Ajelin töistä kotiin ja kotipihassa sammutin mopottimen. Avasin tallin oven ja yritin käynnistää ajaakseni sisään talliin. Eipä lähtenyt. Pyöräytti pätkän vaivalloisesti ja siihen kuoli. Hetken odottelun jälkeen uusi yritys ja sama juttu. Epäilen, että akusta loppui elämä. Työpäivän oli cebari pihassa parkissa, kotona on lämpimässä tallissa. Muutamana päivänä olen ajellut töihin ja takaisin eli lyhyitä matkoja. Kuitenkin aina kone reilusti kuumaksi ja viimeistään tallissa tuulettimelle asti. Ennen joulukuuta mopo makasi kolmisen viikkoa putkeen tallissa. Nyt kun ilmat vaan paranee, niin aloin taas ajella. Heikkeneekö akun kyky ottaa virtaa kylmässä ja kuinka paljon?
Muutenkin ollut ihan kökkö viikko. Autosta levisi ilmastointilaitteen ohjausyksikkö. CD-soitin pimahti olohuoneessa ja kun aloin kuunnella vinyylejä, niin eikös soittimesta pamahtanut hihna. Hammaslääkäriltä lipesi joku meisti ja poskessa on sisäpuolella ilkeä palkeenkieli. Huoltoon viemäni digisovitin on kateissa. Tää on taas tätä.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
En ainakaan voi suositella lottoa, voit nekin rahat siirtää suoraan mun tilille. Hannu Hanhi![]()
Näillä mennää!
Kyllähän se huonona tuntuis olevan. Lataa se nyt kerran ihan täyteen sillä mopon oma laturi harvoin jaksaa täyttää akkua täyteen normi ajossa. Kaupunki ajo matalilla kieroksilla ja pysähtelyjä tehden ei lataa muutenkaan akku kyllä juuri yhtään. Jos
seuraavan kerran ei jaksa pyöräyttää käyntiin niin laita valot pois ja työnnät käytiin, ainut toivo.(ellei ole kaapeleita penkin alla![]()
Valot saa pois vain vääntämällä virta-avain off-asentoon tai irroittamalla sulake...väkisin valot päällä. Puolen vuoden jälkeen vasen peukalo haroo aina startin jälkeen valoja päälle, ei totu noihin pakkovaloihin.(juaalton @ Joulu. 12 2006,22:44) kirjoitti
Mutta joo. Nakkasin akun pois paikoiltaan tutkiakseni sen ikää. Alkuperäinen Yuasa Hondan logoilla näyttää olevan ja voisi siis ollakin elinkaarensa viime metreillä. Mopo CBR600RR -04 eli kolme kautta ajettu akku. Laitoin paikoilleen ja kas, mittarit nollautuivat, H.I.S.S (käynnistyksen esto) ilmoitti valolla vilkuttaen heränneensä henkiin. Avaimella virrat (ja ne valot...) päälle ja napista kone käyntiin.
Eli olisiko toisinpäin ettei kylmä akku luovuttanut virtaa? Kaivelee myös tuo hiss, tähän asti en ole koko merkkivaloa nähnytkään. Selasin käsikirjaa, ja kyllä sen pitäisi vilkkua normaalisti kun mopo on lukittu. Jotakin siis nollautui samalla kun akun irrotin. Olisi pitänyt kokeilla heti talliin mennessä lähteekö, ei tarvitsisi miettiä.
