N. vuosi sitten kilpailutin oman pärrän vakuutusta. Kävi ilmi että liikennevakuutus + täyskasko ilman bonuksia maksaa kahdelta vuodelta enemmän mitä maksoin koko pyörästä (FZS1000-02) !!!![]()
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Hehe totta.(compact_d @ Tammi. 12 2007,09:34) kirjoitti
Töissä on vanhojen partojen leuat loksahdelleet kun sanoin maksavani reilun kympin kuussa vakuutuksista. Jätin tarkoituksella kaskon mainitsematta shokkiarvoa parantaakseni
Suurin osa ei uskonut mutta yllättävän moni alkoi suunnittelemaan moottoripyörän hankintaa. Tänä keväänä taas pari työkaveria liittyy motoristien joukkoon ja melko suurena syynä on tuo vakuutusuudistus. Yksi yrittää väkisin ostaa minulta pyörää ja koittaa tingata hintaa harva se päivä...
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkälaisia vakuutushintoja (noin) maksatte kilosista kyykyistä tällä hetkellä ? Bonusten mainitseminen suotavaa. Minulla on 750 z, ja kaskon bonukset kunnossa, mutta liikenne 20 ja vuosimaksu muistaakseni hiukan alle 800 e, kyseessä ympärivuotinen vakuutus kun tykkään ajella talvipakkasilla(connard @ Tammi. 12 2007,00:09) kirjoitti
![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Sama. Pohjolan laskuri antoi edullisimman tarjouksen, kuten myös virkailija. Tämä tosin koski vain mp-vakuutusta. Joskus kun jaksaisi raahata kaikki vakuutuspaperit kisakierrokselle, niin siinä voisi muutaman kympin tehdä tiliä helpohkosti.(jjari @ Tammi. 12 2007,10:57) kirjoitti
Ainiin, selailin pikaisesti ko. lehden ja pikavilkaisulla näytti siltä, että kaikki muut paitsi Veritas liikkuivat jota kuinkin samalla hehtaarilla. Jos soppaan laskettaisiin kaikki mahdolliset firmakohtaiset alet ja myötäjäiset, niin ehkäpä erot olisivat aika pienet. Veritas taas otti sen verran etäisyyttä, että ei taida motoristi kuulua heikäläisten kohderyhmään.
No ei voi olla varma edes kirjallisesta tarjouksesta!!(zpete @ Tammi. 12 2007,11:55) kirjoitti
Viime keväänä sain Tapiolasta kirjallisen allekirjoitetun tarjouksen ja kun olisin sitten tehny kaupat, niin ei käynytkään. Oli tullut valitettavasti virhe...
Hinta nousi hieman, kaupat kuitenkin tehtiin kun oli selvästi halvempi kuin edellinen yhtiö.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Sorry, siis vakuutuksista yhteensä(täyskasko mukana).(Willi Tähti @ Tammi. 11 2007,22:21) kirjoitti
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Kilpailutin kaikki vakuutukset ja vaihdoin Pohjolaan. 500e vuositasolla säästöä kaikki vakuutukset laskien.
Honda Pan Euro, täydet bonukset: liikenne 168e, täyskasko 234e (105 e tippui, laskettuna 7 kk seisonnalla vanhassa yhtiössä). Jatkuvasti voimassa olevalla vakuutuksellakin on tietysti jokin arvo vaikka ei paljoa ajaisikaan tuon 5 kk yli.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Viime kesänä tuli pitkäaikainen haave laitettua toteutukseen ja jälleen on mopo alla. Hieman kireäksi meni vakuutusten kanssa aikataulu, joten otin vain pari vertailevaa tarjousta, Pohjola ja Tapiola. Tapiola jäi jonkun verran kalliimmaksi, joten päädyin silloin Pohjolaan.
Ryhdyin tutkiskelemaan tarkemmin asiaa ja paljastui mielenkiintoinen seikka. Pohjolassa bonus nousee 5% per vahingoton vuosi (ainakin liikennevakuutuksessa), Tapiolassa 10%. Vahinkopudotuksia en ole vielä tutkinut. Uudet laskelmat näyttävätkin Tapiolaa edullisemmaksi vähän ajan kuluttua, joten taitaa mennä yhtiö vaihtoon, ajattelin körötellä... Tosin huudatan koko homman uudelleen, tällä kertaa paljon tarkemmin.
Tutkikaa ja laskekaa tarkaan kaikki koukut mitä vakuutusjutuissa on. Näyttää paljastuvan kaikkea mielenkiintoista. Ja kannattaa muistaa sekin, minkä yhtiön on tarkoitus tuottaa omistajilleen mahdollisimman suurta voittoa, kuka taas palauttaa hyödyn omistaja-asiakkaille. Seikka vaikuttanee lähinnä korvaushalukkuuteen.
