No niin. Tämä on sitten niiiin pitkä tarina, jotta jaksaakohan tätä kukaan lukea?
Jo muinaiset roomalaiset.. Eikun: Ostin syksyllä ’99 Bläkkärin. Nyt on sitten ajettu sillä miltei 10tkm. Alkaa käydä tutuksi -ajotaukoa kun oli 18v! Syksyllä ehdin ajaa 3tkm, nyt tänä kesänä n 5tkm.
Syksyllä käytin pyörän isommassa huollossa Jämsässä, kun siellä kuulin olevan fiksuja ja huolellisia tekijöitä Huolto-Kaksikolla. Kyllähän he huomauttivat, että kone käy paksulla. Ajattelin sen olevan siksi, että jotkut haluavat boxin säädetyksi keski/alakierroksilla paksulle, jotta kaasuunvastaavuus olisi 'parempi'.
Puristusmittaukset teetin, hyvät arvot olivat. Ohivuotoa (jossa selviäisi kannentiivisteen, venttiilien jne kunto) en ymmärtänyt teettää. Tosin eipä sitä jäähdytysnestettä kulu. Eikä öljyäkään.
Eli se on alusta asti käynyt paksulla, nyt vieläkin paksummalla. 2 ja 3 pytyn tulpat on nokiset. Ne eivät siis käy riittävän lämpöisenä jotta tulpat toimisivat ns itsepuhdistusalueella. 1 ja 4 on kuin oppikirjasta, hiukan kahvinpurua vaaleampi.
Pyörässä on 4-1 Yoshimura RS3, Dynojetin PowerCommander II -boxi ja K&N filtteri, Bikefox/Koskenniemen säädöt niille. Ajan 98 oktaanisella.
Jossain vaiheessa koneeseen valui muutamia kertoja (vuotavasta ruiskusuuttimesta?) bensaa kun se seisoi muutaman päivän, se piti pyörittää hitaasti iso vaihde päällä sylinter(e)istä pois. Sitten käynnistyi ensin kahdella, sitten kaikilla pytyillä.
Vinkistä laitoin Forten ruiskun putsaus ainetta bensaan ja se taisi jonkin verran auttaa vuotamiseen. Kylmiltään nyt käy nätisti, mutta ikäänkuin seoksen rikastus jäisi päälle noihin 2 ja 3 pyttyihin.
Putsasin myös tankin huolellisesti ja siellä olevan bensasuodattimen, mutta en ole purkanut (vieläkään) ruiskutussysteemejä. Epäilen , että 2 ja 3 ruiskusuuttimet on rikki.
Ne eivät kykene roskan tai vian takia syöttämään riittävän vähän soppaa(?), jotta kone kävisi lämpöisenä nätisti pintakaasulla tuossa noin 2-4tonnin seutuun. Kaasu tapissa hommat toimii, mutta se nyt on sen verran epäsosiaalista ja vaarallistakin. Ja asuinalueellamme on 40kmh rajoitus...
Lämpöisenä tyhjäkäynnillä ja sen ylikin tasakaasulla putoaa sylintereitä käynnistä.
Olisiko vikaa ruiskutuksessa? Entäs puolassa tai yleensäkin sytyssä? Voiko jokin anturi valehdella? Esim että kone ei muka lämpene ja toimiiko rikastus vain 2 ja 3 pytyillä?
Vika on pahentunut vähän kerrassaan, nyt on kaupungissa melkein ajokelvoton.
Olisko havaintoa, mistä kannattaa alkaa asioita selvittämään? En ole löytänyt suomalaista blackbird'iin keskittynyttä foorumia. Jos tiedät sellaisen, paiskaa vinkki/linkki. Tai avita jos voit
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
No ainakin yleensä hondissa on ollut 2-3 pytyille *1 puola ja sitten 1-4 pytyille toinen puola. Siinä ainakin yhteinen tekijä nuille pytyille.
Tuo nokisuus voisi johtua siitä ettei kipinän teho riitä polttamaan kaikkea bensaa tietyissä tilanteissa.
Joka voi johtua a)tulpanjohtojen liian suuresta vastuksesta b) tulpan väärästä kärkivälistä c)puolasta.