Edit: lopusta kesken jäänyt ajatus ja lause pois.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Veikkaan, että päätyisivät jonkun muun tilille. Ehkä digiboksin korjaajalle ja arvaas löytyiskö sen jälkeen boksia saati korjaajaa.(jamppa @ Joulu. 12 2006,20:57) kirjoitti
![]()
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ja höh ! Kyllä se laturi lataa normi ajossa aivan varmasti tai sittenhän tuolla oli tien posket pyörii täynnä! ihme uskomuksia sitä vaan leijuu aina vaan ilmassa.(juaalton @ Joulu. 12 2006,22:44) kirjoitti
Sulla on vissiin vaan ollu hapettunu kontakti akussa, koska irroituksen jälkeen se toimi normaalisti. Ei ne akut vielä ton ikäisissä pyörissä voi olla matkansa päässä, ellei jotain feelua ole vehkeissä. Ja akku kyllä luovuttaa kylmässä sen virtansa mielellään, mutta ei ota latausta vastaan kovin miellellään, mutta silloin puhutaan jo vähän kovemmista pakkas lukemista.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Akun kontaktipinnat eivät näyttäneet hapettuneelta ja kaapelit oli tiukasti kiinni, mutta eihän tuo tarkoita etteikö jotain voisi olla.(kane80 @ Joulu. 13 2006,08:43) kirjoitti
Silti alan alan epäillä ajoneston temppuilleen. Hiss vilkkuu edelleen iloisesti kun mopon parkkeeraa, mitä se ei ole tehnyt koskaan ennen akun irroitusta. Oikeastaan saisi tehdä saman tempun uusiksi, niin voisi kokeilla ratkoa ongelmaa toisin. Vaikka kokeilla auttaako pelkkä lämmittely tallissa.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Kyllä se vaan on totta, että jos akun varaus pääsee jostain syystä laskemaan "normaalia" alemmas (kuten käy pikku hiljaa lyhyessä pätkäajossa esim. työmatka), pyörän laturi ei sitä täyteen saa. Laturi on mitoitettu korvaamaan ajossa kuluva virta, ei puskemaan puolityhjään akkuun täyttä latausta. Mutta on tästä väännetty ennenkin JA HÖH miten lujasti kukin uskoo mutuun(kane80 @ Joulu. 13 2006,08:43) kirjoitti
Jos ei nyt kuitenkaan alettais...
Olen itsekkin samaa mieltä! tyhjää tai lähes tyhjää ei ainakaan kaikki(myös omani) pyörät täyteen lataa. Kerran oli jäänyt parkit päälle ja laitoin vaan kaapeleilla käyntiin, en kerennyt lataamaan! Keskustassa liikennevaloissa sitten hävis mittarista näytöt ja kohta sammu mopo! Ei pyörähtänykkään startilla eli söi matelu ajossa enemmän mitä latas!(HarriS @ Joulu. 13 2006,10:07) kirjoitti
Lataa ja lataa. Lataahan moponkin laturi sen akun täyteen. Kyse vaan on kuinka pitkässä ja millaisessa ajossa.
Ruuhkaliikenteessä, valot päällä taitaa valtaosissa pyöristä jäädä lataukset aika niukoiille. Maantielle kun mennään ja kierrokset pysyvät jatkuvasti parin kolmen tonnin päällä, niin kyse on vaan ajasta.
<p>2002-2014</p>
Vaikka mielestäsi akussa oli piuhat kunnolla kiinni, niin mites sitten miinus piuhan toinen pää ja samoiten plus piuhan toinen pää? Monestihan kun akun ottaa irti niin siinä samassa tulee niitä piuhoja liikuteltua ja huomaamattaan ne sen verran saattaa heilahtaa, että joko hieman irtoavat tai tässä tapauksessa toisinpäin.
Eli kannattaa kaikesta huolimati hieman tutkia noita piuhojen kiinnityksiä, ettei tule jossakin kohtaa ylläreitä kun meno loppuu kokonaan.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Mukavaa kun muillakin vastustaa
![]()
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Edellinen pyöräni oli fazu 600, muutaman kerran jäi myös parkit päiväksi päälle keskustassa, työnsin käyntiin, ei ollu minkäänlaisia ongelmia sen jälkeen, ajelin hetken ja riitti virta käynnistykseen.(juaalton @ Joulu. 13 2006,16:03) kirjoitti
Nähtävästi joissain pyörissä tuo laturi on mitoitettu alakanttiin.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Onhan sillä tietysti, mutta useimmiten ne vaan mitoittaa laturin tarpeen mukaiseksi. Jos johonkin laitteeseen on läiskästy 680W laturi, siellä varmaan kuluukin enemmän sitä mehua. Varmuusmarginaali tietysti vaihtelee, ja ne pelaa paremmin, joissa ei ole vedetty just riman yli.
