Itse maksettu ennakkojoululahjani Ctek 3600 puhkuu jo elämää pariin mopon akkuun. Kai.
Onko kenelläkään vielä käytännön havaintoa siitä, mitä vimpaimen manuskassa mainittu latausvalojen "vilkkuminen" käytännössä tarkoittaa?
Siis sulfidin murhassa valojen on tarkoituskin "vilkkua". Niin varmaan tekisivätkin.
Mutta mikä mahtaa olla valojen frekvenssi normilatauksessa? Siis kun "latausvalo" ja "ylläpitovalo" palavat vuoron perään. Nyt "ylläpito" palaa noin 30-60 sek ja sen jälkeen taas "lataus" pari sekuntia. Lähettääköhan laite vain tsekkausvirran patterille, jolloin "lataus" syttyy hetkeksi? Voiko se tehdä sitä noinkin taajaan? Minkä hiivatin takia? Manuskahan toteaa, että valojen "vilkkuminen" kertoisi, että akku purkaa liian nopeasti, ts. on kaputt.
Toisen akun jännite on 12,79 ja toisen 12,96 minuutti pari Ctekistä poistamisen jälkeen. Purkutasoa en ole vielä tarkistanut.
-hh-
Täällä sama härveli ja latauksen jälkeen näyttää siltä, että pitää olla hyvää tuuria tai rutkasti kärsivällisyyttä, jos haluaa nähdä jotain muutakin kuin ylläpitoledin loistetta. Latausledi tosiaan vilahtaa joskus, mutta todellakin pirusti harvemmin kuin 30-60 sek välein.(harmaahukka @ Joulu. 13 2006,20:23) kirjoitti
Se latausvalohan syttyy kun jännite laskee alle jonkun (en nyt muista ulkoa) rajan. Akku siis purkaa liian nopeasti, jos vilkkuu noin taajaan. Minäkään en ole onnistunut kuin tuurilla näkemään latausvalon syttyvän. "Vihreä" palaa pääsääntöisesti koko ajan.
<p>2002-2014</p>
Sama täälä.
Enn ko. värkin sielunelämään perehtynyt tarkemmin. Isken töpselin välillä kiinni ja jätän kukkumaan hetkeksi (1vrk tai jotain sinnepäin)
nyt kun mopo on tallissa.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Mulla on laturi ollut autossa kiinni, pari kertaa olen mopon akkua ladannut talven aikana.
Ei niitä valoja tule katseltua, laturikin on jo ollut kolme vuotta.
Kaikki akut se on kyllä mukisematta ladannut, traktorin 100Ah akun lataus kyllä kestikin jo HIEMAN pidempään.
Viallista akkua ei suostu kuitenkaan lataamaan, jotenkin se ne tunnistaa.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Tuli muuten mieleen. Noita akkuja varmaan ei kannata rinnan kytkeä lataukseen. Lopputuloshan on, että se paremmin latautuva, akku purkaa itseänsä jatkuvasti siihen huonompaan. Samaten laturi tosiaan puhkuu kaksikkoon henkeä sen huonomman akun ehdoilla.(harmaahukka @ Joulu. 13 2006,20:23) kirjoitti
Tommosessa konfiguraatiossa saattaa siitä paremmastakin akusta tulla äkkiä huonompi...
<p>2002-2014</p>
No, huima kokemukseni Ctekistä rajoittuu eiliseen innokkaaseen ledien tuijotteluun kalliin hilavitkuttimen uutena onnellisena omistajana. Meditatiivista puuhaa muuten. Kokeilkaapa vaikka tunti pari
Eivät olleet rinnan eivätkä sarjassa. Sen verran älysin. Vuoron perään vain muutaman tunnin latasin akkuja huipputieteellisissä empiirisissä testeissä mielenkiintoisen kenttäkokeen merkeissä.
No tänään "vilkkufrekvenssi" oli öisen vapaan seisonnan jälkeen hetken aikaa 5 sek/2 sek molemmilla. Toisen jännite oli pudonnut 10 tunnissa 12,65:een, toisen oli kiltisti 12,8. Ledit alkoivat taas vilkunnan nopealla starttifrekvenssillä ja palasivat sitten taas tuohon minuutti/pari sekkaa rytmiin.
