Tulipas kaverin kanssa keskustelua(meinas mennä tinkauksen puolelle), voiko abs jarruilla varustetulla pyörällä tehdä stoppien?
eli kun pyrstö kunnolla ilmassa niin mitäs tekee abs, katkooko jarrutusta myös etujarrulta
Triumph Sprint ST -06
Ihan hirvellä mutulla heitettynä...eikös abs perustu kiihtyvyysanturiin, kun etupyörän pyörimisnopeus hidastuu liaan nopeasti niin jarrutejoa tiputetaan (katkotaan, pätkitään tms) Ei kai niissä mitään asentotunnistimia oo, eli mun veikkaus menee leiriin, kyllä abs mopolla stoppien pystyy vetäsee.
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Lisää mutua: Kaiken järjen mukaan ABS säätää etu- ja takarenkaan jarruvoimaa erikseen, ei yhtenä pakettina. Eli pitäs onnistua, ja vois olla aloittelijalle helpompikin, kun ei tartte pelätä renkaan lukkiutumista. Todellisuus voikin olla sit eri asia.
Superbike #7
jos lähetää oikeen mutuilee isolla kädellä niin äänestys pystyyn.
if i was in ww2 they'd call me spitfire
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Eikös joku fjr kuski vois testata(Nitrous @ Joulu. 04 2006,20:01) kirjoitti
![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
B-Magazinessa testattiin isoa Bemaria, ja eipä stoppiet onnistunut.
Ei oo vielä onnistunu.(Jake82 @ Joulu. 04 2006,20:09) kirjoitti
All you´ve got is time - living is takin´ it.
tuliko se epäonnistuminen abseista vai pyörästä muuten?(Johu @ Joulu. 04 2006,20:14) kirjoitti
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Pyörimisnopeusanturit valvoo nopeutta. Jos lukitus alkaa ,
kasvaa kulmahidastuvuus ja renkaan luisto kasvaa. Kun raja-arvot ylitetään, säädin käskee magn.venttiilejä pysäyttämään paineen nousu / alentamaan sitä. Ja pyörä pyörii... Ja taas sama alusta..
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Kaikki mutuilijat lukekaa tuo ensin, pätee pääsääntöisti myös pyöriin ABS
Kokeiltu on, että väärin jarruttamalla eli pumppaamalla saa perän kevenemään ja siitä edelleen mahdollisesti nousemaan.
Siitä ei ainakaan minulle, nykyään kun Viagrakin on keksitty, tule mitään erityisiä kiksejä, lähinnä![]()
Mikäli moottoripyörissä samaa tekniikkaa käytetään kuin autoissa noiden absien kans niin pyörän navassa pitäis olla sellainen hammastettu rengas ja sen yhteydessä anturi joka haistelee muuttuvaa magneettikenttää... Eli tuo kentän vaihtelutaajuudella tuon pitäis haistella että yrittääkö pyörä lukkiutua vai ei. Eli tuolla pitäis saaha aina keliin nähden se maksimi jarrutusvoima.(flamedragon @ Joulu. 04 2006,19:55) kirjoitti
En tiedä sitten että onko pyörissä lisäksi joku tunnistin mikä tunnistelee tuota että nakkaako perää ilmaan vai ei. Mikäli ei tuollaista ole niin periaatteessa pitäis olla mahdollista stoppien teko.
Eli tääkään ei mitään faktaa ole. Mutulla mennään.
Kyllähän toi Zetori tuntuu perivän ABSeillakin, en tosin ole yrittänyt oikein yrittämällä nostaa niin korkealle kuin vaan mahdollista. Ihan perus jarrutustreenissä nousee jonkun verran, en osaa senttejä sanoa.
1000
Veikkaan, että "pyörästä muuten" oli suurena osasyyllisenä ABSien lisäksi. Tele- ynnä paralever jousituksella kun ei edes keula painu vaikka kuinka kiskoo käsijarrusta.(flamedragon @ Joulu. 04 2006,20:41) kirjoitti
Silmämunat kylläkin meinaa lähteä päästä kun servo-integraali niittaa samaan rahaan takajarunkin kiinni...
Muitten puolesta en ossaa sanoa mittään...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Mitäs jos takanen pyörii ilmassa kovaakin? Luuleeko "ABSi" että etupyörä luistaa?
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Ei taida noi ABSien ohjausohjelmien koodaajat pyöriä näillä saiteillaEli ei kun testaamaan!
<p>2002-2014</p>
Köpi kielsi kikkailun kun testasin sen FJR:ää, joten kokemusta ei oo kun kaverin F650 bemarista, jolla en kyllä saanut takarengasta yli kymmentä senttiä irti maasta, vaikka yritin useampaan otteeseen. Eturengas ei varmasti luistanut, mutta silti alko ABS raksuttaa. Ehkäpä se tosiaan mittailee etu- ja takapyörän nopeuseroa myös...
Osa merkeistä ainakin omilla sivuillaan kertoo että on erillinen abs jarrupiiri eteen ja taakse
"...The system, which works independently on the front and rear brakes, operates at 100 calculations per second and so can sense the exact moment the wheel is about to lock up..."
miten se vaikuttaa jos toinen rengas, lukossa onkin hieman mysteeri
tämä näytti olevankin yllättävän visainen kysymys
Triumph Sprint ST -06
jos tosiaan tuon tekee ni voip olla vähän vaikeempaa saada kunnolla takapäätä ylös.(MadMan @ Joulu. 04 2006,22:14) kirjoitti
Who is this clown? Unfortunately no one can be told, you have to see him for your self...
kotisivuräpellys
Ja saattaa mennä burniskin päreiksi?(flamedragon @ Joulu. 04 2006,22:30) kirjoitti
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Sitähän abs juuri tekeekin, vertaa pyörien nopeuseroa. Milläs muuten se voi määrittää nopeuden tai luistaako/lukittuuko jompikumpi pyöristä??
