Itselläni on jo matkapyörä, mutta haaveilen toiseksi pyöräksi enduropyörää lähialueella pyörimiseen.
Käyttötarkoitus hiekkatiellä, poluilla ja jonkun verran asfaltilla.
En ole mikään crossikuski, joka uskaltaa hulluna revitellä,
joten en tarvitse hirveää tykkipyörää
80% yksinajelua, ei kovin pitkiä matkoja.
Mahdollisimman kevyt ja helposti ajettava.Pituus 176cm
Pyörän rassaaminen ei kiinnosta, joten mahdollisimman varmatominen.
Hinta luokka 2000-4000 euroa.
Vaihtoehtoina olen pikaisesti selaillut motopalstalta seuraavia vaihtoehtoja,
joista toivoisi kommentteja.
Antakaa palautetta, jos joku pyörä ei kuulu ollenkaan joukkoon
tai jos joku pyörä puuttuu joukosta.
HONDA TRANSALP XL600V
HONDA DOMINATOR XL650
HONDA DOMINATOR NX650
KAWASAKI KLE 500
APRILIA PEGASO 650
BMW F650 FUNDURO
BMW F650GS DAKAR
GAGIVA CANYON 500
HONDA SLR 650
SUZUKI DR650
SUZUKI DR650RS
SUZUKI FREEWIND XF650
YAMAHA TENERE XTZ660
Matkaendurot sivuilla olen jonkun verran surffaillut, mutta en löytänyt sopivaa otsikkoa.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
En ole itse ajanut noista kuin DR650 SE:tä. DR on aika matalan tuntuinen minulle (183cm) mutta kone vetää kuin sähkömoottori eikä tärise juuri ollenkaan verrattuna omaan lc-4:een. Ilmeisesti vanhemmat mallit ovat korkeampia. Hiukan puhdittomalta suitsa tuntui mutta pikkutiellä/polulla lyöntiä on varmaan ihan riittävästi. Varmatoimisiksi noita on kehuttu myös.
Bemarit taitavat tipahtaa pois hinnan puolesta, ainakin dakar.
Jälleen suzukisti
Kaikki mainitut pyörät on melko painavia. Listaan voisi lisätä vielä Yamppa TT/XT600 ja Susna DR350.
KTM950SE
jos tehoa ei kaipaa hirveästi ja lähialuella vain pitäisi liikennöidä ovat nuo pyöräsi aikaste painavia. itse harkitsisin suzukin drz-400:ta 120kg noin 40hp ja pitkät joustot ja varma tekniikaltaan.
Kokeileppa ostaa DRZ alle 4000 eerolla
Muutenkin DRZ400S on harvinainen Suomessa ja ilmeisesti nykyiset omistajat ovat jokseenkin tyytyväisiä että niitä ei juuri myytävänä-palstoilla liiku. Ja jos liikkuu niin hintapyynti on aivan järkyttävä.
KTM950SE
DR 650 toimi ainakin mulla tosi kivasti 100% yksinajossa. Kaikenlaista tietä tuli ajettua, mutta aivan umpimetsään en edes yrittänyt mennä, kun en ole mikään enskaässä. Alle-96 mallisia, eli vanhempaa mallia saa ainakin alle neljän tonnin.
Kunhan vaihtelee toisinaan öljyjä ja pitää tasapainoakselin ketjun kireellä, vehje on melkoisen kiva ajettava ja ainakin minun mielestäni tehot (44 heppaa) riittävät ihan hyvin varsinkin soratiellä, tosin sillä kyllä pääsee myös moottoritienopeuksiakin tarvittaessa.
Eiköhän noi muutkin japsipapattimet mahda olla aikalailla yhtä hyviä.
Matkaendurosivuilla kyllä löytyy paljonkin juttua noista vehkeistä, kunhan tarkemmin perehtyy. Muistaakseni siellä oli hakutoimintokin.
aika erikoinen käsitys enduropyörästä omasta mielestäni. jos kerta jo matkapyörä löytyy tallista niin suuntaisin katseen yksin omaan tuonne alle 140 kilosiin joita voi oikeasti jo sielä polullakin ulkoiluttaa(panu.. @ Tammi. 14 2007,19:19) kirjoitti
Laittakaa vaan lisää palautetta!
Sulattelen tässä vielä yllämainittuja kommetteja.
enkä ota vielä kantaa suuntaan taikka toiseen.
