Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    keksin mielestäni hyvän tavan auttaa konetta selviämään talvesta: kawa kylmässä tallissa, akku irti... ja halko svingin alle ja takapyörä ilmaan ja 5. vaihde päälle ja takapyörästä pyörittämällä pyörittelee konetta jonkun aikaa, pumppu pyörii ja menee öljyä nokille jne vai? ainakin lämmin tulee ja ei kai haittaakaan?
  2. #2
    Jos kuitenkin jättäisit jumpan väliin. Nokat saattavat saada voitelua, mutta muuten moottorin voitelu jää puutteelliseksi. Salilla käyminen ehkä maksaa, mutta pyörän moottoria se ei turhaan kuluta.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
  3. #3
    yks hyvä pointti tuossa on...vena jouset tuppaa väsymään jos kone on tietyssä asennossa pitemmän aikaa, eli hyvä olisi käydä pyöräyttämässä konetta vaik 1krt kuukaudessa siten että saadaan puristuksissa olleet jouset vapautettua ja vastaavasti ne jouset kiinni mitkä ovat olleet levossa...Ehkä voi olla turhaa hifistelyä..
  4. #4
    Lainaa (Tctic @ Joulu. 19 2006,14:53) kirjoitti
    Jos kuitenkin jättäisit jumpan väliin. Nokat saattavat saada voitelua, mutta muuten moottorin voitelu jää puutteelliseksi.
    Ei jummarra? miten "muu voitelu" voi jäädä puutteelliseksi, ja konehan ei käynnissä.. ja jos se pumppu pyörii vaikka hiljaa pyöriikin niin kai se tuuppaa sitä öljyä eteenpäin?
  5. #5
    Lainaa (blastmaster @ Joulu. 27 2006,11:42) kirjoitti
    Lainaa (Tctic @ Joulu. 19 2006,14:53) kirjoitti
    Jos kuitenkin jättäisit jumpan väliin. Nokat saattavat saada voitelua, mutta muuten moottorin voitelu jää puutteelliseksi.
    Ei jummarra? miten "muu voitelu" voi jäädä puutteelliseksi, ja konehan ei käynnissä.. ja jos se pumppu pyörii vaikka hiljaa pyöriikin niin kai se tuuppaa sitä öljyä eteenpäin?
    No oma karu veikkaukseni on että pyörität sitä konetta kuivana... koska et saa siihen pumppuun niin paljoa kierroksia että se öljy oikeasti nousisi ylös asti ja kehittäisi edes jonkinlaisen paineen. Terveempää on lyödä kone tulille ja käyttää se oikeasti käyntilämpöönsä asti.

    Öljyä kun menee sieltä pumpulta myös vaihdelootaan, kampuralle, yms. ja nokille se nousumatka on kaiken kovin. Tarttee siis olla jonkun verran kierroksia koneessa että (sitä kautta takasta saat pyörittää aika hullulla kyydillä!) sinne ylös asti se kylmä ja jähmeä öljy nousisi.

    Ja ei se pumppu ole mikään maailman tiivein keksintö, eli kun saat jotain "pumpattua" ylöspäin niin melkein samantien sitä valuu jo samanlainen määrä takasinpäin. Eli siinä tarttee olla oikeasti kierroksia, jotta tuo idea toimisi.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  6. #6
    Eikös mäntien voitelu toimi ainakin osittain roiskevoiteluna? Tuskin hirveästi tulee roiskeita jos takapyörästä pyörittää, joten jätä se edelleenkin suosiolla väliin.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
  7. #7
    Lainaa (Tctic @ Joulu. 27 2006,13:12) kirjoitti
    Eikös mäntien voitelu toimi ainakin osittain roiskevoiteluna? Tuskin hirveästi tulee roiskeita jos takapyörästä pyörittää, joten jätä se edelleenkin suosiolla väliin.
    Suurimmassa osassa malleista on ihan erilliset suuttimet kampuran kaulalla mistä sitä öljyä sinne männälle roiskitaan, mutta painetta ne kaipaa aika hyvin ennen kuin öljy sieltä männälle asti kunnolla roiskahtaa.

