Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Tuossa näkyi jo aiemmin olleen hivenen aihetta sivunnut juttuketju...

    Mutta mutta, onko kukaan (vai kuinka moni?) kurapyöräilijä joutunut sinivuokkojen kanssa vastatusten moponsa talvikumeista,
    tarkoitan semmoisia hivenen jytympiä enduronastakumeja joita ilman ei metässä, eikä varmaan jäisellä tielläkään tehokkaalla kevyellä kisaenskalla pääse. (esim. trelleborg jne.)

    Itse tuossa selvittelin asiaa viime talvena ja asia jäi hivenen epäselväksi, periaatteessa mopon talvikumit kai rinnastetaan auton nastarenkaisiin (määrä, paine/nasta jne.) mutta joidenkin mielipiteiden mukaan on aivan polliiseista kiinni tuleeko sakot vai ei jos kylän pinnassa pysäyttäävät.

    Allekirjoittanut ei kyllä uskaltautuisi jäiselle/lumiselle perätielle omalla TE450 Hussella muuta kuin noilla ilmeisen laittomilla renkailla...?
  2. #2
    Juu, tämä onkin mielenkiintoinen aihe. Sakkojen pelossa en uskaltanut alkaa sinivuokoilta utelemaan faktatietoa kun eivät muuten kiinnittäneet renkaisiin sen enempää huomiota, muuta kun että totesivat :
    -Että onpahan p*rrkele ainakin pojalla nastat! ..

    Viime talvena pysäyttivät kahteen otteeseen kun kävin tankilla, ja silloin tulikin kummallkin kerralla sanomista ainoastaan rekisterikilven kulmasta ja puuttuvasta rekisterikilven valosta, vaikka kyseessä ihan alkuperäinen kotarin ahteri. Kuulopuheiden mukaan tuollaiset enskapiikit olisivat kyllä periaatteessa laittomat? Vai katseleeko setä siniset sitten ymmärtäväisesti sormien läpi ja jättävät kommentoimatta?

    Minäkään en lähtis edes kokeilemaan jäistä tietä ilman noita renkaita. Tavallisilla piikittömillä enskakumeilla ainakin oli suuria etenemisongelmia pelkästään pakkaantuneella lumella, jäisestä tienpinnasta puhumattakaan, vaikka niissä onkin M+S merkintä . *Niin ja talvimopedina toimii Ktm 250 exc kakstahtipeli, eli juurikin kevyt ja melko tehokas laite.

    Isommat ja raskaammat matkaenskat (DR, Transalp, XLV jne.) varmaankin etenee ihan siedettävästi "katunastoilla" tiekäytössä/kärrypoluilla. Vai?
    Mettässä luonnolisesti noi pyörät ei varmaankaan tunne oloaan muutenkaan kovinkaan kotoiseks.
  3. #3
    Laillisia on ainoastaan auton nastat jotka pilkistää kumesta juuri silmin nähden. Niillä ei tee mitään. No ehkä ne kuuraliukkaalla asvaltilla on pelkkää kumia paremmat.

    Lumessa ja jäässä pitää olla piikit. Mulla on DRZssa sekanastoitus: keskellä ralliauton nastaa ja laidalla enskapiikit. Ajelen pääasiassa pikkuteitä enkä ole ollut virkavallan kanssa tekemisissä. Uskoisin kuitenkin heidän ymmärtävän, ettei lumista tietä voi ajaa ilman kunnon renkaita.
    KTM950SE
  4. #4
    Enskanastoitettujen renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia virkavallan kanssa, vaikka ovat pysäyttäneetkin.

    -Veijo
  5.  
  6. #5
    Lainaa (vepa @ Helmi. 17 2007,17:58) kirjoitti
    Enskanastoitettujen renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia virkavallan kanssa, vaikka ovat pysäyttäneetkin.

    -Veijo
    Mistähän noita "hyviä" renkaita löytäs talvikäyttöön?
    Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
    IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
    Suzuki GSX-750F