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Mulle tuli mieleen DR350 Suzuki. Kevyt ja olen siinä käsityksessä että on varmatoiminen. Sopis budjettiinkin. Tuolta voi lukea lisää: http://www.finnbike.com/matkaendurot/dr350/dr350.htm
Sitten mieleen tulee Honda XR400 mutta niitä on varmaan suht hankala löytää mistään.
Isommista ehkä joku XR600?
Yamaha TT600R, (siis ilman sähköstarttia) en tiedä löytääkö niitä tohon hintaan. Nettimotossa oli yks supermotoksi väännetty hintaan 4200e eli vois kuvitella että sopiskin budjettiin.
Noista ite kuitenkin lähtisin liikkeelle.
Niinpä niin..(vuohi @ Tammi. 14 2007,21:21) kirjoitti
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Eiköhän 90-luvun japanilaisista löydy sopiva luotettava pyörä. Kun sulla on jo matkapyörä niin jättäisin sinuna noi katetut enskat pois listasta (toki niilläkin voi polkuja koluta). Sopiva vois olla yksipyttyinen, 250-650 cm3, sähköstartti ja pieni tavarateline on mukavuutta. Mitä keveämpi sen parempi sanotaan, mutta en minä ainakaan liikaa painota noita kiloja ja heppoja (ajelen suht siististi).
Pituutesi riittää.. ainahan paikalla ollessa toinen jalka ylettyy maahan. Mutta onneksi enskat on tehty ajettaviksi ;) Mulla on kawa klx 650 ja pituutta 180 cm, varpaat yltää nippanappa yhtaikaa maahan.
Suosittelisin (ja tämä on taastusti vain minun mielipiteeni):
HONDA XR (ruotsin puolella hyvä valikoima)
KAWASAKI KLX /KLR
SUZUKI DR
YAMAHA XT/TT
Onko nämä pyörät yleensä rekisterissä?
HONDA XR (ruotsin puolella hyvä valikoima)
KAWASAKI KLX /KLR
SUZUKI DR
YAMAHA XT/TT
Sellainen kriteeri on, että pitäis olla rekisterissä.
Jos mennään xt/tt/klx/dr linjalle, niin käyttötarkoitus
supistuu ja hintaluokka niissä pyörissä on max.3000.
Hankaloituu vaimolle hankinnan selitteleminen
Kyllähän noillakin ajelee emännän kanssa ihan täysiään, jos miun emäntäkin on viihtyny DR-Z:n kyydissä jopa 300km sora safarin yhtenä päivänä. Noissa on kuitenkin vielä iso satula ja enemmän painoa DR-Z:aan verrattuna.(Prätkis @ Tammi. 15 2007,09:25) kirjoitti
Kyllä noi on ihan rekisterissä olevia. Ja noilla on kiva Ajaa myös pitempiä reissuja, ainoa rajoite ainakin allekirjoittaneelle on ollut takamuksen väsyminen, joten välillä on täytynyt ajella tapeilta.(Prätkis @ Tammi. 15 2007,09:25) kirjoitti
Näitä hankintoja on aina paha selitellä järkisyillä, mutta mulla on sellainen tunne, että ei niissä hinnat paljon vuodessa muutu. Hyvästä 3000:n pyörästä voit saada vuoden päästä saman verran (eihän hyvää pyörää myydä kannata, mutta selityksenä seki mennee ;) )
Jos meinaat kaks päällä surautella, niin onhan transalpit ja muut parempia siihen tarkoitukseen. Toki em pyörillä onnistuu vaimon kuljetus, kunhan vaimo ei ole tottunut liian hyvään ;)
Jos sulla kerran matkapyörä jo on, niin mielestäni kannattaa unohtaa nämä transalpit, kle:t sun muut kaksipyttyiset katetut pyörät, jotka kuitenkin ovat enemmän tai vähemmän matkapyöriksi tarkoitettuja.
Yksipyttyisiä, ilmajäähdytteisiä, kattamattomia, n. 600-kuutioisia japseja (DR, XL, XR, KLX, XT, TT) tuolta 90-luvun alkupuolelta luulisi tuohon hintahaarukkaan löytyvän. Ja nappaa siitä heti alkuun takatapit pois, niin voit sanoa vaimollesi, että kyseinen pyörä on vain henkilökohtaiseen käyttöön. Tuollaisten pyörien ajettavuus kärsii huomattavasti kaksi päällä ajettaessa, joten siinäkin mielessä se kyyditysominaisuus on mielestäni aivan turha. Mutta tarvittaessa niillä voi kuitenkin mennä kaksikin paikasta toiseen.
Mielestäni tuosta sinun alkuperäisestä vaihtoehtolistasta tulisi kyseeseen vain DR650 (ei rse-malli).
