Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 233:sta
    Eli siis pistä jatkoon hyviä vinkkejä (allekirjoittaneelle) uudesille motoristeille. Kaikki vinkit huolloista kaksipyöräisen hankkimiseen ovat tervettulleita.

Omalla kohdalla on siis näillä näkymin tarkoitus ajaa A-kortti ja hankkia ensi- kevääksi/kesäksi uutta tai vanhaa -moottoria jalkojen väliin. Autolla ajaminen käy niin nopeasti tylsäksi että pienellä ihmisellä korvien väli murtuu. Ystävän innoittamana ajattelinkin siis ensi kesäksi vähentää pyörien määrää neljästä kahteen, sillä tämä olisi työn oheen mukava keventävä harrastus jonka voisi aloittaa

Itse olen siis kooltani 191cm 116kg kokoinen sankari, jota kiinnostaa moottoripyörämalleista ensisijaisesti custom/cruiser -akseli. Joten myöskin ehdoituitukset ensipyöräksi ovat myös tervettulleita.

Pyydän siis neuvoja uudelle motoristille. Mitä olisit toivonut itse tietäväsi harrastusta aloittaessa? Mikä on ollut kullan arvoista tietoa harrastuksen aloittamisessa? Mitä kannattaa välttää? Jne.

-Mitä kannattaa huomioida uuden/vanhan pyörän ostamisen yhteydessä?
    -Moottoripyörän huolloista
    (-Pirkanmaan ajoporukoita)
    -Tervetuliaisia
    -Jne.
    Härpätys
    Valitse mahdollisimman korkea ja lyhyt kustomi. Sellainen, jossa jalkatapit ovat mahdollisimman vähän edessä. Kannattaa välttää sellaisia pyöriä, joilla ei voi ajaa mutkassa.
    Joku muu voi kertoilla hyviä kruiseripyöriä. Itse en keksi yhtäkään. Ducati Diavel lienee ainut järkevä edes vähän "customi/kruiseri"-tyylinen.

Olisin itse halunnut tietää, että olisi kannattanut ostaa heti ensimmäisenä se kyykkysporttipyörä, niin olisi joutunut opettelemaan heti alkuun ajoasennon kunnolla.

Kannattaa osallistua ajokoulutukseen aika pian, kunhan saat ajokorttikoulun jälkeen vähän haettua tuntumaa omatoimisesti.

Pirkanmaan ajoporukoita... Moottoripyöräkerho 69
    Järjestävät myös ajokoulutuksen. Tässä vähän esimakua: https://www.youtube.com/watch?v=P-lIHLfM4Uc
    Tuolla Survi advanced -kurssillakin oli yksi suht tuore ajelija matalalla kustomimopolla ja oli oikein tyytyväinen koulutuksen antiin ja sai paljon uutta harrastukseensa, vaikkei väärän pyörävalintansa takia pystynytkään ajamaan kunnolla. Kurssi kyllä sopii kaikille katuajajille, vaikka videolla lähinnä sportti- ja möhkötourinkipyöriä näkyikin.

Myös MotOrg järjestää koulutuksen!

Kilpailuta vakuutukset. Niissä on suuria eroja.
    Osta varusteet syksyn tai talven alennusmyynneistä - säästät rahan.
    Helpoimpia huoltoja kannattaa tehdä itse niin paljon kuin mahdollista - säästät rahan.
    Hyviä ajoreittejä löytyy täältä: https://www.motocaching.net/fi/country/FI/Finland
    Customilla ei voi ajaa.
    Yli 190cm kuskikin mahtuu ajamaan sporttipyörää - ei ota pää kattoon.

Älä niele pureskelematta kaikkia neuvoja.

Aloita tästä: http://motoristisurvival.fi/vanhat/A...naan_s1-65.pdf
    Viimeksi muokannut: Miikam; 01.02.2017 klo 03:33.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
    Jos oli edellisessä asiaa, niin oli sontaakin.

Mikäli et osta BossHossia, niin kaikilla tuntemillani customeilla voi aivan hyvin ajaa mutkassa(?) ja tuollakin kun mutka on tarpeeksi loiva. Jos ei osaa ajaa, niin tilanne on tietysti toinen, mutta itse en ole vielä lepikkoon sortunut, vaikken ole koskaan kyykkypyörää omistanut.

Tuollainen kyykkypyörän tyrkyttäminen kaverille, joka haluaa customin/cruiserin onkin sitten sitä sontaosastoa. "Customilla ei voi ajaa." <- hohhoijaa, mitä paskaa. Jalkatapit/astinlaudat edessä on mukava ajella, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, nautitko mutkateistä vai et. Kapeakatseisuus on kovin yleistä.

Huoltoja voi/pystyy hyvinkin tekemään itse. Öljynvaihto on yksi tärkeimmistä, mutta myös jäähdytysnesteet (jos sellaiset pyörässä on) pystyy vaihtamaan itse, sytytystulpat, jarrupalat ja tämäntyyppiset kun hoitaa itse, säästää pitkän pennosen. Venttiilien säätö sun muut vaativammat kannattaakin sitten jättää ammattilaiselle tai perehtyä todella hyvin siihen, mitä tekee.