Putkahti muuten mielenkiintoinen asia esille aiheen ympäriltä. Minkähänlainen on vakutusten hintataso muualla Euroopassa ja voisikohan vakuutuksen ottaa sieltä?Sitähän ollaan yhtä suurta Eurooppaa ja talousaluetta. Ja kilpailullahan ei saa olla esteitä sisämarkkinoilla...
Ehkä tämä on täällä liikennekulttuurin takapajulassa vain haave...
*Å
Ihan omaa hintavertailua --> KLIKSISTÄ
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Kiitoksia vinkistä! Silloin kun itse olin asialla, niin Tapiolan virkailija ei kyllä maininnut bonusten kertymisestä mitään. Onkohan tämä uusikin juttu?(malander @ Tammi. 13 2007,00:02) kirjoitti
Edit: pikatsekki laskureilla. Tapiola pääsisi liikennevakuutuksessa Pohjolan hintaan, jos bonareita olisi 20-30% enemmän kuin Pohjolassa. Toisin sanoen, kun Tapiolassa olisi täydet bonarit, niin Pohjolassa samaan riittää n. 30-40%. Eli eipä ollutkaan hyvä porkkana itselleni.
Kun te nuoret jaksatte, niin jos joku oikeasti on innokas, näyttäkääpä se vertailu taulukkomuotoisena. Silloin se on vertailu.
Sitten, jos joku haluaa oikeasti hämmästyä, tutkikaa vakuutuspaikan merkitystä. Siihen käy alustavasti jopa nettilaskuri! Monilla on "vaihtoehtoinen" paikka, prätkän "kodiksi". Se on helppo tapa säästää...
Lisätään: kotipaikan merkitys on vakuutusyhtiökohtainen. Vakuutusyhtiöt ovat siten eri mieltä riskialttiudesta, tai sitten ne ovet eri mieltä veloitusperusteesta
... jotain piti muistaa
Omaani (speed triple 1050) kyselin tarjouksia ja If:n kasko oli lähes eurolleen tuplahinta Pohjolaan verrattuna. Liikennevakuutuksessa If oli myös kalliimpi. Vuotuista hinnaneroa jäi koko revohkalle n. 500€.(zpete @ Tammi. 11 2007,22:30) kirjoitti
Ifillä ei meinannut onnistua koko tarjouksen teko, sillä en ollut vielä saanut koko pyörää alle. Täti vain intti rekisterinumeroa, eikä meinannut mennä ollenkaan jakeluun, että ei ole vielä tietoa mistään numerosta.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Itselläni on pyörä vakutettuna If:llä (ja kaikki muukin). Moottoripyörän vakuutus If:llä on n. 20€ kalliimpi (jos on 6kk vakuutuksissa) verrattuna Pohjolaan. If päivittää syksyllä mp-vakuutukset samanlaisiksi kuin esim. Pohjolla...
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
pohjantähti ollu halvin mutta viimekesänä sitten kun ostin 1000 cebarin olikin niiden tarjous 200eur kalliimpi pelkän liikenne vakuutuksen osalta. pohjantähti 600eur ja pohjola 400eur. nyt on netin mukaan puntit tasoittunu mutta pitää soitaa tuo tapiolan hinta jos sen sais lähelle muita niin 10% bonus etu houkuttelis sinne.
Mulla putos n. puolella Turvassa vak.maksu kun otin ympärivuoden vakuutuksen. Teho/painosuhde 250kg/47kw.
Mistähän on maksettu nää menneet vuodet![]()
![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
On maksettu siitä, ettei makseta edunvalvonnasta. Sillä osuudella, mikä menee kerholle maksetusta jäsenmaksusta, ei tehdä oikein mitään -paitsi talkoilla...(intikka @ Tammi. 14 2007,04:44) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Jep. Itsellä kävi samoin vaimon kahden ja yhden oman pyörän kohdalla tapiolassa. Vaihdoin yhtiöitä!(Baltic @ Tammi. 12 2007,15:09) kirjoitti
Ensin hommattiin ER-5:nen. Sain tarjouksen, joka oli hyvä. Kun pyörä oli vakuutettu ja lasku tuli kotiin siinä lukikin kotikuntana se, josta pyörä oli ostettu. No sehän nousi sitten 40e/v. kun muutettiin oikeaksi. No, virheitä sattuu..
