Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Tuli hankittua uudet rinkulat trumpettiin ja niinpä viikko sitten otin vanhat pois. Eipä vaan käynytkään ihan käden käänteessä. Yli puolimetrisellä varrella yritin takapallon mutteria avata (46 mm hylsy). Siinä selkä hiessä rupesi jo epäilyttämään, että näinköhän se aukeaa vastapäivään ollenkaan, kun ei mitään tapahdu. Manuskassa puhuttiin 146 Nm:stä. Jos tää on 146 Nm, niin ei näin norjalla varrella sitä saa ikinä takas vaadittuun kireyteen. No, otin kunnon vitunhuutoraivarit, niin jo aukes.

    Tänään sitte uudet tilalle ja momenttiavain vaadittuun kireyteen. Eipä tarvinnu kun vähän jalkoja suoristaa, niin jo rupes avain naksumaan (vähän liiottelua). Tän perusteella se mutteri oli alkujaan varmaan 3000 Nm:n kireydellä ja kyseessä oli alkuperäinen kumi.

    Niin, että mahtaakohan ne siellä tehtailla selailla noita manuskoja ollenkaan ja miten tärkeitä noi vaaditut kireydet on? * Viime kesänä, kun piti nopeusmittarin magneetin vaihdon takia irrottaa eturengas, niin huollon kaveri vetäs sen kylmästi räikällä takas kiinni sen kummemmin momentteja kattomatta. Oisko sitte ollu selkäytimessä 65 Nm?

    Lisäys:
    Semmonen tuli vielä mieleen, että tuskin niitä mopotuksia kokonaisina sieltä tehtaalta tuodaankaan vaan nehän taidetaan laittaa kasaan täällä Suomessa (tai Ruotsissa)



  2. #2
    Oliko laitettu kierrelukitetta (liima) ?
  3. #3
    Lainaa (askeetti @ Tammi. 03 2007,21:52) kirjoitti
    Tuli hankittua uudet rinkulat trumpettiin ja niinpä viikko sitten otin vanhat pois. Eipä vaan käynytkään ihan käden käänteessä. Yli puolimetrisellä varrella yritin takapallon mutteria avata (46 mm hylsy). Siinä selkä hiessä rupesi jo epäilyttämään, että näinköhän se aukeaa vastapäivään ollenkaan, kun ei mitään tapahdu. Manuskassa puhuttiin 146 Nm:stä. Jos tää on 146 Nm, niin ei näin norjalla varrella sitä saa ikinä takas vaadittuun kireyteen. No, otin kunnon vitunhuutoraivarit, niin jo aukes.

    Tänään sitte uudet tilalle ja momenttiavain vaadittuun kireyteen. Eipä tarvinnu kun vähän jalkoja suoristaa, niin jo rupes avain naksumaan (vähän liiottelua). Tän perusteella se mutteri oli alkujaan varmaan 3000 Nm:n kireydellä ja kyseessä oli alkuperäinen kumi.

    Niin, että mahtaakohan ne siellä tehtailla selailla noita manuskoja ollenkaan ja miten tärkeitä noi vaaditut kireydet on? Viime kesänä, kun piti nopeusmittarin magneetin vaihdon takia irrottaa eturengas, niin huollon kaveri vetäs sen kylmästi räikällä takas kiinni sen kummemmin momentteja kattomatta. Oisko sitte ollu selkäytimessä 65 Nm?
    oliko kyseessä yksipuolinen takahaarukka? epäillys tiukkuuteen
  4. #4
    Lainaa (TommY-76 @ Tammi. 03 2007,22:14) kirjoitti
    Oliko laitettu kierrelukitetta (liima) ?
    Ei kyllä näkynyt mitään sen suuntasta, vaikka niitä kierteitä vähän tarkemmin ihmettelinkin.
  5. #5
    Lainaa (juaalton @ Tammi. 03 2007,22:29) kirjoitti
    Lainaa (askeetti @ Tammi. 03 2007,21:52) kirjoitti
    Tuli hankittua uudet rinkulat trumpettiin ja niinpä viikko sitten otin vanhat pois. Eipä vaan käynytkään ihan käden käänteessä. Yli puolimetrisellä varrella yritin takapallon mutteria avata (46 mm hylsy). Siinä selkä hiessä rupesi jo epäilyttämään, että näinköhän se aukeaa vastapäivään ollenkaan, kun ei mitään tapahdu. Manuskassa puhuttiin 146 Nm:stä. Jos tää on 146 Nm, niin ei näin norjalla varrella sitä saa ikinä takas vaadittuun kireyteen. No, otin kunnon vitunhuutoraivarit, niin jo aukes.