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Häh? ABS katsoo juuri sitä pyörää jota jarrutetaan ja joka yrittää lukittua! Autojen luiston-, sutimisenestot yms. hienoudet ei kuulu tähän....(VOGON @ Joulu. 04 2006,23:09) kirjoitti
Jep, näihän se toimii. Joka renkaalle on oma anturi.(Matva @ Joulu. 04 2006,23:17) kirjoitti
Jos perää ei saa ilmaan, johtuu se joko huonosta pidosta, pyörän ominaisuuksista tai sormivoiman puutteesta.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
(SamiN @ Joulu. 05 2006,02:44) kirjoitti
Niin ettei systeemissä voisi olla kokonaiskiihtyvyyttä huomioivaa anturia...
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
About näin - ainakin Bemareissa. Uuden, tulevan vuoden jarrujärjestelmän kylkiäisenä julkistivat tämän myös pyörien nopeuseroa mittaavan ja analysoivan järjestelmän. Sitä tarvitaan nimenomaan luistonesto-/ajovakaudenhallintajärjestelmässä, jollaisen saa 2007 Bemareihin (jos tahtoo(Matva @ Joulu. 04 2006,23:17) kirjoitti
)
<p>2002-2014</p>
Mun pitkän lahnan perä pysyy yleensä aina maassa, kun ABS alkaa rupsuttaa. Hossac-etupääkin estää keulan niiaamista. Muutaman kerran kävi viime kesänä, kun oli ajellu jonkin aikaa vähän reippaammin ja pidot kohdillaan, että perä nousi arviolta parikymmentä senttiä kovassa jarrutuksessa, ennen kuin etupyörä alkoi luistaa. Luulisi jollain teleskooppietupäällä tuo stoppie onnistuvan, kun eihän siinä ole itse tarkoitus luistattaa etupyörää ja tuskin takapyörän pyöriminenkään voi etupään jarruihin vaikuttaa.
Dixi et animam levavi
Alkuperäinen kysymys taisi olla koskien ABSeja ja perän nostoa?(C-A-D @ Joulu. 05 2006,06:13) kirjoitti
FJR:llä ei perä varmasti nouse, ainakaan jos kova jarrutus tehdään oikeaoppisesti takajarrua mukana käyttäen, jolloin etupää ei niiaa paljoakaan.
Mutta tarkoitushakuisella pumppauksella nousee.....
Noihin tietokonepohjaisiin apuvälineisiin: seuraavaksi varmaan -08 malleissa on ulossingahtavat apupyörät, jos tietokone havaitsee epänormaalia liikendintää......![]()
Kyllähän se ABS vertailee renkaiden pyörimisnopeuden eroa. Muuten voisi olla melko vaikea määrittää missä vaiheessa etunen/ takanen menee lukkoon ja jarrupainetta pitäisi laskea. Tietääkseeni niissä ei ole kolmatta pyörää matkassa joka mittaisi oikeaa nopeutta jostain muualta. Tuohon systeemiin on sitten melko helppo liittää luistonesto (ajohallinta tai vakautus järjestelmä on sitten vaikeampi).
No voi jösses, ymmärtääkseni puhutaan edelleen moottoripyöristä?(JP_445 @ Joulu. 05 2006,08:25) kirjoitti
Jos ei ole sellaista yhdestä kahvasta molempiin pyöriin vaikuttavaa jarruja tasaavaa systeemiä, jalkajarrulla myös eteen ja päivastoin, niin tasan tarkkaan rengaskiekko magneettianturilla jommassa kummassa/molemmissa pyörissä tarkkailee renkaan pyörimistä ja käskyttää jarrupaineventtiiliä lukkiutumisen lähestyessä, ihan pyöräkohtaisesti, kumpaa jarrua nyt sitten tosissaan painetaan.
Moottoripyörissä on eripiirijarrut ainakin valtaosassa em. muutamaa poikkeusta lukuunottamatta
Seuraavaksi voidaan keskustella ABS:n alkuajan väittelystä: voiko autoa pitää paikallaan jarrulla, kun ABS estää pyörän paikalleen lukkiutumisen?Tiedän vastauksen, ei tarvii vastata!
Tiedätkö vai luuletko, että se toimii noin??(Matva @ Joulu. 05 2006,08:50) kirjoitti
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Piti oikein käsikirjaa lukea, josko tuolla olisi jarrujen kohdalla jotain asiasta mainittu ja siellähän tuo seisoi - selvällä Saksa-Suomi-kapulakielellä.(VOGON @ Joulu. 05 2006,14:26) kirjoitti
Suoraa lainausta omistajan käsikirjasta kohdasta "Lukkiintumattomat jarrut":
"Takapyörän nouseminen
Kun pito renkaan ja tienpinnan välillä on hyvä, etupyörä lukkiutuu voimakkaassakin jarrutuksessa vasta hyvin myöhään tai ei lainkaan. Siten ABS-järjestelmän tarvitsee puuttua tilanteeseen vasta myöhään tai ei lainkaan. Tällöin takapyörä saattaa nousta irti tiestä, mistä voi seurata moottoripyörän joutuminen sivuluisuun.
HUOM! VOIMAKAS JARRUTUS SAATTAA NOSTAA TAKAPYÖRÄN IRTI TIESTÄ! Sinun pitää tiedostaa, että edes ABS-säätö ei kaikissa tapauksissa pysty estämään takapyörän nousemista irti tiestä".
Eli voi sillä stoppien (ainakin jonkinlaisen) tehdä .mot
<p>2002-2014</p>