Toista pyörää ajattelin siirtää sinne 10% bonushomman takia ja sain taas tarjouksen, joka poikkesi heidän nettilaskuristaan melko paljon minun edukseni (-100e/v.). Oli paras tarjous muihin yhtiöihin verrattuna. Kysyin vielä onko varmasti hinta oikea. On, on vakuuttivat. No, sitten kun olin vaihtamassa vakuutuksia huomasivatkin, että olivat käyttäneet väärää tyyppikoodia pyörästä. Hintahan pompsahti! Jätin pyörän IF:iin.
Lopulta kun vaimolle hankittiin viimeisin zx6r ja ER-5 oli tarkoitus hävittää, ajattelin, että jatkan tapiolassa, koska bonuskertymä jatkuu uudessa pyörässä. Sain taas tarjouksen. Se oli muutaman euron kalliimpi kahdella seisontakuukaudella (huhti- ja lokakuu) kuin pohjolan koko vuosi, mutta ajattelin, että se 10% bonus ajaa ohi ja pyörää ei käytettäisi kun se 5kk kuitenkin. Taas kun näytin vihreää valoa, että laittakaa todistemerkki tulemaan, niin seuraavana aamuna olivat soitelleet useita kertoja ja kun saivat kiinni pahoittelivat, että oli tapahtunut virhe tarjouksessa. Toinen vikailija oli huomannut toisen laittaneen liian alhaisen hinnan. Kyselivät, että laitetaanko vakuutus silti voimaan. Siinä vaiheessa unohdin tapiolan bonusedut ja irtisanoin kaikki vakuutukset sieltä.
Virkailija (se, joka oli huomannut virheen) ymmärsi ja pahoitteli, että minulle oli käynyt näin monta kertaa näin. Pisteet hänelle asiallisesta toiminnasta, mutta näiden muiden osalta ei voi samoja kehuja antaa.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Jos on aikeita käydä rataharjoittelussa, niin vakuutusytiöissä on eroja. Ainakin IF:ssä saapi korvauksia; Pohjolassa ei niin mitään. Tämä oli ainakin mulle keskeinen syy jatkaa IF-vakuutuksia.
Onko sulla tosta "mustaa valkoisella"? Sellanen lippulappu missä selvitetään noi rata hommelit perusteellisesti ja mitä korvataan ja missäkin tapauksessa. Eri virkailijat meinaan sanoo eri juttuja, sit kun niitä ei missään lue ja vedät lipat, sitten alkaa se kädenvääntö.(Anttoo @ Tammi. 14 2007,15:15) kirjoitti
if i was in ww2 they'd call me spitfire
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Eikös Pohjola korvaa, jos on EAK:n tai vastaavat ukkelit messissä?(Anttoo @ Tammi. 14 2007,15:15) kirjoitti
Edit:
Ei korvata: osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun
harjoitteluun tai ajoharjoitteluun tai ajettaessa
muuten moottoriradalla tai yleiseltä
liikenteeltä suljetulla alueella tai
tieosuudella. [Korvausta maksetaan kuitenkin
vahingosta, joka aiheutuu osallistuttaessa
liikenneopettajan antamaan
ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon
kurssilla, Liikenneturvan ennakoivan
ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen
kouluttajan antamaan ajo-opetukseen
sekä autokoulun tai Suomen moottoripyöräkouluttajat
ry:n kouluttajan antamaan
ajo-opetukseen.]
<a href="http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/en3wdy373r7pquotxn56trd7pq5c2vx4kzreizwdag3sryjyt5 4xluesmh36vo2npxp5ekfgkctc7xrscncaveh7xx
f/1031571.pdf" target="_blank">Lähde</a>
Tämä nyt tietenkin koskettelee lähinnä vain satunnaisia ratailijoita, eikä niinkään alan ahkerampia harrastajia.
IF Autovakuutusehdot AUT 640.7, kohta 6.4.1 Omavastuu:(Ephedrine @ Tammi. 14 2007,15:22) kirjoitti
"Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus-, ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, on vahingon sattuessa omavastuu kolminkertainen, kuitenkin aina vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä". Sama todennettiin vakuutusvirkailijan kanssa tässä pari viikkoa sitten.
Ja tosta Isojussin kommentista Pohjolassa todettiin, että tilaisuuden on todella oltava EAK:n tain SMOTOn järjestämä.
No voe pärse sentään, niinpä tietysti. Toisaalta, lainaamani teksti on suora lainaus vakuutusehdoista, eikä se ainakaan määrittele EAK-kouluttajan osalle tuollaista ehtoa. Onko tuo suullisesti saatua tietoa, vai seisooko mustaa valkoisella?(Anttoo @ Tammi. 14 2007,15:48) kirjoitti
Myös
tämä antaa erilaisen mielikuvan. Pitää varmaan ottaa osuma tonttiin, jos haluaa absoluuttisen vastauksen.