    Tänään sitte uudet tilalle ja momenttiavain vaadittuun kireyteen. Eipä tarvinnu kun vähän jalkoja suoristaa, niin jo rupes avain naksumaan (vähän liiottelua). Tän perusteella se mutteri oli alkujaan varmaan 3000 Nm:n kireydellä ja kyseessä oli alkuperäinen kumi.

    Niin, että mahtaakohan ne siellä tehtailla selailla noita manuskoja ollenkaan ja miten tärkeitä noi vaaditut kireydet on? * Viime kesänä, kun piti nopeusmittarin magneetin vaihdon takia irrottaa eturengas, niin huollon kaveri vetäs sen kylmästi räikällä takas kiinni sen kummemmin momentteja kattomatta. Oisko sitte ollu selkäytimessä 65 Nm?
    oliko kyseessä yksipuolinen takahaarukka? epäillys tiukkuuteen *
    Jeps, yksipuolinen on.
  6. #6
    Se 146nm tarkoittaa suomeks sitä että jos laitat sitä metrin varren kanssa kiinni niin se fillari nousee melkein ilmaan vaikka siinä olis se 90kg jantteri mopon päällä.
    Koita jättää se mutteri "löysälle" ja koe kuinka halpaa se on *

    p.s. ei lukitetta, se on sokalla kiinni



    Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
  7. #7
    Lainaa (Kukko @ Tammi. 04 2007,12:56) kirjoitti
    Se 146nm tarkoittaa suomeks sitä että jos laitat sitä metrin varren kanssa kiinni niin se fillari nousee melkein ilmaan vaikka siinä olis se 90kg jantteri mopon päällä.
    Koita jättää se mutteri "löysälle" ja koe kuinka halpaa se on

    p.s. ei lukitetta, se on sokalla kiinni
    146Nm tarkoittaa suunnilleen 15kg metrin varrella.

    Tehtaalla vedetään pulttikoneella kiinni. Kyllä niissä koneissa jonkinlainen momenttisäätö on, eli pitäisi olla kohdallaan. Omassa oli myös melko tiukassa tehtaan jäljiltä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  8. #8
    Jos vähän vielä hifistellään niin se kiristysmomentti saavutetaan liikekitkan vaikuttaessa. Sitten kun avataan, niin momentti joka avaamiseen tarvitaan on hieman suurempi lepokitkan vaikutuksen takia
    Ducati Diavel Dark
  9. #9
    Sekoitetaanpas vielä tätä fysiikkaakin liippaavaa soppaa..

    Jep, eli vääntömomentti "t" on kääntösäteen (oikeasti vektorin mutterista kohtaan johon voima tuotetaan) "r" ja kääntövoiman "F" ristitulo, t=rxF. [Nuo kaikki siis vektoreita, mutta unohdetaan se vaikka nyt tässä].

    Voima taas voidaan laskea massan "m" ja kiihtyvyyden "a" tulona F=mxa, eli maanpinnan painovoimakentässä (a=9,80 m/s^2 (putoamiskiihtyvyys)) yksi kilogramma aiheuttaa 9,80N gravitaatiovoiman.

