Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Kävi legendaariset...

    Koklasin kaverin pyörää, Hornet 600 -05. Kaikki sujui loistavasti ja hauskaa oli, kunnes viimeisellä suoranpätkällä ennen pihaa kelasin kunnon kierrokset moottoriin ja jarruttelin reilulla moottorijarrutuksella ykköselle asti vaihtaen. Tämän jälkeen pannusta hävisivät tehot lähes täysin ja ääni muuttui. Soundikin muuttui röpöttävämmäksi. Mahtoikohan pari mukia hävitä pelistä vai mitäköhän tuossa oikein tapahtui ja miksi? Ei meinannut tämän jälkeen oikein edes kunnolla käydä...

    Mitäköhän siinä olisi mahdollisesti mennyt rikki tai pimeäksi? Uudet tulpat siihen on 100km sitten vaihdettu.

    Dänks...
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  2. #2
    Honda
    BMW S1000rr 2010
  3. #3
    Jos ääni on ropeltävä, eikä käy tasaisesti edes tyhjäkäyntiä niin vika on mitä todennäköisemmin kuitenkin tulpissa. Uusikin tulppa voi pimentyä ja yhdenkin puutos tuo dramaattisen tehon alennuksen. Voit testata tulppien toimivuutta nostamalla tulpan hattuja irti yksi kerrallaan ja seurata vaikuttaako käyntiin. Yksi toimiva tapa paikallistaa vajaakäyntinen sylinteri on pakokäyrien lämpötilojen vertailu. Joko varoen käsipelillä, mutta infrapunalämpömittari on myös erittäin toimiva apuväline. (Siis käsipelillä ihan hetken käytön jälkeen kun pyörä on ensin ollut kylmä. Muuten palaa sormenjäljet käyrään Ir-lämpömittaria käytettäessä on hyvä huomata, että kiiltävät materiaalit ovat sille myrkkyä, joten lämpötiloja kannattaa yrittää mitata matta pinnoista ja kuitenkin samalta etäisyydeltä sylinteriin nähden.



    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
  4. #4
    Nyt, kun kylmänä käynnistämme pyörän, käy se hädintuskin ja äänestä päätellen yhdellä pytyllä. Omituinen hommeli. Mikäköhän helvetti siihen on mennyt?

    Tulpat kai pitää tarkistaa ja putsata huomenna. Minkäs värisiä/laisia niiden pitäisikään olla, jotta niistä voisi jotain päätellä, huonoa tai hyvää?

    Voiko ne tulpat olla sinne jotenkin "ei tarpeeksi syvälle" tai väärälle kierteelle laitettu? Aiheuttavatko vääränlaiset tulpat jotain tällaista?

    Kaiken edellämainitun pitäisi olla kondiksessa mutta ilmeisesti jotain ei ole...
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  5. #5
    Lainaa (Marcel @ Maalis. 24 2007,22:33) kirjoitti
    Kävi legendaariset...

    Koklasin kaverin pyörää, Hornet 600 -05. Kaikki sujui loistavasti ja hauskaa oli, kunnes viimeisellä suoranpätkällä ennen pihaa kelasin kunnon kierrokset moottoriin ja jarruttelin reilulla moottorijarrutuksella ykköselle asti vaihtaen. Tämän jälkeen pannusta hävisivät tehot lähes täysin ja ääni muuttui. Soundikin muuttui röpöttävämmäksi. Mahtoikohan pari mukia hävitä pelistä vai mitäköhän tuossa oikein tapahtui ja miksi? Ei meinannut tämän jälkeen oikein edes kunnolla käydä...

    Mitäköhän siinä olisi mahdollisesti mennyt rikki tai pimeäksi? Uudet tulpat siihen on 100km sitten vaihdettu.