Taitavat molemmat akut vedellä viimeisiään, pakanaJos kerran muilla ctekiläisillä vihreä ylläpitoledi palaa jatkuvasti. Pah.
Ehtivät molemmat seistä vajaan 2 kk seistä nököttää yksinään noin +15C lämmössä, mutta lokakuun viime syysajoissa vielä starttasivat aivan ongelmitta. Vähän outoa kuitenkin, sanoisin. Akuilla ikää 1-2 vuotta vasta.
Hmm... pitäisköhän palata helpommin ymmärrettäviin Bilteman viitosen latureihin...
-hh-
Jätäppä se C-tekki hoitamaan ensin toista akkua viikoksi ja katso sitten se valoshow läpi. Mulla oli yksi mönkijän akku, joka oli vähän huonossa hapessa. Se hieroi sitä viikon tosissaan ja kas kummaa se akku rupesi pelittämään. Eli ei se elvytys hoito ihan humpuukia ole, se voi ottaa vain vähän enemmän aikaa.
Jos mahdollista, niin vielä meditatiivisempaa on tuijottaa sitä jatkuvasti palavaa vihreää ylläpitovaloa. Silmiäkin pitää räpytellä vuoron perään, ettei menetä sitä joskus harvoin vilahtavaa latausvaloa.(harmaahukka @ Joulu. 14 2006,07:14) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
Luulen että on Ctekilläsi menossa akun elvytysyritys = jätä piiiitkäksi aikaa kiinni ja tarkista joskos vilkkuminen olisi jo rauhoittunut. Tuolla jo aiemminkin ehdotettiin viikkoa, mutta ei varmaan haittaa vaikka parikin pitäisi putkeen korjausta yrittämässä. Kun akku on kunnossa, se lataukseen siirtyminen tosiaan tapahtuu toooodella harvoin = akun purkautumisnopeus on varsin hidas![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mulla on tuo malli 3600. Ikinä ei ole vilkkunut. Oranssi latausvalo palaa yhtäjaksoisesti, kunnes akku on täynnä ja vihreä syttyy.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Jep. Mutta kun jätät sen siihen kiinni (mulla ollut nyt pari kuukautta), niin aina välillä se akun lataus putoaa rajan alle ja se latausvalo syttyy hetkeksi...(KMSwallower @ Joulu. 14 2006,15:25) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Varmasti näin. Olen tavannut laittaa laturin kiinni n. kuukauden välein, kunnes on täynnä. Muistaakseni neljäs talvi on nyt menossa tuon Exiden kanssa. Ei tunnu juurikaan purkautumista tapahtuvan, kun säilyttää parvekkeella. Saattaisi toki olla parempi pitää laturi koko ajan kiinni, mutta kun ei ole pistorasiaa parvekkeella.(C-A-D @ Joulu. 14 2006,19:31) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Vanhan ketjun löysin haulla, mutta kun otsikko kerran on juuri sopiva, niin mitä turhia alkaa uusia. En tiedä, onko tämä uusin, mutta oli haussa ensimmäinen sopiva.
Elikäs, heitin just akun ctekin 3600:n jatkoksi. Sain sen lataamaankin lopulta ihan niin kuin pitää. Mutta mode-nappulan toiminta ihmetyttää. Nappi ei ensin tuntunut reagoivan mitenkään, myöhemmin kun sitä painoi oikein kovaa, niin se toimi.
Minkäslaisia kokemuksia muilla on tuosta napista?
Ko nappulassa ei itselläni ole mitään kummallisuutta toimii kun painetaan ihan normaalilla vasteella (ei sormen pää valkoisena).![]()
R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
^ Kuten myösJa yleismittarilla todeten sillä nappulalla on myös oikeasti vaikutusta laturin ulosantoon
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mitä te niitä ruuvaatte ees taas kiinni? Mulla on natsisiwasta ostettu 4.95 euron ylläpitolaturi ja akku irti prätkästä. Pannuhuoneessa oli akussa kiinni koko viime talven. Eihän se lataa kun tarvittaessa. Saa sillä tietty elämään elämää kun ledejä katselee päivät pitkät![]()
Triumph Speed Triple 1050, 2008
Ex.Triumph Street Triple 675, sen varasti joku piripää ja ajoi shikaanissa lunnaiksi. Ja lopulta jäi kaveri kiinni muissa rötöksissä.
