolle
kuljetusvahinkoja/varkautta vastaan.
Oma mopo Milanon lähellä, hintataso sieltä akselille Hämeenlinna,
Tampere, Oulu kyllä kiinnostaa.....
Hinnat on kyllä hyvin vaihtelevia !!!
Italiassa ei tunneta ns. siirtokilpiä. Ainoa keino saada ajamalla käytetty pyörä/auto Suomeen on saada
pyörän omistaja suostumaan siihen että ajat sen italialaisilla
kilvillä kotiin ja palautat kilvet heti takaisin Italiaan. Italiassa
mopon poisto rekisteristä maksaa vielä erikseen 80-90€, jonka maksattavat mopon ostajalla.
Uuden mopon osalta en osaa sanoa mitään faktaa. Kannattaisi
ehkä selvittää jos uuden siirtää rajan yli Itävaltaan tai Saksaan
saako sieltä siirtokilvet ? Voisi onnistua myös käytetyn osalta.
Nyt joku saksaa hyvin osaava kysymään vain nahkahousuilta !
Jos keksisi hölmön idean näin talven ratoksi:
Olisiko mahdollista lentää kaverin kanssa halpalennolla Saksaan ja ostaa sieltä edullinen pakettiauto, hommata siirtokilvet ja vakuutukset ym. ym. Saksasta voi sitten ajaa kaverin kanssa Italiaan hakemaan pyörän (ja muutaman viinipullon). Pyörä pakun kyytiin ja pakulla takaisin Saksaan, hankkia sieltä myös pyörään paperit, ja ajaa molemmat värkit Suomeen.
Suomessa voi sitten myydä vähemmän tarpeellisen kulkuvälineen pois. Tuolla reissulla tulee huomattua kumpi niistä on se tarpeellisempi.
Pakettiautolla reissaamisessa on se hyvä puoli, että on "tukikohta" mukana koko reissun. Ja jos perse puutuu tai tulee kaatosade, saa pyörän kyytiin ja voi jatkaa ajamista kotterolla. MB Vito automaatilla olisi mukavan henkilöautomainen ajettava, itse saattaisin harkita sellaista jopa kakkosautoksi.
Idea oli varmasti täysin älytön, eikä sitä ole tämän enempää harkittukaan. Kunhan lämpimikseni heitin ajatuksen ilmaan... (itselleni)
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Ei muuta kuin pyörä kärryyn ja suomalaiselle moottoriradalle harjoittelemaan ajamista. Eiköhän sitä muutamassa viikonlopussa tule riittävästi kilometrejä mittariin jopa sen ALV:in välttämiseksi.(brady @ Helmi. 15 2007,12:10) kirjoitti
Eihän sitä rekalla tuotua pyörää ole pakko viranomaisille näyttää ennen kun sen haluaa ottaa käyttöön. Kauppakirjaankin saa vaikka minkälaisia kilometrilukemia. Merkitsee sen kilometrimäärän vaikka itse oikeaksi ennen kun menee Tullimiesten puheille.
Kyllä "verosuunnittelussa" aina keinot löytyy...
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Harmi homma, että jäi byrokratiasta kiinni.(hampuusimopo @ Maalis. 11 2007,12:16) kirjoitti
Periaatteessa ihan toimiva ajatus, mutta mitä minä olen pakettiauton hakua Saksasta suunnitellut, niin olen havainnut että ei ne ole siellä mitenkään kovin halpoja.(Säätömies @ Maalis. 11 2007,15:52) kirjoitti
Tuntuvat ostavan niitä siellä ihan työkäyttöön, eikä miksikään "kakkosautoksi"
Yksi vaihtoehto on ostaa halpa paku Suomesta ja heittää sillä reissu ja myydä sen jälkeen pois.
Oli muuten helppo myydä pois vanha Ford Transit, kun pystyi sanomaan että "kyllä tällä 2 kertaa on Italiassa käyty".
Ajaminen kyllä kävi ihan työstä ja matkustusmukavuudessa oli toivomisen varaa, mutta rahaahan siellä oltiin säästämässä...
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Heh, oli pakko laittaa punaisen Ducatin värinen punainen hymiö
tähän alkuun ;)
Haettiin kaverin kanssa n.6v sitten Munchenin takaa
Volkkarin LT jota saa täällä sekä pa-autona että kuorma-autona.
Kuorma-autoksi rekisteröitynä tuli selvästi halvemmaksi.
Pysähdyttiin takas tullessa vähän joka kylällä ja kysyttiin paikallisia mopoliikkeitä.
Parhaat mopot löytyi aina takapihalta, silloin n. 8-10 vuotta
vanhoja, eivätkä olleet kalliita. Suomeen tultiin auto täynnä
mopoja.
Aikaa vaan kannattaa varata jos moiseen reisuun lähtee !
Haettiin aikanaan mopot myös siten että lennot Muncheniin, ostettiin paikallinen keltainen pörssi ja vuokrattiin auto.
Vävyntekeleelle löytyi mopo heti seuraavana päivänä ja itelle sitä
seuraavana. Sitten ajeltiin lomatunnelmissa mutkien kautta kohti kotia.
Suosittelen jos haluaa samalla vähän reissata....
Huomioikaa TÄMÄ kun lähdette Italiaan..![]()
RFM ( = Rip that Fucking Manual)
joo, muistan kun vaimo kertoi, että noita mopoja oli oikeasti takavarikoitu roppakaupalla. Riitti kun moikkaa käsi pystyssä.(tomugorba @ Maalis. 15 2007,12:24) kirjoitti
Ymmärtääkseni käytäntö järkeistyi kuitenkin aika nopeasti..
Samanlainen oli turvavyöpakon tuleminen. Keskiyöllä voimaan astunut laki aiheutti tehoratsiat puolen yön jälkeen. Muutaman kuukauden päästä taas kaikki ajoivat ilman vöitä, kuten nykyäänkin. Eikä poliisia asia kiinnosta paitsi ajoittain.
Kertovat, että liikennepoliisit ei ole kaikkein luotettavimpia henkilöitä maassa. Saattaa hyvin joutua heidän kanssa vaikeuksiin ilman syytäkin.
EDIT: olette myös varmaan oleillut italian lentokentillä, joissa on tupakointikielto. Silti siellä on tuhkiksia joka puolella. jengi sauhuttaa kuitenkin, joten...
Suomalainen kun on tottunut, että kaikki toimii niin kuin säännöissä sanotaan.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Moron kaikki !
Nyt on hymy herkässä. Mopo tuli rekassa perille saakka ja vielä ilman kuljetusvaurioita.Ensinmäiset 100 km ajettu.
Hyvässä kunnossa oleva nätti mopo. Italialaisten jutut pyörästä *piti paikkansa. Lämpenis vaan nämä säät.....
Onnex olkoon vaan *(hampuusimopo @ Huhti. 29 2007,14:59) kirjoitti
Kärsiikö kysyä mikä firma hoiti kuljetuksen?
<br />
En kärsi vaikka kysyt ja enkä kärsi edelleenkään vaikka vastaan !
Kuljetusirma oli Hangartener:saija.salo@hangartner.com ,Mopo tuli virheettömänä Italiasta Suomeen, hintataso selviää parhaiten
Saija Salolta.
Italiassa heillä Italialaiset kuskit eli joka tapauksessa jos
olet
mopoa tuottamassa paras ottaa kuljetusvakuutus. Ainakin Ifistä
saat mopon detaljitiedoilla kuljetusvakuutuksen.