Nythän on MP17 messut tulossa ensi viikonloppuna eli sinne kannattaa mennä katselemaan messutarjouksia ajovarusteista ja muutenkin pääsee selaamaan valikoimaan useammalta toimijalta saman katon alla.

Rotevan kaverin ei kannata aloittaa harrastusta millään Jampin XV535:lla. Tietämättä budjettia, se lienee "taivas on rajana" -osastoa. Suosittelen min. 1000cc kokoista pyörää alkuunsa. Itse tosin aloittelin 800cc pyörällä ja sekin riitti hienosti, mutta usein noissa pienemmissä on ahdas ajoasento pitemmälle kuskille. Sitä pitää vaan käydä istumassa eri laitteita, että saa kuvaa siitä, mikä itseä miellyttää ja sekin onnistuu kivasti messuilla, joilla on sekä uusia että käytettyjä tarjolla.

Suzuki Intruder
    Yamaha XV
    Yamaha VMX
    Triumph Thunderbird

Kauneus on katsojan silmässä eli pyörää on toiselle paha ostaa. Tarjontaa on vaikka kuinka paljon, eikä vähiten Persujen ja Sipilän ansiosta eli Nettimotoa selailemaan. Tärkeintä lienee kuitenkin se, että ostat pyörän itsellesi, et kaverille tai naapurille. Eipähän sitten ala vituttaa heti.

Jos et osta Harrikkaa (perinteisesti If on selkeästi halvin HD vakuuttaja), vakuutukset tarttee kilpailuttaa melkein joka kevät. Nyt kun vakuutuslaki muuttui vuoden alusta, en osaa sanoa kuinka tämä vaikuttaa jatkossa, kun hintaan ja bonareihin vaikuttaa oma vahinkohistoria. Aloittelijalla lienee kuitenkin kovemmat maksut eli kilpailutus kannattaa.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
    Rahastonhoitaja
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ajelin tuossa alkukesällä yksvaihteisella mammanpyörällä. Kankea ja huono ohjautuvuus pyörätienopeutta hiljaisemmassakin vauhdissa ja meinasin jäädä eteen kiilanneen auton alle koska pelkkä takajarru. Sitten ostin retkipyörän, käänty ajattelematta lujassakin vaudissa tiukkoihin paikkoihin ja pysähtyy kun käskee.

Sama noissa loivakeulaisissa lukemani perusteella. Peruspyörä tai sportti lienee monipuolisempi ja halvempi.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Minulla on kokemusta vasta viideltä kesältä pyöräilystä joten aika kokematon olen vielä itsekkin.
    Mutta mieleeni tuli:

-kokeile rohkeasti myös sellaisia pyöriä mitä et edes ole ajatellut ostavasi. Itse ostin neljän vuoden kyykkyilyn jälkeen matkaenduron ja harmittaa nyt etten älynnyt aikaisemmin (maku asioita)

-jos haluat säästää huolloissa rahaa niin rohkeasti vain itse tekemään, tekemällä oppii ja apua saa aina...esim tältä sivustolta.

-osta hyvä kypärä, sellainen joka on turvallinen ja mukava pitää päässä.

-vertaile aina hintoja, ostitpa mitä tahansa. Hinta vertailulla säästää paljon! (Siis jos tarvii säästää)

-jos ja kun päätät suojella kuuloaistiasi niin osta hyvät korvatulpat, huonojen kans menee vain hermot.

-jos joskus suunnittelet jotain useamman päivän reissua niin reissubudjetti on keskinmäärin 100-150e/päivä (tätä tulet joskus miettimään ja tämän vastauksen tulet saamaan)

Turvallisia kilometrejä!
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
    Ja vielä yks vinkki....kun ajat tuolla liikenteessä niin ajattele aina että noi autoilijat ei näe sinua! Pysyt varmemmin hengissä.
    Honda Varadero -01
    ex:Suzuki GSX 600F -98
    ex:Yamaha TZR 125 -91
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Harald on jäljillä. Jos tuntuu, et haluut customin tai cruiserin, niin hanki semmoinen. Jätä riisikipot ja spaghettimankelit muille.

Muutama geneerinen hajatelma:

1) Varaudu siihen, että rahaa menee ja vanhasta pyörästä ei koskaan saa omiaan pois, vaan takkiin tulee . Kaikki hauska maksaa. Jos haluaa huokeamman harrastuksen voi marjastaa.

2) Älä tingi varusteiden laadusta. Hinnasta voi tinkiä alennuksilla ja käytettyjä ostamalla. Tutki ja kysele varusteista miettien omaa käyttöäsi. Esimerkiksi hanskoja on hyvä olla kahdet, mutta ostaa yhdet hyvät alkuun ja sitten jatkossa tulee yleensä se kesäversio. Jos polte on kova, niin ajoa tulee syksystä kevääseen, joten muukin ensivarustus on varmaan muotoa, että menee kelillä kuin kelillä. Myöhemmin tulee sitten mahdollisesti muuta kampetta komeroon. Jos tarkoituksena on ajella vain aurinkoisina kesäpäivinä, niin hommaa kamppeet aluksi siihen.