Jep, mitä järkiä on ostaa kallis ylläpitolaturi jos sitä ei ylläpitolataukseen käytä. Biliksen 5 euron perunan kokoinen prätkälaturi hoitaa saman asian ja jää rahaa vielä kaljaankin.
Pakkokos sitä on nimenomaan ylläpitolataukseen silti käyttää. Ctek 3600 hoitaa myös normi-lataamisen erittäin laajalla eri akkukokojen repertuaarilla. Myös pakkas-lataus onnistuu tarvittaessa. Josta kaverikin sai idean ja ruuvasi sen autoonsa. Yep, Ctek on myös vesitiivis. Siis lohkarijohto oli kiinni Ctekissä, joka puski akkuun hönkää samaan aikaan kun Webasto lämmitti itse auton. Webasto siksi että se oikeastikin lämmittää, toisin kuin nuo kaiken maailman sähköiset säteily"lämmittimet" joita moottorien kylkeen nykyisin on tapana pultata(Le Motard @ Marras. 26 2009,15:05) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Samanlainen setekki on majaillut minunkin autossa vänkärin jalkotilassa eberin apuna jo 5v.
Vaikka tuo laturi on vesitiivis se Defa/Calix pistorasia ei ole joten siksi sen on oltava sisällä.
Ei ole kummoinen juttu vetää akulle + johto vaikka jalkatilasta. *
C-tekin etu kopioihin on siinä että tuon ollessa jatkuvasti akussa kiinni se muistaa valitun "moden".
Lumihiutaleasentoa olen käyttänyt Optiman akun kanssa kuten ohjeet neuvoo.
Tosin eipä tuolle viime lauhoina talvina paljoa käyttöä ole ollut joten en ole vielä toista laturia hankkinut pyörälle.
Ps. Pulttasin "uuteen" autooni juuri 5kw eberin joten tulis vaan pakkaset. *
Tässä on nykyään olemassa 2 eri koulukuntaa: Lohko/webasto vs säteilylämmitin.(HiTec @ Marras. 26 2009,15:15) kirjoitti
Molemmilla tavoilla on etunsa; L/W lämmittää mootttorinlohkon ja auton sisäilmaa, koska jäähdytysneste on valmiiksi lämmintä. Lisäksi polttoaineella toimivat lämmittimet puhaltavat lämmintä ilmaa valmiiksi koteloon...Eli ainakin matkustajat ovat tyytyväisiä.
En mäkään ennen oikein pitänyt minään säteilylämmittimiä, kunnes juttelin tutun mekaanikon kanssa, jonka mielestä se on parempi kuin perinteinen lohkolämppäri.
Totta, yleensähän se lämmittää öljypohjaa, jossa nimensä veroisesti siis on moottoriöljyä. Eli auton moottorin kannalta on varmaankin parempi tuo öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin. Siihen lisättynä sisätilan lämppäri, niin tykkää sekä auto, että matkustajat.
Itse jätin tämän dilemman pois, eli en siis ole asennuttanut autoon mitään lämppäriä... Ei sitä helsingissä tarvita. *(nytkin +7.1C)
Ainoastaa töistä lähtiessä voisi kaivata lämmintä autoa.
Edit: tekstiä
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Ylläpito lataaminen on se juttu minkä vuoksi minä tuon hankin. Pyörä talviteloille ja Ctek kiinni töpselillä virran ulosottoon ja kevättä odottelemaan.
R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
-05 pikkuninjasta "hyyty" orginaali akku parissa viikossa -07 jouluna. Ostin ctek xs800 laturin motonetistä 39,90e. Sama orginaali akku pelittää edelleen ilman mitään ongelmia. Laturi on talvet kiinni akussa, keväällä-kesällä-syksyllä ei.
xs800:ssa ei oo yhtäkään nappulaa, ainoastaan piuhat ja merkkivalot.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No tämä kaverini hoiti tuon tyylikkäästi korvaamalla Ctekin alkup. 220VAC narun Defan panssarijohdolla (=vesitiivis etc) ja sitämyöten Ctek:kin löysi paikkansa konehuoneesta, akun vierestä(AimoPamaus @ Marras. 26 2009,15:37) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Varmasti ihan toimiva ja luotettava asennus mutta jos laillisen haluaa...(HiTec @ Marras. 26 2009,16:11) kirjoitti
Jos viilaan pilkkua niin tuossa on hieman hankala tilanne vakuutusyhtiön kanssa mikäli auto palaa syystä tai kolmannesta.