    Dänks...
    Reilulla moottorijarrutuksella ykköselle asti vaihtaen?
    Suoraan ykköselle vai vähitellen pienempää sisään?
    Mikäli moottori on päässyt ylikierroksille saattaa olla venttiili päässyt ottamaan mäntään kiinni ja taittunut.
    Rajoittavana tekijänä kierroksille moottorissa on yleensä venttiilijouset (ei Ducateissa, joissa on desmo).
    Mikäli kierrokset eivät päässeet liian ylös, ensimmäisenä katsoisin tulpat, kuten yllä jo mainittiin.
    Jos uusista tulpista ei ole apua, niin ensiksi kannattaa tarkastaa puristuspaineet sylintereistä tarkoitukseen tehdyllä mittarilla. Saattaahan vika olla polttoaineen syötössäkin, mutta tuntuisi aika epätodennäköiseltä.

    Eräässä autolehdessä ratakuski sanoi moottorijarrutuksesta:
    Moottoria ei ole suunniteltu jarruttamiseen, jarrut suoriutuvat tästä tehtävästä huomattavasti paremmin!
    Mopo tykkää kun sillä ajetaan.

    VTR SP-1
  6. #6
    Lainaa (JPA @ Maalis. 25 2007,00:35) kirjoitti
    Reilulla moottorijarrutuksella ykköselle asti vaihtaen?
    Suoraan ykköselle vai vähitellen pienempää sisään?
    Mikäli moottori on päässyt ylikierroksille saattaa olla venttiili päässyt ottamaan mäntään kiinni ja taittunut.
    Rajoittavana tekijänä kierroksille moottorissa on yleensä venttiilijouset (ei Ducateissa, joissa on desmo).
    Mikäli kierrokset eivät päässeet liian ylös, ensimmäisenä katsoisin tulpat, kuten yllä jo mainittiin.
    Jos uusista tulpista ei ole apua, niin ensiksi kannattaa tarkastaa puristuspaineet sylintereistä tarkoitukseen tehdyllä mittarilla. Saattaahan vika olla polttoaineen syötössäkin, mutta tuntuisi aika epätodennäköiseltä.
    Ei siinä mitään kummallista tullut tehtyä. En kyllä kierrosmittaria kiihdytyksessä katsellut mutta eikös siinä pitäisi olla ihan rajoitin, jos kiekat nousevat liian korkeiksi?

    Siinä moottorijarrutuksessa ei sitten kiekat olleet läheskään sellaisia mitä kiihdytyksessä. Mainitsin vaan, kun tosiaan tuli tiputeltua niitä pykäliä ihan sinne ykköselle asti, yksi kerrallaan.

    Samantien edellämainittujen manööverien jälkeen ilmeni tehovajaus ja äänenmuutos. Tämän jälkeen kone kävi jonkun aikaa ihan ok. Siitä sitten minuuttien kuluessa kokoajan vaan huonommin ja nyt ehkä yhdellä pytyllä, kun starttaa...
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  7. #7
    Hajotit sitten kaverin morsiamen...
  8. #8
    ...mitäs kaveris tuumas vai onko jo ex kaveri....? Ei vaa toi on jo huonoa säkää....
    ....se on sillä lailla, ettei oikeen millään lailla....
  9. #9
    Tulpan vaihtoo suosittelen..


    Helpoin ja todennäköisin paikka mikä tuommoosessa tapauksessa voisi mennä..
    Ilman seinille maalauksia..





    Honda cbr 1100 Super Blackbird
    Honda XRV 750 Africa Twin
  10. #10
    Kierrostenrajoitin katkoo sytytystä, joten se ei estä ylikierroksia moottorijarrutuksessa. En kylläkään jaksa uskoa, että konetta olisi moottorijarrutuksella rikottu.

    Ovatko tulpat varmasti oikeanlaiset? Esim. liian pitkällä kierteellä oleva tulppa saattaa ottaa kiinni mäntään ja noin voi hyvinkin käydä.



  11. #11
    Tähän kohtaan niksi-pirkka:

    Helpoin tapa selvittää mistä pytystä /pytyistä vikaa lähtisi etsimään on pistä kone käyntiin ja tutkia mikä /mitkä pakosarjan putkista pysyvät kylminä. Ei tarvi kaikkee purkaa...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  12. #12
    Noniin...

    Oli niin kiire tänään, jotta ei enemmin ehtinyt tutkia. Tuo sormella alkukäyrästön tutkiskelu on kyllä mainio tapa tutkia mukien mukanaoloa, mikäli pannuun saa käyntiin!...mutta eipä tuo käynnistykkään enää.