3) Älä murehdi ensipyörän ostoa. Se ei ole viimeisesi. Ks. kohta 1.

4) Huoltoja kannattaa harjoitella asioita hahmottelevan kaverin kanssa, jos ei omaa huoltokokemusta mekaanisista laitteista. Huoltomanuaali omaan pyörään on hyvä (lähes pakollinen) lisä. Kuten sanottu, aloittaa öljynvaihdoista ja etenee fiiliksen mukaan. Satsaa tässä kohtuullisiin työkaluihin. Hylsysarjat eivät maksa mahdottomia + momenttiavain tai kaksi yleensä tarvitaan. Lainaile aluksi kavereilta jos olet epävarma haluatko tehdä huollot itse. (peruscruiseri kun menee bensaa lisäilemällä melkein maailman tappiin)

5) Sosialisoidu aluksi näissä hommissa. Työkaluna tämä foorumi, jokin toinen foorumi, paikalliset yhdistykset/ kerhot. Opit nopeammin tapahtumista, reiteistä tavoista tehdä asioita jne. jne. Aikaa myöten yhdistykset ja muut voivat jäädä ja jäät toteuttamaan omaa visiotasi uusien kavereiden kera, tai sitten sinusta tulee kerhohirmu, jolla on laukut täynnä tarroja.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
    ^ JMH puhuu asiaa.

Vielä lisään tähän pakollisen "mainoksen":
    Liity jäseneksi, jäsenmaksun saat moninkertaisesti takaisin jäsenetujen muodossa, hankkiessasi vaikkapa niitä ensimmäisiä ajovarusteitasi.
    Tässä hyvä esimerkki http://www.moottoripyora.org/keskust...61#post6502961
    Lisäksi esim. kumppanimme Eurobiker myöntää jäsenillemme -20% useimmista tuotteista.

Tervetuloa mukaan!

PS. linkki kauppaamme http://motorg.omaverkkokauppa.fi/
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
    Kiitoksia kaikille vastaajilla, tässähän riittää jo pureksittavaa hetkeksi aikaa. Asiolla on aina monta näkökantaa ja niin selvästi täälläkin, mutta sitä tulinkin täältä hakemaan.

Vielä kerran kiitokset ja paukuttakaa lisää vinkkejä jos/kun tulee mieleen.
    Härpätys
    Itse ennen omaa pyörää vuokrasin erilaisia prätkiä paria mallia. Tunnin koeajolla ei vielä pääse kärryille, mutta päivän tai viikonlopun lenkin aikana ehtii ajatukset selventyä. Siten kun pyörätyyppi on selvillä voi mieleistä lähteä etsimään pienemmästä osajoukosta.

Aikanaan Espoossa sijaitseva BMW kauppa (jonka pääkonttori on Tampereella) vuokrasi myös myynnissä olevia tarjokkaita (jos kukaan ei ollut varannut koeajoon). Kyseisestä pajasta sai ajovarusteet lainaksi, joten sekään ei ollut kynnyskysymys. Nykytilanteesta ei ole tietoa, kysymällä selvinnee.
    Suosittelen myös MP-messuille menemistä. Koeistu erilaisia pyöriä, niin saat hiukan tuntumaa, miten mahdut pyörän päälle ja millainen ajoasento sinusta tuntuu hyvältä. Ja ole avoin vaihtoehdoille, todella monelle käy niin, että ennen ajokokemusta asetetut haaveet eivät kohtaakaan todellisuuden kanssa. Itse halusin matkaenduron, nyt alla on matkasportti. Tosin, ihan pikkuisen tekisi mieli sitä enduroa rinnalle.... Eli varaudu siihenkin, että alkuhankaluuksien jälkeen harrastus vie, ei vain käden, vaan ihan koko ihmisen. Muista, että vääränlaisia pyöriä ei olekaan, makuja on vaan niin monenlaisia. Ja mikäpä olisikaan palkitsevampaa kuin kiistellä makuasioista...

Suosittelen lämpimästi myös yllä mainittua MP69:n motoristisurvivalia. Se on kattava kokonaisuus pyörän hallintaa ja ennakoivaa ajoa heti keväällä, ajokauden alkupuolella. Myöhemmin kesällä voi sitten mennä reenaamaan kaarreajoa ja ajolinjoja motorgin ajotaito 2:lle. Jos keväällä et ehdi saada korttia ennen survivalia, orgin ajotaito 1:stä kannattaa yrittää bongata täältä sivustolta. Se vaan tuppaa täyttymään alta aikayksikön, eli ilmoittautumisen kanssa ei kannata tupeksia. Tuolla ylempänä Miikam näemmä laittoi linkin (viimeinen niistä) Ajo hanskassa kirjaseen. Siinä on hyvää tietoa pohjalle. Kokemus tuo varmuutta ja ajamisesta tulee aina nautinnollisempaa mitä varmemmaksi se muuttuu, siksi nuo kurssit on vallan suositeltavia.

