Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
    Taas on hyvä aika suunnitella pyöränvaihtoa ja tommonen laite pyörinyt mielessä. Eli löytyykö joltain kys. laite ja mitä olet siitä ollut mieltä, kerro? Nettiä (mm. Aprilia forum) on tuntitolkulla tullut kaiveltua ja ilmeisesti ei niin hyvä kuin bmw gs (hintakin hiukan eri) mutta parempi kuin jaappanilaiset(v-storm, varadero), vai? Käyttö olisi suurimmaksi osaksi 2 päällä ajelua jokapaikassa. Nykyinen pyörä on bandit 1200 ja mikä eniten vaihdossa epäilyttää on kestävyys ja teho(n. -30 hv).
    990 adv, VF750F, ZX-12R
    Niin, siis tuohan on ihan eri pyörä, eri kategoriassa ja hiukan erilaiseen käyttöön tehty. Sehän on nk. iso matkaenska eli norsu, ja sellaisena, ja vaikka just 2-päällä ajeluun oiva ajokki, mukava ajoasento ja vakaa kulkija. Jos siis nuo kaikki muut mopon valintakriteerit on harkittu ja hanskassa tuon suhteen, ja ainoat huolenaiheet ovat vaan teho ja kestävyys, niin hommaa pois vaan.

Se kestävyys ei ole oikeasti mikään huolenaihe noissa sen enempää kuin jossain bandiiteissakaan, ja se teho ja/tai teho-painosuhde on suhteellinen käsite. Jos iso teho on se päällimmäinen valintakriteeri, et tuskin olisi edes harkitsemassa jonkun Caponordin kaltaisen norsun hankintaa.
    Nyt ei jaksa ruveta jauhamaan jotain perinteistä italokone vs. sukisuki-mutuvääntöä, fakta kuitenkin on se, että tuo kone, etenkin tuossa vähemmän viritetyssä muodossa on kyllä varsin kestävä peli, kun siitä vaan pitää huolta ja käyttää oikein kuten muitakin koneita. Kone on tietty 200cc pienempi ja kaksimukinen, joten tietysti se on luonteeltaan erilainen, esimerkiksi alle 4000 rpm alueella, mutta kyllä silläkin 2-päällä ajo onnistuu ihan mukavasti.

Se on korkeampi, koneeltaan selvästi kapeampi mutta satulan ja tankin kohdalta suht leveä, ja ehkä hiukan painavampikin kuin bandiitti, mutta vastapainona sieltä löytyy paljon muuta hyvää, kuten sen tukeva alusta, hyvät jarrut jne, ja norsuillahan on kivempi ajaa vaikka niitä sorateitäkin. Käy kylmätyyppäämässä ja koeajamassa heti kun vaan tilaisuus tulee, siinä ne oleellisimmat asiat selviää. Kulunut kommentti, mutta pitää edelleen kutinsa.

Itse olen tuollaisella jonkin verran ajellut, ja totesin sen olevan semmoisen vankan kulkijan, joka sopisi hyvin vaikka johonkin Lapin reissuun kakspäällä. Ajoasento on aika pysty, ja se vakiopleksi oli ainakin minulle hiukan hankalan korkuinen, mutta senhän voi vaihtaa. En suosittelisi tuota kovin lyhkäisille ja hentoisille kuskeille, vaikka sen istumakorkeus ei nyt mikään kovin hirveä olekaan. Se on kuitenkin suht korkea, esimerkiksi juuri isoon rosmoon verrattuna.

Kyllä tota on mietitty monelta kantilta ja noi teho ja kestävyys oli ehkä suurimmat kysymysmerkit.

Ei se huipputeho sinäänsä tärkeää ole muuten kuin rekkojen ja autojonojen ohituksissa, eikä sitä yleensä sillonkaan rajottajalle vedetä, ainakaan 2 päällä. Tolla banditillahan ajo on yleesä alle 4000 rpm eli varmaan hiukan enemmän kierrätystä vaatii tuo kone.

