Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Moros,

    Tuli tuossa juuri tilattua mopottimeen tuneboy. Mahtaako Suomesta löytyä sellasta viripajaa, jotka osais säätää kartat ja sytytysennakot (ja mitä ne nyt tekeekään) tuneboyllä?

    PC:n kanssa tuntuu olevan paljonkin asiantuntemusta, mutta kukaan ei ikinä mainitse sanallakaan tuneboytä.
    premier

    emeritus
  2. #2
    TuneBoy

    Tosta vähän lisätietoa, jos joku ei tiedä mistä on kysymys.
    premier

    emeritus
  3. #3
    Samaan halpaan menin minäkin.

    Itte se pitää tehdä niin tulee kunnollinen. Meinasin kokeilla sillä dataloggerilla vetää ihan maantiellä, sitten analisoida tulokset ja naputella karttaa sen mukaan. Kattoa sitten laajakaistalla penkissä tuliko sinnepäin. Oman kokemuksen mukaan ihan tavallinen lambda kuten Triplessäkin antaa melkolailla yhteneviä tuloksia kuin hienommatkin vehkeet. Ainakin niissä muutamassa eri merkkisessä ja mallisessa pelissä mitä on tullut ropattua. Ottais pohjaksi vaikka sen aussikartan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  4. #4
    Näin siinä voi käydä *

    Mielellään kuitenkin laittais jonku ammattilaisen varsinkin noita sytytyksen ajotuksia säätämään. Mutta onhan tuo kiva leikkikalu muutenkin

    Onko tosiaan niin, että maasta ei löydy yhtäkään viriexperttiä, joka osais tätä käyttää tai olis halukas opettelemaan?



    premier

    emeritus
  5. #5
    Lainaa (premier @ Tammi. 15 2007,18:48) kirjoitti
    Näin siinä voi käydä

    Mielellään kuitenkin laittais jonku ammattilaisen varsinkin noita sytytyksen ajotuksia säätämään. Mutta onhan tuo kiva leikkikalu muutenkin

    Onko tosiaan niin, että maasta ei löydy yhtäkään viriexperttiä, joka osais tätä käyttää tai olis halukas opettelemaan?
    Ei noita ole kun softassa joka pyörälle pitää olla oma lisenssi...
    Ite vaan dynoon vetämään tai sit joku kartta vaan ja persdynolla...
    Mutta tervetuloa joukkoon....



    F = dp / dt
  6. #6
    Jahas. Devious tiesi Triumphratissa sanoa, että Tuneboyllä on mahdollista jotenkin emuloida PCIII:tä.

    Lainaa kirjoitti
    Devious2XS @ www.triumphrat.net:

    You set up the TuneBoy to emmulate a PCIII.
    Then connect the dyno pc to your laptop running TuneBoy via a spare USB jack on laptop.

    Make a pull on the dyno (at a given throttle position) and a Dynojet will calculate trims to adjust the cells at this throttle position. You can alter cells manually, or simply click a button and the corrections will be made for you. Save each change in the map under a new name, so you can go back if the change actually makes LESS power.

    Make another series of pulls at the same throttle position, and if no corrections are recommended, you are done with this throttle position. Generally several pulls will be required.

    Change throttle position and make another pulls/adjustments until all load/rpm cells are corrected as required (mapped).

    Now, IF you change ignition timing (which a PCIII will not do), you need to check air/fuel ratio again.

    Air/Fuel ratio (AFR) will trail rpm by a good bit. This can be several hundred rpm to 1500 rpm - depending on the acceleration of the bike on the dyno. This is because the O2 sensor sees gasses later and responds slower than the engine can rev.

    Note: This is ONLY tuning to AFR, many times more power can be had at various rpm points than just targeting a given AFR. Multi-gas analysis can help in this.

    Also, the load on a dyno may not be the same as the actual road load, and some on-the-road tuning can help get everything "just right".

    A lot of tech BS, but I hope it helps.
    Voisi siis kuvitella, että onnistuisi näin myös Dynojet-puljuissa?



    premier

    emeritus
  7. #7
    Onnistuu kait. Siitä on ihan ohjeet Tune-editin ohjeissa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  8. #8
    Lainaa (B12 @ Tammi. 17 2007,15:28) kirjoitti
    Onnistuu kait. Siitä on ihan ohjeet Tune-editin ohjeissa.
    En oo kokeillut, mutta tosiaan jollain tasolla pitäisi onnistua.

    Sen mitä vaan lueskellut aiheesta niin Power Commanderin karttaa se dynon AutoTune (?) softa osaa modata lennossa. TuneBoyn emuloidessa commanderia joutuu homman tekemään tyyliin:

    veto
    ->AutoTunen korjaukset ajetaan TuneBoylla pyörän ECUun
    ->veto
    ->ajetaan uudet korjaukset
    ->veto
    ->ajetaan uudet korjaukset
    ->veto
    jne.jne.

    Eli ei ole ihan yhtä jouhevaa tuo homma kun ei voi putkeen kiskoa, vaan pitää aina pitää paussi kartan viilausten uploadaamisen merkeissä erikseen.
  9.  
  10. #9
    Ei se ole mitään miesten touhua se "käännä automatic:lle ja paina start" tuning link. Tekniikka tulee tutuksi eri tavalla kun käsipelissä hieroo ja on mahdollista, että alkaa jopa ymmärtää moottorin toiminnasta.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21