Tällä sivustolla kannattaa seurata Länsi- ja Sisä-Suomen aluefoorumia. Siellä ilmoitellaan, koska .org-porukka suunnittelee letkailua. Varsinkin tikkariletkaan kannattaa vasta-alkajan lähteä mukaan. Siellä tutustuu muihin motoristeihin ja mukaan mahtuu pyörätyypistä riippumatta. Yritän ehtiä muutaman tikkariletkan vetää Tampereen ympäristössä kesän aikana ja varmaan joku muukin niitä voisi vetää, jos en ite ehdi.

Tervetuloa foorumille, täällä ei kannata ihan kaikkea purematta niellä, mutta meininki on mainiota.

Onnea kortin hankintaan!
    Honda CBR 1100 XX
    ex XL 700 V Transalp
    Vuonna 2004 lähti harrastus ja ihan täysin mielikuvilla mentiin. Ehkä parhaan neuvon minkä voisin antaa on; osta alkuun joku halpa raato. a) kun kuitenkin alkuvaiheessa se muksahtaa nurin jossain vaiheessa, ei harmita b) pääset ajamaan ja samalla on helppo päräyttää johonkin liikkeen pihaan ja käydä koeajamassa erilaisia pyöriä.
    Itse ostin aikoinaan heti uuden ja muutamien koeajojen jälkeen lopetin tietoisesti koeajelut toisilla pyörillä, koskan niistä nousi aina kauhea vaihtokuume ja rahaa ei tietenkään ollut vaihtaa.
    Käytetystä pyörästä luopuessa ei takkiin tule niin paljon kuin mitä uudessa tippuu arvo.

Moni ei usko, mutta jos mahdollista, etene pienistä kuutioista suurempiin. Jos se ei muuta opeta, niin nöyryyttä tietämään minkälaista on ajaa vajaatehoisella ;) Itse olen nähnyt paljon kavereilla ajotyyliä, joissa mutkaa ei osata ajaa, mutta kun suora aukeaa, ei niistä pääse ohi. Sitten taas seuraavaan mutkaan jarrutellaan. Vajaatehosella oppii ottamaan mutkat paremmin = siten ettei vauhti tipu liikaa.
    Toisen "paras neuvo" voi näemmä olla joka kantilta täysin päinvastainen kuin millä itse lähtisi etenemään
    S
    Moottoripyöräily on tunnelaji ja sillä mennään, mikä itseä miellyttää eniten.
    Joskus se on pienestä kiinni, se miellyttäminen.
    Jos mittariston asennossa tai jossain visuaalisessa jutussa on jokin pielessä, niin ei sitä pelasta testimenestys tai kaverin kehut.
    Tai vastaavasti korkealta kiekuva nelipyttyinen ei ole vaan se "oma juttu" ja toinen ei voi sietää lötköttävää Vee-Kakkosta.

Tunne edellä kohti seikkailua.
    Lainaa TTA kirjoitti Katso viesti
    Vuonna 2004 lähti harrastus ja ihan täysin mielikuvilla mentiin. Ehkä parhaan neuvon minkä voisin antaa on; osta alkuun joku halpa raato. a) kun kuitenkin alkuvaiheessa se muksahtaa nurin jossain vaiheessa, ei harmita b) pääset ajamaan ja samalla on helppo päräyttää johonkin liikkeen pihaan ja käydä koeajamassa erilaisia pyöriä.
    Itse ostin aikoinaan heti uuden ja muutamien koeajojen jälkeen lopetin tietoisesti koeajelut toisilla pyörillä, koskan niistä nousi aina kauhea vaihtokuume ja rahaa ei tietenkään ollut vaihtaa.
    Käytetystä pyörästä luopuessa ei takkiin tule niin paljon kuin mitä uudessa tippuu arvo.

Moni ei usko, mutta jos mahdollista, etene pienistä kuutioista suurempiin. Jos se ei muuta opeta, niin nöyryyttä tietämään minkälaista on ajaa vajaatehoisella ;) Itse olen nähnyt paljon kavereilla ajotyyliä, joissa mutkaa ei osata ajaa, mutta kun suora aukeaa, ei niistä pääse ohi. Sitten taas seuraavaan mutkaan jarrutellaan. Vajaatehosella oppii ottamaan mutkat paremmin = siten ettei vauhti tipu liikaa.
    Ehkä se turbotettu Busa ei ihan ykkösvehje aloituspyöräksi ole, mutta ehkä suurin "ongelma" tulee
    sen pyörän valinnan jälkeen kuitenkin sen kuskin "päästä".... ihan vakavasti puhuen.

Oli vehje hieman isompi/pienempi, tehokkaampi/tehottomampi, mihin tuo "kyllä sitä suoralla vedetään"
    dissaus oikeastaan perustuu ???? Kateuteen siitä, että oma rukki ei tärähdä avauksessa.

Jos sitä ollaan niin pelimannia, niin pelimannia, niin paskaako siitä.... sitten heitetään sillä
    luumulla... tai jollain ihan muulla ohi ulkokautta kun mutka tulee.... eiks niin.

Ei siinäkään nyt kovin "fiksua" ajatuskulkua ole, että opetellaan vetämään "pää repussa" isolla riskillä
    mutkia jollain luumulla. Voi sitä käytännössä ajaa ja opetella sen "taittamisen" ihan yhtä hyvin
    tehokkaallakin pelillä. Ei siihen ole mitään todellista estettä. Jos on, se on aika huolestuttavassa paikassa.