Kerkisin jo kylmätyypittää mutta pitää käydä testaamassa kunhan kelit taas sallii. Miten se tuulisuoja oli huono, liian matalako? Yksi pahimmista miinuksista on olematon tuulisuoja tossa naku banditissa.
    990 adv, VF750F, ZX-12R
    Itse olen ajanut kyseisellä pyörällä noin 50km ja ei tule yhtään positiivista asiaa mieleen! Pleksi aiheuttaa aivan älyttömät pyörteet kypärään ja suhina on jotain kauheaa. Moottori tärisee alhaalla erittäin rankasti ja tehokas käyttöala on suht suppea. Jarrut siinä on mielestäni hyvät mutta muuten pyöräm korkeus tekee ajamisesta epävakaata. Älä osta ainakaan kokeilematta
    Lainaa kirjoitti
    Miten se tuulisuoja oli huono, liian matalako? Yksi pahimmista miinuksista on olematon tuulisuoja tossa naku banditissa.
    No se on just tuo tuulisuoja, joka on hiukan makuasia ja pituudestakin kiinni. Kas kun se tuulisuoja antaa kyllä mainion suojan vinkkaa vastaan, siinä vois vaikka röllin vetäistä 140 km/h vauhdissa, noin hiukan karrikoiden, mutta ainakin minulla se pleksin yläpää sattuu just silleen sopivalle korkeudelle, että 120+ nopeuksissa tulee kypärään melkoiset lärinät turbulenssin takia. Hitaammissa vauhdeissa ei hirveesti haitannut. Tuosta pääsin eroon ottamalla etukenomman ajoasennon ja menemällä pleksin alle suojaan. Itse olen 180 senttinen, mutta yksi tuttu minua ainakin 5 senttiä pitempi Capolla ajava tuttava taas ei pidä tuota ongelmana ollenkaan. Voisi myös kuvitella, että minua selvästi lyhyempi voisi päästä paremmin tuonne vakiopleksin alle suojaan.

Tuo on siis hiukka makuasia siinäkin mielessä, että sekä matalampi että korkeampi pleksi voisi olla toimiva ratkaisu. Siis siten, että matalampi olisi hiukan sporttipyörämäisempi eli loivempi, tai sitten niin, että tuo nykyinen olisi hitusen korkeampi tai yläpäästään erimallinen. Matalampi jättäisi kypärän avoimeen tuuleen, mutta suojaisi yläkroppaa ilman pahoja pyörteitä. Eli tuo on sellainen asia, mikä pitää itse kokeilla. Ratkaisuna moiseen ongelmaan, jos siis sellainen tulee, olis varmaan joko toisenlaisen pleksin vaihto, tai saman valmistajan erilainen versio. Tuo pleksihomma on tosiaan semmoinen omaperskohtainen juttu itse kullekin, ja aina jonkinlainen kompromissi etenkin näissä suht pystyssä ajettavissa pyörissä.

Juu ja tuo V2 -konehan on sellainen, että alle 3-4t rpm siinä ei ole kovin hirveästi puhtia ohituksiin, tai se 'protestoi' hiukan, mutta vääntöä rupeaa löytymään kivasti jo 3 tonnista ylospäin, eli esim. rekkoja ohitellessa riittää usein kaasun kääntö, jos ja kun kierroksia on vaan 4-5 tonnia tai enemmän, 2-päälläkin. TS. tuo V2 kone vaatii hiukan toisenlaisen ajotavan omaksumisen, etenkin rivinelkkuihin tottuneelta, mutta yleensä siihen riittää yksi 50+ kilsan ajolenkki. Ei se oikeasti ole niin omituinen, kuin miltä se näin verbaalisesti ilmaistuna saattaa kuulostaa. Koeajolla selviää.
    Lainaa (juaalton @ Joulu. 19 2006,12:26) kirjoitti
    Itse olen ajanut kyseisellä pyörällä noin 50km ja ei tule yhtään positiivista asiaa mieleen! Pleksi aiheuttaa aivan älyttömät pyörteet kypärään ja suhina on jotain kauheaa. Moottori tärisee alhaalla erittäin rankasti ja tehokas käyttöala on suht suppea. Jarrut siinä on mielestäni hyvät mutta muuten pyöräm korkeus tekee ajamisesta epävakaata. Älä osta ainakaan kokeilematta *
    Samanlaiset kokemukset viime kesältä. Oli pari päivää tollanen sijaispyöränä ja pari-kome sataa kilsaa tuli ajettua sillä. Helpotti kun sai oman takaisin ja huom. omani ei ole japsi tässä tapauksessa.