    Sen verran tein, jotta otin reunimmaiset tulpat irti ja testasin. Eivätpä antaneet kipinää kumpainenkaan. Huomenna uudet tulpat myllyyn ja jos ei toimi, niin seuraavaksi virranjakaja ja puolat syyniin. Vähän helpottaa nyt, kun rupeaa näyttämään ihan sähkövialta.
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  13. #13
    Itse olen joskus aikoinaan testannut tulppien/pyttyjen toimintaa seuraavasti: Suihkuta kylmän koneen pakosarjan alkukäyriin vettä ja käynnistä kone. Huonosti toimivissa se kosteus viihtyy pidempään,kun ehjissä. Ei pala näpit,kun ei tarvitse hiplata niitä pirun kuumia käyriä.
    Don`t argue with idiots,they drag you down to their level and beat you with experience.
  14. #14
    Moottorissa saa jaon hyppäämään helposti moottorijarrutuksessa jos sen tekee väärin eli niin että päästää moottorin kierrokset laskemaan kaasu kiinni ja päästää kytkimen nopeasti ylös jolloin moottori ottaa todella nopeasti kierroksia. Hondassahan on öljynpainetoiminen ketjunkiristin joka helposti antaa periksi tuollaisessa "väärinkäytössä", eli siis lykättäessä pienempää silmään pitäisi pitää kaasua niin paljon auki että moottori ei ainakan menettäisi kierroksia.

    Sytkän triggeri taitaa myös olla imunokka-akselissa tuossa eli imunokan jaon hypätessä myös sytkäennakko menee persiilleen ja pyörä ei käy ollenkaan, imunokka hyppää yleensä myöhäisemmälle jolloin muuta vahinkoa ei yleensä tapahdu. Jos imunokka hyppää paljon niin kone pyörii startilla todella iloisesti, yhden hampaan hypyllä asiaa ei vielä välttämättä huomaa.

    Voihan siinä olla jotain muutakin vikaa, tuo vain tuli ensimmäisenä mieleen.
  15. #15
    ota kukkasumuttimeen vettä ja sumuttele niillä putkia.

    kyllä moottorijarrutuksella ja pienempiä polkemalla koneen saa reilusti yli punarajan. rajoitin ei pysty rajoittamaan, jos poljen pienempää ja jarruttelet moottorilla. voi mennä reilusti yli punarajan.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  16. #16
    Lainaa (jaket @ Maalis. 25 2007,22:57) kirjoitti
    rajoitin ei pysty rajoittamaan, jos poljen pienempää ja jarruttelet moottorilla. voi mennä reilusti yli punarajan.
    Onkos noissa kaasarivehkeissä edes rajoittimia?
  17. #17
    Lainaa (tane @ Maalis. 26 2007,12:15) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Maalis. 25 2007,22:57) kirjoitti
    rajoitin ei pysty rajoittamaan, jos poljen pienempää ja jarruttelet moottorilla. voi mennä reilusti yli punarajan.
    Onkos noissa kaasarivehkeissä edes rajoittimia?
    on niissä. Pätkii sytytystä.
  18. #18
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 25 2007,22:57) kirjoitti
    Moottorissa saa jaon hyppäämään helposti moottorijarrutuksessa jos sen tekee väärin eli niin että päästää moottorin kierrokset laskemaan kaasu kiinni ja päästää kytkimen nopeasti ylös jolloin moottori ottaa todella nopeasti kierroksia. Hondassahan on öljynpainetoiminen ketjunkiristin joka helposti antaa periksi tuollaisessa "väärinkäytössä", eli siis lykättäessä pienempää silmään pitäisi pitää kaasua niin paljon auki että moottori ei ainakan menettäisi kierroksia.

    Sytkän triggeri taitaa myös olla imunokka-akselissa tuossa eli imunokan jaon hypätessä myös sytkäennakko menee persiilleen ja pyörä ei käy ollenkaan, imunokka hyppää yleensä myöhäisemmälle jolloin muuta vahinkoa ei yleensä tapahdu. Jos imunokka hyppää paljon niin kone pyörii startilla todella iloisesti, yhden hampaan hypyllä asiaa ei vielä välttämättä huomaa.