En usko että suuttimissa on vikaa, harvinaista jos 2 suutinta hajoaa yhtäaikaa samalla lailla.
Tuo commanderi lienee myös säädetty hivenen turhan rikkaalle osakaasulla, joka saattaa pahentaa tuota.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Veikkaanpa häikkää tai vääriä säätöjä commanderissa. Ota se kokeeksi välistä pois, mutta älä kovin paljon aja, sillä k&n + tehoputki voivat vetää laihoille -> pakoventtiilit vaaravyöhykkeessä.
Edit: Mulla on kylläkin täys akra, ilman komentajaa tai muita virejä. Toimii erinomaisesti.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Mulla on kaasari xx ja mietin et jos vaihtaisin ankkärit siihen. Onko vaaraa että moottori ottaa ittensä eli hajoaa konkreettisesti ilman suuttimia ja k&n:ää? Vai voinko ruuvata änkkärit paikalleen ja ajaa vaan.. nauttia äänistä ilman pelkoja!??(mopedman @ Elo. 21 2006,11:47) kirjoitti
Ei se siitä mihkään hajoa ilman suuttimiakaan, kannattaa kuitenkin käydä kattoo jossain lambda-mittarilla, että seokset on kohdallaan. Liian laihalla saattaa hajottaakin jotain. Yleensä pelkät sliparit ei kuitenkaan niin kovin vaikuta, mutta joskus voi olla hyvä hiukan säätää seoksia. Se ei oo kallista, maksaa yleensä n. 60 €. Viaber esim. voi katsoa sun seokset ja juoksuttaa sen dynon lapi ja antaa tarvittaessa ohjeet oikeisiin säätöihin. Näin mä ainakin tein ja homma toimii.(Herra XX @ Syys. 03 2006,18:45) kirjoitti
![]()
Do-dih, vihdoinkin ruudulla. *
Kiitoksia paljon vastauksista ja arveluista. Kyllä se lääke löytyi, Jämsässä Huolto-Kaksikoilla käyttää piti. Työkiireet häiritsi vaikka olisin tietysti itse tuota vikaa korjannut muutoin... *
Aikanaan sen pyörän oli säätänyt Bike-Fox Oulussa, sieltä sain hyviä vinkkejä. Ja täältä tietysti!
Syynä oli rikkimennyt paineenrajoitin (regulaattori) polttoaineen suihkutuksen 'jakotukissa'. Se ei rajoittanut painetta, vaan suuttimille meni sen verran paljon painetta mitä pumppu jaksoi työntää, joten -onneksi vain- kakkosen ja kolmosen suuttimet antoivat periksi.
Siksi niihin pyttyihin valui polttoainetta, joka ei puristu kokoon kuin ilma, eli jökkäsi jumiin. *Sitten kuutonen koneeseen ja työntämistä, kyllä se sitten pakoventtiilien ja männänrenkaiden ym kautta bensaa vuodettuaan alkoi pyörimään. Ja käymään kaikilla pytyillä, kun sai ne tulpat kuivettua.
Bensaa meni muuten sellainen 8-11 l/100km, vaikka en kovin urheilullisesti silloin ajellut. Siitäpä vinkki polttoainepuoleen.
Jämsässä vaihdettiin siis kaksi suutinta + se regulaattori. Oli kuulemma ensimmäinen Hondan regulaattori joka EU alueella XX:stä on mennyt. Sitä ei ollut EU:n alueella varastossa ja toimitus Japanista, maahantuojan inventaario (vai mikä se nyt oli..) ynnä muu sai aikaan sen, että meni noin 1½kk korjauksessa. Kun sellaisia osia ei varastoida, joita ei mene.
Jos noin on, ei ole kait aihetta huolestua, että muissa bläkkäreissä samaa sattuu!
Hitto kun tällainen osui minulle, vaan lotto ei osu...
Maksoi hunajaa&mansikoita, osat olivat sika-kalliita. Työssä tulivat vastaan kyllä ja hieman osien hinnassakin.
Nyt käy&kukkuu kauniista pintakaasusta alkaen. *
Kiitoksia tosiaan vinkeistä, näin ne asiat etenee!! *![]()
-XX
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K