Kokeile ainakin reilu koeajo ensin.
    Itse olen ajanut kyseisellä pyörällä noin 50km ja ei tule yhtään positiivista asiaa mieleen! Pleksi aiheuttaa aivan älyttömät pyörteet kypärään ja suhina on jotain kauheaa. Moottori tärisee alhaalla erittäin rankasti ja tehokas käyttöala on suht suppea. Jarrut siinä on mielestäni hyvät mutta muuten pyöräm korkeus tekee ajamisesta epävakaata. Älä osta ainakaan kokeilematta
    Tuo pyörre ongelma on itsellä ollut ihan joka pyörässä lukuunottamatta Tuono, jossa pleksi ei yritäkkään ohjata kaikkea ilmavirtaa pois...
    No tuo V2 ei vedä ihan niin tärinättömästi alta 3000 rpm, mutta ei sillä kyllä jalkoihin jää...vaatii tosiaan erillaista ajotapaa kuin rivikone...
    Enskat (myös katuenskat) on korkeita joten ei sovi kyllä lyhyt jalkaisille. Itse pidin ajaa kotarin adventurella mutkapätkää ja se vasta korkea on capoon verrattuna.

Lainaa (Tonde @ Joulu. 20 2006,09:01) kirjoitti
    Tuo pyörre ongelma on itsellä ollut ihan joka pyörässä lukuunottamatta Tuono, jossa pleksi ei yritäkkään ohjata kaikkea ilmavirtaa pois...
    No tuo V2 ei vedä ihan niin tärinättömästi alta 3000 rpm, mutta ei sillä kyllä jalkoihin jää...vaatii tosiaan erillaista ajotapaa kuin rivikone...
    Enskat (myös katuenskat) on korkeita joten ei sovi kyllä lyhyt jalkaisille. Itse pidin ajaa kotarin adventurella mutkapätkää ja se vasta korkea on capoon verrattuna.
    Mutta tuossa se pleksi aiheuttaa ainakin itselleni (187) Niin pahaa suhinaa ja pyörteilyä, katusin ostosta joka kerta yli 90km nopeudessa Kyllä juu tiedän v kakkosen luonteen mutta tossa se on oli erinomaisen huono(vakioputket ja ruisku). Alhaalla tärisee hitosti mutta kumminkin ylhäällekkään ei ole varaa vedättää kovin kauas= lyhyt käyttöalue. Rsv on koneeltaan paljon mukavampi, tehoa löytyy ylhäältäkin. Topicin aloittajaa suosittelen todellakin käymään koe ajamassa piiiiitkän lenkin ennen kuin teet ostopäätöksen.
    Lainaa (Tonde @ Joulu. 20 2006,09:01) kirjoitti
    Enskat (myös katuenskat) on korkeita * joten ei sovi kyllä lyhyt jalkaisille. Itse pidin ajaa kotarin adventurella mutkapätkää ja se vasta korkea on capoon verrattuna.
    Eeeeei oo perrää... * * Vaatii ehkä pikkuvoimistelua eli liikennevaloissa perskannikan siirtoa toiselle reunalle, jotta yltää jalalla maahan, mutta harjoittelun jälkeen siihen tottuu. Korotetun Super Tenereni istuinkorkeus 950 mm (ja tuhto tuplaten leveä johonkin crossisatulaan verrattuna) ja kyllä sen kanssa tällainen 175 cm jukolanjussimaisen persjalkaisen ruumiinrakenteen omaava tulee toimeen. Ensi kesän ajopyörä taas kulkeekin paljon matalammalla: penkin korkeus 890/910 mm maasta.

Mutta Capoon... Itselleni Caponord oli kakkosvaihtoehto, kun etsin reissupyörää. Raakileitahan nuo kaikki - merkistä riippumatta - ovat tehtaalta tullessaan ja pikkuparanteluilla ne saa itselleen sopivaksi. Jäi kuitenkin Capo ostamatta ja tilaukseen meni R1200GS Adventure.

EDIT: Caponordin istuinkorkeus 820 mm eli sama, kuin 650 V-Stromilla. Lähes katupyörätasoa siis eli ei pitäisi juuri kenelläkään olla vaikeuksia tuon kanssa.

...
    Tervehdys,
    (uusi foorumilainen ilmoittautuu sopivasti samalla)

Itsellä viime kesältä n 3000km:n kokemus Caponordista ja vertailuna oikeastaan vain 1 toinen pyörä(BMW F650).(Kevariajoista jo yli 20 vuotta..).

