Pyöränä mulla on 10 vuotta vanha, 70tkm ajettu, 1200cc Bandit. Mokomassa luistaa kytkin.
Niinpä ajattelinkin vaihtaa "kytkinpaketin" uuteen.
-Onko ylivaikeaa?
-Tarvitsenko erikoistyökaluja?
-Onko järkeä, siis rahallisesti, käydä vaihtamaan itse? Vai viedäkö laitettavaksi...?
-Suositteletko kenties jotain muuta kytkimelle tehtäväksi?
-VINKKEJÄ/NEUVOJA???
Kokemusta kytkinremonteista löytyy lähinnä mopoajoilta jolloin rassattiin PV:n kytkin kondikseen![]()
kytkinlevyjen vaihto (todennäköinen syy luistoon) hoituu kyllä tee-se-itse -mieheltä.
uudet massalevyt, ja jouset kannattaa ainakin tarkistaa, ovatko kuoleentuneet ja/tai jos on paljon viritetty moottori, niin uudet jouset /viritettyyn jäykemmät.
Uusi tiiviste poskeen.(ei omaan, vaan koneen)
Jos osaa PVCeen tehä, osaa varmaan rosmoonkin.
-98 xx KTM 300 exc
TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
Kompuran varmaa tarvii et saa kytkin kruunun auki tai sit ei...
Ei tarvi kompuraa ja pulttipyssyä jos vaihtaa levyt ja mahdollisesti kytkinjouset. Noita vehkeitä tarvii vasta kytkimen kehän kruunua irroittellessa, ei tässä tapauksessa. Yleensä kuusioavaimilla pärjää levyjen vaihdossa.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Niinhän se olikii.![]()
kun on jo tuon verran kilometrejä mittarissa niin suosittelen samantien vaihtamaan koko paketin, myös ne teräksiset välilevyt. Ei ala sitten kytkin luistelemaan hetimiten uudestaan.
Jos tuo kykä on kestänyt sen 70th km, niin alkaa jo muut osat loppua ennen seuraavan kytkinremontin tarvetta. Bandiittiin varmaan saa EBC tarvikeosina koko paketin; Välilevyt, massalevyt sekä jouset.
Itse homma on melko helppo teknisesti. Tarvitset sopivia hylsyjä 8 ja 10mm sekä muutaman kuusiokoloavaimen. Muista laittaa uudet massalevyt lillumaan öljyyn vaikka yön yli ennen asennusta. Öljyt voit tipauttaa pois samalla ja hoitaa keväthuollon samaan syssyyn.
Muista että kun kiristät kytkimen painelevyt ruuveja takaisin päin niin niiden momentti on 6-10nm, ei sen enempää.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Vääränlainen öljy voi aiheuttaa myös luistamista. Vaihdoin kerran levyt (eri malli tosin), mutta ei ne vanhat olleet kulunneet oikeastaan ollenkaan. Öljymerkin vaihdolla ongelma ratkesi.
Jepulis. Sen verran vakuutuin, että rupean heti huomenna raivaamaan tilaa varastoon että pääsee remppaamaan.
ja tosiaan siinähän tulee tuo keväthuoltokin aloteltua kivasti.
Kiitti vinkeistä!
Oletko muuten ajanu millä öljyllä. Itselläni ja kaverillanikin on Banditin kytkin luistanu hieman Castrolin GPS(muistaakseni) öljyä käytettäessä.
- Suzuki Bandit GSF1200N -
No kyllähän se luistaminen mullakin alkoi jonkunaikaa öljynvaihdon jälkeen... Mutta kun se kerkes sitte luistaa loppukesän ajeluiden ajan ni aattelin että ainakin levyt saattas olla järkevä vaihtaa, vaikka korjaantuiski pelkillä öljyillä.
Mulla luistaa se siten että ihan hyvin pysty ajeleen, mutta sitten pitemmässä/kovemmassa kiihdytyksessä esim. saattaa jollakin vaihteella luistaa.
Nii öljyinä oli ELF:in joku öljy.
PS:
Eipä nuo yleisimmät katalookit mitä mulla hyllystä löytyy, tunnu oikeen tuntevan ku 600 cc banditin kytkinpaketin.
Että jos jollain on vinkki mistä voi löytää isoon rosmoon myös jouset+massalevyt ni jees.
Olisko tuo lähellä klik
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Just noita teräksisiä välilevyjä, eikä jousia tunnu löytyvän noilta tarviketoimittajilta. (storm, allright)(Cterror @ Tammi. 18 2007,20:33) kirjoitti
varmaan siksi ettei ne ole yleisimpiä kulutusosia vaan normaalikäytössä kestävät isojakin kilometrimääriä. ei 70 tkm mikään maailmanloppu vielä ole...(voima-makkara @ Tammi. 19 2007,17:45) kirjoitti
kannattaa ensin avata kytkinkoppa, katsoa mitä on kulunut vaihtokuntoon (ohjekirja!) ja vasta sitten syöksyä kauppaan. hyvällä tuurilla massalevytkin ovat vielä mitoissaan ja selviät öljynvaihdolla, kuten jotkut jo arvelivat.
työntömitta ja levyjen+jousien kulutusrajat tarvitaan ens alkuun. ja jos tyylikkäästi saa kopan irti niin ei tarvitse ehkä uutta tiivistettäkään.
