No kyllähän se nyt (mulle ainakin) on selvä asia, että ketjuja rasvaillaan. Itse asiassa ite tulee laitettua kerran kahdessa viikossa kesäisin. Kyllähän nuo kuivat ketjut aika lailla alkaa "rallattaa/rohista"...
Viisas pääsee vähemmällä!
Noipä tuollaisen rullaketjunkaan ulkopuolella ole kovin montaa kuluvaa osaa. Rullat ainoastaan ja niissäkin se suurempi rasitus taitaa kohdistua rattaisiin. Ainakin Hanskin kokemukset tuntuisivat tukevan tätä päätelmää.(suzukiähvä @ Helmi. 14 2007,09:36) kirjoitti
Ja tapin ja holkin väliseen voiteluun ei oikein itse pysty vaikuttamaan. Senhän takia siinä ne tiivisteet ovat, ettei sisällä oleva rasva pääse karkuteille. Samainen ominaisuus tosin pitää myös itse levitetyt rasvat ulkopuolella.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Heti tulee mieleen, että mitä vähemmän kitkaa, sitä vähemmän holkki ja sen sisällä oleva tehtaan rasva lämpenevät. Mitä se tehtaan rasva kestää lämpötiloja ja mitä tapahtuu sen ylikuumentuessa? Vuotaako O/X-rengas voiteluaineet ulos?(Jaskax @ Helmi. 14 2007,08:12) kirjoitti
Kerran on ketju pettänyt ja oli hengenlähtö lähellä. Ketju jämähti takahaarukan ja vanteen väliin ja meno tyssäsi siihen. Joten itse kuulun rasvariporukkaan, kunnes joku pitävästi todistaa ettei rasvauksella voi vähentää ketjun venymistä eikä kuivalla ketjulla ajaessa lisäänny vaara ketjun katkeamisesta. Pettänyt ketju oli lainapyörän kuiva ketju.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Soittakaa Mythbustereihin...![]()
ZXR 750 -92 ->ZXR 750R -92 ->Z1000 -05 ->ZX-6R -05->?
Olisi muuten hyvä ja hyödyllinen myytti testattavaksi..(Amppari @ Helmi. 15 2007,09:05) kirjoitti
mulla pyöran manual käske rasvata ketjun 200 mailin välein. kerran yks kaveri jätti rasvaamatta ja oli aika ruosteinen ketju ja rahisi
Ai kaveritko sun ketjus rasvaa?(protan @ Helmi. 15 2007,10:30) kirjoitti
Kannataa laittaa pro-oiler, tai vastaava, niin ei tartte siitäkään enää huolehtia.. Paitsi lisätä öljyä kerran kesässä. Eikä sotke vannetta/perää.
Nothing beats cubic inches. Except turbo.
Itsellä oli ketjuvetoisessa nappitoiminen rasvari ja kyllä sen vaan vapaalla rullatessa huomasi miten paljon kevyemmin alko pyörä rullata kun kuiviin ketjuihin heitti vauhdissa öljyä.
Ketjuja kantsii rasvata koska
+Vähentää kitkaa = kulkee kovempaa ;)
+Säästää ketjun kumitiivisteitä
Jos ketju kuumenee niin se voi polttaa tiivisteet ja heti kun yksikin tiiviste on paskana pääsee seuraavassa sateessa vesi ketjun sisään ja ruoste tuhoaa ketjut hetkessä. Toisaalta jos vetää ketjun päälle paksun vahan tai kunnon ketjurasvajöötin niin usein suurin osa rasvasta on siinä ketjun lenkkien päällä kun oikeampi paikka olisi o-renkaan (tai x tai v tai...) ja metallin välissä. Vahalla ainakin oli taipumus jäädä kauniisti pintaa koristamaan. Vastaavasti kun asentelin ketjurasvarin ja käytin automaattivaihteistoöljyä oli ketjut pinnaltaan aina puhtaat mutta kun ketjuja sipaisi sormella huomasi että lenkkien välissä on öljyä.
Suosittelen varauksettomasti kaikille ketjuvehkeillä ajaville automaattirasvaria.
Eh....taisi tarkoittaa ns.suojattua kuulalaakeria, jossa on muovisuoja laakerikuulien päällä ja kestovoitelurasvan nokare sisällä...(suzukiähvä @ Helmi. 14 2007,09:36) kirjoitti
Jos sitä rasvaat ulkoapäin, siis työnnät rasvaa siihen muovisuojan päälle...ei se mene laakerin sisään...
Monissa pajoissa nykäistään tuo muovisuoja (jos on satuttu suojattuja laakereita ostamaan) pois ja laitetaan laakerikoteloon rasvanippa...
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Kestovoidellut laakerit kyllä nykyään kestää 20v. yötä/päivää
2000r/min. ! Luulis jonku vuoden pyörässäkin toimivan ? Jostain syystä pyörissä on suojaamattomia . Johtusko siitä , että rasvaillessa menee paskaa mukana ja laakerit käy kaupaks` ?
Onkohan pelkästään ulkonäkökysymys, ettei nykyään enää tehdä kokonaan koteloituja ketjuja? Vai onko jossain pyörässä?