Olisi ihan kiva kuulla, mihin perustetaan asia asiana se, että jos halutaan opetella ja oppia,
    se ei onnistu kuin luumulla.

Ajamisen yksi huippujuttuja.... vauhtitasosta riippumatta, on DYNAMIIKKA !
    Ei mikään ole millään kulkineella tylsempää hommaa kuin "matkustaa hissukseen mutkasta mutkaan".
    "Nautinnollisen" ajon kai pitäisi sisältää tuota dynamiikkaa..... ja siihen kuuluu aivan olennaisina tekijöinä....
    edelleen.... vauhtitasosta riippumatta.... näin ollen mutkiin jarruttaminen.... ja ulos avauksella.

Tässä tulee se karmiva pommi nykyisin tuolla yleisillä laduilla ja nykypyörillä ajamisessa......
    Ajoon ei tahdo syntyä riittävästi dynamiikkaa ilman että suht lyhyilläkin suoremmila osilla vauhti nousee
    äkkiä "tupliksi". Siinä on sitten turhan äkkiä "kortti kiitos" ja jokunen tonni maksettavaa.
    Vedä tuolla sitten rennosti.

PS. Yleisillä laduilla on kuitenkin.... jos yhtään järkeä päässä sattuu olemaan... mentävä mutkat kohtalaisilla limiiteillä...
    ihan jo näkemienkin pohjalta. Jos hibiksiä ei saa muusta kuin "Venäläisestä ruletista/pää repussa vetämisestä" voisi
    olla kaikille parasta hoitaa tuo huimistelu himassa liiterin takana ihan itsekseen.

Rapsakampikin nykypeli taitaa kuitenkin mennä rahkeidensa puitteissa juuri sen verran joka
    paikassa kun kapulaa kiertää.... Jos ei ole näin, kannattaa laittaa se kuntoon, se on rikki.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Itse kans aloitin muutama vuos sitten reilu kolmekymppisenä harrastaa.
    Jälkeenpäin ajateltuna, oi jos nämä asiat silloin olisin tiennyt:

Koeaja useita eri pyöriä, myös eri tyylilajin edustajia. Voit yllättyä, tai sitten et. Juttuja kuuntelemalla ja kuvia kattelemalla saat toki osviittaa, mutta lopullinen päätös syntyy ajon jälkeen. Ja otat sen mikä itseä miellyttää, muiden sanomisista viis. Sinä sillä pyörällä ajat eikä naapurin Jorma (toivottavasti). Itse luulin haluavani kisakireetä pikkukyykkyä ja heikkona hetkenä jopa joku er-6:nenkin sai puolittaisen erektion aikaan, mutta onneksi tulin koeajon jälkeen eri aatoksiin.

Gore-Tex. On kai noita muitakin kalvoja, mutta gore toimii varmasti. Jos heität vaan flanellipaidan, nahkachapsit ja nahkaliivit päälle niin kalvokeskustelut voidaan siinä tapauksessa varmaankin unohtaa..

Varusteita saa hyviäkin käytetttynä suht edullisesti. Tietty jos pinkka kestää, niin uusia saa kaupasta. Suosittelen livenä ostamista että saa sovittaa ennen ostopäätöstä, varusteiden koko/istuvuus ei ole taattu vaikka nimellisesti koko olisikin oikea. Aina parempi jos pyörän kanssa pääsee vaateostoksille, niin voi kokeilla miltä varuste tuntuu pyörän selässä. Näin välttyy hutiostoksilta ja palauttelurumbalta.

Korvatulpat tuossa jo mainittiinkin. Kuulonaleneman tajuaa useimmiten liian myöhään.

Kaikkea ei tarvi eikä edes kannata hankkia kertarysäyksellä. Hankit nyt pelit ja vehkeet että pääset liikenteeseen, niin kyllä se siitä muotoutuu. Pikkuhiljaa alkaa itse hiffaamaan että mitä tehdä seuraavaksi ja mitä ei, turha stressi ja vouhotus pois vaan ja kovaa ajoa.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
    Tästä ketjusta kun tulee taas uusi klooni turbobusadelvacvfrkyykkyonparasmutnakusevastaonkin-ketju, niiden tuhansien aiemmin jo olleiden sekaan, tyydyn vain onnittelemaan hyvästä harrastuksesta ja toivottamaan tevetulleeksi hauskaan mutta nuukaan joukkoon. Joukkoon joka tietää kaikesta kaiken, eikä epäile jakaa kyseenalaista osaamistaan etenkään uusille harrastajille. Toisaalta ne samat tyypit auttaa miestä tiellä, moikkaa iloisesti ja ottaa kahvipöytäänsä, ihan sama millä eksyt papattaen paikalle. Onnellisia kilometrejä !
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
    Kun sinne mutkatielle kuitenkin jossain vaiheessa lähtee, niin älä tee kuin minä, ja kokeile taitojasi vieraalla tiellä. Joku perhanan mutka on kuitenkin tiukempi kuin miltä se etäämmältä näyttää. Minulle se maksoi yhden prätkän hinnan ja reissun ambulanssilla kahteen eri sairaalaan. Vieraalla tiellä ajetaan siis huomattavalla maltilla. Vauhdikkaampaa ajoa voi kokeilla, kun tietää osaavansa kääntää ja pysäyttää ja tuntee tien. Nopeusrajoitus ei ole alin sallittu nopeus.

