Tässä vielä liitteenä kuva lainakärryyn sidotuista mopoista. Taaempi sidottu klipareista ja etummainen alakolmiosta kahdella liinalla eteenpäin ja molemmat vedetty yhdellä liinalla taaksepäin. Etupyörän klampit helpottaa lastaamista kun mopo pystyy siinä yksin pystyssä, mutta tällä tyylillä mopon saa sidottua kiinni vaikka ilman klamppia. Älkää missään nimessä nostako mopo keskituelle tai laittako sivujalalle vaan sitokaa mopo pystyyn. Edit. tällä tyylillä saa mopon sidottua kiinni tukevasti niin, ettei eturengas nojaa mitään vasten ja pitkässä kärryssä voi pyörien etupuolelle lastata tavaraa ja mopojen painon saa suoraan akselin päälle.
Superbike #7
Variaatioita on monta.
Jos epäselvää niin menkää johonkin crossi radalle katsomaan miten on pyörät kiinni. Eipä jää jossitteluille sijaa. = etulaitaan rarvista veto alas ja taakse riittää vanteesta pieni veto varmistukseksi.
ja ei sitten mitään Biltema Motonet halvimpia ja ohkaisempia liinoja käytetä eihän.
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
Ite oon käyttäny niitä Motonetin halvimpia pikalukollisia koukuttomia mustia liinoja etupään sitomiseen. On kaikkein nopeimmat ja näppärimmät käyttää. Pitäs tosin käydä hakemassa lisää niitä kun toisen mopon joutuu vetämään noilla koukullisilla sinisillä kiinni. Takapäähän sitten räikkäliina on hyvä, mutta pikaliinakin ajaa asiansa.
Superbike #7
Sovittelin pyörää kärryyn, pulttasin etupukin paikalleen. Myöhemmin tuli mieleen ettei kärryä kuormata samalla tapaa kuin pakua. Eli noissahan annetaan max. aisapaino joka tässä tapauksessa 75kg kuten taitaa olla kaikissa kevytkärryissä.
Kuvassa nykyinen asennus joka vahvasti vaikuttaa kovin keulapainoiselta, tietysti kun polttoaineet ja työkalut laittaa kyytiin tulee sitä painoa helposti 50kg lisää mikä tässätapauksessa pitäisi sitten lastata peräpuolelle. ainakin vähintään akselin päälle.
Mitäs ehdotatte, siirtää kiinnitystä taaksepäin jolloin muut romut voi laittaa keulille tai sitten pulttaa jonkin ison muoilaatikon sopivaan kohtaan taaemmas jolloin ei niin hirveästi tarvita sitomista. sekin vielä että kippikärry niin ei ihan mahdottomia saa otettua taakse jos haluaa lastaamisen sujuvan, eli kärry nousee kun mopon ajaa paikalleen. Onko tämä oikeasti näin vaikeaa, sekin vielä että aisapaino vähenee ilmanvastuksen johdosta x kiloa![]()
K8-1000
Yamaha R6R 2007
Itse jättäisin noin. Oletko punninnut aisapainon, mahtaakohan mennä paljoakaan yli 75kg? Käsittääkseni ei ole haittaa, vaikka menisi lähemmäs 90kg, jos vetoauton jousitus sietää. Ongelmiahan yleensä tulee, jos aisapainoa on liian vähän. Näin se ainakin menee painavien kärryjen, esim.asuntovaunun kanssa.
Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
Lastasin kerran kärryn silleen että ihan kaikki mahdollinen paino oli peräkärryn akselin kohdalla/ aisalla oli se lain vaatima xx kiloa.
Mun mielestä kärry tuntu ihan vitun hermostuneelta vetää.
Yksi mahdollinen selitys on se että kun kaikki massa on yhdessä pisteessä, niin massa pääsee helposti kiertymään oman pystyakselinsa suhteen. Jolloin auto&kärry yhdistelmä kiemurtelee koko ajan ihan vähäsen.
Tiedä sitten kuvittelinko kaiken vai mistä johtu.
Sitten taasen kun levitin kamat silleen, että massaa oli mahdollisimman paljon sekä etu että takalaitaa vasten/ aisalla oli se lain vaatima xx kiloa. Niin peräkärry tuntu paljon rauhallisemmalta vetää.
Lisäksi vanhassa C5:ssa on se etu, hydractive-kaasunestejousitus, että aisalle voi ladata hieman, xx+xx kg, ylimääräistä painoa, ja auton perä pysyy silti sopivalla korkeudella (automaagisäätö). Ylimääräistä sen takia, että se tuntuu rauhoittavan vielä enemmän kärryn käytöstä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Aikanaan ajelin perässä kun kaveri oli ladannut pattinkina takapainoisesti ja sitten yhdessä pompussa takapyörät nousi ilmaan ja sitten lähdettiin. Pahan näköistä romua, ei onneksi henkilövahinkoja. Mielummin vähän liikaa aisapainoa kuin liian vähän. Luulen että aisapainoa rajoitetaan lähinnä sen koukun ja koukun kiinnityksen takia, eikä auton kantavuuden. Ainakin 90-luvun lagunassa se kiinnitys oli melko heppoinen. Uudemmissa näkyy olevan jo tehtaalla laitettu asennuspaikat valmiilla kierteillä.
FJR -17
Kärryn akselin etupuolelle mieluummin enemmän painoa kuin taka puolelle.
s1000rr 2011