Ei sitten ole vakio putket(Makaroonimopo @ Tammi. 30 2007,22:11) kirjoitti
![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
(Mikk@ @ Tammi. 30 2007,22:13) kirjoitti
On siinä ihan vakioputki, mutta kun en paremmastakaan tiedä niin hienolta kuulostaa.
Etenkin pikku-Bandun sähkömoottorin jälkeen, missä siinäkin oli vakioputki![]()
Meneppäs laukomaan niin jo ollaan saivartelemassa.(Oltsu @ Tammi. 30 2007,21:58) kirjoitti
Tarkennusta: itse en vaihda mitään öljyjä, en perään enkä keulaan. Huollossa vaihtavat valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti tai jos muuten on tarvetta. Viime kesänä ei ollut kilsojen perusteella tarvetta, edellisenä oli.
Paraleverin kardaaniin ei toki tarvitse öljyjä laittaa eikä vaihtaa, putki on öljystä tyhjä paitsi jos perän stefa vuotaa niinkuin niin monissa olen nähnyt tekevän. Kardaanilla viittasin vaan näihin peleihin missä ylipäätään toisioveto ei ole toteutettu tunnetulla ratas-ketju-periaatteella.
Edellisen Bemarini kardaaniin vaihdoin öljyjä, se oli 1981-mallinen R100. Oli omat öljyt moottorissa, vaihdelaatikossa, kardaanissa ja perässä. Ja varmaan keulassakin.
Pettäähän se kardaanikin joskus, tai perä. Tai vaimo, tai ohut kevätjää jalkojen alla. Mikään ei ole ikuista. Ennen sitä vaihdetaan pyörää. Tai sen jälkeen.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
En tuota ihan vakavalla naamalla heittänyt(tapjar @ Tammi. 31 2007,13:09) kirjoitti
Kuitenkin pidän kardaania Bemarin heikkona kohtana vaikka kestääkin 100 tai 150 tuhatta. Ketjut / rattaat voidaan todennäköisesti korjata jopa Norjassa tai Puolassa, mutta akseli on vaikeempi juttu.
Oma onneksi katkesi Mäntsälässä.
Ja pitäis sen akselin ihan oikeesti kestää pitempään kuin 2 tai 3 kesää.
Tietysti jos 2-3 kesää tarkoittaa 100 - 150 tuhatta km, niin se on pajon kilsoja kesässä. Veikkaisin keskimäärin kesässä ajettavan aika paljon vähemmän.
Mulla on kestänyt perä vuodesta -99 ja kilsoja on nyt 65 tuhatta. Niin että mun kilsoilla sen kestävyys on ihan riittävä. Toki kun se pettää niin ei sitä kyläseppä korjaa hitsailemalla kuten rattaita ja ketjuja saa mistä vaan mopokaupasta.
Vaihtoehtoja on monia.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Tuo kommentti jäi hieman vaivaamaan...(Oltsu @ Tammi. 30 2007,21:58) kirjoitti
Minkä ikäkauden pyöristä nyt puhutaan? Sorry jos en tiedä rajaako termi "paralever" vuosimallit automaattisesti esim -97 ja nuorempia vai mihin?
Tämä vaan sen vuoksi, että jenkkien BMWLT.com foorumilla kolmisen vuotta roikkuneena ei ole silmiin sattunut vielä yhtäkään kardaanin (driveshaft) pettämisraporttia. Ja sinne kyllä raportoidaan herkästi kaiken maailman erikoiset renkaan kulumiset tai keulan vapinat tai muut kilinät ja kolinat. Ja tietysti perän pettämiset, joita tulee noin pyörä per kuukausi tahtiin.