(V-MAN @ Tammi. 19 2007,13:50) kirjoitti
mun piikissä kalliimmat kytkinlevyt, on se maailma menny hulluksi.....
euron kalliimmat
Yleensä nuo suzukit tykkää ihan 10W-40 perusöljystä ja synteettistä (tai edes osasynteettistä) kun laittaa niin alkaa nuo kytkin ongelmat. 70tkm ajetussa ei pitäisi vielä ne välilevyt olla menneet miksikään mutta jouset kannattaa varmaan samalla vaihtaa koska ne ei kustannuseränä suuren suuret ole.
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Korostaisin vielä jo aiemmin mainittua kiristysmomenttia, mikä tuntuu TODELLA pieneltä, kun pulttia sormivoimalla kiinni vääntää ja pitäisi jo lopettaa kiristäminen. Pultit tulee todella helposti vedettyä moninkertaiseen momenttiin kuin on sallittu. Jopa siihen asti kun kuuluu *naps* ja sen jälkeen "Voihan VIDEO!"
Eli ennen työn aloittamista a) osta b) lainaa c) varasta (jos tiedät ettet jää kiinni, en ota vastuuta tästä neuvosta) MOMENTTIAVAIN, jolla pääset tarkistamaan ettei kiristysmomentti ylitä "lain" sallimaa momenttia.
Nimimerkillä: "Been there, done that" ... Enkä varmasti ole ensimmäinen enkä viimeinen.
- "VFR kehrää ja paukkuu" -
Itse laittaisin Delvaccia.(K1mble @ Helmi. 23 2007,22:01) kirjoitti
![]()
- JAM Racing Team -
Ja jos ei delvaccia niin jotain 20W50 h-d öljyä, ne toimii kans ihan perkeleen hyvin![]()
Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
kauan eläköön suuri öljykeskustelu! kevään ensimmäinen merkki...(johtaja @ Helmi. 27 2007,14:55) kirjoitti
Kannattaa ostaa työntömitta ja mitata levyt ja jouset. Todennäköisesti pelkkä massalevyjen ja/tai jousien vaihto riittää. Edit: myös kannattaa mitata levyjen kierous peilin ja rakotulkin avulla.
-ei
-ei
-kyllä,kantsii tehdä itse,oppii pyöräänsä ja seuraavalla kerralla ei "pelota"tehdä remppaa.
-kantsii mitata kytkinjousien pituus_/vs,manuaali
-jossain tapauksissa kandee vaihtaa jäykemmät kytkinjouset.(meinaan jos on vakiota enemmän puhtia pannussa tahi muuten luisteleepi kytkytin)levyistä nyt puhumattakaan,ja väli sellaisista kans.)Nimittäin jos ovatten kyrvähtäneet/ottaneet siipeensä.
-kandee laittaa nippusiteellä kytkinkaffa yöx ilmaantuun.
Kytkinremppa kirjoitetaan kytkinremppa eikä kytkin-remppa. Käy peruskoulu uudestaan ennenkuin alat ihmisille kirjoittelemaan.
Juu ei tuossa hommassa ole mitään ihmeellistä.(voima-makkara @ Tammi. 18 2007,12:34) kirjoitti
8 pultti missä tietty 8 jousta.
9 massalevyä ja 10 välilevyä muistaakseni.
Paikalleen latominen alkaa massalevyllä, of course.
Suosittelen että vedät koko paketin uusiksi. Kytkimessä
millikin vaikuttaa huomattavasti, ainakin työsylinterin puolella.
Jäykemmät jouset, jos vain löytyy, paikalleen. Tohon vanhempaan
fillariin käy kyllä shellin X-100:kin öljyksi.
Sitten tuo momenttiavain. SUOSITTELEN. Napsista-hupsista-kokemusta
on tästäkin touhusta ja se ketuttaa hakea siihen uutta pulttia.
Koko homma maksanee palttiarallaa 150€, kenties?
On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
Eikö muka oo ihmeellistä jos paat viimisenä kaks välilevyä peräkkäin?(Decies @ Maalis. 04 2007,02:15) kirjoitti
- Suzuki Bandit GSF1200N -
Jos joku vielä suunnitelee kytkimen räpläämistä niin mulla ois osia tarjolla ----> täällä
Aijuu, kyllä siinä joku haisee(Aapeli @ Maalis. 04 2007,08:20) kirjoitti
9 välilevyä ja 10 massaa![]()
On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
OOooohh! Oletpa viisas!(TuuttiK1 @ Maalis. 04 2007,00:27) kirjoitti
Itse olet tainnut käydä oikein kymppiluokankin kun noin teräviä kommentteja irtoaa...
Kerrotkos vähän lisää?(Brotha @ Maalis. 05 2007,21:25) kirjoitti
Olen kiinnostunut osista, mutta kerrotkos tuosta jousihommasta lisää...!? mikäs jousi sulla nyt tarkalleen on kyseessä? Itte en ole vielä aikaseksi saanut edes avata koko kytkinkoppaa... Mutta eikös noita jousia siis ole joku kahdeksan kappaletta? vai olenko nyt aivan metsässä?
No nythän tää toimii!
Eli massalevyt ja toinen "lautasjousi" tuli vaihdettua uusiin. Selvisi ettei tässä isossa banditissa olekaan sellaisia "vieterijousia" vaan kaksi tuommoista lautasta. Toisen kun vaihtoi kisakireeseen niin johan kytkin pitää!
nimimerkki: mopo ja äijä kurassa koeajon jälkeen.