Pysähdyin moottoritien varrella salon piihovin abc.lle kahville tossa päivällä,paljon oli motoristeja,5-7 hengen ryhmissä.
Yksi ryhmistä lähti rampilta turkuun päin päästyäni parkkiin,riisuin siinä kypärää ja kuuntelin voimistuvaa moottorien ääntä alhaalta rampilta ennen tunnelia,jos en ole ollut pahasti mainoksen uhri,niin nyt on toisin.Se nouseva ääni kun useampi mopo yhtaikaa suoltaa ne tehoputkien äänet on ehdottomasti erittäin miehinen ääni,se saa veren virtaamaan ja mielikuvituksen laukkaamaan.
Kyllä se pitää sanoa että jos moottoripyörässä on vakioputki,niin kyllä se vähän mauttomalta taitaa tuntua
Eli kait se on uhrattava lammas sanoi juutalainen ja meni tilaamaan ne putket ja commanderin
Kun pyörä on 900 hornet,mitä muilla kokemusta?
Kiitos ja thanks ja aamen![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Minä vaihdoin Hornettiini Akran pöntöt.Tilasin vahinkossa "väärät", niistä puuttuu ne killerit.Sopivat paikoilleen aivan heittämällä.Mutta ei ne hirveästi mölyä ,kun ei kauheesti kierrätä missäin kerrostalojen välissä.Tehot mitattiin ja seokset. Tarvetta commanderille ei ollut. Sen hyöty olis ollut aika vähäinen.vääntökäyrä oli hyvin tasainen ja seokset kohdallaan.Hevosia tuli kolme lisää.
Painoero alkuperäisiin teräspönttöihin on melkoinen.
Alkuperäisillä pöntöillä koko pyörä kuulostaa vanhalta poljettavalta Singeriltä. Nää pirun eu määräykset on mitä on.![]()
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Hornetissa on kyllä harmillisen tuhnut äänet vakiona. Oikeasti sellaista suhinaa, ettäTässä kesän korvilla ajattelin laittaa sliparit, todennäköisesti Leo Vincet (halvimmat). On muuten 900 Hornettiin melkeinpä kalleimmat putket mitä mihinkään muuhun pyörään.
![]()
Paljonko on mitattu Hevosia putken vaihdon jälkeen?(teutori @ Touko. 07 2007,04:24) kirjoitti
Ja onko muuten kukaan koskaan koittanut minne se nopeusmittarin viisari pysähtyy hornetissa? Kuulin yhdeltä käyttäjältä tänään 240,mutta tiuhemmalla välityksellä muistaakseni? Onkohan 250km vakiona lähellä?
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Muistaakseni 103 hv takapyörästä.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Totanoiskis(teutori @ Touko. 07 2007,23:12) kirjoitti
.. mistäs se ilmoitettu 81kw on mitattu,eli 110hv?
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Eikö se ole kampiakselin päästä. Takapyörastä tehoero on noin. - 10 hv(adrenaliini @ Touko. 07 2007,23:33) kirjoitti
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Taidat olla yötöissä vastausajankohdasta päätellen?(teutori @ Touko. 08 2007,03:09) kirjoitti
Joo,min en ymmärrä noita erilaisia mittaustapoja
Eli mitä se putkenvaihto toi lisää,5-10hv?
Itse ostin putket hondan huoltomieheltä,vähän käytetyt asennettuna 350e.Sillä on itellään hornet 900,helevetin hienoksi laitettu. Siinä muuten oli kromin väriset vanteet,niitä ihmettelin ja ihastelinNe oli yksinkertaisesti putsattu maalinpoistoaineella,kuten moottorin posket,ja jollakin tahnalla kiillotettu.Lopputulos oli aivan kuin ne olisi kromattu,mutta tosiaan maali vain poistettu metalliinn asti.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Valmistajat ilmoittavat aina pelkän moottoritehon. Todellinen teho on dynossa mitattuna pienempi. Vaihteisto ja ketju/ratas yhdistelmä aiheuttaa aina tehohäviötä. Kardaanivetoisissa häviö on vielä suurempi.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
Mittauskäyrät http://www.akrapovic-exhaust.com/mai...ts-catalog.htm löytyy Hornetin tehot ja väännöt. Omani mitattuna oli hyvin lähellä tätä.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
en halua kinata, silkasta uteliaisuudesta haluaisin tietää miksi kardaanivetoisessa on häviö suurempi?(teutori @ Touko. 08 2007,16:38) kirjoitti
Zau!(Räkä @ Touko. 08 2007,17:06) kirjoitti
Tosta kardaanin tehohäviöstä,kuten eroista hihna,ketju ja kardaanivedon välillä luin juuri,oisos ollu lehti nimeltä s-moto?
Hele...ti heitin just eilen roskiin,enkä voi tarkistaa
Mutta kun muistelen,niin se kardaanin tehohaviö johtuu kulmavaihteista tai nivelistä tai jotain sellaista,eli se ei ole suora voimansiirto,vaan siinä on jouduttu kaäyttään kulmia tai mitä lie niveliä(sellasii kulmantakaa ruuvattavii ruvime4isseleitä on,tietsä),joten noihin kulmiin palaapi sitä energiaa.
Voi ku ois se lehti![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Kardaanin tehohävikki johtuu juurikin tuosta ylläselitetystä asiasta. Teho joutuu kulkemaan parin 90 asteisen kulman kautta niin hävikkiä syntyy.