Lainauksesi on täsmälleen siitä läpyskästä, mitä Pohjolan vakuutusvirkailija mulle ojensi: Pohjola "Autoturvan autovakuutusehdot", kohta 4.10 "Esinevakuutuksen yhteiset rajoitukset", kohta 8. Ja virkailija luki sen saman ääneen. Ja ei riitä, että paikalla on joku EAK tai SMOTO jäsen, vaan nimenomaan heidän järkkäämä tilaisuus. Elikkäs MotOrgin ratapäivistä ei Pohjola ole velvollinen korvaamaan senttiäkään.(isojussi @ Tammi. 14 2007,16:48) kirjoitti
Jos tuota tekstiä Pohjolalla noin tulkitaan, niin sitten harkitsen firman vaihtoa jo ihan periaatteesta.(Anttoo @ Tammi. 14 2007,16:56) kirjoitti
Se miksi itselläni on ollut ruusuisempi kuva asiasta, on pitkälle peräisin kilpailevan foorumin keskusteluista. Tässäpä eräs tarina MP-Tuki RY:n ratapäivillä tapahtuneesta haverista.
Kiitoksia herättelystä tämän asian tiimoilta, ehtii hitaampikin vielä tehdä muuveja ennen kevättä.
(seku @ Tammi. 14 2007,10:43) kirjoitti
Meille kaikille tämä ei ole harrastus,joten kaikki menot (jäsenmaksut,vakuutukset,majoitukset,tapahtumet) pitää laskea yhteen ja tästä summasta poistetaan välttämättömimmät.
Onhan se tietysti eri asia pyytääkö vakuutusyhtiöltä tarjousta kolmeen pyörään yksityisenä vai 30:neen pyörään kerholta.
Mutta loppujen lopuksi eroa jää korkeintaan se kerhon vuosimaksun verran.
Pääasia että hintavertailua on ja yrityksiä kilpailutetaan,jotta kenenkään ei tarvitse maksaa pakollisia menoja aivan järjettömästi mukavasta "harrastuksesta".
Nyt kumminkin keskityn olennaiseen eli naisiin ja juomiin kunnes lumet sulavat...Ehkäpä toteutan pitkä-ikäisen haaveeni ja poistun aasian kierrokselle repun kanssa odottamaan lumien sulamista...
Pieni paniikkihan sitä iski siitä, että korvaako Pohjolan autovakuutus mahdolliset ratalipat.(Anttoo @ Tammi. 14 2007,16:56) kirjoitti
Tiedustelin asiaa Pohjolan asiakaspalvelusta ja asiahan on niin Pohjolan autovakuutuksesta korvataan mahdolliset vahingot Motorg ry:n rataharjottelussa.
Alla Pohjolan tädin kanssa käyty keskustelu lukuunottamatta verkkopalvelun palautelomakkeen kautta lähettämääni tiedustelua, jonka sisältö oli seuraava:
Korvaako Pohjolan autovakuutus Motorg ry:n järjestämillä ratapäivillä mahdollisesti sattuvat vahingot?
kirjoitti
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Oliko Moottorilehden vertailussa mainittu vain kallein ja halvin vai myös missä se kallein ja halvin oli? Sehän tässä on se mielenkiintoisin juttu?
ZXR 750 -92 ->ZXR 750R -92 ->Z1000 -05 ->ZX-6R -05->?
Koko vakuutushässäkkä voi vielä kevään/kesän aikana mennä täysin uusiksi. Kuulemani mukaan (vakuutusyhtiön edustaja), huhtikuun alusta alkaa asetus, jonka mukaan ajoneuvo pitää poistaa rekisteristä, mikäli se halutaan laittaa seisontavakuutuksiin. Ja kulujahan tästä tietysti menee.. Osin sen takia tällä hetkellä kaikkien yhtiöiden nettilaskurit eivät ole käytössä. Jatkossa siis vakuutusyhtiötkin mieluusti tarjoavat ympärivuotista vakuutusta a`la Pohjola...
![]()
Ko asetus ei tule koskemaan moottoripyöriä.(BT1100 @ Tammi. 19 2007,14:52) kirjoitti
Tänään tuli vakuutuslappu: Kawasaki er-6n, 53 kw, tayskasko (starttibonus)+liikenne (20 % bonus) n.630 €/vuosi. En ole kilpailuttanut vielä, mutta eipä kuulosta mahottomalta tuokaan... *
![]()
GSX1400