Laturissa kiinteä kuminen laitejohto joita sfs6000 standardin mukaan ei saa liittää/korjata vaan ne on vaihdettava.
En ulkoa muista saiko tuota laturia edes auki.
Toinen juttu on Defan panssarijohto joka on tyyppihyväksytetty sellaisenaan eli molemmissa päissä valettu liitin.
Hyväksyntä ei enää ole voimassa jos kaapeli katkaistaan saati liitetään.
Heksa: Säteilijä pesee varmaan perinteisen lohkolämppärin. Mistä vetoa että 5kw/weba tai eberi lämmittää ohessa öljytkin paremmin kuin säteilylämppäri?
Ctek XS3600 laturissa on ollut vikaa juuri tuossa mode painikkeen toiminnassa. Kuitti mukaan ja takaisin ostopaikkaan. Vaihtavat sen takuuajan sisällä uuteen ehjään. Ainakin mulle vaihtoivat.(tsj @ Marras. 26 2009,14:00) kirjoitti
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Hmm. Ei niin kiva kuulla, mutta toisaalta kiva, ettei vika ole vain mulla. Olikohan tolla vuoden takuu? Noh pitää ottaa selvää. Kuitin mukaan se on ostettu viime tammikuussa, mutta kun en laiskuuksissani laittanut sitä silloin kiinni.(dYNY @ Marras. 26 2009,18:57) kirjoitti
Pitääpä selvitellä.
Pahanlainen vain, kun ostopaikkaan on yli 600 km matkaa, ja yhden nappulan vuoksi ei sellaista viitti taivaltaa.
Ei hajuakaan lämmittääkö öljyjä, ei ole omakohtaisia kokemuksia. Onhan tuollainen 5 kw aika kiuas, mutta silti se vain lämmittää vettä. Tokihan lohkosta johtuu lämpöä, joten kyllähän se öljykin siitä hiukan notkistuu... Riippuu varmasti moottorin rakenteesta, materiaalista ja ajankohdasta (-35c voi olla murhaa polttoainelämppäreille, akun pitää ainakin olla kunnossa, jotta kotilo käynnistyy.)(AimoPamaus @ Marras. 26 2009,18:11) kirjoitti
Ei se lämpimän ilman tulo räppänästä tarkoita sitä, että koneen kannalta tärkeät öljyt olisivat lämpimät.
Tokihan molemmilla järjestelmillä on puolensa.
Toinen ei tarvitse tolppaa, toinen taas voipi syödä akun tyhjäksi, mitä toinen ei tee.
Toinen on huoltovapaa, toinen taas ei.
Molemmissa puolensa ja riippuu käyttötarkoituksesta kumman hommaa.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Pssstt.. (jotkut käyttävät laturia muuhunkin kuin mopon akkuun...)(Juppepuputti @ Marras. 26 2009,14:52) kirjoitti
![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Testien mukaan nuo sätelilylämmittimet ovat hyvin tehottomia kun vertaa kunnon lohkolämmittimeen.(Heksa @ Marras. 26 2009,15:43) kirjoitti
Testissa testattin paljonko esilämmitys pienentää auton kylmästartti kulutusta (eli notkistaa moottoria). Poltto-aine käyttöinen lämmitin ja lohkolämmitin olivat täysin ylivoimaisia tuommoiseen "paistinpannu" lämmittimeen verrattuna.
Kaivan arkistoja, josko tuo testi jostain vielä löytyisi.
Oma kokemus ihan samansuuntainen. Nykyautossa on asennettu säteilylämmitin, joka jää moottorin "notkistustehossa" täysin vesitilaan sijoitettavan lohkolämppärin jalkoihin.
.