Viime keväänä pääsin siis vihdoinkin harrastelemaan moottoripyöräilyä(F650:llä) taas ja silloin ei oikeastaan ollut muuta kriteerejä pyörälle kuin suht edullinen ja varma peli. No, 6tkm tuli ajeltua F650:llä, josta 4tkm Norjan reissussa.

Mulle yksi tärkeä osa moottoripyöräilyä on matkailu, joten halusin heittää heti kärkeen pienen matkan. Sillä vasta tositoimissa oppii huomaamaan mitä vehkeiltä pitää vaatia(puutteet).
    No ekojen satojen kilsojen jälkeenhän ne puutteet tuli esiin yksipyttyisellä F650:llä..

Näiden F650 puutteiden(tai mun käyttötarkoitukseen olevien puutteiden takia, pikkubemu on muuten mainio pyörä) perusteilla aloin sitten vilkuilemaan muita(lue isompia) pyöriä..

Sitten itse asiaan, eli Caponordiin..Ensinnäkin MP-merkillä ei mulle ole mitään merkitystä eikä pyörätyypillä, mutta jotenkin olen mieltynyt katuenduroihin..Ehkä pystymmän ajoasennon takia.
    Capon ostin käytettynä ja se vaikutti ostohetkellä ehjältä, mitä se on nyt mun 3000km:kin jälkeen..Teknisiä ongelmia ei siis ole ollut sen kanssa ollenkaan.
    Nettiä surffailessa sain sellaisen kuvan että nuo Rotaxin koneet ovat ainakin melko kestäviä..Taitaapi tulla Itävallasta nuo masiinat(vaikka ei mulla italialaista teknologiaakaan mitään vastaan ole, vaikka mulla on autona joskus Alfa ollut..)

Edellinen omistaja kertoi, että pyörään on tehty softapäivitys ruiskujärjestelmään takuutyönä ja se kuulemma paransi koneen ominaisuuksia varsinkin alemmilla kierroksilla.
    (Tietty mun kokeman yksisylinterisyyden jälkeen varmaan kaikki koneet(yli 1-syl) käy tasaisesti ja mukavasti..)

Tehtaan alkuperäistä tuulisuojaa moitittiin varmaankin kaikissa testeissä ja foorumeillä, mutta tohon mun peliin oli sekin vaihdettu muistaakseni Kapan tarvikemalliin..Joka taitaa ainakin toisille kuskeille tuoda parannusta..Tehdaskin taisi muotoilla tuon etupään muutama vuosi sitten uusiksi, jossa vilkutkin varsien päässä..Sitä en tiedä paraniko varsinainen ongelma..(Mulla vanhempi malli)
    Resonanssit ei ainakaan mua vaivaa(kuten F650 korotetulla pleksillä vaivasi) Capossa ja 100km/h voi pitää vielä kypärän visiiriäkin auki.

Vaikka Capo taitaa painaa muutama kymmentä kiloa enemmän kuin F650, niin kyllä Capo mielestäni vakaammalta/rauhallisemmalta tuntuu ihan kävelyvauhdista lähtien..Yllätyin itsekin, kun arvailin että Caponord olisi melko yläpainoinen ja hutera käsitellä hitaissa vauhdeissa.

Etupäätä on myös moitittu pehmeäksi, mutta siihenkin myydään jousia jotka jäykistää sitä. Itseä se ei haittaa(en ehkä osaa tässä vaiheessa vaatia parempaa kokemuksen puutteesta)

Jenkkifoorumilla on kritisoitu paljon jälleenmyjäverkosta ja varaosien saatavuutta, mutta en tiedä onko tämä eurooppalaisten ongelma??

Itse pidin ainakin hinta ja se mitä sillä rahalla saa, suhdetta ihan kohtuulisena.. Varsinkin käytettyjen markkinoilla.

Tyyppivikalistat näyttävät löytyvän huomattavasti kalliimistakin pyörämerkeistä.

