Ensi kesän retkiä suunnitellessa tuli mieleen kysäistä, kuinka on tapana käyttäytyä lossijonoissa mopon kanssa. Jonotetaanko kiltisti autojen kanssa vai hurautetaan koko jonon ohi ja katsotaan joku rako, mihin mopo mahtuu? Herättääkö mahdollinen jonon ohitus kokemuksen mukaan agressioita autoilijoissa?
Sinne vaan jonon kärkeen sivustalle kärkkymään. Henkilökunta sitten tilkitsee autojen väleihin jääviä rakoja mopoilla.
Näin siis ainakin sivistysmaissa. Suomessa en taas ihmettelisi vaikka jonon jokainen autoilija tulisi avautumaan ohittelusta. "Ei saa mennä kun miekään en kartanovolvolla pääse! Yhyyy!"
Jonon voinee ohittaa, mutta itse ei kannata lähteä änkemään pää kolmantena jalkana sinne lossiin - henkilökunta ottaa kyllä sieltä sivusta jos/kun tilaa on.
Eli keulille vaan, mutta sinne sivumpaan jottet häiritse autoilijoiden pääsyä lossiin - sitten vaan odottelet että henkilökunta viittoilee sinut sekaan.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
oma kohtaisia kokemuksia: oltiin muutama kesä sitten tulossa nauvosta takaspäin,ja jäimme kiltisti mopoilla lossijonon perälle oottamaan. no edellämme olevat autoilijat rupesivat huutelemaan että eteen vaan..
samana kesänä,samanlainen tapahtuma kustavin lossilla. ajoimme nätisti jonon eteen,jolloin rupesi töötit soimaan ja sedät volvoistaan huutelemaan "v...uun sieltä"
-kommentteja..
molemmilla kerroilla eli viikonloppu,eli jonoa oli aikast paljon..
Säännöllisesti lossia käyttävänä sanon, v*tut se henkilökunta mitään vinkkaa. Kärkeen vaan ja jonnekkin väliin mihin mahtuu.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
jep täällä sama homma. Mökille ku on menossa ja pitää enonkosken lossiin mennä ni v*tut ne mitään huido. Pitää mennä tyyliin "mä olen johtaja" ni pääsee kaikista helpolla(Mikk@ @ Joulu. 05 2007,11:14) kirjoitti
![]()
600rr
Kesällä me mentiin kiltisti jonoon, sitten siitä on hyvä pistää takapenkkiläinen kuikuilemaan sinne jonon kärkeen että jos lossi yrittää karata.. Yleensä moottoripyöräasuiseen tyttölapseen losseilla suhtaudutaan melko suopeasti ja tilaa löytyy..
Enemmän taisi tulla pahaa silmää kun Turussa poistuttiin ruotsinlaivasta (jonka kansi haisi aivan siltä itseltään) - jono jumiutui sataman platalla, joten puikattiin siitä jonon sivuitse tielle, näytti että muut kaksipyöräiset tuli perässä.
Nonni tässä se taas nähdään... Aivan turhaan nätisti jonotellut lossia... Nooh, ens kesänä otetaan koko ropon edestä taksin![]()
![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Et sitten niin kuin ehtinyt koko lossiin ennen jäitten tuloa?(Sara @ Joulu. 05 2007,12:04) kirjoitti
![]()
GHOSTWRITER
Tässä jokunen vuosi sitten Tammisaaren tienoolla odottelin lossia edessäni oli pari autoa. Siinä odotellessa ehti autojono takanani kasvaa aika pitkäksi, tällöin saapui pari pyörää jotka vetivät jonon ohi keulille. Tästäkö lossikuski siuvaantui ja tuli hätistelemään nämä pyöräilijät jonon hännille.