Itse jouduin aikanaan opettelemaan sellaisen ohittamiseen liittyvän asian, että kun ohituspaikka tulee, niin ensin siirrytään vasemmalle kaistalle, ja vasta sitten kiihdytetään. Nykyään toki osaan jo yhdistää kaistanvaihdon ja kiihdytyksen, mutta minulle prätkän kiihtyvyys oli asia, joka yllätti. Ja ylipäätään ohittaessakin saa seurata nopeusmittaria. Hyvin vääntävällä pyörällä nopeus ohitettavan rekan nupin kohdalla on pitkälle toista sataa, jos ei ole tarkkana. Liiallinen ohitusnopeus voi johtaa jarrutusnäytökseen, jos ohitettavan edessä onkin jokin ajokki, jonka taakse pitää kurvata omalle kaistalleen. Kohtuuton kiihdyttely ja jarruttelu tavallisissakin liikennetilanteissa saattaa aiheuttaa epätietoisuutta muissa tienkäyttäjissä. Vältä yllätysten aiheuttamista!

Paskamaisin vastaantulija on rekka, joka on katettu pikkuisen löysällä, tuulessa aaltoilevalla pressulla. Sellaisen aiheuttama ilmavirta voi täräyttää ihan kunnolla. Ei sekään ojaan vie, mutta se rysäys on hyvä tietää etukäteen.

Osta umpikypärä. Mainitsemassani ojaanajossa naamani olisi mennyt uuteen uuskoon, jos olisi ollut avomalli. Nyt säästyi jopa silmälasit.
    Viimeksi muokannut: ted; 01.02.2017 klo 19:59.
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
    Lainaa Tepatius kirjoitti Katso viesti
    Eli siis pistä jatkoon hyviä vinkkejä (allekirjoittaneelle) uudesille motoristeille. Kaikki vinkit huolloista kaksipyöräisen hankkimiseen ovat tervettulleita.

Omalla kohdalla on siis näillä näkymin tarkoitus ajaa A-kortti ja hankkia ensi- kevääksi/kesäksi uutta tai vanhaa -moottoria jalkojen väliin. Autolla ajaminen käy niin nopeasti tylsäksi että pienellä ihmisellä korvien väli murtuu. Ystävän innoittamana ajattelinkin siis ensi kesäksi vähentää pyörien määrää neljästä kahteen, sillä tämä olisi työn oheen mukava keventävä harrastus jonka voisi aloittaa

Itse olen siis kooltani 191cm 116kg kokoinen sankari, jota kiinnostaa moottoripyörämalleista ensisijaisesti custom/cruiser -akseli. Joten myöskin ehdoituitukset ensipyöräksi ovat myös tervettulleita.

Pyydän siis neuvoja uudelle motoristille. Mitä olisit toivonut itse tietäväsi harrastusta aloittaessa? Mikä on ollut kullan arvoista tietoa harrastuksen aloittamisessa? Mitä kannattaa välttää? Jne.

-Mitä kannattaa huomioida uuden/vanhan pyörän ostamisen yhteydessä?
    -Moottoripyörän huolloista
    (-Pirkanmaan ajoporukoita)
    -Tervetuliaisia
    -Jne.
    Kun luovut siitä 4 pyöräisestä sääsuoja laatikosta niin
    muista että 2 pyöräisellä ajelessa semoinen kun näkyy vaikka kolmion takan tai muuten läheläkää ajolinjaa/samalla tiellä
    tarkoitaa se välitöntä kuoleman vaara
    (silti niile ei saa tehdä mitään oman henkensä, terveytensä suojaamiseksi hätävarjeluna)
    se 4 pyöräinen laatiko on sittä kumma kapistus että ihiminen kun menee sen sisälle niin kaikki asiti lakaa toimimasta 9/10 ja sillä yhdeläkin suurin osa,

ajelessa on hyvä pitää jompi kumpi niistä 2 pyörästä maassa
    (hyvä muisti sääntö musta mustavasten)
    kypärän ei ole hyvä koskea maahan varsinkaan pään ollessa kypärässä,
    avokypärä on mukava mutta niin on leukakin...
    ehkä tärkein ajeluvinki kuitenkin on pysyä hengissä niin pääsee ajamaan seuravankin kerran
    2013Halli 5x1Maili2016Lappenranta K 3X1Maili
    2013Joensuu 2X1Maili
    2013Lappenranta S7X1Maili
    2014Lappenranta S 6X1Maili
    2015Halli6X1Maili
    2015Lappenranta K 17X1Maili
    2015Kauhava17X1Maili
    2015Räyskälä27X1/4Maili
    2015Lappenranta S 3X1Maili
    Alle tonnisen hankkiminen on ajan ja rahan haaskausta. Eri asia sitten jos mies on joku 60-kiloinen ruikku niin kusiainen voi olla ihan ok.
    Iltaa.
    Nyt oli pakko viimein kirjautua kun about samassa tilanteessa olin viimevuonna itse. Kortin ajoin n. 10v sitten ajaakseni lähinnä näillä museokikottimilla,pienillä sellaisilla.
    ostin jopa projekti custominkin koska olin varma että halusin mennä leppoisasti jalat edellä. Viime kesänä sitten alkoi nyppimään tuo nurkissa pyöriminen. Ja kun aikani roikuin museo sarvissa vajaa satku lasissa tuulta kiroillen, tuntui että olisiko sittenkin oikea matkapyörä mitään.sellanen sporttinen. Sukulaiset kaukana,,,sinnepäin mä lähen kuhan saa vähän tuulensuojaa jne.