Tulevana kesänä pitäisi lähteä Eurooppaan alpeille kiertelemään, joten sitten vasta taitaa se pyörän totuus paljastua..
    Viime juhannuksen aikoihin hommasin Capon ja ajelin yli 12 tkm. Ed. enska oli BMW f650 enkä vaihtais takasin. Loistava peli niin hiekalle kun konetiellekin. Ihan vakiona. Rajoituksien nopeudet tosin mulle yleensä riittää.
    Kypäräpyörteet oli alkuun aikamoisia, mut hommasin Stormilta ohjain palan pleksiin ja se auttoi tosi hyvin. (pituutta 185cm)
    Päivittäiset tarkistukset loistavasti esillä/öljyt,nesteet. Painon puolesta ei varmasti parasta mahdollista ryhmää Oikeeseen enska ajoon, mutta rauhalliseen naatiskeluun loistava.
    Italiaanojen peleistä ollu aikasemmin tosi huonoja kokemuksia mutta tää on sellanen peli josta en heti luovu.
    Ajelee sit yksin tai kaksin pakaasit päällä, helppo säätää takaiskari, ja kulku on kelvollista.
    Pilkunpiipparit ja "muut ammattilaiset" aina löytää huonoa muista kun omastaan, mut mä ainakin voin kehua laitetta ihan täysin kaikin puolin.
    Kun vaan pian pääsis taas tien päälle
    Ja pääsis mukaan Tampereen seudun kierroksiin...

Terve kaikille, olen itsekkin ajatellut ostaa capon ja aattelin et kannattaako semmosta ostaa vaikka se ei tulisikaan matkakäyttöön Ajelen vain hupiajoa ja ois ihan kivaa kierellä noita hiekkateitäkin ja ehkä joskus vaikka joku pidempi matka joten otetaan kommentteja vastaan
    Aprilia ETV Caponord * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Osta enduro, niin et tarvitse katua
    Terve, tuli sitten vaihdettua hondan siivet aprillian caponordiin ja on ollut aivan mahtavaa isohan toi on mut eihän se haittaa kun vain tottuu, nyt pitäis vaan keksiä tolle pleksille jokin ratkaisu kun on sama vika kuin muillakin että tuuli paukuttaa suoraan kypärään,että jos jollain on joku hyvä ratkaisu niin haluaisin kuulla sen ja sit viel mix en saa pyörän kelloa toimimaan
    Aprilia ETV Caponord * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Osta enduro, niin et tarvitse katua
    Kannattaa kokeilla vaikka kapan tarvikepleksiä toimii ainakin minulla eikä maksa edes paljoa
    mikäs siinä kellossa on vikana?
    Juu.. täytyypi etsiskellä jostain noita kapan tarvike plekseja joku sanoi myös et mra-variotouring pikku palanen vois myös auttaa mut en oo vielä löytänyt niitäkään mistään kellosta sen verran että saan kyllä laitettua kellon oikeeseen aikaan mutta aika ei sitten sen jälkeen vaihdukkaan?
    Aika pysähtyy kun ajelee Aprilialla? Joutuuko kellon säätämään uudelleen joka kerta kun virrat laittaa päälle, vai säilyykö sama aika käynnistyksestä toiseen? Ainoa "helppo" asia mikä tulee mieleen on se, että olethan muistanut mode-napilla poistua kellon säädöstä lopulta?
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
    Joo aika todellakin pysähtyy kun ajaa aprilialla ja joudun korjaamaan kelloa noin viitisen minuuttia joka päivä, mutta kun olen säätänyt ajan ja painan modea niin aika ei sen jälkeen muutu. Pitäisikö kellon tulla automaattisesti näkyviin kun laittaa virrat päälle???
    Terve kaikille, ongelmana on caponordin tuulisuojan tutinat ovat aikalailla kovat, joku olikin jo kokeillut sitä varaderon lisäpalasta ja ajattelin kysästä että mistä semmosen saa??? ja paljonko se maksaa? oon myösmiettinyt että jos kuumailma puhaltimella kokeilisi taittaa pleksin yläreunaa et oiskohan siitä mitään apua tai iloa.
  19.  
    Lainaa (Lonely Rider. @ Heinä. 08 2008,14:24) kirjoitti
    Terve kaikille, *ongelmana on caponordin tuulisuojan tutinat *ovat aikalailla kovat, joku olikin jo kokeillut sitä varaderon lisäpalasta ja ajattelin kysästä että mistä semmosen saa??? ja paljonko se maksaa? oon myösmiettinyt että jos kuumailma puhaltimella kokeilisi taittaa pleksin yläreunaa et oiskohan siitä mitään apua tai iloa.
    Tuosta on ainakin mulle apua.

http://baehr.fi/A1138.html