Hehheh... On tässä kotia asti päästykin välillä, ettei nyt jäätietä sentään terttenut jäädä vartuumaan *(timo1 @ Joulu. 05 2007,12:48) kirjoitti
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Elokuussa, kun oltiin jonottamassa Kustavista lähtevään rengastien lauttaan tuli henkilökunta poimimaan mopot jonosta ensimmäiseksi lauttaan pakatttaviksi. Muihin lauttoihin / losseihin ei sen jälkeen tarvinnut juuri jonotella, kun kerta ensimmäisten joukossa uloskin päästiin. Tosin eipä kyllä ollut mihinkään kiirekään.
"The Slow And Pathetic"
Pahennusta herättää moinen ohittelu. Jos muuten lossin oikea kaista on täysi, ja ajat vasemmalle kaistalle, pitää sinun odottaman, kunnes oikea kaista on tyhjentynyt. Sitten vasta puretaan vasen puoli. Tällaista palautetta aikoinaan sain lossikuskilta. Ja näin se meneekin...
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Eihän tuossa ole taas mitään järkeä muuta kuin silloin jos lautta on suorakaiteen muotoinen ja juuri täydellisen sopiva sinne tunkeville autoille.(Skeleton @ Joulu. 05 2007,16:29) kirjoitti
Yleensä kun ei kuitenkaan näin ole niin sujuu homma paljon paremmin kun mopoja ängetään sivuille ja muihin autoille sopimattomiin rakoihin sitä mukaa kun autoja saadaan sisään.
Mutta arvasihan tämän taas että Suomessa on ihan omat sarvikuonojen maan järkeilyt näillekin hommille. Ihan miten vaan vaikeammin ja hitaammin saadaan jonot veden yli.
Pistetäänkö polkupyöräilijät ja jalkamiehetkin samoille kaistoille ja varataan jokaiselle auton kokoinen kolo lautasta? Silloin ei varmasti kukaan pääse kiilaamaan edelle. Ja kahdelle Yarikselle pitää toki varata leveyssuunnassa sama tila kuin kahdelle Hummerille. Vaikka väliin sopisi 2 mopoa tilkkeeksi niin "eeeehei, se olisi etuilua se!".
No perhana! Opetetaampas ensikesänä autoilijat euroopan tavoille.
Täälläpäin lossilla on kyllä ollut melkein aina tilaa.
Ei näytä olevan mitään käytäntöä mutta vastausten perusteella löytyy kolmenlaisia lossikuskeja:
1. Tämä lossi täytetään niin että kaikki tyhjät paikatkin täytetään eli viittilöidään pyörät pieniinkin rakosiin.
2. Tämä on minun lossi ja täällä ei pärinäpaavalit etuile.
3. Tämä ei ole minun lossi, etsikää paikat miten haluatte.
Itse odottaisin yhden kierroksen ja jos näyttää että tyhjää jää autojen jälkeen niin sitten keulille odottamaan.
Kyllähän kaikille paateille tai lautoille saa motolla mennä ensin, mutta saarenmaan lautallle kannattaa kysyä maksaessa, siis vapandus.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Joo jonon keulille vaan, siitä ne sit opastavat etiäppäin. Muutama torvi saattaa soida siinä kun ohittelet jonoa mutta eipä niistä tarvi välittää.
Olisko tässä mennyt etuilu ja normaali käyttäytyminen sekaisin?
Saariston rengastiellä on käytäntö että mopot tekevät lautan portille oman jononsa. Siis eivät etuile, vaan ajavat omaksi jonoksi autojen rinnalle.
Sisämaan lautoilla käytäntö saattaa olla toisenlainen, eli paras varmistaa asia aina ennen kuin alkaa jonottavien autojen ohi ajelemaan.
Ei kai kukaan siitä tykkäsi jos on odottanut lautalle pääsyä toista tuntia ja sitten joku köröttelee jonoon edelle?
Itse viime kesänä puikkasin pellingin lossilla vasemman kaistan kärkeen, ajatuksena siitä heti piikki paikalle, mutta sepä ei lossikuskille sopinut vaan piti saarnan ja seisotti viimeiseksi jonossa. Koko autoletkasta sitten mutkapätkällä ohi, kumpikohan olisi ollut turvallisempaa ja vähiten haittaa kaikille? Nämäkin asiat riippuu paljon kapteenista ja koska se on saanut viimeksi.