Faija on noita wanhoja KLR 600 hommannut pari kappaletta alle 3 tonnin, ja kummatkin ovat toimineet (eivät ole siis hajonneet). Jos sellaseen sorrut, ota mieluummin sähköstartillinen versio, koska jos sytkänsäätö"limput" jumittaa sammutettaessa saat potkia tovin tuota käyntiin ja se ei muuten ole huonokuntosen hommaa! Lisäksi vehe saattaa potkasta sut mopon päältä kokonaan pois.(Prätkis @ Tammi. 15 2007,09:25) kirjoitti
Erinomainen hinta-laatu-hauskuussuhde laitteessa.
Olen jopa muutamia kertoja sillä käynyt hieman rankemmassakin ympäristössä
http://mp-foorumi.com/gallery....f24.jpg
*ja toimii tuollakin kuhan muistaa 17" takafillarin ja 160kg painon aiheuttamat rajoitukset.
ihan hyvä peli siis... pisteet KLR:lle
"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
Jos noin tekee niin varmaan kannattaa sitoa lisäpainot vyötärölle ettei tuulenvire vie koko miestä mennessään.(Zeta @ Tammi. 15 2007,11:35) kirjoitti
![]()
Jälleen suzukisti
Niin, koskapa luoja ei suonut minulle atleettista olemusta, olen joutunutkin näihin yllättäviin (kawassa normaaleihin) tilanteisiin...(Diipadaapa @ Tammi. 16 2007,10:23) kirjoitti
eli
Mutta en ole antanut sen masentaa, vaan lyönyt lisää sidetarpeita sääreen ja antanut kawalle kyytiä, aina se on kuitenkin käymään lähtenyt... jopa silloin kun oli koko paska hukutettuna veteen. (ilmansuotimen vedenpoistoventtiili tukossa, öljyt pelkkää emulsiota)![]()
"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
Itseasiassa ajatus uudesta pyörästä oli aika tuulesta temmattu, mutta tässähän alkaa lämpenemään!
Ajatusmaailma menee tällä hetkellä enempi KLR/TT/DR suuntaan! Kävin jopa istumassa XT:n päällä (en oo istunu yleensäkkään enduropyörien päällä)
Tämän hetken kriteerit. Paino alle 160kg. Rekisterissä.
Hinta alle 3000. mahd.vähän rassattavaa.
Mitkä ois tärkeitä huomioitavia, kun käy katsomassa tämän tyyppisiä pyöriä?
Mitä muita malleja tulee mieleen kuin KLR/TT/DR
PS. Pitäs kyllä surfata itsekkin lisäinfoa netistä kun vain ehtis.
Jammu XT600:sta kokemusta reilun vuoden verran (vm -91).
Ihan ok peli sorateille ja "kevyehköön" maastoajoonkin. Alusta ei kovin kummoinen rajumpaan metsäkäyttöön. Ja painoa 170kg paikkeilla.
Tuli vaihdettua pois, kun hain pikkasen paremmin maastoon sopivaa.
Kotarista vähän haaveilin, mutta budjetti oli turhan tiukka
Kawa KLX650 löytyi alle. Ei se nyt ratkaisevasti kevyempi ole, mutta runko ja jousitus jonnin verran Jammua paremmat.
Vesijäähdytteinen kone vähän arvellutti, mutta eipä siitä isompia murheita ole maailmalla ollut.
Malli on melko harvinainen, Suomeen tuotu vain uustuontina tietääkseni. Euroopassakaan ei yhtä yleinen kuin muut japsienskat, joten varaosahuollon kanssa voi varautua ehkä hiukan isompaan vaivannäköön. Maahantuojan kauttakin tosin osia löytyy, jos hinta ei ole este
Pieni yllätys itselle oli, että KLR:n kanssa identtisiä ovat vain jotkin pisteosat. Esim moottori on täysin omansa.
Jammun ja Hondan ideologiaan kun näyttää kuuluvan mahd. paljon samojen perusosien käyttö näissä "marginaalituotteissa" (XT-TT, NX-XR jne)
Veturi
Hep(Prätkis @ Tammi. 16 2007,19:56) kirjoitti
Itselläni oli samanlainen projekti aikalailla tasan vuosi sitten. Lähimaastotkin on käyttäjäprofiilisi perusteella hyvin pitkälti samat
Päädyin sitten itse tuohon 650cc DR:n RSE malliin, eli aavistuksen katettuun versioon. Metsäautoteille ja matkan tekoon tuo peli on aivan omiaan. Itselläni kuitenkin mieli vetää välillä tuollaisille lentokentän takaakin löytyville "lentohiekkapoluille", mutta niissä tuo 190kg tohtori on osoittautunut liian raskaaksi (ajan pääasiassa yksin, joten kiinni ei uskalla jäädä).