    => metrin päästä tuo samainen 1kg aiheuttaa 9,80Nm väännön. (Noin 10 siis näihin meidän laskuihin)

    => 146Nm vastaa noin 15 kg:n massaa vastaavaa vääntöä metrin päästä mutterista. Helppoa laskua kun voi jakaa aika suoraan kympillä, mutta toisaalta harvoinpa tuo jako-avain ihan metrinen on.. Noh, puolimetrisellä varrella sen kun kertoo kahdella..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  10. #10
    Elikkä sitä sokan puolimmaistahan ei ole tarkoitus kiristää kun siihen asti kun sokka menee nätisti. loppu tiukkuus vetopakan puolelta, Korjatkaa jos olen väärässä? Ja vetopakan puolelta se mutterin huuli on lyöty esim meisselillä siihen takaakselin hahloon kiinni, estääkseen löystymisen. Tämän hahlon uskon olleen ongelmana topicin aloittajan renkaan vaihdossa. Ehdottamasti se pitää lukita myös takasin laittaessa. En ole aivan varma kun en ole vaihtanut kertaakaan rengasta mutta kerran olen muuten vaan purkanut perän triplestä ja sillon otin kaikki helyt pois, joten järjestys hieman erillainen.
  11. #11
    Lainaa (Kukko @ Tammi. 04 2007,12:56) kirjoitti
    Se 146nm tarkoittaa suomeks sitä että jos laitat sitä metrin varren kanssa kiinni niin se fillari nousee melkein ilmaan vaikka siinä olis se 90kg jantteri mopon päällä.
    Koita jättää se mutteri "löysälle" ja koe kuinka halpaa se on

    p.s. ei lukitetta, se on sokalla kiinni
    oisko menny messinki tapit poikki, jos omasta kokemuksesta puhut
  12. #12
    Lainaa (juaalton @ Tammi. 04 2007,14:33) kirjoitti
    Lainaa (Kukko @ Tammi. 04 2007,12:56) kirjoitti
    Se 146nm tarkoittaa suomeks sitä että jos laitat sitä metrin varren kanssa kiinni niin se fillari nousee melkein ilmaan vaikka siinä olis se 90kg jantteri mopon päällä.
    Koita jättää se mutteri "löysälle" ja koe kuinka halpaa se on *

    p.s. ei lukitetta, se on sokalla kiinni
    oisko menny messinki tapit poikki, jos omasta kokemuksesta puhut *
    juu en ole omalla kohdalla hölmöillyt...
    Ja siinä triplukan vanteen kiinnityksessä on semmonen 4-5mm paksu jousiprikka välissä ja sitä jo yksistään saa kiristää ihan vitusti...
    nimim. olen istunut Harley-davidson of lauttasaaren huollossa oman pyöräni päällä kun piällysmekaanikko suuriherra veti sen mutskun avaimen kanssa kiinni...
    Ja se todella tulee KIINNI, ihan helvetin kovaa KIINNI!
    Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
  13. #13
    Lainaa (Kukko @ Tammi. 04 2007,14:42) kirjoitti
    juu en ole omalla kohdalla hölmöillyt...
    Ja siinä triplukan vanteen kiinnityksessä on semmonen 4-5mm paksu jousiprikka välissä ja sitä jo yksistään saa kiristää ihan vitusti...
    nimim. olen istunut Harley-davidson of lauttasaaren huollossa oman pyöräni päällä kun piällysmekaanikko suuriherra veti sen mutskun avaimen kanssa kiinni...
    Ja se todella tulee KIINNI, ihan helvetin kovaa KIINNI!
    Jaha. Selvisi missä se minun Tripleni jousiprikka oli alkujaan saatu poikki.

    Tai selväähän se nyt oli alkujaankin, mutta enpä viitsinyt kummemmin kinata kun sain uuden tilalle. Kovasti väittivät vetävänsä aina mutterit momenttiin.

    Ei kai sitä prikkaa nyt sentään ole tarkoitus loppuun eli tasaiseksi pakottaa? Kyllä mulla on kotitallissa myöhemmät renkaanvaihdot itse suoriteltuna pysynyt vanne kiinni ihan sillä manuaalin momentilla, eikä oo prikkakaan napsahtanut poikki.
  14.  
  15. #14
    Lainaa (Talttapää @ Tammi. 04 2007,15:03) kirjoitti
    Tai selväähän se nyt oli alkujaankin, mutta enpä viitsinyt kummemmin kinata kun sain uuden tilalle. Kovasti väittivät vetävänsä aina mutterit momenttiin.
    Ryssän momentti: kun jalka lipsahtaa.

    Tehtaan suositus riittää takuulla. 146Nm pitää kyllä aika tiukasti kiinni niin tiheällä kierteellä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21