Suzuki GS 500 E -95-> Suzuki GSX 750 F -99-> Suzuki GSR600 -08 -> Suzuki LS650
Häh... uskomatonta... ihanko tosi(RSLook @ Joulu. 06 2007,18:12) kirjoitti
Eikö mitenkään tullut mieleen, että se turvallisuuden vaarantaja olit nimenomaan sinä eikä lossikuskin seksielämä tai sen puute?
Kiinnostavaa! Ne muutamat kerrat, kun olen siellä pyörinyt eivät jättäneet muistiin moista. Siellä ei silloin ollut tuota sivistysmaiden tapaa, jossa mopot menevät aina ohi autojonon ja opastetaan erikseen mopopaikoille.(mpuputti @ Joulu. 06 2007,08:49) kirjoitti
... jotain piti muistaa
No, losseista en niin usiaa kokemusta ole hankkinut, vaan tuo usein kuultu väite, että laivoihin päästävät ensimmäisenä ei mielestäni ole oikiastaan koskaan pitänyt paikkaansa. Jonossa ei välttämättä ole tarvinnut odotella vaan siellä keulilla jossakin "nurkassa" ja sisään on päästetty miten sattuu, eli joskus ensimmäisten joukossa ja joskus viimeisten.
Ne harvat lossi kerrat on päässy välien täytteeksi, ei vaan ole ollu kovin pitkiä jonoja. Joista ajaisin tietysti ohi koska voihan olla, että kapteeni mielellään täyttää niitä aukkoja...![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Niinpä,, splittailuhan on kuolemansyntiin verrattavaa turupuoles ja siit ittääpäi, niiko pohjoseeki.(Kyytsis @ Joulu. 05 2007,12:01) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Joillain ei oo kiirettä näemmä.(timo1 @ Joulu. 05 2007,12:48) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kymmenen pisteen kommentti.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Fixut lossimiehet kyllä osaavat myös "poimia" motoristit sieltä autojen välistä ( jos vain sieltä ne ens bongaa ) Nurkkiin yleensä mahtuu![]()
Olet sitä mitä syöt?
kesällä nauvo/korppoo losseilla ainakin viittoilivat kyytiin, siis ajoin suoraan keulille. Lossissa turisin jonkun paikallisen motoristin kanssa joka kertoili, että säännöt olisivat muuttuneet, ettei mopoilijat saisi enää ohitella..tiedä sitten, kiltisti meinaan "kiilata" ensi kesänäkin..
Ja kun kerran lautta matkalla olet muista ne tax free tuotteet niin vaimokin on tyytyväinen. Eli käy ostamassa lossikuskilta se vajaa pullo pöytäviinaa ja puolikas puteli Menneniä.![]()
Eipä sitä lapsena tienny miten mukavaa aikuisena voi olla.
Oliskohan tässäkin aika paljon tekemistä sillä miten asiat tekee.
Jos sinne keulille ajaa samalla tavalla kun splitatessa se tuskin kovinkaan monesta tuntuu tässä tapauksessa korrektilta.
Jos taas ajaa sinne keulille odottelemaan sopivaa kolosta se tuskin ketään haittaa. Eli ajaa sinne keulan tuntumaan, mutta sivuun. Sieltä on sitten hyvä puikkasta sopivaan ylijäämäkoloseen.
Vaikka meillä onkin autoa pienempi kulkuväline ei se anna meille oikeuttaa mennä jonojen ohi.
Se että sieltä sivusta mennään selkeästi koloseen johon auto ei mahdo on autoilijoidenkin mielestä hukkatilan hyödyntämistä eikä kukaan varmasti siitä pahastu.
Joillakin losseilla (esim Tammisaari) 'turistit' jonottavat oikealla kaistalla ja saarella asuvat lupalapulliset käyttävät sitä vasenta kaistaa ja heillä on etuajo-oikeus lossille