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Ootko koskaan katsonut paljonko siellä kestovoidellussa on sitä rasvaa?(suzukiähvä @ Helmi. 16 2007,09:51) kirjoitti
![]()
Silloin kun laakerin toivotaan kestävän tosi paskaisessa ajossa....se nypätään se muovisuoja pois ja laitetaan kunnolla vaseliinia ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Pyörän navan laakereissa ei oo kyllä mitään pois nypättävää....(ArcticEli @ Helmi. 16 2007,10:42) kirjoitti
(taisi olla kyllä ketjuista kyse alkujaan )
Onhan siinä se laakerin pölysuoja, jonka saa nypättyä pois. Siis nimenomaan pyörän navan laakerissa. Niitä saa katsos ostaa sekä suojattuja että suojaamattomia. Omassa pyörässä pääsee vesi suoraan laakeriin, jos akselin huulitiiviste on kulunut väljäksi. Näin niinkuin esimerkkinä. Tuo "ylimääräinen" pölysuoja on suojatun laakerin kanssa melko turha, koska vesi ei pääse huulitiivisteen ja laakerin välistä pois, vaan jää "makaamaan" sinne tunnetuin seurauksin. Onko muilla kokemusta? Offtopic, ei voi mitää...(suzukiähvä @ Helmi. 16 2007,11:21) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Jakoketju. Kuningasakseli?(mchuurre @ Helmi. 12 2007,20:59) kirjoitti
Miksei motogp-insinöörit ole vielä tajunneet kardaanin ylivertaisuutta? Säännöissä kielletty? Kenties kustannuskysymys...![]()
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Oisko kyse kuitenkin ennemmin siitä, että kardaani vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, hukkaa tehoa, on painava ja välityssuhteitakin on huomattavasti hankalampi vaihtaa. Tuossa muutama nopeasti mieleen tuleva syy, miksi ratatykeissä ei kardaania ole näkynyt.(KMSwallower @ Helmi. 16 2007,14:48) kirjoitti
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Se on vaan silleen että kardaani ei kuulu moottoripyörään,autot ja työkoneet on eri asia.(Sartre @ Helmi. 16 2007,15:56) kirjoitti
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
Messuilla kysyin yhdeltä kiihdyttelijältä, että kunnei käytetä kardaania kiihdytyspyörissä, niin se kertoi että kardaanilla on kiihdytettäessä nostava vaikutus mikä taas aiheuttaa sutimista ja ketjuilla taas päinvastainen, eli takarengas pureutuisi paremmin asfalttiin.(Sartre @ Helmi. 16 2007,15:56) kirjoitti
Busa -03
[QUOTE= (Sartre @ Helmi. 16 2007,15:56)]Kaikki edellämainitut on tärkeitä asioita siellä kilvanajossa, missä pienetkin hyödyt on huomiotava.KMSwallower,Helmi. 16 2007,14:48 kirjoitti
Katupyörässä kardaani on ihan asiallinen ratkaisu.
Epäilempä vahvasti, että meikäläisen Guzzit tai Bemari eivät olisi yhtään sen nopeampia, jos niissä olisi ketjut "kepin" sijaan
Lisäksi onhan se kardaaniveto huomattavasti kalliimpi valmistaa noihin vitjoihin verrattuna.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
joo katupyörässä ihan hyvä ratkaisu, kunhan pyörä ei kallistele sivulle kun kiihdyttää. mutta se varmaan johtuu enemmänkin koneen kampuran suunnasta, kuin kardaanista.
on se ihme, kun autoissa kardaani on kova juttu, on kardaanikunkkukisat ja vaikka mitä, mutta moottoripyörässä se on rajoitettu sohvapyöriin yleensä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mopot potkii ketjuillakin oikeasta päästä.(jaket @ Helmi. 16 2007,20:47) kirjoitti
Tuohan on ihan naurettavaa, ettei ketjuja tarvisi rasvailla.
Katsoppa mopon ketjua esim. 300 km vesisateessa ajon jälkeen. Höyry nousee ketjusta kun vesi haihtuu! Johtunee siitä, että rasva on poistunut veden vaikutuksesta ja ketju lämpenee kun "kuivana" pyörii.
Eikä tuo lämpeneminen ainakaan hyvää tee tiivisteille ja ketjun venymisilmiölle.
Näin ainakin Busassa jossa ehkä kylläkin hieman keskivertoa enemmän ketjuun kohdistuvia voimia![]()
mä rasvasin kerran kesäl 2005 ja mittariin tuli 12tkm eikä ne ollu juurikaan kuluneet syksyllä(jaket @ Helmi. 12 2007,12:04) kirjoitti
(junnuK5 @ Helmi. 17 2007,10:57) kirjoitti
Näyttää se onnistuvan nuinkin. Itse rasvaan kyllä 500-700 km jälkeen ja aina sateen tai pesun jäljiltä. Pyörä vaan keskiseisontatuelle, ykkönen silmään ja homma on hetkessä hoidettu.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Jawasta löytyy vielä.(TripleTwin @ Helmi. 16 2007,10:05) kirjoitti
Olen huomaavinani, että kardaani ei ole useimmille se tärkein ominaisuus moottoripyörässä. Jotkut ovat valmiita suihkuttamaan ketjuun 500 km välein ketjusprayta, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Halutuilla kriteereillä ei yleensä edes löydy kardaanipyörää. Silti lähes jokaiseen topicciin, joka käsittelee ketjujen voitelua, eksyy joku bemarikuski näsäviisastelemaan.(Sartre @ Helmi. 16 2007,15:56) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Minä voisin kyllä ulkonäössä hieman tinkiä jos saisin täysin koteloidut ketjut.. ei kertyisi hiekkaa kuluttamaan ketjuja & rattaita eikä ketjuöljyt roiskuisi vanteelle
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Kyllä tuo ketju lämpeää vaikka olisi rasvattukin. Eiköhän rasvauksen pää tarkoitus nykyaikaisissa O, Z ja X rengasketjuissa ole juuri noiden tiivisterenkaiden voitelu ulkoa päin. Toiseksi rasvaus tietysti estää ketjua ruostumasta.(suiza @ Helmi. 17 2007,10:49) kirjoitti
Väittäisin, että useammin pilataan ketjut pitämällä niitä liian tiukalla kuin rasvan puutteesta.