    Voihan siinä olla jotain muutakin vikaa, tuo vain tuli ensimmäisenä mieleen.
    Aika hurjalta kuulostaa.

    Siis, jos moottorijarruttaa liian räväkästi, sekoaa venttiilikoneisto? Enpä oo ennen kuullut moista, yleensähän se takapyörä kyllä luistaakin ennemmin kuin ryntää ylikierroksille. Aika pelottavaa... venttiilikoneiston sekoaminenhan tarkoittaa jotakuinkin moottorin täystuhoa...

    Vai olenko (taas) ymmärtänyt ihan väärin?
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  19. #19
    Dodii...

    Tulpat vaihtamalla siitä selvisi. Ihme juttu kaikenkaikkiaan mutta meitsi on vain onnellinen, että kaverin "morsian" on taas kondiksessa.

    Sen verran pelästyin, että en vähään aikaan taida Hontiin koskea
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  20. #20
    Lainaa (Marcel @ Maalis. 26 2007,19:56) kirjoitti
    Sen verran pelästyin, että en vähään aikaan taida Hontiin koskea *
    Jep, ainahan se on koneen vika. * Ja vielä toinen hymiö... noin *

    Hyvä homma, että pelittää taas.
  21. #21
    Lainaa (naukkis @ Maalis. 25 2007,22:57) kirjoitti
    Siis, jos moottorijarruttaa liian räväkästi, sekoaa venttiilikoneisto? Enpä oo ennen kuullut moista, yleensähän se takapyörä kyllä luistaakin ennemmin kuin ryntää ylikierroksille. Aika pelottavaa... venttiilikoneiston sekoaminenhan tarkoittaa jotakuinkin moottorin täystuhoa...
    Isommilla vaihteilla tuommoinen suht kevytinertiainen pieni moottori ottaa todella nopeasti kierroksia kun kytkimen nostaa äkäiseen pienempi pykälä sisässä. Mutta ei se automaattisesti tarkoita että venakoneisto sekoaisi, ensinnäkin ketjun pitää olla sen verran venynyt että se pääsee hyppäämään yli ja ketjunkiristin sellainen että se antaa periksi.

    CBR600:han on tunnettu siitä että ketjunkiristin on mallia pilipali, mahdollisimman hiljaisen käyntiääneen pyrkivä ja ketju hyppää vähän venyneenä sangen herkästi.
  22. #22
    Huh. Arvatkaapa onko toooosi vaikeeta näin italomotoristina yrittää pitää naama ummessa ja jättää superluotettavan Hondan arvostelu tekniikan osalta sikseen...
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  23. #23
  24. #24
    Eikös se jo sanottukin, vika oli uusissa tulpissa. Eipä taida olla edes kovin harvinaista, että uudet tulpat ovat sekundaa. Ngk:lta on mullekin kerran tullut maanantaikappale vastaan, joka ei kauaa kestänyt ennen kuin alkoi pätkimään kylmällä koneella.
  25. #25
    Oliko ne vaihdetut tulpat olleet vääränlaiset, vai mistä voi johtua että 3/4 tulpista voi mennä samaan aikaan pimeäksi..?

    Paukuttaako moottorijarrutuksessa?
    RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
  26.  
  27. #26
    Lainaa (zemial @ Huhti. 02 2007,18:51) kirjoitti
    Selvisikö tämä homma?
    Juu,selvishän tuo...

    Ei sitten tarkalleen tiedä,että mistä johtui. Tulpat vaihtamalla siitä selvisi. Ei tietoa oliko monta kakkana mutta varatulpilla kävi komeasti ja enempää ei tarvittu. Johtoja raplattiin ja kaikenlaista tarkisteltiin. Ei se varsinaisesti selvinnyt, että missä se vika oli. Ehkä tulppien hatut oli huonosti paikallaan tai jotain muuta yhtä epätodennäköisastrofysikaalista. Mutta nyt toimii ja se on pääasia.
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e