Pieni vinkki mahdollisesta sairastumisesta vakavasti sai minut päättämään jotta nyt tai ei koskaan. Erittäin Heikko ajokokemus ei estänyt vaan ilman tyyppejä kylmiltään ostin tutulta armottoman googleopiskelun jälkeen st4 ducatin. Kyllä. Italiafani ja puhtaasti tunteella menin.
    Kyllä. Hieman pelotti ja kotimatkalle sattunut liikenneympyrä vähän muutti reittivalintaa tahtomattani. Viime kesä reenattiin ja ystävälliset motristit eivät hermostuneet takana vaikka olin hidas edessä.
    Itse olen 191 pitkä ja polvien kanssa en oikein tiennyt mihin ne tungen customissa ellei ole siirtotappeja.
    kyykkypyörää vieroksuin myös koska pelkäsin jalkojen hajoavat ajoasentoon. Mutta.....
    st4 olikin leppoisa asennoltaan. Tarjoaa juuri riittävästi tuulensuojaa ja tuntuu sopivan sportilta tässä keski-iän kriisin kynnyksellä.
    Ei puudu paikat ja meno kesällä oli mitä odotin. Pois stressistä mahtavassa saundimaailmassa maisemia katsellen.
    Tähän pääsee niin cruiserilla kuin kyykylläkin. Minulle oli oleellista vaivaton matkailu koska nurkat oli nähty ja tuo riepova tuuli joka ärsytti pikkumopoissani ohjasi minut valitulle tielle.pyörä oli edullinen joten jäi varaa päivittää varusteet. Nyt päivitän varusteita erottuvammaksi.
    en kokenut ongelmaksi hypätä periaatteessa suoraan 100hp pyörän selkään.kaasun herkkyys ensimetreillä jännitti mutta totuin hetkessä.pitkänä minulla ei ole ongelmia ylettyä maahan ja kypäräänkään ei kohdistu liikaa pyörteitä. Olen erittäin tyytyväinen mallivalintaan.
    Huono puoli ducatissa tai vastaavissa on tuo jämäkkyys. Vauhtia isoilla teillä nousee helposti päiväsakoille.liekö jalat edellä nopeus pysyisi
    paremmin aisoissa.mp messuja kesää ja odotellessa .
    t.hoo
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Suiza1400 kirjoitti Katso viesti
    Alle tonnisen hankkiminen on ajan ja rahan haaskausta. Eri asia sitten jos mies on joku 60-kiloinen ruikku niin kusiainen voi olla ihan ok.
    No nyt
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
    Lainaa Tepatius kirjoitti Katso viesti
    -Ensin olisi pitänyt tietää, mitä aion sillä tehdä. Siis nurkka-ajo meinasi lopettaa uudestaan virinneen harrastuksen, kunnes keksin kaverin avustuksella alkaa käymään kokoontumisajoissa.Reissaaminen selkeään kohteeseen teki hommasta mielekästä.
    -Oikeiden laatuvarusteiden kerralla hommaaminen olisi ollut kullan arvoista(siis isompi pankkilaina).Kärsimistä ei tarvitse erikseen harjoitella.
    -Virheitä kannattaa välttää. Siis kun kuitenkin mokaat jotain, niin ota siitä opiksesi, jos jäät henkiin.
    -Aja omalla tasollasi, äläkä yritä roikkua nopeampien mukana.
    -Älä jätä turvallisuuttasi muiden käsiin, vaan selviydy ennakoimalla tilanteista, joista onnekas selviäisi.
    -Älä provosoidu ainakaan ennen kuin seisot tukevasti kotilon sivuikkunan edessä(voi se olla paha poliisikin).
    -Osta tarpeeksi vahva ja tilava mopo, kun kerran olet kohtalaisen kookas.
    -Lisäksi kannattaa aina varoa nopeita naisia ja hitaita hevosia.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
    Asia mitä ei voi painottaa liikaa:

AJOVARUSTEET!!!

''No helmet, no respect''. Mä voisin jauhata vaikka kuinka paljo tästä aiheesta mutta tiivistetää asia näi:

Sitten KUN sä kaadut ekaa kertaa pyörällä, millä varusteilla sä haluat kokea sen? t paita ja collarit vai kokovartalo kortsu?

Välil kesällä ku on +25 astet lämmintä, oon risteykses, se ilma seisoo ja on nii helveti tunkkane, pyörä lämpötila 106 astet ja kaikki tulee satulast ulos eli ilmane perseenlämmitin päällä, mut silti mulla on se helveti nahkapuku päällä!!