Jos Hornetista irtoaa slipareilla n. 100hp ja lähelle 90Nm takaselta niin ihan hyvissä kuosissa on paketti. Tehtaan arvot 110hp ja 96Nm on koneesta joten niistä se n. 10-12% pudotus on "oikeita" tehoja, mitä dynossa pitäisi löytyä.
paljon hätäinen arvio tehonmenetyksessä kardaanivetoisella sitten on jos ketjulla se on 10-12%?
Ketjun ja kardaanin välillä ei voi olla kovin merkittäviä eroja tehohävikissä, veikkaisin jotain 2 prosenttia.Silläkin on jo merkitystä miten hyvin ketjua on huollettu. Likainen ja voitelematon ketju hävittää myös tehoa.
Mopoilua vuodesta -74
Suzuki Hayabusa vm 2004
Oi järki hoi,älä tuhoa luovaa hulluutta !
ma hommasin akran sliparit (sp srj. ja kuristimet hittoon toim.aika n4vko.) äänet "järkevät" tehosta en tiiä mut väännön muutoksen huomaa perseellä(adrenaliini @ Touko. 06 2007,22:45) kirjoitti
Mites paljon teillä sliparit laittaneilla on tullut mukana korvaavaa putkea? Tuleeko mukana se Y-pala, josta haarautuu kahdelle putkelle? Mietin vaan kun mulla on saksalainen versio, jossa on katti ja ymmärtääkseni se juuri siinä Y-palan alla (paksu möykky) ja liitoskohta sen alla. Seuraava liitoskohta siitä kohti änkkäreitä on vaimentajan edessä. Jos siellä tulee Y-pala mukana niin saisi tuon katin pois.
Tulipas sekavaa... *
eipä tuu akral ainakaa y-putkee mukaan(Turder @ Touko. 14 2007,17:08) kirjoitti
Löysin Leo Vincen sivuilta jonkinlaista kaaviokuvaa putkista ja niiden perusteella heidän kannujen mukana tulisi: klik(jahal70 @ Touko. 15 2007,16:43) kirjoitti
Nyt olisi sitten LeoVincen alumiinikannut tilauksessa. Palataan astialle asian tiimoilta kunhan saadaan pöntöt kotiin ja pyörään kiinni.
No nyt on noi leo vincet asennettu, ääni tulee syvältä ja sanoisinko bassompana
![]()
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
Nyt on LeoVincen sliparit kiinni. Mukana tuli myös tuo Y-pala, josta aiemmin kyselin. Itse asennus oli melkoista taistelua. Koska mukana tuli tuo Y-pala, niin orkkisputken vastaavan irroittamiseksi piti irroittaa myös takaiskari. Ei siinä, iskaria, katteita, huggeri ym irti ja lopulta saatiin se putken pätkä pois. Uudet osat tilalle ja Honda tulille. Tyhjäkäynnillä mukavan neutraali mörinä, mutta 4000-5000rpm jälkeen alkaa ärjymään. Pahemmin en ole vielä ajanut kun pitää vielä hienosäätää äänenkoventimien asennot jotta olisivat symmetrisesti. Osien laadussa ei moittimista paitsi toisen puolen hiilikuituinen lämpökilpi oli pidempi, joten sitä joutui vähän hiomalla lyhentämään.![]()
Paljonko putket maksoivat?(Turder @ Touko. 24 2007,19:32) kirjoitti
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
540€
Kokeilin ilman dB-killereitä ja melko kovat soundit lähtee. Aika tiukassa olivat, sitten kun napautti niin irtosi. Pitää ajella vähän aikaa ja tunnustella miten pelaa näillä. Killereillä ainakin tuntui pelaavan todella hyvin.
E: Ajelin tänään n. 500 km ja ainakin kulutukseen ei tullut eroa verrattuna vakiopönttöihin.
Huomasitko tehoeroja? Itselläni tuntuu tulleen vääntöa vähän lisää,ainakin sen verran että isollakin vaihteella matalilta kierroksilta vääntäisi paremmin? Vai kuvittelenko?(Turder @ Touko. 27 2007,19:18) kirjoitti
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-
No nyt ajelin ilman killereita töihin ja jotenkin on sellainen fiilis että killereillä pelaa paremmin. Ilman killereitä on aika ponneton alakiekoilla, tuntuu sellainen boooo -ilmiö kun kääntää kaasusta. Killereillä oli paljon tirakampi kaasun vastaaminen. Mun mielestä putkien vaihto toi ehkä aavistuksen lisää potkua alakiekoille.
Millaset putket adrenaliini sulla on? Jotenkin on sellainen muistikuva että oisin lukenu jostain että sullakin ois LeoVincet. Mulla on ne SBK Oval Aluminium Evolution II:set.
Ovaalin muotoiset Leo Vincet ovat SBK ja aluminio/aluminium lukee takana,en tiedä muuta noista,ostin 3 vuotta käytettynä olleet ja valmiiksi asennettuna toiselta hornetistilta joka vastaavasti laittoi itselleen vain yhden putken joka jäi suurinpiirtein takajalkatappien tasalle.
-on samantekevää,rakastavatko he meitä,kunhan kunnioittavat.On samantekevää,vihaavatko he meitä,kunhan pelkäävät-
-Casere weold Creacum ond Caelic Finnum-