Teki saman tempun uudelleen ja taas parin tunnin lämmittely tallissa auttoi. Riivin katteet veke ja mittailin noista liittimistä huoltomanuskaan mukaan ja kokeilin liittimet läpi. Ei ole vikaa siellä. Laturi pukkaa virtaa riittävästi ja sitä rataa. Ainakin jos ymmärsin oikein, että virtaa pitäisi tulla enemmän kuin on akun varaus (12.7 V), mutta vähemmän kuin 15.5 V. Mittasin 13.7 pitkät päällä.(Pave. @ Joulu. 14 2006,05:33) kirjoitti
Akku on siis huonossa kunnossa, se ei toimi kylmässä kunnolla. Noukin äsken uuden mp-akkulaturin mukaan, kun sellaisen kuitenkin tarvitsen. Josko se saa heräteltyä akkua. Ellei virkisty niin sitten kaupasta uutta tilalle. Taitaa vaan testikelit loppua kesken.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Siis jännitettä, ei virtaa.(NOx @ Joulu. 15 2006,12:26) kirjoitti
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
Joo, aivan.(KMSwallower @ Joulu. 15 2006,13:27) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Jännite synnyttää virran eli niiden välillä on varsin kiinteä symbioosi.
KTM950SE
Ohmin lain mukaisesti..(drzjar1 @ Joulu. 16 2006,10:11) kirjoitti
![]()
<p>Suzuki GSX-R 1000 K5</p>
Juurikin näin. Omassa mopottimessa kun on 1500cc V2, niin puristussuhteet ovat aika rajut ja vaativat akulta pirusti. Aina kannattaa startata ilman valoja. Ja uusikin akku latautuu huonosti matalilla kierroksilla.(juaalton @ Joulu. 13 2006,16:03) kirjoitti
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
sama.. oman pyörän starttaaminen kylmästä on aikamoinen ruljanssi kans kun puristusta löytyy ja startti on vakio (Hitachi). valot päällä on turha kokeillakaan. sekin vielä että kun toisiovälitystä on hieman muuteltu (ettei keuli) niin taajamanopeuksilla pätkäajossa ja matalilla kierroksilla ei tarvi turhaan pysähdellä vain startatakseen kohta uudelleen. maantiellä se kyllä lataa kun vauhtia on niukasti sen satasen päälle.(iama @ Joulu. 16 2006,17:12) kirjoitti
Tyyli ennen tarkoitusta.
Kawa ZX-6R:ssä on mielestäni aika raju puristussuhde 13,9:1.(iama @ Joulu. 16 2006,17:12) kirjoitti
Isoissa V-2-koneissa on tyypillisesti melko maltillinen 9,0:1.
Moottoripyöräily on edullinen ja antoisa harrastus.
No joo. Puristellaanko tuota kaasua kasaan 150c3 vaiko 750cm3 on tietty vaikuttava asia. Omassa 1200-kuutioisessa Twinissä on puristussuhde 12:1 ja hiemankin heikentyneen akun kuulee kyllä välittömästi startin äänestä/pyörityksen taajuudesta.(KMSwallower @ Joulu. 18 2006,11:22) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Eipä Yuasa selvinnyt latauksen jälkeisestä testivaiheesta läpi. Hylky tuli ja valot vilkkuu laturissa. Akku ei pidä latausta. Jaksaa kumminkin lämpimässä tallissa käynnistää koneen. Keväällä siis uuden akun hankinta ennen ajoja.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950