Mitä muita asioita olisin halunnu tietää enne pyörän omistamista ja ite ajamisesta?
    1. Kukaan ei nää sua.
    2. Sillon harvoin ku aurinko paistaa, se paistaa aina suoraa päin näköä.
    3. Sateella ei nää vittu yhtää mitään.
    4. Renkaiden ero ja ennen kaikkea kuinka suuret ne erot on. Mulla on ollu pyörä 5 vuotta ja vasta viime vuonna oppisin ettei renkaita tilates voi todellakaa sanoa et: laita jotku perus katukumit.... nooooouuu nou nou.... Ero sateella, ero kuivalla... kummasta tingit?

ja viimisenä

5. Poliisit.... Vittu... ne sit kyl jaksaa.... on tullu tutuks...
    Lainaa CBR 600RR kirjoitti Katso viesti
    Välil kesällä ku on +25 astet lämmintä, oon risteykses, se ilma seisoo ja on nii helveti tunkkane, pyörä lämpötila 106 astet ja kaikki tulee satulast ulos eli ilmane perseenlämmitin päällä, mut silti mulla on se helveti nahkapuku päällä!!
    Asian voi kääntää myös niin, että nautinko ja otan 0,0001% riskin että mahdollisesti kaadun ja kärsin t-paidan takia, taikka 100% varmuuden että kärsin kuumuudesta ajoroippeiden takia.
    Tee kuten haluat ja kärsi, minä nautin.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
    Yhden vajaan ajokauden vahvalla rintaäänellä sanottuna. Ostin tonnisen ensi pyöräksi. Nyt vahvasti siinä aatoksessa että pienempikin tai miksei 1000 mutta vähän miedommalla koneella varuustettuna olisi riittänyt enemmän kuin hyvin. Se mikä omassa pyörässä puhutteli osto hetkellä oli se "mahtava" vääntö ala ja keski kierroksilla. Sinänsä tekee myös "helpoksi" ajella, mutta jos tuppea vääntää enempi alkaa pelottamaan.
    Pyörä 1000 k5 gixxeri. Uudemmat kiloiset tuntuivat vaisummilta ala ja keski rekisteristä mutta sitten ylhäältä ne puhuvat aivan eritavalla. Ratakipinän poikanen pääsikin syttymään ja pyörä ehkä vaihtuu tai kaveriksi tulee joku suht saman ikäinen 600cc jolla sitten ajan radalla omaa "kovaa". Jos nyt pitäisi mennä kauppaan näillä kokemuksilla 750 kikseriin tai kawan 636. Nekin liikkuisivat omiin mieltymyksiin varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Mutta nämä vain amatöörin mietteitä.
    Vaikka pitkälle pääsin vaikka en perille koskaan.
    State of dystopia.
    No näin on. Reilusti voimaa heti, niin ei ole mitään shättanan jutaamista tuulen mukana.
    joo saa suunnitella ilman tuulitietoja omat polkunsa,,, ja voi ajella rauhassa kun jaksaa mennä ilman imu apuja...
    oppii heti siihen että kaasulla lähtee......... toisaalta alle tonnisella ei tarvi kypärää... ei ainaka silloin tarvinnu mä mopoilun aloittelin..............
    mut tärkeintä on että sellasen hommaa kun itestä kivalta tuntuu... ite päättämällä tulee elämästä aika kivaa...
    customeista ite ottaisin ehottomasti m1800r intikan,lepposa aja tarvittaessa kiihtyy niin ettei muut pyörät pysy mukana matkaa ajaa helposti, mutka tiellä varauksin, tosin jos katto takaa ajo videon niin kyllä silläkin pääsee ,
    käy ihmeessä kokelemassa kaikkia mikä tulee mielee ,saattaa mieli vaihtua ,niin kuin itellä kävi customin kanssa kun ajoin usen sataa km putkeen ,sanoin kaverille että tälläisen customin voisin ottaa m1800r intikan,tosin raha riitti vaan xx hondaan
    KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
    Honda xx 1100 02
    ex cbr1000f 93
    zzr1100 92
    diversion 600 93
    rg125
    cb125
    pv50
    tunturi50
    cresent50
  30.  
    Lainaa Kilo kirjoitti Katso viesti
    Nyt vahvasti siinä aatoksessa että pienempikin tai miksei 1000 mutta vähän miedommalla koneella varuustettuna olisi riittänyt enemmän kuin hyvin. Se mikä omassa pyörässä puhutteli osto hetkellä oli se "mahtava" vääntö ala ja keski kierroksilla. Sinänsä tekee myös "helpoksi" ajella, mutta jos tuppea vääntää enempi alkaa pelottamaan.
    Itse olen vastaavasti tyytyväinen, että tuli hommattua pyörä, jossa ruutia mukavasti. Eipähän tule väänneltyä kahvaa ihan huolettomasti, vaan kyllä minun täytyy pitää siinä ajatustakin mukana. Pienemmällä pyörällä olisi tullut ajeltua "varomattomammin".

Tapatalkattu tabletista
Sivu: 1 / 8:sta 123 ... ViimeinenViimeinen