    Kyllä minäkin tuon pyörittelyn jättäisin tekemättä, ihan suosiolla.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  8. #8
    nooh.. tuo "kuivana käyminen" tuskin on niin vaarallista ja samaa tapahtunee muutamia sekuntteja sitten aina kun vaikka napista käynnistät sitä konetta ennekuin painetta on tarpeeksi tai ei heti käynnisty jne...
  9. #9
    Lainaa (blastmaster @ Joulu. 27 2006,15:07) kirjoitti
    nooh.. tuo "kuivana käyminen" tuskin on niin vaarallista ja samaa tapahtunee muutamia sekuntteja sitten aina kun vaikka napista käynnistät sitä konetta ennekuin painetta on tarpeeksi tai ei heti käynnisty jne...
    No en nyt jaksa sen kummemmin vääntää, mutta kyllä se kone startista kuitenkin pyörii jo sillai että se paine alkaa kerääntyä, tosin ei sekään riittävä ole koko koneen voitelulle. Parempi se on kuitenkin kuin joku käsin pyörittely.

    Mutta jos haluat jumpata ja pyöritellä konetta kuivana koko talven niin silvuplee ja sillai.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  10. #10
    enhän miekään halua vääntää, varsinkaan koko talvea jumpata sitä takapyörää mutta kiva olis selvittää ihan faktoja.. ajattelen (taas väärin?) ja tuntuu vaan että nikasil/kovakromi tms sylinterit ja männätkin on aika kovaa kamaa ja ei ne välitä pienestä kuivana käymisestä jos mäntänopeus on juurikin tuota takapyörästä pyöritys luokkaa (tai käynnistysmoottorin pyöritys)? ...ja kyllähän asentajatkin laittaa mäntiä sylinteriin ilman että öljykannulla ruiskitaan ölppää väliin? itse ainakin kotarin mäntä sovittelin pyttyyn ja käynnispolkimesta avittaen tuuppasin sen sisään.. siinäkin tein väärin, hä?
  11. #11
    Jos pidempään aiot pyörittää niin tuskin kannattaa käsin tehdä. Pumppu tuskin niillä nopeuksilla voitelee ollenkaan.

    Itse nykäisen pari kertaa talvessa takapyörästä että saa venttiilinjouset jne. toiseen asentoon, mutten jää sen enempää pyörittelemään.

    Hellempää se koneelle on kun räjähtää suoraan kuivana isoille kierroksille (starttaus).

    Ja kuten sanottu, kyllä noi nykykoneet kestää kylmäkäynnistyksiäkin, joissa öljyt ei monesti muutamaan sekuntiin ehdi ainakaan yläkertaan. Riippuu ja roikkuu toikin öljyistä jne. tosin
    Pegaso IE
  12. #12
    Siis saa sitä takapyörää pyöritellä niin paljon kuin haluaa, mutta ei siitä mitään iloa ole voitelun kannalta. Tuo venttiilijousien eri asentoon saaminen on minusta ainoa syy miksi sitä ehkä kannattaisi pyöräyttää.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
  13. #13
    Lainaa (blastmaster @ Joulu. 28 2006,12:32) kirjoitti
    ja kyllähän asentajatkin laittaa mäntiä sylinteriin ilman että öljykannulla ruiskitaan ölppää väliin? itse ainakin kotarin mäntä sovittelin pyttyyn ja *käynnispolkimesta avittaen tuuppasin sen sisään.. siinäkin tein väärin, hä?
    Sano missä pajassa laittavat mäntiä sylinteriin ilman öljyä? Jätän siellä käynnit kyllä väliin!

    Aika typerää (mielestäni) laittaa kuivana mäntää sylinteriin.

    Kysys vaimoltas lupaa tyrkätä kuivana kakkoseen? Tuskin antaa lupaa. *vitsivitsi*
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  14. #14
    Hifistellään taas. Jos säilytysöljyinä käytät yksaste tms. paksuja öljyjä, ei ne kylmänä, varsinkaan pakkasella, takapyörästä pyörittämällä kiertämään lähde. Ei taida paljon kiertää synteetisetkään. (Toinen juttu ovat sitten muoviset pumput esim. moottorisahan teräketjun öljypumppu, joka saattaa hajota jäykällä öljyllä kovassa pakkasessa. Nimenomaan käynnistäessä.) Ja tuskin jaksat niin kauan pyöritellä, että siittä mitään haittaakaan koituu. Venttiilit vaihtaa asentoa ja männät levittää öljyä sylinteripinnoille.
    Corbetti ym. vastaavat lausujat puhuvat mielestäni asiaa.
  15.  
  16. #15
    Lainaa (parjan_fin @ Joulu. 28 2006,14:35) kirjoitti
    Kysys vaimoltas lupaa tyrkätä kuivana kakkoseen? Tuskin antaa lupaa. *vitsivitsi*
    hä, pitääks tohon kysyä lupaa?