Yleensä ottaen enskoissa on huoltovälit varsin lyhyitä (3tkm, 5tkm, jne), joten käytettyä kampetta ostaessa kannattaa selvittää edellisen omistajan tekemä huoltohistoriikki. Esim öljynvaihtojen laiminlyönti tai pieleen menneet venttiilin välykset saattaa kostautua äkkiä.
Omasta tohtoristani jonkin verran ajatuksia löydät esmes kotisivuiltani. Olisin voinut pyörää esitellä livenäin, mutta se on nyt talvisäilytyksessä 30km päässä.
Suzuki DR 650
Kiitoksia Erturo kommenteista! Lentokentän takamaastohan se ois ensimmäisenä kohteena.
Ulkonäön (ja mielikuvan) perusteella sopivia pyörä ois yli 500cc kuutioiset XT/DR/KLR, mutta kun niissä on kuivapaino yli 160kg.
Sitten taas Yamaha TT600, Suzuki DR350, Honda XR ois painon suhteen OK, mutta muuten tuntuva liian "kilpa" pyörätyylisiltä minun tarpeeseen.
Kommentoikaa muitakin pyörä vaihtoehtoja. Jotka voisivat sopia yllä olevaan kategoriaan.
Itselläkin on vielä hakusessa, että kuinka paljon ja minkälaisilla teillä sitä tulisi sitten loppujen lopuksi ajeltua.
Kyllähän se myös mietityttää, että saako alle 3000 eurolla Enduro pyörää, jota ei tarvitsisi rassata paljoa.
PS. Välillä kun miettii erivaihtoehtoja, alkaa haaveilemaan, että oispa vielä ensimmäinen mp-pyörä Honda SL125 vm.76. Se riittäis varmaan minun tarpeisiin.
Tässä muutama linkki, joista saattaa olla hyötyäkin.. kesää odottaessa:(Prätkis @ Tammi. 20 2007,17:05) kirjoitti
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/opendp.html
http://www.matkaendurot.net/wiki/ind...%C3%B6r%C3%A4t
"Kyllähän se myös mietityttää, että saako alle 3000 eurolla Enduro pyörää, jota ei tarvitsisi rassata paljoa."
saa, mutta pitää olla tarkka valinnassaan, ja lisäksi vielä vähän hyvää säkää.
enskoissa on se hauska juttu, että 3000 saa jotain, mutta 4000 on jo valintaa, ja vuosimalli nousee sen 10vuotta tuoreempiin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Yksi ääni TT-Rrän 600 puolesta,
olen puolisen vuotta ajellut 98 mallisella jotka noin 4000€-->
Alusta erinomainen, ei kalpene huonolle crossille,,
Huoltovälit huomattavan pitkiä 10tkm..
Juuri hommasin 20l tankin niin papattaa kyllä pitemmällekkin toimintasäde pitenee noin 250km
Ja kun pyörään tottuu niin aina helposti käyntiin, en kaipaa starttia,
meni kyllä nivelsiteet ekana päivänä käynnistystä opetellessa`liikaa kaasua ja sitäkin tehokkaampi takapotku
Jokos se soraruisku löytyi? Itselläni tohtori ollut noin viikon päivät ajossa, lentokentän takamaastoonkin olen käynyt taas tutustumassa **klik**
Suzuki DR 650
Kovasti haluttais, mutta kun talous ei anna periksi.
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että pitää katsoa syksyllä uudestaan.
Viime aikoina olen katellut noita XT350 Jammuja.
Nettimotossa on usemapikin vaihtoehto alle 3000.
... mutta jos nyt jossain välissä pääsis edes testaamaan.
Enduropyörää on haaveiltu jo pitkään, mutta nyt se tuli sitten hankittua puoli spontaanisti.
Eli "uusi" kakkospyörä on Honda NX 250 vm. 1989. Hinta oli parituhatta euroa.
En ole ehtinyt ajella kuin muutaman kilometrin, mutta tuntu tosi sopivalta pyörältä minun tarpeeseen.
Kevyt ja helppo ajaa. Ihan mielettömän mukavaa itseasiassa.
Innolla oottelen huomista, että pääsee taas kokeilemaan.![]()
Ohessa kuva "uudesta" pyörästäni.
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....lsize=1