Huomasin viime kesänä, että melkoinen häslinki tällaiselle lukulasien käyttäjälle, jos haluaa kesken ajon vilkaista karttaa. Siis pysähdy-ota hanskat pois-avaa visiiri-ota arskat ja sijoita ne jonnekin-kaiva jostain vetskareiden takaa okuläärit- ja sitten kaikki tämä toisin päin. Toimisko aurinkolasi, jossa olis lukuosa/ns. kaksiteho/tummeneva linssi visiirin alla??/piilari toiseen silmään+normaalit arskat vai mikään näistä? Kaikki toimii optikon mukaan, vaan kertokaapa rillipäät mikä olis mutkattomin yhdistelmä![]()
Reitittävä GPS, hain justiinsa postista![]()
![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Mulla käytössä 2-teho lasit jotka tummenevat, toimii. Lukulasi osa optimoitu gps etäisyydelle.
Lisä tummennus onnistuu suupertilla kädenkäänteessä (C2)
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
C2 - elikkä avattava ruukku ja eikun ihan iki omat lasit päähän ..
Niillä näkee sitten justiinsa niin hyvin tai huonosti kuin omilla laseilla ylimalkaan ...
Minuakin vaivaa se, että vielä edes jotenkin näen kauas, mutta
lähelle vain tunnustelemalla ... siis ilman laseja ...
mutta .. jotkut lähihommat ihan ilman laseja on kivoja ...![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tuttu ilmiö. Mun on käytettävä laseja koko ajan, kun on sekä liki- että ikänäköä ja tästä syystä on tullut kokeiltua monia eri viritelmiä ajossa.
On siis piilarit (toisessa silmässä +1 vahvempi = näkee lähelle ja kauas), kaksiteholasit ja arskat vahvuuksilla sekä ilman. Voin myös laittaa silmälaseihin erilliset aurinkolasit "lisävarusteina". Sekä C2. Näistä yleisimmin käytän C2 ja normaalit kaksiteholasit. Pitemmillä tauoilla kaivan esiin noi lisävaruste-arskat. Seuraavaksi yleisin vaihtoehto on piilarit ja tauoilla normaaliarskat. C2:n ansiosta ei tartte noita aurinkolaseja ajossa.
Mulla kans tummenevat kaksteho rillit, sekä lisä tummennusta C2 kypärän aurinkovisiiristä.
Ongelma piileekin just siinä, että näitä omia laseja voi pitää VAIN lukiessa, ei yhtään muuten. Jos oliskin ns. oikeat kaksitehot niin niiden kanssa kyllä pärjäis... Vielä niistä tummenevista linsseistä, tummuuko ne, jos on umpikypärä ja kirkas visiiri suljettuna?
Eikun mopolaseja teettämään, on niillä sitten muutakin käyttöä. Kyllä tummuvat, ainakin C2.n visiirin läpi. Motoristi ystävällinen optikko Helsingissä(peekoo @ Helmi. 15 2007,13:54) kirjoitti
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Kaksitehoisissakin voi olla niin, että vain alaosassa on vahvuuksia ja yläosa on ikkunalasia. Minäkin selitin ongelmaa optikolle ja hyvin sieltä tuli neuvoja. Esimerkiksi tuo epäsymmetrinen piilarijuttu, mistä aiemmin mainitsin. Tosin piti hieman selittää kypäräteknologiaa (=C2 aurinkovisiirin toimintaa) sekä mitä sitä sitten oikein ajaessa vahtaa (GPS, mittarit, kartat läheltä/tauolla jne). Urheasti vain sinne optikon penkille(peekoo @ Helmi. 15 2007,13:54) kirjoitti
![]()