Mutta ei hajoneita kardaaneja ole näkynyt, luulisi niitä hajoavan LT:ssä (-99 alkaen) siinä missä muissakin. *
Uskon kyllä, että niitä on tutuiltasi mennyt, mutta minkä vuotisista pyöristä...?
kyselee
nimim. "vieläkö pitää perälaakerin lisäksi kuskata varakardaaniakin reissuilla"
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Paralever tuli bemareihin kai joskus -90, taisi olla ensimmäiset R100GS:ssä jo sitä ennenkin. Tapaukset jotka ovat tiedossani ovat ajalta ennen kuin K1200LT:tä edes oli olemassa.(pozo izquierdo @ Helmi. 02 2007,15:43) kirjoitti
Tänään messuilla juttelin yhden ikibemaristin kanssa jolta akseli oli mennyt kaksi kertaa ja akselin boorit perän puolelta kerran. Kaveri tosin ajelee kai parhaimpina vuosina n. 70t, että kai niihin kilometreihin kerkiää kaikkea sattumaankin.
Ongelma lienee pahin juuri 90-96- malleissa, eli K100, K1100 ja vanhemmissa GS- malleissa. Itselläni on kaksi K1100RS:ää.
Nimim: Luultavasti pitäis kuskata akselia mukana ainakin eksootisemmissa maissa kulkiessa.
Editoitu nimimerkki
Helposti se toistasataa tulee kolmessa kesässä, viime kesänä 45t, edellisenä karvan auki 40t. Viime kesänä olis tullu kai jokunen tonni vielä lisää, mutta kun se akseli kolahti vähän ennen ajokauden loppua.(tapjar @ Helmi. 02 2007,07:26) kirjoitti
Miksi(Oltsu @ Tammi. 30 2007,21:58) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ihan vaan yksinkertaisesti siitä syystä että vaihtoväli on 20.000km. Koneeseen öljyt ja putsari 4-5 kertaa suvessa.(J@ck @ Helmi. 04 2007,17:40) kirjoitti
Tein vartavasten pikku kardaanikyselyn aiemmin mainitulle BMWLT.com-foorumille ja kyllähän se kardaanin pettämisten saldo jäi ainakin LT-kuskien keskuudessa tosi ohueksi. Kaksi kaveria kertoi olleensa ongelmissa kardaaninsa kanssa, mutta toinen tunnusti itse asentaneensa sen purun jälkeen väärin päin (!) ja toinenkin oli itse räpistellyt sen paikallen laitossa jotenkin ja arveli vikaantumisen omaksi syykseen.(Oltsu @ Helmi. 02 2007,23:26) kirjoitti
Kolmas vastaaja muisteli kuullensa muutamasta 90-luvun Bemusta (tyyppi jäi avoimeksi) kardaanin pettäneen ja arveli sitä Oltsun lailla sen aikaiseksi suunnittelu / valmistusvirheeksi, joka sittemmin on saatu korjatuksi.
Eli näillä perusteilla jatkan ainoastaan perälaakerin keston stressamista entiseen malliin ja jätän pidemmiltäkin reissuilta sen varakardaanin kotiin.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
No johan tulee kilsoja, siis 40-60 tkm kesässä! Aika huimia lukemia, taitaa olla mopoilu sulle ihan tosi harrastus(Oltsu @ Helmi. 04 2007,18:17) kirjoitti
Onko sulla koko kesät lomaa, vai millä ihmeen konstilla..?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Täytyy vielä ajella kun vanhan ukon koipi nousee satulan yli ja intoa riittää(J@ck @ Helmi. 05 2007,12:16) kirjoitti
Onhan noita kilsoja tullut viimeaikoina, kahden edellisen kesän saldo n. 85.000, eli kai se on "ihan tosi harrastus". Onneksi on rouva vielä malttanut olla vaihtamatta lukkoja eikä ole edes nostanut patjaa autotaliin. Ei ole kesällä kun normaali noin 5 viikkoa lomaa ja talviloma ajoittuu aina pääsiäisviikolle ja silloin on turattu jo useempana vuotena Itämeren ympäri, tänä vuonna lähtö on 4.4, toivottavasti silloin on jo kevät ainakin suomenlahden eteläpuolella. Siitä sitten jotain Krakova, Ceske Budejovice, Stuttgart ja svedujen kautta himaan. Työmatkoillakin voi nautiskella, parhaimmillaan (voi pahimmillaan) saattaa Tuusulasta Lahteen tulla reilu 600 km
Rouva sitten ajelee tyttöporukalla ja aina joskus mennään yhdessäkin, yhdellä tai kahdella mopolla.